WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 12:54

Dag Bokkers!

Gisteren heb ik akkoord gekregen van mijn leidinggevenden om van 1 februari t/m 1 mei 2017 onbetaald verlof op te nemen! Dit betekent dat mijn plannen om via WorkAway naar Denemarken te gaan door kunnen gaan! *\o/*

Ik ben benaderd door een leuke host in de buurt van Kopenhagen. Zij heeft van nu tot begin mei hulp nodig met het rijden en verzorgen van haar (voornamelijk IJslandse) paarden. Ik zal daar dan werken tegen kost en inwoning (ongeveer 5 uur per dag), met in mijn vrije tijd ruimte om de omgeving te verkennen.

Ik ben van plan om met mijn eigen autootje te gaan. Qua verzekering is alles al geregeld.
Tips zijn meer dan welkom! Zijn er meer Bokkers met WorkAway ervaring, of ervaringen met een langdurig verblijf in Denemarken?
Zo ja: hoe hebben jullie dat aangepakt met je huis? Ik heb een klein huurhuisje dat ik voor deze reis niet op wil zeggen (eventueel voor een langere reis in de toekomst wel). Hebben jullie bijvoorbeeld een bekende op je huis laten passen?

Barst los *\o/*

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:36

hoihoi!

wat onwijs leuk! ik zit erover te denken een Deense bokkers huiskamer topic aan te maken.

Ik zit momenteel bij mijn vriendje in Karstoft en overweeg om te emigreren in 2017 met mijn 2 of 3 paarden (weet nog niet of ik de shetlander mee neem of in de kudde bij mijn vrienden laat staan)

ga je een blog bijhouden?

ik ben vorige week terug gekomen van mijn reis NZ en australie van 6 maanden en ik had mijn huurhuis onderverhuurd. (tot maart nu maar ik weet dus nog niet of ik wel terug kom in het huis)

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 10:37

Hoi sMieke, ik had je reactie helemaal gemist! :o
Zo'n huiskamer lijkt me super leuk!! Ik ben helemaal voor. Wat leuk dat jullie er aan denken om te gaan emigreren. Ken je het land al goed? Waar in Denemarken willen jullie naartoe, en waarom?

Ik heb inmiddels met mijn broertje en schoonzusje geregeld dat zij in mijn huis gaan gedurende 3 maand. Ze betalen dan ook een deel van de kosten. Ze hebben plannen om vanuit huis te gaan samenwonen en dan ook meteen samen te kopen dus stiekem misschien wel goed om zo even te oefenen, hihi. *\o/*

Een blog bijhouden weet ik nog niet, ik ben niet zo punctueel in dat soort dingen dus dan zou ik waarschijnlijk 2 blogs schrijven en er dan weer de brui aan geven -O- maar wie weet!

Ponylover_11

Berichten: 166
Geregistreerd: 25-03-12

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 10:51

Hee, wat leuk dat je dat via WorkAway regelt!
Ik ga in maart, april en mei ook naar Denemarken, om daar te werken op een stal waar ze volgens academische rijkunst rijden. Ik ken daar nu nog niks van, dus dat gaat interessant worden! In ruil voor het werk krijg ik een aantal lessen per week en kan ik daar wonen.

Deze stal is ook in de buurt van Kopenhagen :D

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:11

Ik ben in 2008 (jaja alweer een tijdje geleden haha) 2.5 maand naar Denemarken geweest. Ik had het voordeel nog thuis te wonen en alles werd z'n beetje via school geregeld. Kreeg kost en inwoning daar. Ik heb stage gelopen in Hørsholm bij een friezenfokkerij.

http://www.stasevang.dk/stutteri/

Bij mij werdt alles dus via school geregeld dus erg veel kan ik je daar verder niet over vertellen. Misschien kan je je huisje onder verhuren voor die periode?

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 11:12

Gaaf Ponylover_11, hoe kom jij aan je host dan?
Ik ga naar Graested, toch niet zo dicht bij Kopenhagen (45 min. rijden) maar dat geeft niet. Zit op 10 minuten van de kust dus hopelijk kunnen we daar ook veel rijden!

Ponylover_11

Berichten: 166
Geregistreerd: 25-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:48

Maeve schreef:
Gaaf Ponylover_11, hoe kom jij aan je host dan?
Ik ga naar Graested, toch niet zo dicht bij Kopenhagen (45 min. rijden) maar dat geeft niet. Zit op 10 minuten van de kust dus hopelijk kunnen we daar ook veel rijden!


Ik ben naar verschillende websites gaan kijken. Veel academisch trainers bieden ook een working student plekje aan op hun stal. Daarnaast is er een hele handige facebookgroep: Working Students in the Academic Art of Riding, daar zie ik vaak oproepjes voorbij komen.

Lekker dat je zo dicht aan zee zit! Dat wordt lekker op het strand rijden hoop ik? ;)

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:59

Wat leuk :) Ik woon al sinds 2008 in Denemarken. Ik woon zelf in een appartement op een stoeterij met IJslandse paarden (bij Aarhus). Ik heb gewoon een full time baan in Aarhus, maar vind het heel handig om op deze manier de paarden lekker aan huis te hebben en heb zo voldoende tijd om te trainen naast werk. In de weekenden help ik wel regelmatig mee.

Leuk dat je je auto meeneemt, maar regel dit goed in Denemarken! Je mag namelijk níet met een Nederlandse auto rijden als je in Denemarken ingeschreven bent (CPR nummer).
Dit nummer moet je wel aanvragen als je komt wonen en werken in Denemarken. Ik zou bij de belastingdienst (SKAT) een vergunning aanvragen om in je Nederlandse auto te mogen blijven rijden. Ze controleren hier heel streng op, en je bent je auto kwijt als ze je pakken. Die krijg je pas terug als je belasting over de auto betaald, en deze op Deense platen zet, en dat is heel erg duur.

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:33

oei dat is een goeien thokkadisje. maar als deze op bijv je ouders naam staat? (de auto)

Ik ga 15 januari in Karstoft wonen (dichtbij Billund, randje midtjylland) super spannend!
Ben er al vanaf 2011 intensief mee bezig en nu eindelijk de echte stap.

Ik schrijf wel een blog via verrassend veehouderij maar alleen wanneer ik tijd en zin heb. en de ''kijkcijfers'' verbazen me steeds haha.

Hoe kwam jij aan je baan Thokkadisje en ga je ook naar Deense les?

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:39

Ik spreek al jaren vloeiend Deens, dus die Deense les ga ik niet meer heen. Ik heb eerst een half jaar op een højskole gezeten om Deens te leren. Daarna een paar keer naar Deense les geweest en toen de examens meteen maar gedaan.

Ik heb hier in DK een bacherlor en master gedaan, en toen daarna gewoon gesolliciteerd. Ik had binnen een maand een vaste baan.

Auto van je ouders mag je zeker niet in rijden! Staan flinke boetes op. De eerste keer krijg je een boete en mag je de auto niet meer verplaatsen. Pakken ze je weer, dan nemen ze de auto in beslag. Ik heb een Deense auto, maar als mijn ouders op bezoek zijn, dan mag ik alleen in hun auto rijden als ze er zelf naast zitten. Ontzettend onhandig.
Als je hier gewoon voor langere tijd 'op vakantie' bent is het natuurlijk geen probleem.

Hier staat veel info:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?lang=us

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:44

Oh mijn vriend heeft een jaar zijn nl auto doorgereden terwijl hij een cpr nr had. Maar gelukkig nooit gepakt. Ja als je zo lang in dk woont kan ik me voorstellen dat je vloeiend Deens spreekt haha ik kom niet verder dan God'morgen Jeg hedde Maaike haha. Maar wel even goed om te weten van de auto!

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:46

Dat is al een goed begin +:)+ :D

sMieke

Berichten: 2644
Geregistreerd: 10-04-08
Woonplaats: 't mooie Brabant!

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:50

Leuke blog trouwens! Je hebt al heel wat meegemaakt in dk haha en de mensen daar ook met jou hahahha

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:27

Ik ben in 2013 geëmigreerd naar Denemarken, ik woon zelf in Kopenhagen en werk op een grote dressuurstal in de buurt van Roskilde.

Volgens mij kun je 6 maanden in je Nederlandse auto blijven rijden, maar inderdaad even goed uitzoeken.

Overigens, mocht je ooit benaderd worden door de stal die Tassie aangeeft, wil ik je aanraden daar niet naartoe te gaan. Ik ken veel mensen die daar op een hele nare manier zijn weg gegaan, inclusief ikzelf...

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 16:36

Wat leuk zeg! Heel veel plezier! Het is een ontzettend goede ervaring ;)
Geen ervaring met Denemarken, maar ben via Workaway bij een ontzettend leuke boerderij in Canada terecht gekomen. Heb een hele goeie ervaring met workaway dus, maar ook een mindere. Workaway doet helaas niet heel veel aan slechte plekken met veel klachten. Niet om je bang te maken hoor, maar wel dat je weet dat niet alle advertenties echt zo mooi zijn als ze lijken! Maar je zit nog mooi dicht bij huis dus je hoeft je niet zo veel zorgen te maken :D
Ik woon(de) zelf nog thuis toen ik weg ging dus hoefde geen zorgen te maken over een huisje. Maar de meeste mensen die ik ken hebben het of opgezegd, of hun huisje verhuurd naar iemand anders voor de periode dat ze weg zijn.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 04:27

Ik heb workaway gedaan in Mexico en ik heb in Denemarken gewerkt. Als je tips wilt, mag je altijd vragen!

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 16:23

Wat leuk, weer een paar reacties *\o/*
Thokkadisje: super bedankt voor de tip en de SKAT-site. Het lijkt er echter op dat het niet op mijn van toepassing is. Ik ga namelijk niet wonen of werken (voor geld) in Denemarken, ik zal er maximaal voor 90 dagen verblijven en blijf ingeschreven op mijn thuisadres. Het lijkt me dus dat ik geen CPR-nummer hoef aan te vragen, maar liever zeker weten natuurlijk, dus morgen even belastingdienst bellen.
SKAT site zegt: ''If you stay in Denmark less than 185 days within a 12-month period, you may drive a vehicle with foreign number plates without having to pay Danish registration tax.''

Inmiddels verzekeringswijs alles op orde, op het werk bijna alles geregeld (nog een projectje afronden voor die tijd) en mijn auto gaat komende week helemaal door de molen (nieuwe uitlaat want lek, verse APK en wat daar verder nog uit voortkomt). Winterbanden op de kop getikt en gemonteerd want Duitsland. :brr:

Ik wil graag nog een nieuwe telefoon voor ik weg ga zodat ik mooie foto's kan maken daar (mijn huidige telefoon is om van te huilen) en ben van plan om, eenmaal daar, een SIM-kaartje te kopen en dan gebruik te maken van pre-paid, want een abo kan niet uit blijkbaar :')

Daarnaast nog even langs de ruiterzaak voor een extra paar werkschoenen en een nieuwe rijbroek en volgens mij ben ik dan aardig ready to go *\o/*

Over minder dan een maand ben ik er al gewoon... ik word hoe langer hoe hyperder :):)

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 22:22

Ik weet niet of iemand dit nog leest, maar inmiddels ben ik een paar dagen bij mijn host en het leek me leuk om min of meer bij te houden wat ik allemaal mee maak. Ik ben inmiddels aardig ontnuchterd ook, had van tevoren echt zo'n ander beeld dan nu :o

Dag 0 (vrijdag 3 februari)
Omdat ik pas laat sliep (STRESS) pas om 8:20 van huis vertrokken met de auto. Nog even tanken, zeker weten dat ik alles heb en dan in mijn eentje op naar Denemarken. Ik begon supergespannen aan mijn reis, maar naarmate de tijd vorderde werd ik steeds minder zenuwachtig. Ik ben in Puttgarden op de boot gegaan, wat ook praktisch vanzelf gaat (wat heb ik me daar van tevoren druk om gemaakt, haha). Daarna in één keer doorgereden naar mijn host.
Daar kwam ik om 17u aan, midden in de ''avondspits'' op stal. Ik werd door mijn host snelsnel overal doorheen geloodst. Op dat moment was er een Fins meisje (ook WorkAway) aanwezig dat er een maand was geweest, maar de volgende dag zou vertrekken om door te reizen.
Eerste indruk: wat een rommelige boel! De host is een alleenstaande vrouw met een hond, een hele hoop kippen, 6 katten en meer dan 100 paarden. Er zijn een hele hoop gebouwtjes en bijgebouwtjes, schuurtjes en weitjes (houtje-touwtje werk) en alles, inclusief het huis, is volgestouwd met spullen.
Needless to say, ik was niet meteen blij :')

Dag 1
Door het Finse meisje werd ik wegwijs gemaakt in de ochtendroutine. Die bestaat uit het voeren van de kippen/katten/hond, en het verweiden van 9 paardjes (waaronder 6 hengsten) van het ene houtje-touwtje weiland naar het andere. Duurde even voordat ik het doorhad, maar ik moest alles in me opnemen want het Finse meisje ging die middag weg en de host laat zich nauwelijks zien in de stallen.
Diezelfde middag kwam er een Frans meisje aan, ook voor haar is dit de eerste WorkAway ervaring. Haar Engels is niet zo goed maar ze lijkt aardig. We delen een kamer.

Dag 2
Zo goed mogelijk geprobeerd om me, samen met het Franse meisje, door de ochtendroutine heen te worstelen die ik nog maar 1 keer had meegemaakt :') De host was inderdaad nergens te bekennen, die kwam rond 11u op stal aan en had nog wat op- en aanmerkingen. Na de ochtendklusjes is onze host vertrokken naar de fysiotherapeut en het Franse meisje en ik zijn een kasteel in de buurt gaan bezoeken. Dit was erg leuk :)
Die avond na terugkomst was onze host nog steeds nergens te bekennen en zijn wij maar begonnen met de avondroutine, in de hoop dat we alles goed deden :') onze host kwam pas weer thuis toen wij al klaar waren. Let wel: de avondronde kost ongeveer 1,5 tot 2 uur en na 16:30 is het stikkedonker... we zitten namelijk in de middle of nowhere en er zijn nergens buitenlampen (en voor een groot deel ook geen binnenlampen). Het Franse meisje en ik waren allebei lichtelijk verbaasd over het gemak waarmee je al je hebben en houden aan een wildvreemde kunt overlaten _/-\o_
Overigens valt het werk tot nu toe mee, het is zwaar (ik heb thuis een zittend beroep :o ) maar duurt niet al te lang, 5 uur per dag tot nu toe. Het is hier wel verschrikkelijk koud :brr: De paardjes zijn ontzettend leuk en lief, stuk voor stuk vriendelijk en geduldig, hoewel ze niet veel in de hand komen. Ik geniet ervan buiten lekker te werken en dan binnen voor de kachel met een kop thee en een boek, vergezeld door een van de liefste hondjes die je je kunt bedenken <3

Dag 3 Vandaag
Vandaag was fysiek de zwaarste dag. Er moet ontzettend veel uitgemest worden en het terrein is flink heuvelig, dus beide hebben we wat last van spierpijn :') Vandaag moesten er ook wat extra dingen gedaan worden, omdat morgen de boer komt om hooi en stro af te leveren. Dit gaat dan met een tractor de weilanden in. Vandaag werden wij de klei ingestuurd om het plastic van het oude hooi op te halen... en ja, helaas, we zaten (niet overdreven) tot onze knieen in de modder. Vandaag zijn we in totaal 9 uur bezig geweest in en rond de stal. Onze host heeft vandaag wat meer meegeholpen en heeft heerlijk voor ons gekookt. :j

Al met al tot nu toe best tevreden, hoewel het totaal niet is zoals ik het had verwacht. Het is me ook wel iets anders voorgespiegeld dan het nu is... ik zou namelijk, samen met een Zweeds meisje komen om te helpen de paardjes te rijden, en ze zou andere mensen hebben om te zorgen voor de stallen etc. Wij zijn echter de enigen op dit moment en van rijden is tot nu toe nog geen sprake geweest (ook de host niet, trouwens). Het lijkt allemaal wat vreemd ook, een flinke stal, veel land en meer dan 100 paarden, en dan 1 tot 2 personen om voor alles te zorgen (het Finse meisje deed alles alleen). Maar ik heb besloten dat ik maar gewoon met de flow mee ga en wel zie waar het schip strandt :j het is in ieder geval heerlijk om uit mijn dagelijkse sleur thuis weg te zijn, lekker buiten aan het werk met alle beestjes om me heen *\o/*

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 01:23

Kijk uit dat ze je niet misbruikt. Je zal niet de eerste zijn die via workaway misbruikt wordt als gratis werknemer. Je kunt haar gerust op de afspraken wijzen.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 12:31

Babeth, ik ben inderdaad bang dat dat wel nodig gaat zijn. Ik ben namelijk niet van plan om alles zelf te gaan doen als het Franse meisje over 2 weken weer weg is, maar daar ziet het nu wel naar uit. Daarnaast lijkt het er op dat we geen vrije dagen gaan hebben. Ik zal het vanavond even ter sprake brengen.

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 12:39

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 13:20

Bedankt voor je reactie Annwfyn. Ik vind het lastig om objectief te oordelen, want ik had echt niet de verwachting dat ik een een Instagramparadijsje zou belanden ofzo. Maar dit gaat een beetje de andere kant op.

Splut
Berichten: 1095
Geregistreerd: 19-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:28

.
Laatst bijgewerkt door Splut op 07-07-22 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: WorkAway avontuur in Denemarken 2017!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:19

Ooh jeetje, dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort te zijn. Het is altijd even wennen in het begin, zeker als je normaal zittend werk hebt. Maar het is inderdaad een beetje vreemd dat ze jullie zo al haar paarden toevertrouwd. Ik moet wel zeggen dat de meeste Denen niet hele harde werkers zijn. Bij 3 bedrijven gewerkt, en bij beide werkt mijn baas niet mee...
Kaart het aan, en als het niet veranderd: wegwezen!

Als ik je ergens mee kan helpen, stuur maar een PB. Ik woon in Kopenhagen en zit in de paardenwereld.

Maeve
Berichten: 1871
Geregistreerd: 12-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-17 18:39

Zeker mee eens Annwfyn!
Helaas vandaag weer hetzelfde verhaal, ongeveer 8,5u gewerkt bij min 2 (gevoelstemperatuur min 8, scherpe wind over de velden). Vanavond gaan we even om de tafel want hier is weinig lol aan zo.

Roquen: bedankt voor je reactie!! Hoop dat het niet nodig zal zijn, anders stuur ik je zeker pb.