Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 20:17

O tjemig, dus een hoos op alle bouwbedrijven en architecten nu! Zorg dan maar dat je er snel bij bent. En ja, dat zal idd wel wat kosten. Maar goed, dan heb je ook wat zonder zorgen mag je hopen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 20:41

Bij een andere féculerie, Moulin Gentrey, geweest. Daar hing een kaart van 1747 met de molens in de Vogezen erop. Ik denk dat ik de onze ook gespot heb! Volgens mij betekent dat ook dat we waarschijnlijk water rechten zouden hebben, dat is nog iets om uit te (laten) zoeken in de toekomst, voor hydro elektriciteit.

2 uur durende rondleiding, ik heb ongeveer 10-20% begrepen denk ik :+ maar het blijft erg leuk om dingen te herkennen en kunnen plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 21:25

Gaaf zo'n oude kaart! Misschien mag je hem kopiëren? En je kunt nog kijken of je een archeologische vereniging hebt in je buurt. Ben ik nog steeds mee bezig om die meneer te vinden. Ze moeten meer kunnen vertellen over ons huis.
Trouwens het was vandaag een feestdag, was dat geen probleem?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 22:56

Ja dat bedacht ik me rond 17u vandaag, vond het al een beetje vreemd dat geen een architect de telefoon op nam vandaag, en dat er echt enorm veel vide greniers waren :+ Wel van 2 architecten per mail reactie gehad dus dat geeft wat hoop, die bellen volgende week.

Morgen komt iemand met verstand van deze fabrieken langs, kijken wat hij allemaal te vertellen heeft.

Ik heb waarschijnlijk verkeerd zitten kijken op die kaart, denk toch dat hij er niet op staat, we zitten verder naar beneden dan dat ik op het plaatje dacht te zien (we konden natuurlijk daar met onze neus erbovenop staan).

Ik heb zojuist wel nog verder zitten speuren (ik ga hier echt zo goed op :')) en heb een luchtfoto gevonden van tussen 1950-1965. Daar is het oude gebouw heel goed te zien en ook dat het hoofd gebouw dubbel zo groot was en er nog bijna eens zoveel aan aanbouw aan vast zat. Er stond ook nog een klein huisje, we gaan kijken of we daar ook nog iets van kunnen vinden (fundering).

Op latere kaarten (2006-2010) is heel goed te zien wat er allemaal aan beton/steen afval ligt. Laten we zeggen dat we ons niet veel zorgen hoeven te maken dat welke fundering dan ook ooit zou gaan verzakken :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 08:23

O wat gaaf joh die speurtocht, zoooo leuk vind ik altijd om iets uit het verleden te vinden. Wat erg leuk aan zo'n gebouw als van jullie is, is dat het een functie heeft gehad. Daar zijn dan vaak nog wel oude ansichtkaarten of foto's of info over te vinden. Je kunt misschien nog ergens in oude archieven vinden dat kasteel x en y hun producten bij jullie molen lieten malen. Van die dingen!

Wij hebben ladingen foto's gevonden. Ook erg veel oude voorwerpen, en wat er allemaal voor ijzer uit de grond komt, bizar ook nu weer.

Blijf foto's maken hoor van wat je vindt, zo leuk!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 13:29

Dit is de foto van tussen 1950-1965.
Je kunt hier zien dat het gebouw ongeveer 2x zo lang was, en aan de onderkant stond er een enorme aanbouw waar de aardappels in opgeslagen werden.
Afbeelding

Dit is nu. Die soort bakken links boven was om de pulp van de aardappels een paar maanden te fermenteren, zodat ze voor een 2e kwaliteit nogmaals gebruikt konden worden.
Afbeelding

Wat ik begreep was dat onze molen een vrij moderne was voor die tijd en erg groot. De oudere zijn veel kleiner en minder ruimtelijk. We moeten nog wachten op wat de burgemeester gaat vinden maar we gokken op een bouwjaar ergens tussen 1900-1910. Misschien dat we nog ergens een steen vinden met het bouwjaar, hebben we nog niet naar gekeken eigenlijk.

Vandaag bezoek gehad van iemand die veel interesse heeft in deze oude gebouwen en bouwkundige kennis heeft.

Dak herstellen, balk vervangen en kelder leeg pompen zijn prio 1.

Dan een binnen en buitenmuur aan elkaar knopen en een raam/deur doorgang stutten/heropbouwen.

Binnenzijde voegen weer vullen.

En ondertussen nog af en toe voor de leuk wat dingen uitgraven.

De molen werd aangedreven door een turbine en had motoren op elektra voor als het water te laag stond. Die hebben we nu een beetje gezien.

Het wordt gewoon een enorm dure schatten zoektocht zullen we maar denken _O-

Volgende keer nemen we een bootje aan een touwtje mee om te zien of we de aftakking van het water kunnen vinden. Daar gaan we dan een camera op zetten _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:51

Echt ik vind het zo'n leuk traject! En ondanks wat strubbelingen in beslissingen kunnen nemen door de bureaucratie, vind ik dat jullie heel veel leuke mensen ontmoeten die jullie willen helpen in je zoektocht. Erg leuk dat wat oud is nog gewaardeerd wordt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 15:56

Toekomstige jacuzzi uitgegraven
Afbeelding

Afbeelding

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 18:31

Gaaf zeg om het huis zo door de jaren terug te zien! Misschien heb je de kaarten er al via, maar anders kun je misschien ook wat met de Franse versie van topotijdreis https://remonterletemps.ign.fr/

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 18:40

Waar diende jullie molen nou precies voor?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 20:15

Spannende put, wat is dat voor put geweest? En gave ai foto ervan gemaakt!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 20:59

Tinka schreef:
Waar diende jullie molen nou precies voor?

Aardappelzetmeel maken, voornamelijk als glijmiddel voor de machines van de textielindustrie.

Ik hoorde de burgemeester ook iets mompelen over een papeterie, maar dat houden we nog tegoed, hij ging voor ons kijken of hij nog wat van de historie kon vinden

Monique1963 schreef:
Spannende put, wat is dat voor put geweest? En gave ai foto ervan gemaakt!

Dat was een soort bezinksel ton met een draaiding erin om het zetmeel zuiverder te maken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 21:00

Aardappelzetmeel maken, voornamelijk als glijmiddel

Ik ben blij dat ik met scrollen nog de rest van de zin kreeg, hahahaha

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-25 21:03

_O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 10:33

Interessant is dat het, ik vind het wel altijd leuk om dat soort geschiedenis van je huis te horen. Je zou ook op de houten balken in het dak kunnen kijken of je een jaartal vind, dat was bij ons zo

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 10:43

Cemlys schreef:
Interessant is dat het, ik vind het wel altijd leuk om dat soort geschiedenis van je huis te horen. Je zou ook op de houten balken in het dak kunnen kijken of je een jaartal vind, dat was bij ons zo

Het dak is in 2004 vernieuwd, maar misschien staat er nog wat in de oude balken inderdaad. We laten nog iemand komen om wat balken te vervangen en de rest te laten checken, zullen ook vragen om daarop te letten, dank voor het idee

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 21:10

Zo, een paar dagen verder. We hebben een aangepaste offerte van de houten huis bouwer waar we op bezoek zijn geweest, een offerte van een architect voor het maken van de plannen voor een bouwvergunning (dus een andere dan de bouwer) en vandaag heb ik nog een architecte gesproken waar eigenlijk mijn voorkeur naar uitgaat. Hopelijk ziet zij het ook zitten.

Ik heb begrepen dat we voor 1 oktober de aanvraag voor de bouwvergunning moeten starten, gelukkig is het niet zo dat hij op 1 oktober akkoord bevonden moest zijn dus we hebben nog een klein beetje tijd.

Ik had een mail gestuurd naar een bodemonderzoek bedrijf voor een onderzoek voor een septic tank, om te vragen of ze konden en hoe lang het dan zou duren voor het rapport binnen was.

8 maanden := Dus daarvoor moet ik in ieder geval op zoek naar een ander...

Ondertussen ook nog bezig met het aanpassen van de melding voor het chalet, die gaat morgen de deur uit op hoop van zegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 21:31

Wat betreft de septic tank, mijn traject was voor de aankoop van het huis in december had ik oktober een etude van een bedrijf ingehuurd door de gemeente ivm een soort van dorps aanleg van meerdere septic tanks. Die etude was binnen een week ingepland en uitgevoerd. De uitslag daarvan was een kleine maand.

Daarna is de subsidie aanvraag ingezet. Een traject van maanden en maanden. De definitieve goedkeur daarvoor was in september het jaar erop. En de tank is aangelegd tegelijk met de parkeerplaats rond sinterklaas. Dus alles bij elkaar ruim een jaar van de eerste contacten met bedrijf 1, de aanleg door bedrijf twee en de goedkeuring door de instantie ervan van de vogezen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 22:01

Subsidie? Kan iedereen dat aanvragen? Geen idee waar ik daar voor zou moeten beginnen te zoeken. Betwijfel ook een beetje of we ervoor in aanmerking zouden komen. Maar kijken kan altijd.

Maar jouw traject heeft dus ook erg lang geduurd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:02

Ik ga morgen even voor jullie zoeken waar je de informatie vandaan kan halen. En welke instantie dat doet. Ik heb wel eea aan financiele billen bloot moeten doen, kan zijn dat het alleen voor de arme sloeber is maar navragen kan natuurlijk altijd

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 22:11

Wij hebben in micro station, dan hoefden we geen bodem onderzoek, scheelt weer. Eind april op bezoek geweest en eind juni lag ie erin. Ook alles geregeld met de SPANC.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:02

Ik heb geen verstand van subsidies, maar ik weet wel dat bouwers dat voor je kunnen aanvragen. Ik denk niet zozeer op de hut en ws ook niet op de septic, maar wel op allerlei energiemaatregelen, dubbel glas, warmtepompen, zonnepanelen, zuinige kachels etc. Ik heb zelf het gevoel erbij dat je je belasting in Frankrijk moet betalen om voor subsidie in aanmerking te komen. Je zult in ieder geval rekeningen van nutsbedrijven moeten hebben vermoed ik. Dat is meestal om aan te tonen dat je er woont. Dan kunnen ze aan je verbruik zien of je er woont. Maar je woont er nog niet voor vast. Subsidies zijn idd wat Karuna zegt, voor de arme sloebers, je inkomen mag niet boven een bepaalde drempel uitkomen.
Maar mooie stappen gezet al met aanvragen van alles. Leuk traject!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 08:32

Je moet er wonen en veel subidies gaan enkel samen met aanleg door erkend bedrijf en bijbehorende totale rekening, want materialen en zelf doen mag niet (iets met anti fraude).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:03

tamary schreef:
Je moet er wonen en veel subidies gaan enkel samen met aanleg door erkend bedrijf en bijbehorende totale rekening, want materialen en zelf doen mag niet (iets met anti fraude).

Ja correct dat van dat erkende bedrijf. Maarrr onze laatste ervaring met het hele huis laten isoleren is erg slecht geweest met profs. Behalve prutwerk, naaien grote bedrijven je gewoon.

Even wat stomme voorbeeldjes met nepbedragen:

Stel je doet het zelf, materialen 10.000 euro en veel tijd.

En bedrijf dat subsidie regelt vraagt: 15.000 materialen. 22.000 arbeid en dan krijg je zeg 7000 subsidie. Saldo 30.000

Een lokaal bedrijf dat geen subsidie voor je aanvraagt: 10.000 materialen, 20.000 arbeid. Saldo 30.000

Het lijkt onmogelijk dat dus grote bedrijven het bedrag van de subsidie gewoon extra in hun zak steken, maar het is echt zo. Ik heb het zwart op wit. Helaas. Vet erdoor gedupeerd.

Dus wij gaan nooit meer met grote jongens in zee, als we al wat laten moeten doen, lokaal zonder subsidie. Het rijkst word je nog van geen subsidie en het zelf doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 09:18

Klopt, materiaal is 5-20% van de kosten. Arbeid is gewoon duur, dus als je dat zelf kan worden er veel meer dingen mogelijk.
Edit : er is soms bij heel laag inkomen een rentevrije lening mogelijk, maar ook weer : je moet er wonen.