Wat vinden jullie hier van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:37

Dani schreef:
Ik denk dat veel mensen 't zich ook moeilijk voor kunnen stellen, TS. Ik zou zelf nooit drie weken kunnen optrekken met mensen die voorstander zijn van lijfstraffen voor baby's, van kinder- en partnermishandeling, van het verdoezelen van incest. Allemaal uit naam van God. Ik zou me er doodongelukkig, machteloos en kwaad voelen. Ook als ik niks zie gebeuren, alleen al wéten dat zij zo denken zou ik niet mee om kunnen gaan.

Maar jij bent misschien in staat het meer als 'n soort onderzoeksproject te benaderen. Dat je juist wil zien hoe hun dagelijkse leven is terwijl ze er zulke radicale en beschadigende denkbeelden op na houden. Ik vind dat ook wel knap, als je dat kan. Ik moet 'n beetje denken aan Louis Theroux, een journalist die ook juist de mensen opzoekt in de taboesfeer. Hij heeft een documentaire, 'The most hated family in America.' Dat gaat over een ander extreem strenggelovig gezin. Wel vergelijkbaar qua overtuigingen, denk ik. Misschien vind je dat wel interessant om eens te bekijken. Hij heeft ook nog een update-docu van enkele jaren later.

Het komt gewoon 'n beetje over alsof je het wegwuift, zo van 'ja nou ja, zij denken gewoon anders over kindermishandeling dan wij, dat moeten we respecteren'. En dat is natuurlijk niet zo, kindermishandeling is objectief beschadigend en slecht voor het kind, andere kijk op de wereld of niet. Een baby blauwe plekken slaan omdat 'ie van zijn kleedje afkruipt is ook echt niet vergelijkbaar met dat jij wel eens een tik kreeg. Maar ik denk ook dat het ongelukkiger overkomt dan hoe jij het bedoelt, en dat je echt wel beseft dat hun methodes allesbehalve normaal of oké zijn.


Maar het is geen onderzoeksproject en TS is geen onderzoeker, maar een fan.
Als TS het niet oke zou vinden zou ze ook niet gaan denk ik.

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:49

Ts, je vraagt ons wat wij er van vinden, nu dat is wel duidelijk dus mijn vraag aan jou: Wat vinden je ouders en naaste vrienden er van??

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 13:55

Furrow schreef:
Maar het is geen onderzoeksproject en TS is geen onderzoeker, maar een fan.
Als TS het niet oke zou vinden zou ze ook niet gaan denk ik.

Je hoeft toch niet alles goed te keuren waar je nieuwsgierig naar bent? :) Als ik ertegen zou kunnen zou ik het razend interessant vinden om een paar weken in zo'n gezin mee te draaien. Juist omdat ik het zo sterk afkeur, omdat ik niet kan begrijpen dat mensen zo willen leven. Ik vind het leerzaam om te ervaren hoe mensen denken die totáál anders in het leven staan. Alleen kan ik er in de praktijk niet tegen, ik word er ongelukkig en gefrustreerd van, dus ik beperk me tot boeken en documentaires. Misschien staat TS in dat opzicht sterker in haar schoenen en kan zij er wel tegen. Ze is geen onderzoeker, maar kan wel een 'onderzoekende' geest hebben, zo bedoelde ik het.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-18 15:23

Dit is ook inderdaad hoe ik er een beetje in sta.

Mijn ouders die maken zich geen zorgen, weten wel wat er speelt maar hebben niet het idee dat ik daar niet veilig zit. Uiteindelijk is dat wat zij willen zien, dat ik er veilig zit. Verder bemoeien ze zich er niet echt mee.

Art_ofLiving

Berichten: 344
Geregistreerd: 10-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:42

Tsjonge, wat doet iedereen moeilijk zeg :D

TS, als jij er een goed gevoel bij hebt gewoon lekker gaan. Laat je familie/vrienden weten waar je bent en ga verder gewoon genieten. Mochten er rare dingen gebeuren, of mochten er op een of andere manier alarmbellen bij je afgaan, zorg dan altijd voor je eigen veiligheid vertrek direct bij die familie. Dan kan je er nog op een andere manier een leuke trip van maken en misschien nog iets van de VS zien! :)

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar je kan altijd ervaringen van voorgaande vrijwilligers navragen.

Het klinkt alsof TS goed contact heeft en ze er graag heen wilt, zeker als het maar 3 weken is zou ik het gewoon doen! Je plannen daar wijzigen kan altijd nog :)

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 17:07

kimberleyepe schreef:
Dit is ook inderdaad hoe ik er een beetje in sta.

Mijn ouders die maken zich geen zorgen, weten wel wat er speelt maar hebben niet het idee dat ik daar niet veilig zit. Uiteindelijk is dat wat zij willen zien, dat ik er veilig zit. Verder bemoeien ze zich er niet echt mee.

Weten wat er speelt maar zich nergens in verdiept dus, tja. Dan houd het op en wens ik je in ieder geval een goede beleving, vakantie zou ik het niet willen noemen.

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:40

Misschien kan je een keer weekje ergens in zwaar christelijk kamp in Nederland ofzo mee draaien om een indruk te krijgen.. ?

Heb je al gegevens gevraagd van de andere mensen die ook bij ze zijn geweest om informatie te vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 19:34

kimberleyepe schreef:
Wat je vraagt hebben we het al over gehad hier. Ik heb geen zin om steeds hetzelfde te blijven typen.

Er is hier niemand die weet of deze dingen op het kamp ook gebeuren. Er komen gewone normale gezinnen. Ik denk niet dat ze dan zo open en bloot dat soort dingen zullen doen.

Nee, gewone normale gezinnen zullen daar dus juist niet heen gaan. Uit de reacties hier kun je denk ik wel opmaken dat de meeste normale mensen (wat dat ook moge zijn) nadat ze de website hebben bekeken gruwelen van wat er verkondigd wordt door mensen met wie ze samen werken.

En mijn punt is juist dat wat daar gebeurt helemaal niet open en bloot is, maar dat ze daar onder gelijkgestemden zijn.

Louis Theroux kan dat echt heel goed in zulke groepen, maar die bagatelliseert niet, praat niets goed. Die onderzoekende geest zie ik bij de ts niet, alleen maar heel veel naïviteit. "Ze zullen het vast niet doen/gedaan hebben en als ze het toch doen/gedaan hebben is/was het vast niet zo erg."

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 20:11

kimberleyepe schreef:
@pmarena, echt heel goed omschreven! Dit is exact hoe ik erin sta:)

Ik begrijp heel erg goed dat wat ze doen niet door de beugel kan, maar dat ik het toch een heel interessant iets vind hoe zij erin staan.

Zoals eerder vermeld, ik zeg moeilijk nee wanneer me iets gevraagd wordt, maar wil ik iets niet of ben ik het ergens niet mee eens laat ik dat ook wel horen.

Zonder dit topic wist ik een aantal dingen natuurlijk niet, daarom vind ik het ook helemaal niet erg dat dit nu benoemd wordt

Interessant? Ik vind het gewoon onethisch.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 12:16

Ik heb inmiddels mailcontact over degene die een aantal jaren terug er is geweest. Ze doen er niet moeilijk over in ieder geval. Ben wel benieuwd, heb naar een naam of contactgegevens gevraagd zodat ik eventueel een berichtje naar haar kan doen:)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 20:04

Ibbel schreef:
Waarom niet helpen bij officiele organisaties zoals Cordaid? Of het Leger des Heils, als er dan toch een gelovig tintje aan moet zitten? Of bij de Mormonen, die doen ook dingen die wij niet 'normaal' vinden (veelwijverij) als je per se ook 'andere' dingen wilt zien?


Ze heten geen mormonen en de polygamie is maar een zeer beperkte community wat door de kerk niet goedgekeurd wordt.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:17

Ze noemen zichzelf wel mormonen, hoor :j Ik ben in de "hoofdkerk" van de Church of Latter Day Saints in Salt Lake City geweest en daar een rondleiding gekregen van een paar gelovigen, en ze noemen zich gewoon Mormon. Officieel zijn Mormons een onderdeel van de Church of Latter Day Saints maar velen noemen zichzelf Mormon.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:13

Hm ja ok in België hoor ik het nooit en ook niet van de Amerikaanse zendelingen.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 12:31

Ze hebben op dit moment een mailtje uitgedaan naar die mevrouw met de vraag of ze het goed vind als ik contact met haar opneem.

Ze wilden liever niet gelijk gegevens van die vrouw geven, maar dat is begrijpelijk. Ik zou ook niet willen dat mijn gegevens aan een vreemde worden gegeven. Ben erg benieuwd wat ik terug krijg!

Love_myhorse
Berichten: 604
Geregistreerd: 30-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:15

Heb je al wat gehoord van de familie?

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 09:44

Jazeker! Ik heb inmiddels een mailadres gekregen van de vrouw die daar is geweest:)

Wel heb ik eerst nog even gefocust op mijn laatste examen waardoor ik niet veel contact meer met ze heb gehad. Het mailtje naar die mevrouw is er in ieder geval al wel uit!

jasmijn16

Berichten: 961
Geregistreerd: 19-11-14

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 17:01

Hoe gaat het ts, weet je al wat je gaat doen?

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 15:19

Ik dacht laat ik eens even een update geven!

Eerlijk gezegd staat het nu nogal op een laag pitje.. Ik wil nog steeds heel erg graag, maar op een of andere manier komt het er gewoon niet van.

Ik ben helaas gezakt voor mijn laatste examen, die moet ik 7 juni nogmaals doen dus ben druk met oefenen daarvoor. Op dit moment gaat het persoonlijk denk ik gewoon ff niet zo lekker, zodra ik thuis ben van werk heb ik geen energie meer over om een mailtje te sturen zeg maar. Heb dan helemaal nergens meer zin in..

Die zomerperiode komt ook al weer zo om de hoek zetten, en het is allemaal een beetje lastig. Ik wil heel erg graag, maar ik doe het dan weer niet zeg maar!

Op dit moment komt het er dus op neer dat ik niets nieuws te melden heb haha.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:12

Twijfel/uitstel is een sterke raadgever! Als je iets echt wilt, dan doe je het, no matter what. Volg je gevoel. Als je nu nog niets ondernomen hebt, kun je het beter even 'afsluiten' en dan zie je wel of het weer in je hoofd schiet.

Shephard

Berichten: 429
Geregistreerd: 23-09-13

Re: Wat vinden jullie hier van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 19:09

Ja dat is denk ik ook precies het geval!