[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 20:31

Helemaal overheen gekeken maar afgelopen maandag was het 8 weken dat Diego hier is. Het lijkt zóveel langer al. Vandaag heeft hij het laatste stuk weiland kunnen verkennen. Dat was ook weer een goede oefening voor hem, want daarvoor moet hij netjes meelopen in de kudde en de weg oversteken, die we afzetten met rollijnen. En er is om 18u natuurlijk ook weer een terugweg, weer netjes in het gelid, opgehaald worden, netjes in de groep wachten tot het hek open gaat en netjes oversteken naar huis. Niet grazen onderweg. Ging supergoed. Erwin heeft Diego gedaan ik de rest van de kudde gemanaged.

Verder ben ik begonnen met een nieuwe roskam om hem te borstelen. Het is zo'n steeltje met gekartelde rondjes in elkaar. Hij heeft het vreselijk warm, dus hij moet snel uit zijn haar. Kan zijn dat het hier warmer is dan waar hij vandaan komt. Ik ken die omgeving niet goed, maar dacht dat het daar net zo warm was als hier eigenlijk. Het is voor onze normen wel een erg koude en natte winter geweest, dus misschien heeft hij extra haar bijgezet. Maar hij stond keurig stil met poetsen zelfs zonder vast te staan.

Nu eerst hem weer even laten wennen aan het nieuwe land en aan de routine van het brengen en halen naar dat weiland, dan weer verder oefenen met scheiden van de kudde.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:43

Niet vreemd dat hij even vlug nog een dikkere jas heeft aangedaan. Wat gaat het goed allemaal, die acht weken zijn voorbij gegaan voordat je het in de gaten hebt.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:17

Ik zou eigenlijk de routine van het oefenen doorzetten, ondanks dat ze in de nieuwe wei staan.
Misschien een klein stapje terugzetten de eerste keer, maar het is een volwassen paard dat deze dingen al kent.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 10:38

balance schreef:
Niet vreemd dat hij even vlug nog een dikkere jas heeft aangedaan. Wat gaat het goed allemaal, die acht weken zijn voorbij gegaan voordat je het in de gaten hebt.

Tijd vliegt inderdaad. Ik zie hem dagelijks meer into me worden, de wortels en snoepjes beginnen te werken, maar hij is duidelijk een "slow reader" ;-) mijn opa zei altijd, je moet niet denken, dat moet je aan een paard overlaten die heeft een groter hoofd, nouououououou ons reusje heeft een megagroot hoofd, maar het leren gaat langzaam. Is uiteraard ook het ras, maar hij heeft niet vooraan gestaan met uitdelen zal ik maar zeggen.

Sintara schreef:
Ik zou eigenlijk de routine van het oefenen doorzetten, ondanks dat ze in de nieuwe wei staan.
Misschien een klein stapje terugzetten de eerste keer, maar het is een volwassen paard dat deze dingen al kent.

Ik hoor je en ik doe ook nog iedere dag wat met hem, maar ik merk echt dat het met kleine meters tegelijk moet. Er is ook erg veel andere dingen die hij moet leren uiteraard, bijv niet grazen als ik het niet aangeef. Bewegen als ik het vraag en stilstaan als ik het vraag. Hij doet alles keurig. Ooit zei een NH het duurt 2 seconden eer een paard doorheeft dat we iets vragen. En dat is ook zo, ik moet hem de tijd geven het in te laten zinken en met de tijd zal het sneller kunnen allemaal.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 10:44

Oh haha. Ja Maddy heeft ook echt vertraging op de lijn. Het verschil in reactietijd is gigantisch tussen mijn paarden. Nou is Mel ook wel uitzonderlijk scherp dus dat maakt het verschil extra duidelijk...

Maar mel kan bv al tien minuten geleden mij hebben gespot, hinneken, helemaal de schuilstal inlopen en dan komt Maddy 5 minuten daarna aangerend omdat ze mel "opeens" kwijt is _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 10:49

Sintara schreef:
Oh haha. Ja Maddy heeft ook echt vertraging op de lijn. Het verschil in reactietijd is gigantisch tussen mijn paarden. Nou is Mel ook wel uitzonderlijk scherp dus dat maakt het verschil extra duidelijk...

Maar mel kan bv al tien minuten geleden mij hebben gespot, hinneken, helemaal de schuilstal inlopen en dan komt Maddy 5 minuten daarna aangerend omdat ze mel "opeens" kwijt is _O-
\

Hahaha erg herkenbaar. Ik herinner met nog met Callas, (wel koudbloed, maar o zo slim) dat ik vaak met rijden iets dacht en mijn lijf kennelijk signaaltjes doorgaf en zij het meteen oppikte. Dat zie ik met Diego nog niet gebeuren.

Ze is ook enorm snel beledigd of gefrustreerd. Bijv net brachten we ze allemaal naar de wei aan de overkant. In een soort tunnel staat hoog gras, erg lekker. De rest loopt braaf door, want ze weten dat ze naar die wei moeten. Callas vindt dat ze best even een voorafje kan eten. Dan beweeg ik wat meer kennelijk met mijn arm en oeh kopzwaaien, piep, want ze weet dat ze ondeugend is en dan komt mijn zwaai echt enorm binnen. De andere denken uh zwaaien, ja hoor, zwaai maar lekker, wij gaan toch goed, maf mens.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 12:32

Hahaha. Ik zie het zo voor me. Mel vindt de regels héél belangrijk en houdt Maddy er ook aan. Ze wordt boos op Maddy als die bijvoorbeeld probeert een emmer in te duiken en kijkt dan naar mij zo van zo, vind je mij nu niet éxtra braaf?? Ik doe nu het opvoeden voor jou dusse, ik verdien extra complimenten nu...

Overachiever :')

Maddy denkt elke keer poh, alweer een regel? Laat me maar gewoon haha

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 12:39

Ja ik zie het idd ook zo voor me, Maddy lekker nuchter en Mel de Denker van Rodin ;-) Ik vind het heerlijk om te zien hoe ze met elkaar op die manier communiceren en hoe slim paarden zijn. Want ik las ooit een boekje van een gedragswetenschapper en die zei dat er natuurlijk verschil kan zijn in slim zijn van paarden en honden én katten bijv, maar als het ene dier niet luistert, het niet wil zeggen dat dat dier dommer is. Dus ik generaliseer een beetje met Diego, maar waarschijnlijk is hij net zo slim als Callas, maar hij ziet het nut er niet van in zich druk te maken. Zodra er wel nut voor hem is, lees eten, dan wil hij best zijn best doen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 18:33

Ok, wil je mijn eerlijke mening?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 18:48

balance schreef:
Ok, wil je mijn eerlijke mening?

ja hoor

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 21:46

Op jouw filmpjes en ook wat je hier schrijft vind ik dat je veel ruis hebt in je communicatie. Ik zit hier gelijk mezelf te checken of ik dat ook doe ;).
Geen voertjes, niet keuvelen. Er komt zóveel op een paard af anders. Vooral bij zo’n introvert typetje.
Gewoon bewust zijn. Van jezelf en van de situatie.
Dat is al een hele oefening op zich. Moeilijk? Yes! Onmogelijk? Nope ;)
Als ik dan kijk wat ik zelf doe bedenk ik dat ik het ook eens zou moeten filmen. Ik denk dat ik heel zacht praat en misschien is dat niet zo.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 21:50

balance schreef:
Op jouw filmpjes en ook wat je hier schrijft vind ik dat je veel ruis hebt in je communicatie. Ik zit hier gelijk mezelf te checken of ik dat ook doe ;).
Geen voertjes, niet keuvelen. Er komt zóveel op een paard af anders. Vooral bij zo’n introvert typetje.
Gewoon bewust zijn. Van jezelf en van de situatie.
Dat is al een hele oefening op zich. Moeilijk? Yes! Onmogelijk? Nope ;)
Als ik dan kijk wat ik zelf doe bedenk ik dat ik het ook eens zou moeten filmen. Ik denk dat ik heel zacht praat en misschien is dat niet zo.

Ja, dat is vaker tegen me gezegd dat ik veel klets. Mensen die niet kletsen vind ik knap. Ik realiseer me dat paarden niet vocaal communiceren. Ik heb ook heel stoer geprobeerd me dat af te leren, vooral bijv omdat Emiel Voest dat ook al zei en dat het bij TRT ook gezegd wordt. Ik vrees dat me dat niet meer gaat lukken.

Daarentegen is het wel duidelijk voor een paard wat de stemming is.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 21:55

Phew. Ik vind ook dat je maar gewoon moet doen wat het beste voor je is, dat geld voor iedereen. Zolang je er niemand (bewust) mee kwetst.
Bedankt voor je openheid. Linksom of rechtsom, je bent er nog altijd gekomen met je paarden. Het is alleen dat rechtdoor ook nog een paadje loopt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 21:57

balance schreef:
Phew. Ik vind ook dat je maar gewoon moet doen wat het beste voor je is, dat geld voor iedereen. Zolang je er niemand (bewust) mee kwetst.
Bedankt voor je openheid. Linksom of rechtsom, je bent er nog altijd gekomen met je paarden. Het is alleen dat rechtdoor ook nog een paadje loopt.

Zekers, er zijn vele wegen die naar Diego leiden ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 22:50

Stemhulpen kunnen inderdaad verdwijnen in het "gebrabbel" voor een paard bij mensen die altijd aan de klets zijn. Aan de andere kant afhankelijk van of wat je zegt gelijk is aan je lichaamstaal kan het elkaar versterken. Alleen dan moet je wel consequent benoemen wat je wil ipv wat je niet wil.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 00:27

tamary schreef:
Stemhulpen kunnen inderdaad verdwijnen in het "gebrabbel" voor een paard bij mensen die altijd aan de klets zijn. Aan de andere kant afhankelijk van of wat je zegt gelijk is aan je lichaamstaal kan het elkaar versterken. Alleen dan moet je wel consequent benoemen wat je wil ipv wat je niet wil.

Consequent ben ik wel, ook consequent fout doen, hahaha. Vient en kom is nu nog een issue dat ik mezelf probeer af te leren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 10:22

Vanmorgen weer een erg goed sessie al met Diego gehad. Langer buiten de kudde geweest, bijna uit het zicht, maar nét niet helemaal, de achterblijvers bleven rustig, hij ook. Lekker laten grazen, beetje manen staan ontklitten en naast het opstapblok netjes stil laten staan. Hij deed het keurig.

Hij moest heel erg lang aan mijn gezicht ruiken, als in bijna ongemakkelijk lang bij wijze van spreken, hij kwam daarmee ook met zijn huid de hele tijd tegen mijn gezicht, ik vond het lief. Hij ging alleen daarna zijn neus afsmeren aan de opstapsteen. Ik ben toch niet zo lekker kennelijk.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 10:46

_O- Haha, zal jij je daar even geaffronteerd gevoeld hebben, toen hij zijn neus begon af te wrijven.

Hij zal dan toch een of ander geurtje opgevangen hebben, waarop hij zo reageerde.
Ik heb dat dikwijls met een van onze (halfwilde) katten., maar dan in de omgekeerde zin.
Ze laat zich sowieso al niet graag of veel strelen, maar soms beslist ze op basis van de reuk van mijn hand, dat ze niet aangeraakt wenst te worden. Zo van aan de hand ruiken en wegwezen :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 12:09

Ja, hij zal mijn zeepie niet lekker vinden zei een vriendin al, hahaha. Ik zal me voortaan met wortel insmeren ;-)

Hier een filmpje van Diego van een traininkje twee weken terug. We zijn nu al wel verder dan dit, maar ik ben blij!

https://youtu.be/QZteRoi9Rg4

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 10:59

vopo914

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 00:17

Wat goed dat je een schilder gevonden hebt!!
Wel grappig dat ik er ook net 1 gevonden heb omdat je gewoon niet alles zelf kunt doen...we worden ouder..
Mijn man vindt het ook lastig om dingen uit handen te geven dus moest hierin ook een beetje mijn zin doordrijven, en ik vind dat best lastig
Weer genoten van je filmpjes

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 10:38

vopo914 schreef:
Wat goed dat je een schilder gevonden hebt!!
Wel grappig dat ik er ook net 1 gevonden heb omdat je gewoon niet alles zelf kunt doen...we worden ouder..
Mijn man vindt het ook lastig om dingen uit handen te geven dus moest hierin ook een beetje mijn zin doordrijven, en ik vind dat best lastig
Weer genoten van je filmpjes

Hi VoPootje, fijn dat je nog steeds van mijn filmpjes kunt genieten! En nou wat een grappig toeval dan! Jij ook zo'n man en toch ook doorgezet. Ja, want ineens viel er een kwartje bij mij, als het huis klaar is, dan ben ik ineens vrij! Dan kan ik gaan tuinieren, dan kan ik meer met de paarden doen zonder me schuldig te hoeven voelen, dan kan ik me meer op miniatuurhuisjes bouwen storten, meer met Zozo doen, dus ik ga doorhalen!

We hebben nu de offerte binnen voor het stuken van de zoldermuren en plafond, dus alles herdoen wat de moldaven hadden gedaan, hij gaat het uithalen, schuren en onder 3 lagen stuc verbergen! Want hij had nog nooit zulk slecht werk gezien. Hij vroeg of ze het met hun tenen hadden gedaan hahahahaha.

Maar hij heeft volgens ons 100m2 te weinig berekend en we willen hem niet tekort doen, zeker niet omdat het zo'n lief joch is en het lokaal is en we praktisch naast hem wonen en nog langer met hem willen samenwerken, (Als het die moldaaf was geweest hadden we dat bedrag gewoon in ons zak gestoken) dus we hebben gezegd dat hij zichzelf benadeelt. Hij rekent nu 10.000 euro en volgens ons moet het over de 14.000 zijn.

Daarbij heb ik gelijk gezegd dat ik nog heel veel meer werk door hem wil laten doen, dus ik hoop dat hij weer een vervolgafspraak wil maken. Lastig voor Erwin om het uit handen te geven, te vertrouwen opnieuw, omdat we duidelijk gezegd hadden na de Moldaven, dit nooit weer! Dus er was een beetje een mopperman, maar hij gaat nu wel de voordelen zien en licht aan het eind van de tunnel!

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:40

Komt die lieve jongeman ook in de buurt van Sauveterre?
Want volgend jaar moet daar ook eea aan ons huis gaan gebeuren.

Ik moet nog tot zaterdag wachten, en dan vlieg ik weer naar Toulouse toe.
Even een weekje zuid Frankrijk. Wil kijken of ik ook een dagje naar Lourdes toe kan rijden.
Dat schijnt behalve een bedevaartsoord ook erg mooi te moeten zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 14:09

Omgeving Lourdes en Pau zijn idd erg mooi. Welke postcode heeft jouw Sauveterre en wat is de dichtstbijzijnde beetje grotere plaats?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 20:29

Het jammere aan het verhaal is dat het jullie zo godsvergeten veel geld heeft moeten kosten op deze manier Monique. Maar het gaat jullie weer een hoop tijd opleveren die je leuker kunt besteden. Als Erwin straks weer lekker aan zijn eigen projectjes kan knutselen omdat hij binnen niets meer 'moet' komt hij vanzelf weer in zijn eigen flow.