In je eentje op vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:32

Interrailen heb ik ervaring mee! Was wel samen met ene vriendin, maar mocht je daar wat over willn weten mag je mij PB'en! :D

Dit jaar ga ik voor het eerst alleen weg. Wel naar een georganiseerde reis, trektocht te paard van 3 weken, maar de reis naar Kirgizië alleen ;)

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 16:33

Frummels schreef:
Ik lees ook even mee!

Dit klinkt misschien heel stom, maar zijn er ook manieren van reizen waarop je juist zo min mogelijk aanspraak hebt en zo min mogelijk mensen tegen komt? :o Ik hou daar namelijk totaal niet van en als ik alleen weg ga, wil ik ook echt helemaal alleen zijn. Kun je dan beter kijken naar Oostenrijk/Zwitserland/Noord-Italië in kleine berggebieden waar je kunt wandelen?

Oh ik heb in die twee maanden tijd ook gewoon periodes gehad dat ik even niemand sprak. Zag heus mensen, maar een gesprek... Neuh. Was typisch genoeg vaak in de grotere steden (Wenen, Barcelona. Ook veelal omdat daar juist meer koppels/groepjes heen gaan)

Het is heel simpel, als je geen aanspraak wil, dan HOEFT het ook niet. Je kan je altijd afzonderen. Een signaal als 'oordoppen in' of 'boek lezend' is al vaak genoeg.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 17:23

Winged schreef:
Frummels schreef:
Ik lees ook even mee!

Dit klinkt misschien heel stom, maar zijn er ook manieren van reizen waarop je juist zo min mogelijk aanspraak hebt en zo min mogelijk mensen tegen komt? :o Ik hou daar namelijk totaal niet van en als ik alleen weg ga, wil ik ook echt helemaal alleen zijn. Kun je dan beter kijken naar Oostenrijk/Zwitserland/Noord-Italië in kleine berggebieden waar je kunt wandelen?

Oh ik heb in die twee maanden tijd ook gewoon periodes gehad dat ik even niemand sprak. Zag heus mensen, maar een gesprek... Neuh. Was typisch genoeg vaak in de grotere steden (Wenen, Barcelona. Ook veelal omdat daar juist meer koppels/groepjes heen gaan)

Het is heel simpel, als je geen aanspraak wil, dan HOEFT het ook niet. Je kan je altijd afzonderen. Een signaal als 'oordoppen in' of 'boek lezend' is al vaak genoeg.


Dat laatste is helemaal waar hoor. Maar ik weet me vaak geen houding te geven als iemand mij aanspreekt of een gesprek aanknoopt en durf dan niet goed te zeggen dat ik daar eigenlijk helemaal niet op zit te wachten. :o Oordoppen of boek lezen is wel een goede!

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 08:59

Een houding leer je eigenlijk vanzelf aan is mijn ervaring. In het begin vond ik het ook heel moeilijk, want tjah... Het is niet beleeft he, als je iemand netjes afkapt. Maar op een gegeven moment begon ik het wat gemakkelijker te vinden. Meer als in 'Hoi, ik vind dit heel gezellig, maar ik zit midden in een spannend deel van mijn boek en ik wil graag weten hoe het verder gaat.' :))
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 19-06-18 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijderde quote uit bericht verwijderd

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 09:58

Winged schreef:
Een houding leer je eigenlijk vanzelf aan is mijn ervaring. In het begin vond ik het ook heel moeilijk, want tjah... Het is niet beleeft he, als je iemand netjes afkapt. Maar op een gegeven moment begon ik het wat gemakkelijker te vinden. Meer als in 'Hoi, ik vind dit heel gezellig, maar ik zit midden in een spannend deel van mijn boek en ik wil graag weten hoe het verder gaat.' :))


Haha, dat is wel een goede ja. :D

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:05

Hoii ik ben ook eind vorig jaar voor het eerst alleen op vakantie/reis geweest. Wou heel graag eens een keer backpacken maar helaas geen vriendinnen die dat ook wilden/durfden. Kende wel mensen die het wel eens gedaan hadden en die zeiden dat je in hostels altijd wel medereizigers vindt om dingen mee te doen, dus vertrok ik in m’n uppie naar Mexico voor zes weken.

Ik ben toen van Cancun naar Mexico City gereisd met de bus en in hostels geslapen. Ik heb overal wel mensen ontmoet dus als je niet wilt, hoef je nooit alleen te zijn. Als je net als ik graag nieuwe mensen wilt ontmoeten zou ik zeker in een hostel gaan slapen! Als je meer op je privacy gesteld bent, kun je er ook evt voor kiezen om een privé kamer te boeken. Dat is nog steeds goedkoper dan een hotel en je kan zelf kiezen of je behoefte hebt aan contact of niet.

Ik vond het zelf heel erg leuk om solo te reizen, aangezien je veel makkelijker nieuwe mensen ontmoet. Het nadeel eraan vind ik dat als je eenmaal thuis bent je niemand meer hebt om alles wat je meegemaakt hebt mee te delen. Desondanks zou ik gewoon proberen en kijken of t bevalt, aangezien je beter spijt kan hebben van de dingen die je wel hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan! :D

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:19

NuevaAtalaya schreef:
Hoii ik ben ook eind vorig jaar voor het eerst alleen op vakantie/reis geweest. Wou heel graag eens een keer backpacken maar helaas geen vriendinnen die dat ook wilden/durfden. Kende wel mensen die het wel eens gedaan hadden en die zeiden dat je in hostels altijd wel medereizigers vindt om dingen mee te doen, dus vertrok ik in m’n uppie naar Mexico voor zes weken.

Ik ben toen van Cancun naar Mexico City gereisd met de bus en in hostels geslapen. Ik heb overal wel mensen ontmoet dus als je niet wilt, hoef je nooit alleen te zijn. Als je net als ik graag nieuwe mensen wilt ontmoeten zou ik zeker in een hostel gaan slapen! Als je meer op je privacy gesteld bent, kun je er ook evt voor kiezen om een privé kamer te boeken. Dat is nog steeds goedkoper dan een hotel en je kan zelf kiezen of je behoefte hebt aan contact of niet.

Ik vond het zelf heel erg leuk om solo te reizen, aangezien je veel makkelijker nieuwe mensen ontmoet. Het nadeel eraan vind ik dat als je eenmaal thuis bent je niemand meer hebt om alles wat je meegemaakt hebt mee te delen. Desondanks zou ik gewoon proberen en kijken of t bevalt, aangezien je beter spijt kan hebben van de dingen die je wel hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan! :D

Dit vind ik interessant, want ik wil graag als vrouw alleen die kant op reizen. Maar hoe gevaarlijk is het en waar moet ik rekening mee houden. Ik kan helaas geen Spaans...

germie

Berichten: 25949
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 17:52

Ik ben alleen naar Thailand, Indonesie, Vietnam, Laos en Cambodja geweest en de USA. Wel verschillende reizen. Oh, en tig keer alleen op wintersport.
Heerlijk. Ook ga ik wel eens gewoon alleen weg om te duiken.
Hostels nooit gedaan, dat lijkt me te veel dingen moeten delen (kamer, douche, wc, enz). Ik boekte gewoon een kamer ergens, of had een georganiseerde rondreis waarbij er altijd wel medereisgenoten alleen reizen.

Texas02

Berichten: 4610
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 18:30

Ik wil ook al een paar jaar alleen op vakantie.. Alleen iedere keer komt er weer iets tussen :+ Ik wil graag naar Oostenrijk, daar gaan we ook altijd al samen naar toe op vakantie, dus ik ben daar verder wel bekend.. Maar ik zou persoonlijk absoluut niet aan een hostel beginnen, ik zou er geen oog dicht krijgen, met meerdere op één kamer.. Verschrikkelijk lijkt me dat.. Maar dat is voor andere mensen natuurlijk weer heel anders.. :j Ja, en mocht ik wel kunnen maar niet naar Oostenrijk (daar moet je toch langer dan een paar dagen naar toe), dan denk ik naar Limburg, ook heel mooi :) Of ergens in Duitsland, een beetje dichter bij huis..

Travel_me

Berichten: 1267
Geregistreerd: 26-02-07
Woonplaats: meppel

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 10:33

Ik ben ook de afgelopen jaren alleen op vakantie geweest. Heerlijk! Lekker je eigen gang gaan enzo. Ik hou van dingen ondernemen met vriendinnen, maar ben iemand ook vrij snel zat. Ik vind het heerlijk om af en toe echt alleen te zijn. Zelf kies ik altijd voor hostels omdat je daar sneller een praatje hebt. Maar ik heb bijvoorbeeld ook een locale jongen ontmoet in Servië in de trein waar ik nog steeds contact mee heb. Gezellig!
Je kunt ook kiezen om tourtjes te doen, al is dat in Azië makkelijker dan in Europa.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 16:58

Ik ben er inmiddels uit dat ik ga interrailen. Op youtube zegt iedereen dat je hostels nooit zo heel ver van tevoren hoeft te boeken dus ik denk dat ik enkel een interrailticket koop en gewoon lekker op pad ga :)

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-18 19:37

Goed plan! Ik heb 2 zomers 1 maand geinterraild en beide keren boekte ik mijn hostels echt max 2 dagen van te voren, meestal pas een dag van te voren en soms op de dag zelf. Nooit problemen gehad, alleen is het soms iets duurder om zo last minute te boeken. Ik heb het beide keren ook alleen gedaan en zou het zo weer doen. Echt een toffe manier om Europa te zien! :j

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 09:34

Interrailen is zooo leuk. En inderdaad, ver vooraf boeken hoeft echt niet.

Heel veel plezier, ook met het uitstippelen van de route!

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:16

badeendje schreef:
Ik ben er inmiddels uit dat ik ga interrailen. Op youtube zegt iedereen dat je hostels nooit zo heel ver van tevoren hoeft te boeken dus ik denk dat ik enkel een interrailticket koop en gewoon lekker op pad ga :)



Let hier mee op! Ik dacht vorig jaar namelijk precies hetzelfde!
Het is dat ik een tent en kampeermateriaal mee had waardoor ik me nog heb kunnen redden, maar zeker in de bekende interrail steden zoals Krakau is alles al vol als je aan komt. Ik kwam heel vroeg aan, en heb zn 3 uur naar een overnachting gezocht. Loop je dan met 20kg op je rug en een trolley naast je te zoeken... uiteindelijk wel in een "shelter" kunnen overnachten. Dit was eigenlijk gewoon een prima hostel.

Ik heb het rondje

Den Haag- Charmonix (camping eigenlijk vol. Kleine tent gelukkig dus kon op het tentenveld)

Charmonix- Chiavenna (overnachting vooraf geregeld. Canyoning bij een vriend)

Chiavenna- Bled ( camping vol, maar wederom kleine tent dus mazzel)

Bled- Krakau (zie hierboven. Alle +100!!! hostels vol +nachttrein Lubjana Krakau vol. Slapen in een zit compartiment)

Krakau- Den Haag

Dit was 2 weken

Een paar dagen thuis en oma opgevist

Den Haag- Lubjana (geboekt paar dagen van te voren, maar erg weinig keus ivm volgeboekt)

Dagje Bled
Bled Boedapest
Boedapest- Berlijn
Berlijn- Den Haag

Dit in 4 dagen. Alleen de eerste dag de hele dag in de trein gezeten inclusief nachttrein Zürich Lubjana. Lubjana Boedapest en Boedapest Berlijn beide nachttrein. Dus hele dag in de stad.

Dit jaar ga ik weer "alleen" zou eerst cursus gaan doen in Oostenrijk maar ivm enkelblessure moeten annuleren. Nu weekje Opstappen park met pup Skip
Laatst bijgewerkt door mvdende op 18-06-18 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 10:23

Het is vooral gaan en een goede telefoon meenemen, zodat je hostels oid kunt boeken.

Ik heb drie maanden Zuid Amerika gedaan in mijn eentje, alleen voelde het bijna niet zo, omdat je overal wel mensen tegen komt die ook reizen. Ik heb veel in hostels gedaan en als ik echt moe was of een lange reis had gehad, gunde ik het luxe van een prive kamer. Meestal sliep ik in gemengde dorms van 6 personen. Eén keer sliep ik in een dorm met 7 mannen die de hoogste berg van Zuid Amerika gingen beklimmen, toen schrok ik wel even... Allemaal van die enorme tassen en pikhouwelen mee, vol in de dreadlocks en dikke spierballen, maar die gasten waren super aardig en ik kon zo met ze mee bbq'en :')

Meestal boekte ik hostels een dag van te voren via een app, vooral als ik heel vroeg of heel laat aan kwam. Ook genas ik van een backpack en vond ik een koffer veel handiger (vooral als je toch Europa/steden doet).

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 11:45

Sakura789 schreef:
Ook genas ik van een backpack en vond ik een koffer veel handiger (vooral als je toch Europa/steden doet).


Hele goede tip, had gewild achteraf dat ik ook een koffer had meegenomen

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 14:21

_Zeppelin schreef:
Sakura789 schreef:
Ook genas ik van een backpack en vond ik een koffer veel handiger (vooral als je toch Europa/steden doet).


Hele goede tip, had gewild achteraf dat ik ook een koffer had meegenomen

Ik was juist blij met mijn backpack door Europa. Zou niet graag met een koffer door sommige steden slepen.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 22:40

Ik heb inderdaad beide keren geinterailed met koffer en dat ging prima. Ik mag ook geen backpack ivm een blessure. De tip van een werkende telefoon is ook erg belangrijk! Ik boekte alles via mijn telefoon. Je hebt door vrijwel heel europa gewoon 4G nu. Ook is er een interrail app waarop je treintijden en verbindingen kunt uitzoeken! Super handig. En de Flixbus is ook te boeken via een app (die raad ik aan voor kleinere stukjes ipv de trein, zo kan je de reisdagen met de trein nog een beetje sparen voor de wat langere routes).

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-18 23:29

@mvdende Thanks voor de tip! Het idee is om gewoon 1 a 2 dagen van tevoren gewoon online te boeken, ik ben niet van plan om naar hostels toe te gaan en te vragen of ze daar nog plek hebben want dan kan het idd tegenvallen.

@Sakura haha wat een geweldig avontuur met die mannen! Leuk om te horen.

Ik zal trouwens gewoon met backpack gaan, ik heb nieteens een koffer. Ben vanuit scouting ook een backpack gewend dus dat komt wel goed. Ga ook maar 2,5 week dus zoveel hoeft er niet mee.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 00:00

Als je het aandurft kun je ook couchsurfing proberen! Ik heb in Verona gecouchsurfed bij een super leuk adresje. Ik kies wel altijd mensen met mega veel positieve reviews (en met veel bedoel ik er toch wel 20 haha). Deze had er 75. Ben er 3 nachten geweest en we zijn 1 dag met een grote groep vrienden van hem naar de bergen gegaan, naar de wijngaarden, en naar het Gardameer. Zo tof! In Israël heb ik het ook gebruikt voor een meet up met locals expats, het regende super hard en het was zaterdag (dan is alles daar gesloten) dus we gingen bij iemand thuis bordspelletjes doen :j. De rest van mijn tijd in Israël heb ik met meerdere mensen van die eerste meet up afgesproken!

Edit: In Verona kon ik last minute niets meer boeken, enkel hotels van een paar honderd euro. Ik vond het zonde om dan iets anders te kiezen omdat ik alles in die regio al gezien had, dus besloot te gaan couchsurfen.

xEliine

Berichten: 657
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 00:08

Ik ben in 2014 alleen naar Canada geweest voor 2.5 maand en vond dit echt super! Zou het zo opnieuw doen! :)

Zucchero

Berichten: 2493
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 01:39

Heb mijn eerste volle dag in Porto, Portugal gehad: heerlijke start! Als de rest ook zo gaat zijn, ben ik denk ik Alleen Backpacken (in Europa O:) )verslaafd! Dit is chill!!!

DideH
Berichten: 7002
Geregistreerd: 21-03-13

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:10

Ik lees hier ook even mee :)

Hier typisch gevalletje #only-lonely-one in mijn vriendengroep, dus de rest gaat allemaal als stelletje weg. Ik heb een behoorlijk hectische baan, dus ik ben echt gruwelijk toe aan een weekje in de zon liggen niksen/boekjes lezen. Ik wil dus misschien alleen naar een all in resort op bijv. Gran canaria, maar ik weet het niet helemaal zeker...

Nu vermaak ik me overdag denk ik prima in mijn eentje, maar vraag ik me af of ik het s avonds tijdens bijvoorbeeld eten niet ongemakkelijk ga vinden, omdat voor de rest vrijwel niemand alleen zal zijn.
Nu ben ik vanuit mijn werk wel gewend om af en toe alleen in een hotel te zitten/te eten, maar voor mijn gevoel is dat toch anders, omdat er dan in zo'n hotel op een doordeweekseavond meer mensen alleen aan tafel zitten.

Mensen hier ervaring mee/reistips? :)

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 20:28

Ik ben 2/3 weken terug in me eentje met een georganiseerde excursiebusreis mee geweest.
De reis was 6 dagen. Naar Engeland.
Is me echt super goed bevallen, super leuke groep met mensen, dus ik was niet helemaal alleen op vakantie , maar toch ook weer wel.
Ik vond het heel fijn. Zeker omdat het de eerste keer was.

Ik ben wel eigenlijk alweer aan het kijken naar een volgende vakantie
En ik neig voor de volgende keer naar een reis waarbij ik zelf van plek naar plek ga.
Maar zit zal waarschijnlijk ook Engeland of iets daar worden :P
Mensen daar zijn heel vriendelijk en behulpzaam & ik voelde me er gewoon heel fijn + je kan alles gewoon lezen, dat helpt ook echt wel mee.
Als je dus Spaans of Frans kan is dat waarschijnlijk dan ook prima om te doe , dit kan ik helaas niet :P

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-18 22:17

Couchsurfing is wel een goede, ik heb in ieder geval die app gedownload en zie dat daar ook allerlei activiteiten en meetups in staan, dus dat is wel heel tof!

Wat voor interrailticket kan ik het beste nemen? Die van 7 dagen binnen 1 maand of 10 dagen binnen 1 maand? Twijfel...