Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Karlijnxxx schreef:Ik denk dat je vooral even moet kijken waar je heen wilt om nu wat gerichtere antwoorden te krijgen. Ieder land heeft zijn interpretatie van hoe moeilijk een pad is. Een T3 is in een land een hike snelweg, de andere rotsachtig of met steile klif naast je.
Ook kunnen veel bokkers wel wat vertellen over hoe je hikes plant maar dat is per land verschillend.
In de Alpen is veel dat boven de bomengrens je vrij mag camperen, maar ook niet overal (soms moet je toestemming vragen aan landeigenaar of gemeente).
Met een tentje is wel redelijk zwaar qua bepakking. Dat kan wel gaan vervelen op den duur. Oefen eerst eens in NL met een zwaardere tas en kijk of dat bevalt.
Als laatste is een GPS wel aan te raden. Soms zit je in gebieden zonder bereik en dan kan een GPS helpen.
poes schreef:De DMT en Mullerthal zijn echt eenvoudig en zeker niet te vergelijken met de bergen. Bij beide ook niet nodig om met bepakking te lopen. Je laat het of vervoeren of start vanuit dezelfde plek elke dag en neemt de bus naar het volgende startpunt.
Voor de bergen bestaat er ook de bergwandelschool in België met tal van opleidingen. Ik deed de 1 daagse cursus over stijgen en dalen en die was echt de moeite.
En dan idd: klein beginnen: veilige omgeving, oefenen, berghuttochten, etc.
Travel_me schreef:Karlijnxxx schreef:Ik denk dat je vooral even moet kijken waar je heen wilt om nu wat gerichtere antwoorden te krijgen. Ieder land heeft zijn interpretatie van hoe moeilijk een pad is. Een T3 is in een land een hike snelweg, de andere rotsachtig of met steile klif naast je.
Ook kunnen veel bokkers wel wat vertellen over hoe je hikes plant maar dat is per land verschillend.
In de Alpen is veel dat boven de bomengrens je vrij mag camperen, maar ook niet overal (soms moet je toestemming vragen aan landeigenaar of gemeente).
Met een tentje is wel redelijk zwaar qua bepakking. Dat kan wel gaan vervelen op den duur. Oefen eerst eens in NL met een zwaardere tas en kijk of dat bevalt.
Als laatste is een GPS wel aan te raden. Soms zit je in gebieden zonder bereik en dan kan een GPS helpen.
Ook goede tips. Ga inderdaad eerst een dagje in NL wandelen met zware rugzak (minstens 12 kg), daarna keertje 2 dagen in Nederland met zware rugzak en kamperen. DMT is om te testen eigenlijk al zwaar als je een zware rugzak voor meerdere dagen niet gewend bent. Daarna keertje Mullerthal of Duitsland/Ardennen met rugzak.
Ook echt opbouwen
Travel_me schreef:De DMT is redelijk goed te doen, dus als je 25 km kan wandelen komt dat zeker goed!
In de bergen is het inderdaad een kwestie van gezond verstand gebruiken, maar dan nog kun je overvallen worden. Misschien als eerste tocht een keertje een begeleide tocht doen? Zijn genoeg aanbieders voor bijvoorbeeld huttentochten.
Wat ook mooi is en niet te ver van huis: De Mullerthal trail in Luxemburg. Heb nu zelf route 2 en 3 gelopen en zijn erg mooi! Kost je per route 2 dagen, dus kan ook nog eens in een lang weekend.
De mooiste tochten die ik zelf gelopen heb waren: O trek in Patagonia, Noordelijke deel van de Kungsleden in Zweeds Lapland en Salkantay trek in Peru.
Ik moet alleen ook weer eens een schop onder de kont krijgen qua trektochten, want dit jaar eigenlijk alleen Mullerthal gelopen, dus praat graag mee
P.s. niet om reclame te maken, maar op mijn website heb ik verslagen van de DMT staan
gaucho schreef:Leuk topic, ik volg even.
Ik heb de West Highland way gelopen met tent, dat is ook goed mogelijk met bagage vervoer en technisch niet heel ingewikkeld. Blijven wel bergen , dus enige kennis daarvan en voorbereiding daar op is wel nodig.
Ik heb vorig jaar solo een deel van de Meraner hohenweg gelopen, aan het begin van het seizoen, dus rustig onderweg en in de accomodaties. Zuidkant is voor een enigszins ervaren bergwandelaar heel goed te doen.
Dit jaar liep ik 2 huttentochten in Tirol, met eigen groepje geboekt via ID travel. Die bieden verschillende niveaus. Mijn 2e tocht was grotendeels over Alpine / zwarte routes, dat zou ik zeker niet alleen doen en dan heb je echt wel flink ervaring nodig. Dat is in veel gevallen een misstap en je ligt een paar 100 meter lager. Het enige wat mij tegenviel van deze route was de drukte in de hutten. Ik trek dat ook slecht. Over een paar weken ga ik lekker kamperen in de Dolomieten en dan dagtochten maken. Kamperen in de Alpen buiten campings is behalve in Zwitserland eigenlijk nergens toegestaan, dus dan zit je al snel toch gebonden aan hutten.
Volgend jaar wil ik in ieder geval ook de Malerweg gaan lopen. Die is qua zwaarte en mogelijkheden vergelijkbaar met Mullerthal trail, en ook prima te combineren met bagage vervoer en of kamperen.
gaucho schreef:De Dolomieten zijn echt fantastisch. Aantal Instagram hotspots zou ik vermijden, zeker in augustus.
Ik ben eerder oa 10 dagen op de Seiser Alm geweest, in het pustertal - toen was de tre cime en Lago di Braies nog rustig - en 2 jaar geleden in Ortisei. Onder andere platkofel, Schlern en piz boe beklommen. Dit jaar gaan we naar Val di Fassa. 2 campings en 1 nachtje in een berghut, Rifugio di Antermoia in de Rosengarten.
Dorine92 schreef:gaucho schreef:De Dolomieten zijn echt fantastisch. Aantal Instagram hotspots zou ik vermijden, zeker in augustus.
Ik ben eerder oa 10 dagen op de Seiser Alm geweest, in het pustertal - toen was de tre cime en Lago di Braies nog rustig - en 2 jaar geleden in Ortisei. Onder andere platkofel, Schlern en piz boe beklommen. Dit jaar gaan we naar Val di Fassa. 2 campings en 1 nachtje in een berghut, Rifugio di Antermoia in de Rosengarten.
Geweldig. Mag ik je tegen de tijd dat ik die kant op wil een pb sturen voor tips?
Dolomieten staat heel hoog op mijn lijstje.
Ik had overigens al bedacht om helemaal aan het begin van het seizoen te gaan. Juni ofzo
gaucho schreef:Dorine92 schreef:Geweldig. Mag ik je tegen de tijd dat ik die kant op wil een pb sturen voor tips?
Dolomieten staat heel hoog op mijn lijstje.
Ik had overigens al bedacht om helemaal aan het begin van het seizoen te gaan. Juni ofzo
Dat mag zeker!
Margoooo schreef:Wat Leuk dit topic! Ik heb zelf het hike virus ook aardig te pakken, en woon momenteel in San Francisco dus erg veel mooie routes in de buurt. Heb net de Grand Canyon of the Tuolemne in Yosemite gedaan, heel vet! We verwachten op termijn wel terug te verhuizen naar Europa en heb zin om daar ook meer te gaan wandelenen. Hier is backpacken, dus wandeltocht met tent en alles op je rug erg populair, zeker met tent is dat minder een ding in Europa natuurlijk...
gaucho schreef:De Dolomieten zijn echt fantastisch. Aantal Instagram hotspots zou ik vermijden, zeker in augustus.