Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 22:08

Hoi!
Ik ga deze zomer met mijn vriendin voor het eerst interrailen. *\o/* Ik heb al wel eerder gebackpackt (in Schotland), maar nog niet via Interrail. Ook voor haar is het de eerste keer. We zijn een beetje bezig met plannen maar ik vraag me eigenlijk nog heel veel dingen af.

- Welke landen mogen we absoluut niet missen in onze reis?
- Hoeveel bestemmingen zijn te doen in 3-4 weken? We willen niet hoeven haasten, en lekker overal de tijd voor kunnen nemen. Ik heb geen zin om elke 2 dagen te verkassen en de hele dag in de trein te zitten.
- Is het verstandig om van tevoren al verblijfsplaatsen en treinen te reserveren of is het daar goed te doen om dat pas ter plekke te regelen? (we hebben de eerste trein naar Berlijn al wel gereserveerd, maar verder nog niks)
- We willen een tentje meenemen zodat we kunnen kamperen, is dat daar goed te doen? Zijn er veel campings of juist niet? En hoe is het weer daar eigenlijk? :Y)
- Hebben jullie nog aanraders mbt dingen om te doen/plekken om te zien?

Momenteel is het plan nog niet helemaal duidelijk. We vertrekken in ieder geval vanuit Hilversum naar Berlijn en blijven daar 2 nachten (we zijn er allebei wel al eens eerder geweest, maar blijft een toffe stad!). Daarna willen we richting het zuidoosten naar Boedapest. En daarna weten we het nog niet precies. We willen graag naar Slovenië, en we dachten dat we dan via Zagreb en Ljubljana naar Bled zouden kunnen en daar een aantal dagen kunnen doorbrengen (onderweg in de steden ook natuurlijk, maar niet heel erg lang). De natuur in Slovenië lijkt ons namelijk echt heel gaaf en mooi. Na Slovenië weten we het niet, we willen zoals ik al zei niet al te veel moeten haasten. Ik dacht zelf aan evt Roemenië en Slowakije op weg naar Wenen (daar willen we ook sowieso heen). Vanuit Wenen willen we weer terug naar Nederland via Duitsland. Kortom: nog niet echt een goed uitgestippeld plan :+.
We zijn meer van de mooie natuur en avontuurlijke activiteiten dan van het ronddwalen in een stad of op het strand liggen, al vinden we dat natuurlijk ook leuk, maar niet de hele vakantie lang.

Ik ben benieuwd :D

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 17:39

Hoi,

Wat een leuke reis hebben jullie al bedacht.
Ik ga ook interrailen. Wij gaan tien dagen en kwamen er al snel achter dat we veel te veel steden wilden bezoeken. Vandaar dat wij het beperkt hebben tot drie steden.
We gaan naar Wenen, Boedapest en Praag.
Het is voor mij ook de eerste keer met interrail, dus ik heb geen tips.

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:43

Tentje zou ik persoonlijk achterwege laten, veel gezeul (tentje, kookspul, matje, slaapzak) en uiteindelijk is een hostel vaak goedkoper en makkelijker. Tijdens mijn eerste interrail hadden we een tentje mee, uiteindelijk maar één keer gekampeerd in 4 weken. Campings zijn vaak niet zo heel makkelijk bereikbaar vanaf stations.

Hostels reserveren kan makkelijk via booking.com b.v. 1 dag voordat je vertrekt of op dag zelf dat je vertrekt. Ik weet niet hoe groot jouw budget is maar Wenen is volgens mij relatief duur vergeleken met de rest van de steden die je wil bezoeken.
Zagreb is niet echt een spetterende stad, Ljubljana is prachtig maar super klein en heb je echt wel gezien in een halve dag, idem voor Bratislava.

Maar eigenlijk, als je graag de natuur in wil; zou ik de interrail achterwege laten en met auto gaan. Met interrail kom je uiteindelijk toch vooral in steden, in veel gebieden in oost europa is OV behoorlijk matig.

Hoe het weer is daar; www.google.nl

Treinroutes uitstippelen: www.bahn.de

Neem een slaapmasker mee en oordopjes, heel fijn voor als je 's nachts met trein gaat of in luidruchtige hostel slaapt.

odilia

Berichten: 1206
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Hongarije

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:53

In Hongarije is het OV naar mijn ervaringen juist erg goed, dan zie je juist heel veel van de omgeving / natuur onderweg! Hier kan je makkelijk in kleinere steden / dorpen komen. Inderdaad zijn hier niet al te veel campings, hostels/vakantiehuizen zijn er over het algemeen meer.

suus_pepper

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-12-10

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:32

Leuke reis!

Ik ben vorig jaar met interrail op reis geweest. Was erg leuk!

Wij vonden Ljubljana niet zoveel aan. Boedapest was geweldig en Wenen ook!

De app van interrail is heel handig voor het plannen van je reis.

Heel veel plezier!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 14:48

Mocht je naar Roemenie gaan. Boekarest is een mooie stad qua architectuur maar in de zomer met temperaturen tegen de 40 graden en ruim 2 miljoen inwoners een drukke warme vervuilde stad.
Dan kan je beter in het noorden blijven in Brasov of Sinaia, schitterende natuur, overdag warm maar snachts een stuk koeler.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:59

Ik heb 3 jaar geleden een interrail gedaan met een vriendin ; 4300 km, 15 dagen, 1 geweldige reis. Onze route; Utrecht - Boedapest - Split - Hvar - Plitvice meren - Zagreb - Ljubljana - Bled - Venetië - Verona - Utrecht. Wij hebben (onwijs) veel steden gedaan in weinig dagen. Wij hadden geen super weer dus besloten we gewoon door te reizen. De dag voor vertrek naar de volgende stad boekten we de trein en een hostel en 2x hebben we een nachttrein genomen.

Kroatie en Slovenie zijn zeker een aanrader!

(PS. als je naar Boedapest reist, heb je een tussenstop in Wenen, jullie kunnen er dus ook voor kiezen om daar een dag te stoppen en dan door te reizen. Tenminste dat was bij ons toen zo. Wij zijn alleen na een uur weer doorgegaan)

Mocht je foto's willen zien; https://www.facebook.com/anouk.dekok.5/ ... 658&type=3

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 07:55

Wauw bedankt SplashIsLief, je foto's zien er supertof uit! :D

We hebben inmiddels iets meer gepland. De eerste 7-10 dagen doen we Hilversum-Berlijn-Praag-Boedapest. Daarna willen we naar Kroatië (iig de Plitvice meren en verder veel andere dingen in de natuur doen daar), Slovenië (ook lekker de natuur in), misschien nog 1 ander land en dan naar Oostenrijk (iig Salzburg en Wenen) en via Duitsland naar huis. <3 Wij hebben natuurlijk iets langer dan jullie (een maand) dus kunnen ook iets meer bestemmingen bezoeken.

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:04

Voor Plitvice moet je wel een stuk met de bus :j niet erg natuurlijk maar wel handig voor je planning.

Je planning klinkt top :D en als jullie pp voorhand niet alles vastleggen kun je altijd onderweg je reus bijsturen.

Mijn reis was fantastisch maar ik moet wel zeggen dat wij de laatste dagen wel vol waren van de indrukken. Ja leuk weer een kerk :+

Foaly

Berichten: 4857
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:44

Hoi (wave)

Ik schop dit topic even omhoog. Ik ben heel voorzichtig aan het kijken om te interrailen in de laatste week van oktober/eerste week van november. Ik wil dan richting zuid-oost Europa. Is dat veilig als vrouw van 27 alleen? Ik ben zelf niet zo bang aangelegd, maar mijn ouders wel namelijk :')

Dit is mijn voorlopige route:

Amsterdam - Berlijn - Warschau - Boedapest - Zagreb - Ljubljana - Venetië - Rome (en vanaf Rome met het vliegtuig terug)

Is dit te doen in twee weken? Ik kan er evt nog een week aan vastplakken, maar dat leek me weer erg lang. En zouden jullie nog bepaalde steden erbij doen? Of juist niet? En verder nog tips voor het boeken van hostels/hotels? Deden jullie dat op de dag zelf, en is dat een beetje te doen c.q. te betalen? Ik gok dat zuid-oost Europa niet heel duur is, helemaal niet in het toeristenseizoen, maar toch. Bevestiging is fijn :D

suus_pepper

Berichten: 1821
Geregistreerd: 06-12-10

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 14:24

Ljubljana vond ik niet zoveel aan..

Boedapest is prachtig, denk dat het wel veilig is hoor om alleen te reizen!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:41

Ik vond Ljubljana juist erg leuk :j
Ik denk ook dat het goed te doen is! En wij boekte een dag van te voren als we wisten wanneer we ergens anders naar toe gingen (net als het boeken van de trein).

Houd er wel rekening mee dat je verschillende landen hebt waar de euro geen betaalmiddel is (en dat je dus verschillende munteenheden moet hebben of met creditcard moet betalen).

_Laura_

Berichten: 2446
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 17:52

Wij zijn inmiddels alweer bijna terug, we zitten nu al ongeveer de hele dag in de trein naar onze laatste bestemming, Heidelberg. We blijven daar tot dinsdagochtend en gaan dan naar huis. Het zit er dus bijna op en we hebben echt een supergeweldige vakantie gehad! :D <3 Alles zat erin, van cultuur snuiven tot bergwandelen en aan het zwembad liggen. Onze route zag er uiteindelijk zo uit:

Hilversum - Berlijn
Berlijn - Praag
Praag - Boedapest
Boedapest - Szantod (aan het Balatonmeer in Hongarije)
Szantod - Boedapest (nog 1 dagje, moesten we toch langs om naar Wenen te gaan)
Boedapest - Wenen
Wenen - Radovljica (dorpje in Slovenië)
Radovljica - Heidelberg

In Hongarije en Slovenië zijn we een week geweest en de rest iets korter. We hebben straks nog 2 reisdagen over maar hebben echt totaal geen spijt van deze route, we hebben het heerlijk gehad zonder te hoeven haasten. Een maand is nog nooit zo snel gegaan :')

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Interrailen Zuid-Oost Europa: tips/ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 22:14

Lekker zeg! Wij zijn nu nog bezig. Momenteel: amsterdam - dresden (DU) - brno (Tsjechie) - boedapest (HU) - Zagreb (Kr) - Split (Kr). Op dit moment zit ik weer in zo'n verschrikkelijke nachttrein naar ljubljana :'). (Mijn vriend vindt ze wel oke en het bespaart wel geld waardoor we langer wegkunnen). Als je praag hebt gedaan en een andere stad in tsjechie wilt dan is Brno een aanrader, ik vond het erg leuk :). Boedapest was ook erg leuk. Zagreb was makkelijk te doen in 2 dagen en split ook. Krka waterfalls zijn een dikke aanrader, je mag daar ook zwemmen (in plitvice niet). Ben erg benieuwd wat de rest ons brengt :)