Samen genieten van de vakantievoorpret

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 19:55

Jordanië heeft een oranje reisadvies. Dat betekend dat je er dus gewoon niet heen kunt. Kan wel maar als je gerepatriëerd moet worden doen ze dat niet toch?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:02

purny schreef:
Jordanië heeft een oranje reisadvies. Dat betekend dat je er dus gewoon niet heen kunt. Kan wel maar als je gerepatriëerd moet worden doen ze dat niet toch?

Klopt, maar nog steeds geldt ook dan dat als jij een vlucht vanuit de EU geboekt hebt en die gaat niet door dat de maatschappij moet zorgen dat je terugkomt. Dus an sich is er niet echt een gevaar om nu vanaf Amsterdam naar Jordanie te vliegen. Er worden alleen geen pakketreizen aangeboden.
Je kunt ook nog gewoon naar Rusland hoor, via Turkije doet men dat meestal nu. Ik ken iemand die daar 2 keer per jaar nog steeds naartoe gaat (tja, zijn vrouw komt daar vandaan, dus woont er familie).

En er zijn reisverzekeringen die internationaal werken en die dus ook gelden in gebieden met een zgn. negatief reisadvies. Die kun je afsluiten als je bijvoorbeeld naar Socotra ofzo gaat. Ik volg Socotra namelijk ook omdat me dat ook zo'n prachtig eiland lijkt om eens naartoe te gaan. Het is alleen extreem duur helaas.

xxxmh

Re: Samen genieten van de vakantievoorpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:10

Boven Jordanië vliegt er niks behalve Amerikaanse vliegtuigen.Afbeelding

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:23

germie schreef:
De 12e is nog ver weg, dus hopelijk gaat het gewoon door Travel_me. Waar ga je naartoe?

Sri Lanka, ja nog wel ver weg maar tot de 6e is al bijna alles geannuleerd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:38

germie schreef:
xxxmh schreef:

Luchtruim van Jordanië is toch ook gesloten?
En ja Jordanië is echt prachtig <3

Nee, het luchtruim van Jordanie is gewoon open. Daarom begrijp ik eigenlijk niet zo goed dat er een negatief reisadvies geldt naar dat land, maar bijvoorbeeld niet naar Egypte. Ligt daar allemaal in de buurt en Egypte grenst weer aan Israel.
Ik vind reisadviezen soms sowieso heel raar, al zul je het waarschijnlijk nooit goed doen als je ze op moet stellen. Tijdens corona was het ineens gevaarlijk om naar Duitsland of Belgie te gaan, nou, ik heb me daar geen moment onveilig gevoeld in die periode hoor. Nu is bijvoorbeeld Yucatan in Mexico geel, maar Phuket in Thailand ook. Ik voel me echter in Thailand veiliger dan in Mexico. Socotra is geheel veilig, maar omdat het onder Yemen valt is het ineens 'rood'. Maar dat is weer niet het geval in bijvoorbeeld Egypte waar men bepaalde gebieden rood gemaakt heeft. Een paar maanden geleden waren er rellen in Nepal en kon je daar geen kant op. Er werd niet gevlogen, want luchthavens waren dicht. In Nederland hoorde je er niets van en het reisadvies werd niet aangepast. En nu dus voor Jordanie wel. Dat vind ik dan wel raar ja.

En ik volg de situatie in Jordanie omdat dat land gewoon vrij hoog op mijn wensenlijstje staat om nog eens te gaan kijken. Ik wil graag Petra zien en vanuit Jordanie in de Dode Zee zwemmen.

De 12e is nog ver weg, dus hopelijk gaat het gewoon door Travel_me. Waar ga je naartoe?

Socotra staat echt heel hoog op mijn lijstje. Lijkt me zo prachtig. Wel heel erg duur om heen te vliegen.
Jordanië is inderdaad prachtig, en Dubai vond ik ook leuk voor een keertje. Maar ik vind eigenlijk al mijn reizen geweldig

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:41

Gaaf Travel_me. Hopelijk gaat het door. Vlieg je met een tussenstop in het Midden Oosten?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:38

Ja in Doha, anders was het ook geen probleem geweest. Met Sri Lanka is natuurlijk niks aan de hand :)

Ondertussen maar wel aan het rondkijken voor andere opties.. Ben sws nog opzoek naar een gave reis in het najaar, maar er zijn zoveel keuzes haha, alleen veel landen niet de beste reistijd. Dus mocht iemand nog een top tip hebben... Ik hou vooral van natuur, maar een mix met cultuur en niet te toeristisch.. Wel al best wat gezien, dus valt ook wel veel af.

Wel voor dit najaar of volgend jaar ideeën voor de Pantanal, maar te schijterig om in mn eentje met de auto daarheen te rijden haha :) Blijf stiekem een watje

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 21:55

Sulawesi? Mooie natuur, zowel boven water als onder water en ook veel cultuur.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:16

Pantanal is prachtig en is prima zelf te rijden. :j
Najaar is het betere seizoen denk ik, dat is het droge seizoen. Hoewel toen ik er was (september 2007 al weer) er veel branden waren, vooral het stuk waar we met de trein doorheen reden richting grens van Bolivia.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:23

Neonlight schreef:
Najaar is het betere seizoen denk ik, dat is het droge seizoen. Hoewel toen ik er was (september 2007 al weer) er veel branden waren, vooral het stuk waar we met de trein doorheen reden richting grens van Bolivia.

Waarom las ik eerst prenatal :')

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 19:28

Neonlight schreef:

Jaa geloof ik zeker! Maar in mijn eentje vind ik zulke dingen niet heel chill. Ik weet ook echt 0,0 van auto's dus mocht er wat gebeuren kan ik niks zelf oplossen.

@Germie; Lijkt mij zeker erg mooi, ben niet zo van het strand en snorkelen kan ik niet, maar denk dat ik genoeg te doen is. Zal het noteren als optie :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 21:43

Hoi, wij, een vriendengroep van ongeveer 8 a 10 mensen gemiddeld 30 jaar, zoeken een vakantie in Italië. Redelijk dichtbij een vliegveld, hotel/huis met zwembad, eventueel strand in de buurt, wat bezienswaardigheden, hikes in de buurt. Iemand toevallig tips voor accommodaties en plaatsen wat voor ons leuk is. We willen begin juni weg en we denken voor 7 a 10 dagen. Alvast bedankt!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:11

xxxmh schreef:
Hoi, wij, een vriendengroep van ongeveer 8 a 10 mensen gemiddeld 30 jaar, zoeken een vakantie in Italië. Redelijk dichtbij een vliegveld, hotel/huis met zwembad, eventueel strand in de buurt, wat bezienswaardigheden, hikes in de buurt. Iemand toevallig tips voor accommodaties en plaatsen wat voor ons leuk is. We willen begin juni weg en we denken voor 7 a 10 dagen. Alvast bedankt!

Italië is best groot, je kunt kijken of Diacceroni nog wat vrij heeft? In de buurt van Pisa... Wij gaan in de meivakantie..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 01:15

Travel_me schreef:
Wat een leuke plannen allemaal en mooie reizen zijn er weer gemaakt :)

Ik ben net terug uit Kirgizië, bijzonder land alleen helaas flink ziek geweest de laatste dagen. Nu snel herstellen, want zondag vlieg ik naar Oeganda :)

Voor volgend jaar wil ik ook naar Japan :) Daarnaast staat alles nog open, maar een bestemming als Spitsbergen of Groenland lijkt mij erg gaaf. Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik die graag haha :)

Hoe was Kirgizië. Zelf geregeld of met een lokale organisatie? Welke route deed je?

Merci!!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 18:24

Kirigizië was met een groepsreis. Ik vond dat we helaas niet de mooiste route hebben gedaan, dus niet perse een aanrader. Het was vooral een rondje meer, dus echt de bergen in of bergmeren hebben wij helaas niet gezien

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 19:05

purny schreef:
Neonlight schreef:

Waarom las ik eerst prenatal :')

Ik ook hoor, haha.

Hier ook in de stress. 10 maanden terug een vlucht geboekt, niet via het Midden Oosten overigens. Maar bij boeking hadden we 2 uur en 45 minuten overstaptijd. Dit is later door de luchtvaartmaatschappij teruggebracht naar 1 uur en 50 minuten. Allemaal prima, want de minimum connection time is 90 minuten. Helaas was wel alles naar achteren geschoven zodat de aankomsttijd op de eindbestemming ook een uur later lag, maar goed, dat ga je toch niet voorkomen.
Maar nu vertrekt sinds 27 februari de eerste vlucht steeds 2 tot 2.5 uur later van Schiphol en komt zo'n 3 uur later aan dan gepland wegens omvliegen. En dan, tja, dan missen we de aansluitende vlucht.
Alles staat nog op 'confirmed', je kunt zelfs exact dezelfde vluchtcombinatie nog gewoon boeken op dezelfde dagen.
Maar als ik bij manage boeking kijk zie ik dit staan:
Afbeelding

Van de airline zelf hebben we nog niets gehoord, maar disrupted betekent dat je het dus niet gaat halen. Maar het is voor ons wel van belang dat we op de geplande dag op de eindbestemming aan komen (want we gaan een rondreis maken die we zelf met een lokale agent geboekt hebben).

Vanaf onze overstap gaan er die dag nog 2 latere vluchten naar onze eindbestemming. Maar je leest ook weer dat als je dan op die vlucht gezet wordt omdat je simpelweg te laat aankomt, dat dan de bagage niet meekomt. En ook dat is voor ons enorm van belang (er zit expeditiegear in).

Maar wat nu? De airline bellen met de vraag of we naar die vlucht later kunnen? Dan is de kans dat we die halen behoorlijk groot. Gaat een airline hier meestal coulant mee om? We hebben natuurlijk ook geen oneindig budget en de vlucht zoals wij hem geboekt hebben is op dit moment goedkoper dan 10 maanden terug. Maar zelf weten ze nu eigenlijk al dat we die vlucht niet gaan halen. De lol om de laatste dingen te regelen en in te pakken is op dit moment eigenlijk gewoon geheel verdwenen. Het voelt alsof het mij nooit gegund wordt om deze kant op te gaan, want door corona en een hondenbeet is het ook al over gegaan.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:04

Zelf zou ik juist kijken of je niet een dag eerder heen kunt. Dan weet je zeker dat je het begin gaat halen. Weet niet welke bestemming je gaat, maar meestal kun je je prima een dag vermaken en begin je ook frisser.

Ik haat ook die korte overstappen haha, snap ook soms niet waarom ze het aanbieden

Mocht iemand overigens nog tips hebben voor Nicaragua, dan hou ik mij aanbevolen. In plaats van donderdag naar Sri Lanka vliegen (via Doha) vlieg ik nu vrijdag naar Nicaragua haha

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:16

Oeh ik vind minder dan 2 uur overstap tijd ook niet fijn...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:23

purny schreef:
Oeh ik vind minder dan 2 uur overstap tijd ook niet fijn...

Dat was dus niet bij boeken, maar nu haal je het gewoon niet meer door de wijzigingen. Maar de maatschappij verkoopt dus deze vluchten nog steeds omdat op papier het haalbaar is, maar ze geven bij mijn boeking wel aan dat het niet gehaald gaat worden. Erg vervelend dus. Ook vandaag gaat het dus weer niet lukken (3 uur vertraging op vlucht 1 ongeveer).

Een dag eerder weg gaat helaas niet.

In dit geval een geluk bij een ongeluk dat we niet via Qatar gaan, want dat was eigenlijk de meest logische vlucht, maar mijn reisgenoot ging liever pas 's avonds weg. Maar we moeten er nu natuurlijk wel kunnen komen.

Singapore airlines heeft overigens vanuit Bali een overstap van 55 minuten. En dat red je dus ook echt. Wij moesten de laatste keer wel rennen omdat ons vliegtuig vanuit Bali vertraging had, maar we hebben het wel gehaald (de bagage helaas niet van iedereen, maar ze wisten precies waar het was, en dat werd netjes een dag later thuisbezorgd). Op de heenreis zouden we zo'n korte overstap niet plannen.

Nicaragua lijkt me ook mooi. Maar heb geen tips voor je, ben er nog niet geweest. Vertel wel na afloop hoe het was he.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 22:30

Travel_me schreef:
Zelf zou ik juist kijken of je niet een dag eerder heen kunt. Dan weet je zeker dat je het begin gaat halen. Weet niet welke bestemming je gaat, maar meestal kun je je prima een dag vermaken en begin je ook frisser.

Ik haat ook die korte overstappen haha, snap ook soms niet waarom ze het aanbieden

Mocht iemand overigens nog tips hebben voor Nicaragua, dan hou ik mij aanbevolen. In plaats van donderdag naar Sri Lanka vliegen (via Doha) vlieg ik nu vrijdag naar Nicaragua haha

Heel tof land naar het schijnt!!! Vriendin die anderhalf jaar rondreisde heeft die heel hoog staan.

Volcanoboarden op cerro negro
Vulkaan masaya bij Granada
Vulkaan mombacho
Isla ometepe: kayakken, hiken, ojo de agua
Duiken vanaf big or little corn island

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 23:16

Thanks! Staan bijna allemaal op de planning, alleen Little Corn Island ga ik niet heen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 12:07

Hier is de vakantiestress nog steeds aanwezig en ook zodanig dat ik geen zin meer heb in inpakken e.d.
En dat komt alleen maar door die stomme vlucht.
Air India verkoopt nog steeds de vlucht zoals wij die geboekt hebben als haalbaar. Maar ook vandaag vertrekt het vliegtuig wederom meer dan 2 uur te laat. En dan mis je dus je overstap.
Ik heb ze vandaag gebeld. Een drama, want zij spreken niet zo goed Engels, ik moest me echt concentreren om het te verstaan en vaak dingen herhalen of laten herhalen. Maar uiteindelijk hadden ze mijn boekingsreferentie. Maar dan zeggen ze dus doodleuk: Er is niets aan de hand.
En elke dag zie je dus dat in de loop van de dag de geplande vertrektijd aangepast wordt.
Zij willen dus niets doen, zeggen als je te laat aankomt op je tussenstop, dan doen wij een 'rebooking'. Ja, leuk, maar de garantie dat je dan dus 2 uur later mee kunt is er ook niet. En dan lees je dat je bagage achterblijft in Delhi.
Dus wat te doen nu? Een herboeking is echt absurd prijzig. Terwijl notabene de vlucht die een paar uur later gaat 40 euro goedkoper is.
Ze beweren zelfs voor VANDAAG dat er niets aan de hand is, terwijl de vlucht ook nu al weer van 20.35 naar 22.50 gezet is. Het is ook niet dat ze wel tijd inhalen, want de vlucht duurt in ieder geval de afgelopen weken steeds ook nog een half uur langer. Dus je komt ruim na het vertrek van je vervolgvlucht aan.
Dit vreet logischerwijs echt enorm aan mij.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 19:09

Dus volgende keer wat ruimer plannen. Ik hoop wel dat je niet voor de terugweg ook alles krap gepland hebt. Beter 1 of 2 dagen voor de terugvlucht al in de buurt van de luchthaven zijn.
Als je een aantal uren te laat op je bestemming aankomt, krijg je trouwens ook een flinke compensatie in geld. 600 euro ofzo

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:33

Ik ga toch omboeken naar Curaçao. Vind de hele situatie rond het Midden Oosten toch een beetje creepy.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 22:38

Dorine92 schreef:
Dus volgende keer wat ruimer plannen. Ik hoop wel dat je niet voor de terugweg ook alles krap gepland hebt. Beter 1 of 2 dagen voor de terugvlucht al in de buurt van de luchthaven zijn.
Als je een aantal uren te laat op je bestemming aankomt, krijg je trouwens ook een flinke compensatie in geld. 600 euro ofzo

Het was hier dus ruimer gepland toen we boekten. Dat is dus door de maatschappij veranderd.
Rondreizen zijn altijd gepland dat je een dag na aankomst op pad gaat. Ook als je ze in Nederland boekt. Niet iedereen kan alles ruim plannen. En hier was ik het niet, maar mijn reisgenoot.

Ondertussen is het nog niet beter geworden met de vertrektijden, dit weekend 1 keer gecancelled en andere keren telkens met vertraging, vanavond ook weer 2.5 uur vertraging.

Reisgenoot denkt dat we beter nu geheel kunnen cancellen, want die had op cnn wat gezien over brandstoftekorten, maar dat gaat over gas om te koken, en eigenlijk vooral omdat men is gaan hamsteren. De organisatie zegt dat we ons daar geen zorgen over moeten maken (heb dat wel direct nagevraagd). In India is er door gastekort nu dat er 20% van de restaurants gesloten zijn, maar wij hoeven maar 1 per avond open te hebben zeg ik dan weer en we stappen alleen daar over.