Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
balance schreef:Niet vreemd dat hij even vlug nog een dikkere jas heeft aangedaan. Wat gaat het goed allemaal, die acht weken zijn voorbij gegaan voordat je het in de gaten hebt.
mijn opa zei altijd, je moet niet denken, dat moet je aan een paard overlaten die heeft een groter hoofd, nouououououou ons reusje heeft een megagroot hoofd, maar het leren gaat langzaam. Is uiteraard ook het ras, maar hij heeft niet vooraan gestaan met uitdelen zal ik maar zeggen. Sintara schreef:Ik zou eigenlijk de routine van het oefenen doorzetten, ondanks dat ze in de nieuwe wei staan.
Misschien een klein stapje terugzetten de eerste keer, maar het is een volwassen paard dat deze dingen al kent.
Sintara schreef:\Oh haha. Ja Maddy heeft ook echt vertraging op de lijn. Het verschil in reactietijd is gigantisch tussen mijn paarden. Nou is Mel ook wel uitzonderlijk scherp dus dat maakt het verschil extra duidelijk...
Maar mel kan bv al tien minuten geleden mij hebben gespot, hinneken, helemaal de schuilstal inlopen en dan komt Maddy 5 minuten daarna aangerend omdat ze mel "opeens" kwijt is
Ik vind het heerlijk om te zien hoe ze met elkaar op die manier communiceren en hoe slim paarden zijn. Want ik las ooit een boekje van een gedragswetenschapper en die zei dat er natuurlijk verschil kan zijn in slim zijn van paarden en honden én katten bijv, maar als het ene dier niet luistert, het niet wil zeggen dat dat dier dommer is. Dus ik generaliseer een beetje met Diego, maar waarschijnlijk is hij net zo slim als Callas, maar hij ziet het nut er niet van in zich druk te maken. Zodra er wel nut voor hem is, lees eten, dan wil hij best zijn best doen.
. 
balance schreef:Op jouw filmpjes en ook wat je hier schrijft vind ik dat je veel ruis hebt in je communicatie. Ik zit hier gelijk mezelf te checken of ik dat ook doe.
Geen voertjes, niet keuvelen. Er komt zóveel op een paard af anders. Vooral bij zo’n introvert typetje.
Gewoon bewust zijn. Van jezelf en van de situatie.
Dat is al een hele oefening op zich. Moeilijk? Yes! Onmogelijk? Nope
Als ik dan kijk wat ik zelf doe bedenk ik dat ik het ook eens zou moeten filmen. Ik denk dat ik heel zacht praat en misschien is dat niet zo.
balance schreef:Phew. Ik vind ook dat je maar gewoon moet doen wat het beste voor je is, dat geld voor iedereen. Zolang je er niemand (bewust) mee kwetst.
Bedankt voor je openheid. Linksom of rechtsom, je bent er nog altijd gekomen met je paarden. Het is alleen dat rechtdoor ook nog een paadje loopt.
tamary schreef:Stemhulpen kunnen inderdaad verdwijnen in het "gebrabbel" voor een paard bij mensen die altijd aan de klets zijn. Aan de andere kant afhankelijk van of wat je zegt gelijk is aan je lichaamstaal kan het elkaar versterken. Alleen dan moet je wel consequent benoemen wat je wil ipv wat je niet wil.
Haha, zal jij je daar even geaffronteerd gevoeld hebben, toen hij zijn neus begon af te wrijven.

vopo914 schreef:Wat goed dat je een schilder gevonden hebt!!
Wel grappig dat ik er ook net 1 gevonden heb omdat je gewoon niet alles zelf kunt doen...we worden ouder..
Mijn man vindt het ook lastig om dingen uit handen te geven dus moest hierin ook een beetje mijn zin doordrijven, en ik vind dat best lastig
Weer genoten van je filmpjes