Vakantie Japan - Wat moeten we doen/zien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Vakantie Japan - Wat moeten we doen/zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 20:37

Hoi allemaal!

Aankomende zomer willen wij (mijn vriend en ik + nog een koppel, dus 4 personen) naar Japan gaan. Hier zijn wij allemaal nog nooit geweest. Ik heb in mijn kring een aantal kennissen die er wel al geweest zijn en zij hebben wat tips gegeven en ook zeker bepaalde locaties aangeraden/afgeraden, maar ik ben heel benieuwd naar nog meer ervaringen!

Wie van jullie is weleens in Japan geweest (of vaker)? Wat moet je echt gezien hebben? Wat is overhyped en kan je beter niet doen? Welk eten moeten we echt proberen?

Good to know:
- We gaan 3 weken
- We zijn jong (rond de 30) en vitaal
- We houden van hiken
- We houden van de natuur
- We houden van cultuur en zijn geïnteresseerd in het leven van de locals daar
- We houden van eten en het ontdekken van culinaire hoogstandjes/ unieke of lokale gerechten/ hapjes

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen! :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:13

Mijn man is net terug met zijn broer. Ik kan wel even zijn polarsteps met je delen?
Hij zegt dat je sowieso naar Shikoku moet, dat vond hij het mooiste.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:27

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:27

Van wat ik gezien heb is het noordelijke eiland echt prachtig! Kijk wel ook vooral naar de temperaturen, want in Tokio is het bijvoorbeeld enorm heet!

Ben er zelf nog niet geweest, maar ga in mei. Standaard rondje Tokio naar Osaka omdat het de eerste keer is :) En ik wil dan ook zeker naar de Alpen.

Memories

Re: Vakantie Japan - Wat moeten we doen/zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 22:15

Je wil er echt in de zomer heen, dus rond juli/augustus? Let er dan op dag het in een groot deel van het land bloedhemeltje heet is, zeker in stedelijk gebied heb je het zo 35 graden.
Voor wat betreft hiken en natuur zou ik de regio Wakayama aanraden. Daar kan je bijv een deel van de Kumano Kodo wandelen of een van de pelgrimsroutes rond Koyasan, pak je gelijk een mooi stukje cultuur mee. Verder zou ik ook verder kijken dan de zogenaamde golden route die elke tourist neemt. Er zijn heel veel mooie steden in Japan waar je allemaal ongeveer dezelfde dingen kan doen en een eigen lokale cultuur kan beleven.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 06:14

Ik ben ook net terug en wat was het gaaf! Maar winter en zomer is niet te vergelijk denk ik. We hebben ook Tokyo- Osaka gedaan, wat langer in de Alpen gebleven maar daar waren de nationale parken dicht. Ik vond Matsumoto verrassend leuk met naast het oude kasteel ook het moderne museum met kunst van yayoi Kusama. Maar is in de zomer misschien te druk. Vanuit daar hebben we een dagtocht naar de Kiso vallei gedaan, daar kan je in de zomer denk ik ook erg mooi hiken.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 06:30

Japan is geweldig! Ik zou zo weer gaan. Het is idd warm in de zomer, maar wij vonden het prima te doen.

Plekken die ik sowieso aanraad:
-Kamakura (uurtje van Tokyo). Geweldig leuk kustplaatsje waar ook nog eens heel veel te zien is. Heerlijk om na een paar dagen hitte in Tokyo hier lekker te kunnen zwemmen.
-Hiroshima
-Miyajima Island bij Hiroshima. Prachtig eiland, cultureel heel belangrijk en veel te zien en te doen. Veel mensen doen dit voor een dag. maar ik raad je aan hier 1 of 2 nachten in een traditionele ryokan te overnachten. Dat is een hele bijzondere ervaring.
-Sushibar fish 4 you in Akihabara, Tokyo. Heel klein restaurantje met magische sushi. Wel reserveren!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 09:13

Earth: Altijd leuk om te zien! Ik moet nog even Polarsteps gaan downloaden haha. Hoor veel mensen erover, heb het zelf nog niet.
Shikoku staat genoteerd! Dankje.

Dorien66: Top, dankje! Ga ik doen

Travel_me: Ja de temperaturen zijn zeker een dingetje, maar gelukkig kunnen we wel tegen warmte. Dan gewoon wat rustiger aan haha. Ben benieuwd naar jouw ervaringen straks!

Memories: Ja, we gaan in juli. Dus echt zomer… Dit was ook niet de keuze van mijn vriend en mij geweest, maar we hebben te maken met de vriend van mijn goede vriendin, die in het onderwijs werkt. Dus we zitten vast aan zijn zomervakantie, helaas. Daardoor is het wat duurder & ook qua weer minder optimaal. Maar het gezelschap is ook wat waard natuurlijk, dus we gaan het ermee doen :D
Wakayama staat genoteerd, top! Die routes klinken geweldig. En er zijn inderdaad ontiegelijk veel mooie steden, we gaan in 3 weken sowieso niet alles zien helaas. Maar hopelijk wel een deel.

Thami: Wat gaaf om te horen! Winter en zomer zal zeker erg verschillend zijn, ook qua drukte. Waarom waren de nationale parken dicht toen? Kiso vallei klinkt leuk!

IndianSu: Goed om te horen! En ja het kan erg warm zijn in de zomer, het hoeft niet, maar je kan het treffen. We houden er rekening mee en zijn gelukkig warme temperaturen gewend.
Dank voor je tips, ik neem het mee! :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 18:31

Ik ben in oktober geweest. In de zomer echt BLOEDheet, een kennis van me is ook in de zomer geweest en moest geregeld naar binnen in de airco zitten omdat het echt niet te doen was qua warmte. En zij kan ook goed tegen de warmte…

Ik ben 2 weken geweest en onze route was Tokio-Nikko-Hakone-Kyoto-Uji-Nara-Osaka-Hiroshima-Miyajima-Tokio.
Katsuoji (Daruma poppen tempel) zeker een aanrader! Denk uurtje van Osaka. Nikko en Miyajima waren mijn favoriet!

Er is nog zoveel meer te zien dus ik ga zeker nog eens terug!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:38

Ooohh ik zie nog zoveel tips voorbij komen waar we helemaal niet geweest zijn, ik wil ook weer!
Het viel me qua kosten trouwens erg mee, duidelijk goedkoper dan Europa.
@Celine; de nationale parken in de bergen zijn kennelijk altijd gesloten in de winter, van november- maart dacht ik. Door de sneeuw vast, en dat de paden dan niet begaanbaar zijn.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 21:07

Wij waren in juni ‘24 en was al bijna continu 30 graden en soms echt te warm om dingen te doen. Als je perse in juli wilt dan zou ik naar omgeving hokaido kijken daar is het koeler omdat je hoger en meer in de bergen zit zeker als je van hiken houd misschien goed om is in te verdiepen.

Vergis je niet in de humidity in japan in juli en Augustus zeker in stedelijke gebieden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 09:42

xAnthea: Ja ik weet dat het flink heet kan zijn in de zomer. Daar zullen we ons reisschema ook op aanpassen. Ook betreft locaties etc. Het is helaas niet anders, anders kunnen we niet met dit koppel op reis.

Thami: Goed om te horen! Wie weet gaan wij in de toekomst ook nog wel een keer, en dan met zijn tweeën (mijn vriend en ik). Dan kunnen we wellicht wel een andere periode. En ook zeker goed om te horen dat de kosten mee vielen haha. We gaan al een beetje uit van redelijk aan de prijs.

Roosje01: Ja het is niet anders, het is of juni, of niet. We zitten vanwege die vriend van ons die in het onderwijs werkt, vast aan de zomervakantie. Dus begin juni t/m augustus. Dan lijkt mij zo vroeg mogelijk het meest ideaal?
Omgeving Hokaido staat zeker op het lijstje!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 10:20

Trap niet in de Don Quichote, dat is echt een overhypete rommelwinkel. :+
Daarnaast vond ik het Arashiyama Bamboo Forest echt overrated. Als je er in de buurt komt toevallig, lekker een keer doorheen lopen, maar ga je niet in bochten wringen speciaal daarvoor.

Wij zijn afgelopen maart geweest en hebben de Golden Route aangehouden (Tokyo - Kyoto - Osaka). Dingen die mij het meest zijn bijgebleven:
- Hozugawa River Boat Ride (Kyoto), hiernaartoe kun je ook een Romantic train nemen
- Dagtrip naar Mt. Fuji
- Shibuya Crossing
- Food tour in Osaka met achteraf een karaokeavond met onze tour group (dat laatste was spontaan en niet gepland)
- Fushimi Inari, wij hebben dat in de avond gedaan en vond dat heel sereen en magisch
- Pontocho Alley (Kyoto), een smalle straat met restaurants. Vonden wij verrassend niet-toeristisch gezien het tegen het Gion district aan ligt
- Als je naar Nara gaat: neem de Aoniyoshi trein
- Kyoto National Gardens en het bijbehorende museum, als je de serie Shogun hebt gezien is dit extra leuk
- Universal Studios. Als je maar één dag gaat is een express pass een must. Enorm duur maar Super Nintendo World alleen is het al waard
- Als je naar Osaka gaat: het kasteel is leuk om van buiten te bekijken, ga er NIET in. Het Osaka Museum of History is veel leuker, zit er op loopafstand naast.

Andere globale tips:
- In Japan kun je ontzettend goed eten bij tentjes in winkelcentra. Laat je daar niet door afschrikken, we hebben daar echt lekker kunnen eten
- Reserveer een Shinkansen ruim op tijd via de SmartEx website, dan kun je een green car boeken (1e klas) voor bijna hetzelfde tarief als een normale. Je kunt op de dag zelf nog flexibel je tijd aanpassen, hebben wij meermaals gedaan omdat we langer op Fushimi Inari waren dan vantevoren gepland
- Afhankelijk van naar welke prefecture je gaat: lees je in op de OV kaarten, niet alles is overal geldig (Suica bijvoorbeeld). Er zijn websites waarmee je kunt berekenen of het nemen van een JR pass het waard is, dit hangt volledig af van de reisbewegingen die je gaat maken. De prijs hiervan is de laatste jaren omhoog geschoten en vaak haal je het er financieel niet meer uit.
- Als je door Kyoto station komt: het is een DOOLHOF. Als je je bagage ergens in een kluis doet, maak goede foto's van de omgeving, wij zijn namelijk oprecht twee uur aan het zoeken geweest om onze kluiscluster terug te vinden.
- Mocht je op Narita vliegen: sla Narita zelf niet over. Er zit een hele mooie temple site en een ontzettend goed freshwater eel restaurant aan een straat met gebouwen uit het Edo tijdperk. Was een van onze leukste dagen.
- Op internet zullen veel mensen roepen dat je zonder contant geld niet rond komt in de grote steden, dat klopt niet. Je kunt op heel veel plekken gewoon met je creditcard betalen. Als je dan toch contant pint hebben de automaten bij de 7eleven de beste wisselkoers.

Zo, dat is het voor nu wel :+ mocht je vragen hebben stuur gerust een PB en ik heb ook een Polarsteps die ik je kan toesturen.

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 11:22

Ik ben in 2024 een week in Tokio geweest en heb een nieuwe reis geboekt voor april.
In Tokio vond ik het Sjinjuku Gyoen park, het park bij het paleis en het bos bij de Meiji shrine erg mooi! De stad en de mensen zijn enorm indrukwekkend! De structuur en beleefdheid/vriendelijkheid is echt van een andere planeet. Ook mt Fuji was erg indrukwekkend, je moet wel geluk hebben dat die zichtbaar is. Ik weet niet of de zomer dan de beste tijd is.

In april ga ik 3 weken en heb ik de volgende reisroute Osaka - Okunoshima - Kyoto - Nakatsugawa (met Kiso Vallei) - Kanazawa (met Shirakawa) - Matsumoto (met Kamikochi) - Tokio (met Nikko en Kamakura of Mt Takao). Vooral de Kiso Vallei en Kamikochi lijken me qua natuur heel gaaf en Kanazawa/Shirakawa en Kyoto qua historie/autentiek Japan.

Veel plezier met plannen en voorbereiden!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:38

Wij zijn drie weken in Japan geweest. Door de planning was Shirakawa voor ons te ver reizen. We hebben stuk van de oude postroute in de Kiso vallei gewandeld. Dit kan ik van harte aanraden. Hele oude dorpjes, een prima wandelpad en busverbinding tussen de dorpen.
Wij zijn ook nog op het eiland Shikoku geweest, maar het heeft mij niet zo getrokken.

Mocht Disney op je Bucket list staan, zou ik die in Japan bezoeken, omdat die in verhouding heel goedkoop is.

Ook een tip: een goede vertaalapp. Ik vond het Engels niveau daar niet heel denderend en ik was blij dat m’n schoonzus zeer goed Japans kan.

Voor het metrovervoer in Tokio zijn er meerdere aanbieders met elk hun eigen lijnen. Het loont om vooraf uit te zoeken welke vervoerder waar naartoe gaat.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 22:59

Wij zijn er 2x geweest, waaronder 4 weken in hoogzomer. Dan hop je van airco naar airco in de steden maar erbuiten vond ik te doen.

Als je de kans hebt, het museum over de atoomramp in Hiroshima. Dat was zo indrukwekkend, 11 jaar geleden geweest en draag het nog mee.

Fukuoka vond ik een geweldige stad. Net als Nagoya.

En met het stoeltjesliftje naar het kasteel van Matsuyama. Erheen met de boot vanaf Hiroshima. Miyajima eiland.

Nagasaki (met stuk Nederlandse geschiedenis!) en bezoek Gunkanjima.

En ik vond een paar dagen Okinawa in de zomer heerlijk! Het grote kasteel daar is ook gaaf.

Wij hebben beide keren geen taalissues gehad, Japanners helpen je desnoods met handen en voetentaal :j

Ik wil heel graag nog eens :D

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 02:21

Ik ben niet in de zomer geweest, maar dit waren mijn hoogtepunten:

- de bos shrines in Miyazaki Prefecture
- atoommuseum Hiroshima + wandeltour hierover voor meer diepgaande info over de monumenten en de enige overlevende in het epicentrum
- himeji en/of osaka kasteel
- omakase doen voor de heerlijkste sushi. Wij hebben het gedaan bij sushi amato in Osaka, wel reserveren
- universal studios / met name Nintendo World!
- kyoto tempeldagje doen. Als je naar de gene gaat met de duizenden tori gates dan zeker tot boven doorlopen want daar ben je bijna in je eentje ipv met duizenden anderen mensen
- pepper parlor restaurant in Tokyo. Het eten is prima, niet bijzonder, maar het is een robot restaurant en heel leuk een keer meegemaakt te hebben
- dagtrip nara voor de buigende herten
- als je van matcha houdt: dagtrip uji naar cafe nakamura tokichi honten!! (Maar wees er vroeg anders lange rijen van uren)
- miyajimi island onder Hiroshima. Hier zijn ook herten en prachtige shrines. Neem zeker de kabelbaan omhoog en doe dan de tempel walk

Wat wij overrated vonden
- don quichote winkel (gewoon een grote action maar mega chaotisch en niet echt waard)
- shibuya crossing (we hebben mooiere / grotere gezien zelfs in japan zelf) maar leuk even te zijn geweest
- bamboo forest

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 09:20

Het is inderdaad erg warm en vochtig maar als je je erop instelt is het prima te doen. Ik werk ook in het onderwijs dus ik had geen keus. Tip: in Japan verkopen ze allerlei spullen om de hitte dragelijker te maken. Je hebt er bijvoorbeeld kleine draagbare ventilatortjes en koelelementen die je om je nek kunt doen. Ook zou ik gelijk na aankomst een zonnewerende paraplu kopen (daar loopt bijna iedereen mee daar). Helpt echt! Ook staat er op bijna elke straathoek een vending machine met koude drankjes.

Nog een hele andere tip: in Japan zijn er nog hotels met kamers waar je in mag roken. Ik had dat toen bij 1 hotel niet gezien en als je niet rookt is dat echt heel erg vies. Let dus goed op bij het boeken dat je een niet-roken kamer boekt.

Wat verder nog essentieel is, is een e-sim of een wifipod zodat je je telefoon gewoon kunt gebruiken. Zonder Google Maps en Google Translate word je namelijk echt diepongelukkig daar. Dit kun je van tevoren regelen en dan op het vliegveld ophalen, er zijn heel veel aanbieders.

Als je een iPhone hebt, kun je in je wallet een Suica card toevoegen waarmee je met het OV kunt reizen en ook in veel winkels kunt betalen. Dit kan helaas niet met Android, maar je kunt de kaart daar ook fysiek kopen en opwaarderen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 13:25

Wij hadden een vergelijkbare suicca kaart gehaald op het vliegveld in Fukuoka. Omdat er toen en chip te kort was en de suicca kaart amper te krijgen was. En die werkte ook gewoon in Osaka en Tokyo. Moet zeggen zon kaart is echt een aanrader zoveel gebruikt. Het is ook veel goedkoper dan van te voren een dure rail pas te kopen online. En idd van te voren een esim kopen en op dag van vliegen of bij aankomst activeren en klaar.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:25

Wat ik vooral kan aanraden en wat ons erg goed is bevallen; ga heel vroeg in de ochtend naar bezienswaardigheden :D. Wij zaten in Osaka en Kyoto en de toeristische hotspots waren zó mega druk. Wij hadden toch al een jetlag dus zijn de hele vakantie om 5:00 ‘s ochtends opgestaan. Heerlijk rustig bij alle tempels, bamboe routes etc en de warmte is dan nog enigszins goed te doen :j