op vakantie gaan zonder reserveringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 10:34

Hallo allemaal,

Mn vriend wilt heel graag een keer zonder plannen met een tent en de auto door europa gaan. Mij lijkt het wel fijn dat je dan ergens zo lang of kort kan blijven als je wilt, maar normaal ben ik helemaal van het plannen en ik ben bang dat er nergens meer een slaapplaats zou zijn. We willen het afwisselen tussen in de tent en B&B of hotel. Heeft iemand ervaring met het niet plannen? In Veel landen is wildkamperen verboden en ik heb wel echt een wc in de buurt nodig :') we zouden de laatste week van augustus willen dus dan is net het hoogste hoogseizoen voorbij.

MerelBormans

Berichten: 1153
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Amersfoort

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:37

Mijn vriend en ik reserveren vrijwel nooit met kamperen en dat is tot nu toe eigenlijk altijd goed gegaan.
De enige plek waar je misschien zou moeten reserveren is op een camping aan de kust in Zuid-Frankrijk.

Ik heb tot nu toe de ervaring dat er vrijwel altijd een plekje is te vinden :).

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:39

Meer dan eens op de manier op vakantie gegaan. Gewoon ingestapt en zien waar we uitkomen. Nooit problemen met overnachtingen gehad (wel daardoor weleens met veel te dure overnachtingen maar dat is weer een ander verhaal)

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:44

Altijd. Een beetje op tijd beginnen met campings zoeken (receptie sluit vaan om 10 uur) en huppakee. Campinggidsjes mee is wel handig.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:50

Wij boeken de boot, omdat dat noodzaak is op de route die wij willen reizen, maar verder boeken we eigenlijk zelden iets erbij.

We zijn op de meest bizarre plekken terecht gekomen. Een eeuwenoude herberg, ergens in de godvergeten binnenlanden van the Midlands; ontdekt omdat we LPG moesten hebben en de pomphouder even rondbelde voor ons.
Vorig jaar nog in een kasteel geslapen, getipt door een lokale galleriehouder en een hotel dat zelf vol zat.
Ooit paard gereden bij een bedrijf dat eigenlijk geen ritten met toeristen deed (ook de enige keer dat we moesten voorrijden) omdat de campinghouder dat tipte.
Gekampeerd op een totaal verlaten camping met een abdij-ruïne als buur.
Die camping op de rand van de kliffen hebben we toen niet gedaan; er stond zoveel wind dat we bang waren dat de wind onder de tent door zou waaien (geen grondzeil) en daar was het toch te koud voor.

Zorg wel dat je de taal spreekt van het land waar je bent, stel je respectvol op en toon interesse. Je maakt de gekste dingen mee :j en er gaan deuren voor je open die anderen gesloten treffen.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 10:56

Natuurlijk, doen!

Het is zo leuk en als je met zijn tweeën bent en geen mega-bungalowtent hebt is er eigenlijk overal wel plaats. En zo niet: dan is er altijd wel een volgende camping (die bij nader inzien dan toch veel leuker is dan die eerste die geen plek had :D ). Campinggidsje mee (misschien is er tegenwoordig wel een app?) is inderdaad een goed idee. Vooral het gevoel van 'overal heen kunnen waar je wilt' is onbetaalbaar.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:00

Toen mijn ex en ik met de motor op vakantie gingen hebben we geen enkele camping geboekt. Er is eigenlijk altijd wel plek voor een tentje, helemaal als je geen elektriciteit nodig hebt.
Wij zijn door luxemburg belgie en tot ongeveer halverwege frankrijk gereden.

Tipje: ga niet middenin de bouwvak, maar juist ietsje later of eerder in het seizoen

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:03

Frankrijk is een fijn campingland en bijna elke 5 km is wel een camping te vinden. Oost-Duitsland is echt lastiger, we konden honderd kilometer rijde zonder iets te zien... daar is iets meer onderzoek dus gewenst.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:08

Geen ervaringen met de tent op pad, maar wel met auto en trein. Wij boekten dan toch wel vaak voor de aankomende nacht, maar de rest van de planning bleef vrij. Zo zijn we wel eens twee, drie nachten langer ergens gebleven, of juist eerder vertrokken dan van te voren gepland (maar niet geboekt). Vind ik persoonlijk erg leuk om te doen en als je een tent hebt ben je natuurlijk nog veel vrijer.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:28

In Frankrijk en Engeland al meerdere keren op de bonnefooi gegaan. Nooit problemen gehad. :)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:37

Wij boeken nooit en gaan altijd midden in het hoogseizoen :+

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:42

Wij zijn 20 jaar lang op de bonnefooi gegaan in Frankrijk, altijd hoogseizoen. Tegenwoordig reserveren wij wel maar dat komt door mijn man die op de bonnefooi onwijs onprettig vindt.

Enkele keer kwamen wij dan het bordje 'complet' tegen en dan reden wij een stukje verder.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:47

Hier ook nog nooit geboekt en ben al in midden Italië beland en Kroatië door geweest. 1x problemen gehad en dat was een b&b vinden in Oostenrijk. Onder de 100euro was er niks te vinden en we waren op doorreis dus had dat bedrag er echt niet voor over. Hebben toen een nachtje op een parkeerplaats geslapen.

Frankrijk en België zijn ideaal qua campings. Zelfs aan de cote d'azur gestaan op een heel klein campinkje met alleen maar locals. Campinggids gaat hier soms ook mee maar hebben meestal op andere campings gestaan omdat de campinggids-campings vaak vergeven zijn van de Hollanders. Die wil ik nou net niet zien op vakantie :')

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:49

Een buitenland data bundel op je tel. Booking.com en airb&b app erop en je vind altijd wat.

FrNo
Berichten: 3658
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:55

Wij zijn vijf jaar geleden met z'n vieren en twee honden en caravan naar Wenen gereden. We hebben 10 campings gehad en konden overal terecht. Dit was in de bouwvak.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:01

Ik weet dat we dit vaak deden toen ik nog klein was. Het ging 9 van de 10 keer wel goed, maar..
Ik kan me nog heel goed herinneren dat we in de snikhete zon langs de weg stonden met een volgepakte auto bij een camping waarbij de wc's zo smerig waren dat we er niet heen wouden.. en dan was het al middag met geen andere camping in de buurt.
Uiteindelijk 's avonds ergens een camping gevonden, maar ja dan is het laat, (dan hadden m'n ouders ook nog twee kleine kinderen, ik en mijn broertje) en toen moest die tent nog helemaal op..
Wel ook al meer dan eens te horen gekregen dat we niet naar die leuke camping konden waar we net waren aangekomen omdat het al vol was. Nu gingen wij wel altijd in het hoogseizoen, ik denk dat dit eind augustus wel mee zal vallen.

Dit was nog in de tijd dat je niet even op je mobiel kon kijken of er ergens iets in de buurt zat of dat je überhaupt niet meer dan bellen en sms'en op je mobiel kon. Misschien is er een app die hiervoor goed is, zo niet zou ik (een soort van) route plannen en kijken wat er allemaal in de buurt zit zodat je altijd iets hebt om op terug te vallen mocht je een keer niks kunnen vinden. Ik denk dat een buitenland internetbundel jullie ook erg zal helpen :j

Anoniem

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:04

kan makkelijk. Mijn ouders zijn momenteel ook 3 weken met de camper door engeland aan het reizen en die hebben ook niks geboekt. (behalve de overtocht dan). En ze kunnen eigenlijk bijna overal wel terecht. Met tent is het denk ik nog makkelijker. Gewoondoen en kijken waar je uitkomt. Is de camping die je tegenkomt vol dan reis je naar de volgende ;) Mijn ouders hebben wel altijd het campingboek mee! altijd handig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:31

Wij doen dit erg graag in Frankrijk :) wel zonder tent. We hebben al super leuke slaapplaatsen gehad, echt pareltjes, en vaak dingen die niet online staan of die we niet zouden kiezen. Deze zomer ook weer, ik ben heel erg voorbereid (lees er is ruwweg een route anders beslissen we gewoon s avonds waar we de volgende dag heen rijden). Maar als het er te koud is, rijden we gewoon Door naar de provence.

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:25

Dee_Es schreef:
Hier ook nog nooit geboekt en ben al in midden Italië beland en Kroatië door geweest. 1x problemen gehad en dat was een b&b vinden in Oostenrijk. Onder de 100euro was er niks te vinden en we waren op doorreis dus had dat bedrag er echt niet voor over. Hebben toen een nachtje op een parkeerplaats geslapen.

Frankrijk en België zijn ideaal qua campings. Zelfs aan de cote d'azur gestaan op een heel klein campinkje met alleen maar locals. Campinggids gaat hier soms ook mee maar hebben meestal op andere campings gestaan omdat de campinggids-campings vaak vergeven zijn van de Hollanders. Die wil ik nou net niet zien op vakantie :')

Goh, daar ben ik dus niet uniek in :D

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:18

Sommigen vinden het fijn en vertrouwd, maar ik denk dan: waarom ga je op vakantie :')
Toch is een campinggidsje een fijne backup, mocht je niets kunnen vinden dan heb je plekken waar je sowieso heen kan. Maar in Frankrijk is er zoooooveel onderweg :)

ikke

Berichten: 37547
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:30

Sheran schreef:
Sommigen vinden het fijn en vertrouwd, maar ik denk dan: waarom ga je op vakantie :')
Toch is een campinggidsje een fijne backup, mocht je niets kunnen vinden dan heb je plekken waar je sowieso heen kan. Maar in Frankrijk is er zoooooveel onderweg :)

Nou, omdat ik m'n paard meeneem, bijvoorbeeld :) In NL reserveer ik dus juist wel omdat ik dan dusdanig afwijkend op stap ga dat ik dat wel gereserveerd wil hebben. Daarnaast stelt de organisatie van de NVVR het op prijs als je vooraf reserveert omdat de meeste lokaties een beperkte capaciteit hebben en er vaak meer inschrijvingen dan beschikbare plaatsen zijn.
Als ik op trektocht ga, reserveer ik dan juist weer heel weinig.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:36

Hier ook wel eens zonder boeking op vakantie gegaan. Samen met mijn vriend, met auto en een klein tentje. Daarmee kun je eigenlijk overal wel terecht, de kans is wel erg klein dat een camping vol zit. En dan nog: dan rijd je door naar de volgende.
Wat ik wel fijn vind om te weten, is of er wel campings zijn in het gebied. Maar dat hangt er ook een beetje vanaf waar je naartoe gaat.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:39

ik heb nog nooit anders gedaan met kamperen, en zeker buiten het echte hoogseizoen met een tentje is dat geen enkel probleem.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:42

Ik ga elk jaar zonder te reserveren roadtrippen door Scandinavië, waarbij we soms een nacht, soms een paar nachten op een camping blijven. Heel af en toe kom je eentje tegen die vol zit.

Campings met (veel) Nederlanders mijden wij ook liever. We halen in het land zelf vaak een campinggids bij het toeristenbureau of een benzinepomp, dan heb je ook de campings die niet in de ANWB-gids staan erbij.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: op vakantie gaan zonder reserveringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:46

Wat je kunt doen om toch een beetje te plannen is kijken welke campings je hebt en B&B in de omgeving waar jullie naar toe willen. Zo doen vrienden van mijn ouders het. Die zeggen daar willen we naar toe naar die streek en gaan dan op internet kijken welke campings ze hebben. Dan kunnen ze als er eentje vol zit altijd nog naar een andere toe.