Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Fitzroy schreef:@germie, ik weet niet wat voor idee je hebt bij een cruise? Ik ga binnenkort weer en op een 14-daagse cruise heb ik maar 2 zeedagen. De rest van de dagen zijn we iedere dag op een ander eiland en dus ook van de boot. Zeker de ideale rondreis: ‘s nachts varen en overdag eilanden bezoeken.
Ik denk ook dat het ideaal is voor de vader van TS.
Autumnn schreef:TamaraFloor schreef:De groepsreizen die ik zie zijn allemaal met nachtvluchten helaas.
Wij hebben dat ook een keer gehad en toen bij het reisbureau gevraagd voor een andere vlucht. Zij boeken vluchten namelijk ook gewoon losSoms kom je dan iets eerder aan maar wellicht is dat niet zo'n probleem?
germie schreef:Ik zou dan eens naar Albanie kijken. Zelf regelen, gewoon vlucht boeken, auto huren, en dan via booking of airbnb wat huisjes regelen. Maar dan is het geen groepsreis. Die zijn er overigens ook wel en dat zou ruim onder de 2000 moeten kunnen lukken gok ik zo, het is immers Europa en het goedkoopste land van Europa.
En als het er snel rustig wordt Israel, daar ben ik met mijn vader geweest vlak voor corona in 2020. Dat was qua prijs goed te doen (week 650 euro pp inclusief rondreis en half pension). De prijzen zijn helaas wel gestegen sindsdien en ja, Tanzania is zichzelf nu uit de markt aan het prijzen helaas.
Ook Cyprus zou ik toevoegen aan je lijstje. Heel relaxed land. En goedkoop. Ook hier kun je het prima zelf regelen, maar er gaan ook wel groepsreizen naartoe die ruim binnen je budget vallen.
MAAR, hou er rekening mee dat je tegenwoordig voor een 2 weekse groepsreis buiten Europa ongeveer 800-1000 euro per persoon MEER betaalt dan wanneer je het zelf gaat regelen. Dit is bij mij het geval de laatste 3 jaar. Ik gun een reisbureau echt wel een 100-200 euro voor de moeite als ik zelf niet alles hoef te regelen qua taxi's e.d. Maar de laatste 3 jaar vraag ik dan een reisvoorstel aan nadat ik heb uitgezocht wat het ongeveer moet gaan kosten en wat een reisbureau vraagt is echt absurd.
Een recent voorbeeld kwam een collega gisteren mee aan. Rondreis Nepal. Sawadee heeft die inclusief een Annapurnabasecamp wandeling. En dan betaal je 2699 euro. Maar tijdens die trektocht moet je zelf je eten betalen, terwijl het gebruikelijk is dat als je zoiets boekt dat het gewoon volpension is inclusief water/koffie/thee. Maar bij Sawadee niet. En wat betekent dat? In Nepal is het gebruikelijk dat je gratis overnacht in theehuizen als je daar het ontbijt en diner afneemt. Dus door de klanten zelf ontbijt en diner te laten betalen, heb jij als reisorganisatie die dagen helemaal geen kosten aan je klanten. Slim bedacht, maar wel iets om rekening mee te houden. Ik heb die collega gezegd dat je voor rond de 2500 euro dezelfde reis kunt krijgen als je een reisbureau in Kathmandu aanschrijft en zelf een vlucht regelt, en dan is het inclusief ALLES, dus ook de entreegelden, privegidsen (niet delen met een groep van 18), en dus tijdens zo'n trektocht inclusief de maaltijden. Ook heb je dan in Kathmandu privevervoer.
Ander voorbeeld, 2 jaar terug Cebu Filippijnen. Via reisbureau moest het 1980 euro kosten inclusief slechts 5 duiken (maar exclusief nationaalpark toeslagen), zonder een dagtocht over Cebu en zonder een dagtocht naar Oslob voor de walvishaaien en priveboot naar Similon Island. Ook was er geen extra duikgids inbegrepen en geen duiken naar de voshaaien of Gato Island.
Zelf regelen: 1886 euro per persoon, inclusief al het bovengenoemde en 24 duiken inclusief alle nationaalparktoeslagen en dergelijke. De dag naar Oslob was 130 per persoon, duiken ongeveer 35 euro per duik inclusief alle toeslagen, en de dagtocht over oslob 55 euro. De extra duikgids was 12.50 euro per duik, te verdelen over 4 personen. Dus het prijsverschil was hier zo'n 1000 euro per persoon.
Georgie, Armenie en Azerbeidjaan zijn met een rondreis zo'n 3800 euro, dus ver boven het budget van de ts. Maar met zelf regelen kan het wel binnen die 2500 euro.
Een rondreis naar Java-Bali kan ook nog wel onder de 2000 euro als groepsreis met goed zoeken, maar het is gewoon vreselijk ver vliegen en ik vind het reizen daar enorm vermoeiend omdat het niet opschiet. Op Bali doe je 3-4 uur over 60km tegenwoordig. Zou ik persoonlijk niet doen met iemand van 74.
Er zijn overigens ook leuke busreizen naar bijvoorbeeld Polen die binnen het budget vallen. Daar gaan vaker ouderen mee. Dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden om het te boeken, de gemiddelde leeftijd is vaak ruim boven de 50. Maar de Jong Intra bijvoorbeeld heeft wel leuke tours die ik misschien ook nog eens ga boeken.