[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 20:47

balance schreef:
Het jammere aan het verhaal is dat het jullie zo godsvergeten veel geld heeft moeten kosten op deze manier Monique. Maar het gaat jullie weer een hoop tijd opleveren die je leuker kunt besteden. Als Erwin straks weer lekker aan zijn eigen projectjes kan knutselen omdat hij binnen niets meer 'moet' komt hij vanzelf weer in zijn eigen flow.

1. Ja.
2. Ja ook.
3. Ja, zekers.
Tijd voor ieder zijn eigen flow!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 22:24

Schilder vandaag voor de 2e offerte gekomen voor al het andere werk dat ik ook wil gaan laten doen. Zaterdag komt hij met die 2e offerte, het zal wel enorm schrikken zijn, maar ik ga wel doorzetten. Ik ben nu al helemaal opgelucht.

Verder vandaag niet zoveel met de paarden gedaan. Eerst was er een controle op het Moldaven werk, ja echt na een jaar nog eens, voor de subsidie. Toen dan de schilder ook 1,5 uur mee rondgelopen.

Maar piepen en hoofdschudden! Nee, niet van Callas, we hebben er een nieuwe pieperd bij. Diego!

De eerste oefening niet. Een keer met Diego een meter of 50 van de kudde weggeweest met struiken ertussen, hij had niet zo'n zin, maar deed met af en toe wat staken wel wat ik vroeg. En het staken was op de terugweg naar de kudde toe, hahaha. Hij had vast geen zin in die meiden.

Toen om een uur of 4 ze naar boven gehaald en in mijn lijstje van te oefenen stappen staat ook wat met de andere paarden doen zonder Diego. Dus ik ging met Prisca lopen en omdat het toch zo ongeveer tijd was om ze naar boven te halen, liep ik met haar door naar boven. Callas en Quarbonne volgden op een meter of 10 en Diego bleef grazen.

Maar o jee, dat ze hem verlieten dat kon niet. Dus hij kwam omhoog galopperen. Toen weer grazen. Ik liep dus verder en toen verlieten ze hem toch wéér, nou dát kon echt niet. Piepen kopzwaaien, Callas nr 2!

Ik denk dat hij gewoon f*ck zei en dat het piepen ingevuld werd ;-)

Helaas niet op film.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 22:28

Haha, hij krijgt gewoon kapsones!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 22:31

balance schreef:
Haha, hij krijgt gewoon kapsones!

Zou kunnen. Het bevestigt wel voor mij dat hij nog erg op de kudde trekt. Maar ik vond de oefeningen wel geslaagd. Mogelijk gaat het niet altijd zoals ik zou willen, maar het geeft me wel veel inzicht in zijn ikje.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 22:43

Hij kruipt wat uit zijn schulp en ontdekt dat hij ook een mening heeft.
Mijn ruin kon ook een leuk theaterstuk opvoeren als hij niet in zijn hum of baldadig was. Dan kreeg hij ook zo'n blik in zijn ogen }> .
Best wel schattig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 22:46

senna21 schreef:
Hij kruipt wat uit zijn schulp en ontdekt dat hij ook een mening heeft.
Mijn ruin kon ook een leuk theaterstuk opvoeren als hij niet in zijn hum of baldadig was. Dan kreeg hij ook zo'n blik in zijn ogen }> .
Best wel schattig.

Ha, ik zie het voor me! Cute!

Ja, Diego komt idd meer tot leven, hij kwam bij de eerste oefening vandaag trouwens ook ongevraagd naar me toe lopen, de rest dit keer niet. Vond ik ook geweldig. Dus ik blijf een paar keer per dag wat met hem doen, ook al is het weinig en verleg telkens de grens een paar minuten of een wat langere afstand.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 23:10

Monique1963 schreef:
Omgeving Lourdes en Pau zijn idd erg mooi. Welke postcode heeft jouw Sauveterre en wat is de dichtstbijzijnde beetje grotere plaats?

82210 is onze postcode
Lauzette/ Mountaban/

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 23:14

Lauzerte 82210 is ruim 2 uur van ons af, ik denk dat dat erg ver voor hem is, maar ik kan het hem vragen uiteraard wat zijn maximale afstand is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 11:33

Nou, wat ik vanmorgen nou aantrof, overtreft weer alle bizarre trucs die paarden uithalen. Diego's vliegenmasker mét oortjes en een gat voor de maanpluk, hing over zijn halsterneusriem helemaal naar beneden. Het idiote was dat de oren helemaal gevuld waren met modder en dat deel binnenstebuiten zat.

Het erge alleen is dat hij ook de helft van zijn maantop heeft afgeschuurd! Niet horizontaal over de helft, maar verticaal. Dus hij heeft nog maar een halve maantop naar beneden hangen op rechts en een kort gek overeindstaand plukje tussen de oren op links. Gelukkig heeft hij zichzelf verder niet beschadigd.

Erg jammer want hij heeft veel last van knutjes bij of zelfs in zijn oren, dus gedurende een week is het ideaal geweest. Maar ja, als er dan zo'n krengetje ín het masker kruipt bij de oren, dan gaan ze schuren en dan krijg je dit. Prisca heeft haar nieuwe masker al compleet gesloopt.

Ik geloof dat alleen insprayen dagenlijks rond vijven helpt.

Verder heb ik hem vanmorgen weer wat gewandeld. Ik probeer rustmomenten te creëren, maar de afgelopen 3 ochtenden is er telkens iets gebeurd waardoor hij verschoot. Dat is wel jammer. Ik heb nu de "buiten de kudde" sessies uitgebreid met hem aan de langere lijn meenemen, en dan laat ik hem ook een paar keer om me heen bewegen. Ik wil nu ook de associatie aanbrengen dat er ook dingen gedaan moeten worden die hij mogelijk wat minder interessant vindt, maar dat het leven niet alleen fun grazen en wandelen is.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 19:42

Met paarden altijd pret, Monique ;)
De pluk groeit wel weer aan inderdaad en zoals je schrijft, verder is hij in orde.

Ik had je filmpje gezien, maar nog niet gereageerd.
Erwin is toch ongelofelijk technisch aangelegd, hé ! Is hij ingenieur van opleiding ? Ik vermoed van wel ...
En nu dus ook een 3D-printer :) Is het als 'speelgoed' voor Erwin of is het de bedoeling daar echt bruikbare zaken mee te maken ? En zo ja, wat kan je er dan allemaal mee maken ?
Het opzetstuk voor de kraan lijkt in ieder geval al goed gelukt :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 19:47

Marilu schreef:
Met paarden altijd pret, Monique ;)
De pluk groeit wel weer aan inderdaad en zoals je schrijft, verder is hij in orde.

Ik had je filmpje gezien, maar nog niet gereageerd.
Erwin is toch ongelofelijk technisch aangelegd, hé ! Is hij ingenieur van opleiding ? Ik vermoed van wel ...
En nu dus ook een 3D-printer :) Is het als 'speelgoed' voor Erwin of is het de bedoeling daar echt bruikbare zaken mee te maken ? En zo ja, wat kan je er dan allemaal mee maken ?
Het opzetstuk voor de kraan lijkt in ieder geval al goed gelukt :D

Hi Marilu, hij is gelukkig in orde ja, geen idee wat hij heeft gedaan, maar wel dom want nu heeft hij minder haar om zijn ogen te beschermen, maar goed, on verra zoals ze hier zeggen.

Net haalden we ze uit het land aan de overkant en ik had bedacht dat ik Diego uit de kudde, die dan terug naar huis keerde, zou halen en hem via een ander hek weer terug naar de kudde zou laten gaan. Dat ging buitengewoon goed! Dus weer een goed oefening geweest. Tevreden over vandaag met Diego.

Erwin kan van alles een beetje zeg maar. Vaak moet je het gewoon doen en dat lukt best wel, beetje aanmoediging en dan kun je heel veel! De 3D printer is een cadeau van een neef en dus voornamelijk voor de lol, maar hij heeft idd al een Gardena-koppeling geprint en hij is nu lantaarns aan het printen voor mijn miniatuurhuisjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 11:32

Afbeelding

Het is saai weer hier, nu kunnen ze lekker in de inloop droog staan en hooi eten en wat doen ze, met zijn alle dicht op elkaar op een rijtje in beschutting bij de haag staan. Wel lief Poupetje staat tussen de grote in.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 15:26

Lief ;) en zo komt het allemaal goed toch.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 15:53

balance schreef:
Lief ;) en zo komt het allemaal goed toch.

Ja ik vond het idd al heel snel best heel goed gaan in de kudde. Het is nu gesettled denk ik. Callas is ook niet meer zo pieserig.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 09:58

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:24

Monique1963 schreef:
O en ik vergeet weer het filmpje van de week, voor de liefhebbers van oude dorpjes en musea: https://youtu.be/5-E8XBbYO_c

In tegenstelling tot hoe jullie erf eruit zag van de boerderij die jullie hebben gekocht, zien de dorpjes er opgeruimd en schoon uit. :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 14:33

senna21 schreef:
Monique1963 schreef:
O en ik vergeet weer het filmpje van de week, voor de liefhebbers van oude dorpjes en musea: https://youtu.be/5-E8XBbYO_c

In tegenstelling tot hoe jullie erf eruit zag van de boerderij die jullie hebben gekocht, zien de dorpjes er opgeruimd en schoon uit. :+

Leuk dat je gekeken hebt. Ja zeker weten. Het is echt een erg leuk dorpje, behalve de gevel van de bakker, slager en Vival, is alles authentiek. En mensen hebben overal potplanten en decoratie staan, erg leuk.

Het valt ons sowieso op dat in dit gedeelte van de Gers er veel keurige dorpjes zijn. Soms rijden we wel eens wat verder en dan komen we door duidelijk armere dorpen/streken waar echt allemaal van die rommelaars wonen als in onze boerderij hebben gewoond.

Bij dit dorpje zijn we een huis voor onze vrienden wezen bezichtigen. Waanzinnig mooie plek, leuk huis, veel mogelijkheden. Morgen weer een gesprek met de makelaar voor hen en binnenkort komen ze naar ons om het huis ook te bezichtigen.
Zou ik zo leuk vinden, dan woont mijn oudste vriendin vlakbij wonen! Oudst als in ik ken haar het langst van mijn leven van mijn paardenvriendinnen, ik denk 33 jaar, ik was haar rij-instructrice, niet mijn oudste vriendin in leeftijd hahaha.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:28

Wij zijn daar ook geweest om toen een huis te bezichtigen. De makelaar zat ook midden in het dorp.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 18:26

Tinka schreef:
Wij zijn daar ook geweest om toen een huis te bezichtigen. De makelaar zat ook midden in het dorp.

Had leuk geweest als je zo dichtbij had komen wonen! Er zijn 2 makelaars in het dorp, had je Duitse meiden of een Fransman? Het huis dat mijn vriendin wil kopen, staat nog maar net te koop, dus ik denk niet dat het hetzelfde huis is. Dat van jou zal al wel verkocht zijn inmiddels.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 18:40

Trouwens ben net wezen stemmen, gemeenteraad/burgemeester verkiezingen. Hahaha, wat een farce. zooo grappig. We hebben maar 150 inwoners, dus er is maar 1 kieslijst met daarop de burgemeesteres en haar gemeenteraad.

Maar goed, ik vind het toch wel belangrijk om van mijn stemrecht gebruik te maken. Dus ik gevraagd aan haar via de sms wat ik moet doen. We hadden een brief gekregen, maar daar stond helemaal niet in hoe laat, waar, etc. Dus ik moest maar gewoon naar het gemeentehuis komen om x en x laat en ik ging dan een uurtje geleden.

Dus ik kom daar, gebak en thee stonden klaar. Er was verder niemand. Lekker chocogebak mjammie.

En nu komt het. Er lag dan 1 lijst met haar naam en gemeenteraad. Meer kun je niet kiezen. Dus dan moet je dat papier in een envelop doen en officieel deponeren in de stembox. Maar dat in een enveloppe doen moet je in een hokje met een gordijntje doen, hahahahahahahahahaha, ik kwam niet meer bij. Zij ook niet, maar ja het is de wet. Men mag niet zien op wie je stemt.

Dan kom je weer uit het hokje met je flopje, dat moet dan in een gleuf die dicht zit. Met een hendel wordt het dan officieel geopend en met een piep gaat de stemteller dan eentje omhoog.

Dan alleen nog een handtekening zetten. En o ja, ze had nog mijn stemkaart en die van Erwin dus die kreeg ik dan ook mee want die moet je officieel laten zien als je gaat stemmen, maar ja, die had ze nog nooit opgestuurd naar ons. Had wel gemoeten in 2022, maar toen zijn ze ons een beetje vergeten denk ik.

Van die dingen...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 18:52

Wij hebben nog nooit iets gehad om te stemmen, hoe meld je je daar voor aan?
Wij hadden een Duitse makelaar, hele aardige vrouw, was al iets van 25 jaar makelaar. Vond het een leuk huis, lag prachtig. Maar was helemaal uitgewoond, zolder was helemaal verziekt door de kattenpies, er was ook geen trap naar de zolder. De lintel boven de voordeur was helemaal door gescheurd en ging door tot aan het dak. Dak van huis was voor de helft slecht en van de schuur helemaal slecht. Er was een pompe a chaleur volgens de advertentie, dat bleek een 30 jaar oude airco.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 18:56

Tinka schreef:
Wij hebben nog nooit iets gehad om te stemmen, hoe meld je je daar voor aan?
Wij hadden een Duitse makelaar, hele aardige vrouw, was al iets van 25 jaar makelaar. Vond het een leuk huis, lag prachtig. Maar was helemaal uitgewoond, zolder was helemaal verziekt door de kattenpies, er was ook geen trap naar de zolder. De lintel boven de voordeur was helemaal door gescheurd en ging door tot aan het dak. Dak van huis was voor de helft slecht en van de schuur helemaal slecht. Er was een pompe a chaleur volgens de advertentie, dat bleek een 30 jaar oude airco.

Nou voor het stemmen, dat moet je in principe gewoon krijgen van de gemeente. Je hebt in ieder geval het recht om gemeentelijk en Europees te stemmen. Wij krijgen ook oproepen voor landelijk, hoewel dat onmogelijk voor ons schijnt te zijn, maar goed, desondanks zit helaas nog steeds Macron op zijn stoeltje. Het was dat of le pen.

Dus nu zijn de burgermeesterverkiezingen geweest en jullie zijn kennelijk niet ingelicht, dus zou ik maandag ff naar de gemeente gaan om stemkaarten aan te vragen. Verder kregen wij een brief van het rijk, waar in stond welke mensen we konden kiezen, hahahaha, maar eentje, maar goed.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:58

Ik moest zo lachen om jouw stem verhaal. Van de week mogen we hier weer stemmen... ik zie door alle mogelijkheden het bos niet meer...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:43

Wij krijgen een nieuwe burgemeester, onze oude die ons heel fijn geholpen heeft, stopt. Zit te denken om nog een leuk cadeautje voor hem mee te brengen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-26 14:19

Odette had een vragenlijst https://www.devijfelementen.nl/online-vragenlijst/ doorgegeven om te kijken wat voor type paard Diego is:

Score Wu Xing Type HOUT1
Score Wu Xing Type VUUR3
Score Wu Xing Type AARDE7
Score Wu Xing Type METAAL6
Score Wu Xing Type WATER6

Dus erg geaard is hij. Denken jullie dat dat klopt?

@Muga, dat is dan wel lekker makkelijk als je in Fr in een durpje woont, maar 1 kieslijst, hahaha

@Balance, cadeautjes voor burgemeesters zijn altijd vriendelijk toch? Zolang het niet op omkopen lijkt.