Tips voor Slovenië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:01

Cowgirl: Slovenie heeft in elk geval een aantal kabelbanen, dus dan kun je bv met de hele familie omhoog, en dan een deel van de familie daarna weer omlaag terwijl jullie bv gaan wandelen. Iedereen kan van het uitzicht genieten, je bent niet de hele dag apart maar mensen die het lopend niet redden hoeven dat niet.

Ik denk niet dat het erg druk zal zijn - volgens mij waren wij daar midden zomer en toen was bv Bled ook nog een vrij rustig stadje. (Overigens best leuk voor een middagje, even het meer op naar het eiland.)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:04

Wij zaten aan de voet van de Vrsic Bergpas.Ik vond hem een drama.Mooi dat wel ,maar de 2x dat we er over zijn geweest hebben we er op stilgestaan.De eerste keer voor een groep motors die een bocht gemist hadden en de 2 keer een dodelijk auto ongeval ook in een bocht.Dat was gelijk de laatste keer dat we er over zijn geweest om terug te komen zijn we maar omgereden.Het is ook ongelovelijk hoe sommige ook over deze pas durven scheuren.Wij waren er in Juli dan is het wel erg druk.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 15:56

Cowgirl83 schreef:
Een tip die ik precies nog niet tegengekomen ben in dit topic is de Vrsic bergpas, vertrekkende in Kransjka Gora. Je moet wel een stevige maag hebben, want het is een route met 50 haarspeldbochten. Maar het is er zo mooi! Ergens onderweg kwamen we een hutje tegen waar de tijd precies was blijven stilstaan, je kon er voor 0,5 EUR een huisgemaakte thee drinken op basis van eigen vruchten en kruiden, super!


Wij hebben die pas ook 2x gereden met een camper, leuk rijden! Bovenop een restaurantje waar je leuk kunt zitten en je kunt er wat wandelroutes volgen. Ik vind het er prachtig en als je van wat uitdagend rijden houdt; zeker doen ja :D

Vaxa

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:46

Cowgirl83 schreef:
Zou het in juni op de toeristische plaatsen ook al erg druk zijn? Ik denk aan Predjama kasteel, de Vintgar kloof etc.

Wij zijn vorig jaar in juni geweest. De toeristische plaatsen zoals je zegt waren al behoorlijk druk. Maar we hebben ook wandelingen gedaan waarbij we slechts enkele mensen tegenkwamen.

Kwestie van activiteiten zou ik sowieso de rodelbaan in Kransjka Gora aanraden. Je gaat met de skilift omhoog en maakt (een behoorlijk lange) rit naar beneden. Al weet ik niet of je evt met twee in zo'n karretje kan..

Een mooie route om met de auto te doen vonden wij Mangart road. Je betaalt 5€ om de weg te beklimmen. Het is een smalle weg en moeilijk om tegenliggers te passeren. Maar de uitzichten zijn adembenemend mooi!

Verder zijn er in Bovec verschillende sportcentra die allerlei activiteiten organiseren zoals raften, canyoning, zipline.

Één van onze kortere wandelingen was die naar fort Hermann. Het is wel geen vlak wandelpad, dus weet niet of dat haalbaar zou zijn voor je broer.

Er is ook een waterval waar je achterdoor kan wandelen. Geen lange wandeling van parking tot waterval, maar ben de naam even kwijt.

Wat wij niet gedaan hebben, maar wat wel de moeite schijnt te zijn is de skilift naar Vogel nemen. Die uitzichten!!

Edit: Pericnik waterval!

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:57

Ik zou ook Kranjska Gora aanraden als uitvalsbasis.
In mijn posten staan ook wat plekken die we hebben bezocht met foto's.

Ribcev laz vond ik ook een leuk plaatsje.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:11

Iemand die weet hoe het zit om met hond naar Slovenië te gaan? We zouden met auto en tent op weg gaan en liefst met de hond. Zijn ze daar erg streng, mogen honden op de meeste campings? Heb gehoord dat wild camperen niet mag?

Ook qua geld, is het daar erg duur? Hoor dat vb Kroatië zo duur is geworden ...

fienaaa

Berichten: 1355
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:21

xLaraaj schreef:
Iemand die weet hoe het zit om met hond naar Slovenië te gaan? We zouden met auto en tent op weg gaan en liefst met de hond. Zijn ze daar erg streng, mogen honden op de meeste campings? Heb gehoord dat wild camperen niet mag?

Ook qua geld, is het daar erg duur? Hoor dat vb Kroatië zo duur is geworden ...


Heb veel honden op de camping gezien (maar zelf hadden we geen hond bij). Camping is relatief duur (ivm Frankrijk) en over het algemeen krappe plekken. Verder vonden wij het een goedkoop en zeer aangenaam land!! :j

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 13:22

Tof topic! Ik zet hier even een stipje om later door te lezen.

Ik ga samen met een vriendinnetje eind september naar Slovenie. Willen vliegen op Ljubljana en daar een huurauto pakken en rondtrekken. Ook een paar daagjes naar Kroatie staat in de planning.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 15:32

Wij hadden verleden jaar 4 honden bij.Ik vond ze qua hond heel vriendelijk,kregen water als we ergens wat dronken en zo.Ik vond alleen de boodschappen in de supermarkt best prijzig.Nu ja ,gewoon zoals bij ons,ik had het iets goedkoper verwacht.
Prijzen vd camping viel bij ons mee,slovenie is daarin goedkoper als kroatie.Maar het zal natuurlijk aan liggen welke camping je neemt.Bij ons waren het plekken zelf te kiezen aan een prachtige rivier.

xLaraaj

Berichten: 3680
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 16:25

Hebben jullie dan misschien enkele tips qua camping?
Heb nu al 2 campings gevonden en die zijn tussen de 11 a 14 euro per nacht per persoon. Niet goedkoop nee maar ook niet super duur. (We zouden volgend jaar in september gaan, Hopelijk dan nog mooi weer!)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27977
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:09

Jaren geleden met mijn ouders een keer in Slovenië geweest en nu willen mijn man en ik deze zomer graag samen. Mijn ouders komen regelmatig hier: http://www.trnovc.com Kleinschalige en rustige camping en 8 euro per nacht (zonder elektriciteit). Hond mag mee, wel aan de lijn.

Ik ga hier nog even teruglezen voor leuke tips.

Edit: hier nog even de site van mijn vader voor leuke reisverhalen en foto's over (o.a.) Slovenië: http://reizenenschrijven.com/index.php/ ... n-slovenie

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:14

Wij zijn ook meerder keren met hond geweest en dit was nooit een probleem. De meeste campings zijn ze gewoon toegestaan.

Wij zaten twee jaar terug in bovec en vond het daar erg mooi, weet alleen niet precies de camping meer..

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 21:49

Mijn vriend wil dit jaar in september naar Slovenie, voor een activiteit die hier nog niet genoemd is: paragliden! Ik word ook enthousiast van jullie tips en de foto's! Wat is het mooi daar. Zijn er vanuit Kroatie al eens doorheen gereden en genoten van de prachtige natuur vanuit de auto. Wij zitten het liefst in een mobile home, moet nog even uitzoeken of daar goede niet al te drukke campings voor zijn

NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 11:25

Wat een leuk topic en prachtige foto's komen er voorbij!

Wij willen graag eind augustus met de auto naar Slovenië. We hebben zo'n 14-16 dagen de tijd en willen graag op 3 of 4 verschillende plaatsen slapen. Heeft er iemand tips voor een logische route waardoor je de meeste highlights kan zien? Wij moeten zelf kunnen koken ivm allergie, dus tips voor huisjes en appartementen op de route zijn ook zeker welkom.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 13:23

Wij zijn in Slovenie op drie plekken geweest, Kranjska Gora (appartement), meer het binnenland in (hotel) en aan de kust (appartement). Onze ervaringen zijn in dit topic terug te vinden.
Vooral het Triglav gebied vind ik zeker een aanrader.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-18 15:55

NieneWiep schreef:
Wat een leuk topic en prachtige foto's komen er voorbij!

Wij willen graag eind augustus met de auto naar Slovenië. We hebben zo'n 14-16 dagen de tijd en willen graag op 3 of 4 verschillende plaatsen slapen. Heeft er iemand tips voor een logische route waardoor je de meeste highlights kan zien? Wij moeten zelf kunnen koken ivm allergie, dus tips voor huisjes en appartementen op de route zijn ook zeker welkom.


Als je echt een route wil volgen, zoek dan de wijnroute eens op. Die ia prachtig. Begint in het oosten en gaat via het zuiden en daarna dwars omhoog het ruigere gebied in. Volop prachtige natuur, idyllische dorpen en overal mogelijkheden om te overnachten.