Hiken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:15

Ik denk dat je vooral even moet kijken waar je heen wilt om nu wat gerichtere antwoorden te krijgen. Ieder land heeft zijn interpretatie van hoe moeilijk een pad is. Een T3 is in een land een hike snelweg, de andere rotsachtig of met steile klif naast je.

Ook kunnen veel bokkers wel wat vertellen over hoe je hikes plant maar dat is per land verschillend.

In de Alpen is veel dat boven de bomengrens je vrij mag camperen, maar ook niet overal (soms moet je toestemming vragen aan landeigenaar of gemeente).

Met een tentje is wel redelijk zwaar qua bepakking. Dat kan wel gaan vervelen op den duur. Oefen eerst eens in NL met een zwaardere tas en kijk of dat bevalt.

Als laatste is een GPS wel aan te raden. Soms zit je in gebieden zonder bereik en dan kan een GPS helpen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:28

Karlijnxxx schreef:
Ik denk dat je vooral even moet kijken waar je heen wilt om nu wat gerichtere antwoorden te krijgen. Ieder land heeft zijn interpretatie van hoe moeilijk een pad is. Een T3 is in een land een hike snelweg, de andere rotsachtig of met steile klif naast je.

Ook kunnen veel bokkers wel wat vertellen over hoe je hikes plant maar dat is per land verschillend.

In de Alpen is veel dat boven de bomengrens je vrij mag camperen, maar ook niet overal (soms moet je toestemming vragen aan landeigenaar of gemeente).

Met een tentje is wel redelijk zwaar qua bepakking. Dat kan wel gaan vervelen op den duur. Oefen eerst eens in NL met een zwaardere tas en kijk of dat bevalt.

Als laatste is een GPS wel aan te raden. Soms zit je in gebieden zonder bereik en dan kan een GPS helpen.

Ook goede tips. Ga inderdaad eerst een dagje in NL wandelen met zware rugzak (minstens 12 kg), daarna keertje 2 dagen in Nederland met zware rugzak en kamperen. DMT is om te testen eigenlijk al zwaar als je een zware rugzak voor meerdere dagen niet gewend bent. Daarna keertje Mullerthal of Duitsland/Ardennen met rugzak.

Ook echt opbouwen :)

Dorus

Re: Hiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 21:39

De Lee trail in Luxemburg is ook een mooie route om te testen. Ca. 53km over 3 etappes verdeeld. Onderweg kan je op diverse campings overnachten op speciale backpackers veldjes. Eventueel plak je daar (een deel van) de Eislek trail (5 etappes over 108km verdeeld) achteraan die in het verlengde daarvan ligt.

Persoonlijk vind ik dat deel van Luxemburg mooier dan het extreem toeristische Mullerthal.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:03

De DMT is niet zo spannend, als je een goede conditie hebt dan loop je die zo uit! Er zit hier en daar een lekker klimmetje in maar daar heb je het ook mee gehad, overigens is de eerste 25km echt dodelijk saai. De drie andere etappes zijn mooier!

https://www.eifelsteig.de/nl/de-eifelsteig/de-etappes

Deze is ook heel mooi en daarvan kun je makkelijk etappes combineren als ze qua hoogtemeters meevallen. Prachtige omgeving en heel veel offroad, daarom geen aanrader in een natte periode.

https://www.mullerthal-trail.lu/nl/mullerthal-trail

En uiteraard de mullerthal trail, buiten het seizoen gaan anders blijf je op bepaalde stukken kapot van de toeristen die op hun ooie dooie over de trail slenteren. :=

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:55

Mocht je ervaring op willen doen in het buitenland, makkelijk te regelen en goed te bereiken: Kijk eens naar de fishermans Trail in Portugal. Gehele route is 2 weken, maar makkelijk een paar etappes te doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:07

De DMT en Mullerthal zijn echt eenvoudig en zeker niet te vergelijken met de bergen. Bij beide ook niet nodig om met bepakking te lopen. Je laat het of vervoeren of start vanuit dezelfde plek elke dag en neemt de bus naar het volgende startpunt.

Voor de bergen bestaat er ook de bergwandelschool in België met tal van opleidingen. Ik deed de 1 daagse cursus over stijgen en dalen en die was echt de moeite.

En dan idd: klein beginnen: veilige omgeving, oefenen, berghuttochten, etc.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 05:18

poes schreef:
De DMT en Mullerthal zijn echt eenvoudig en zeker niet te vergelijken met de bergen. Bij beide ook niet nodig om met bepakking te lopen. Je laat het of vervoeren of start vanuit dezelfde plek elke dag en neemt de bus naar het volgende startpunt.

Voor de bergen bestaat er ook de bergwandelschool in België met tal van opleidingen. Ik deed de 1 daagse cursus over stijgen en dalen en die was echt de moeite.

En dan idd: klein beginnen: veilige omgeving, oefenen, berghuttochten, etc.

Qua reizen, in Luxemburg is het openbaar vervoer gratis dus dat is handig en eenvoudig!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:21

Er zijn zooo veel opties. Je kunt bijvoorbeeld ook in september naar Oostenrijk gaan. Veel dorpjes bieden dan een pas aan als je in een accommodatie daar verblijft inclusief busvervoer en ook skiliften. Je kunt dan veel verschillende wandelingen doen en gewoon op 1 plek slapen.

Bookatrekking.com biedt diverse reizen aan en je kunt altijd vragen of iets ook individueel kan.

Zelf regelen is vele malen goedkoper dan het laten regelen en echt niet zo moeilijk.
Müllerthal is erg mooi, en je kunt ook gewoon, omdat het maar klein is, met de auto naar een beginpunt rijden en dan gaan wandelen en dan slaap je 's avonds weer op dezelfde plek. In december in regen en natte sneeuw is het er erg rustig en minstens net zo mooi. En dan kun je ook zonder pottenkijkers ergens een touw uithangen en je SRT gaan oefenen. ;)

Ik kom net uit de regio van Albstadt, daar heb je 'Traufgänge'. Maar die vallen nogal tegen om eerlijk te zijn. Het wandelen daar is niet zo mooi als in het Zwarte Woud. Ik zou dan persoonlijk 2 uur doorrijden naar Allgäu in Oostenrijk.

Deemiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 10:29

Travel_me schreef:
Karlijnxxx schreef:

Ook goede tips. Ga inderdaad eerst een dagje in NL wandelen met zware rugzak (minstens 12 kg), daarna keertje 2 dagen in Nederland met zware rugzak en kamperen. DMT is om te testen eigenlijk al zwaar als je een zware rugzak voor meerdere dagen niet gewend bent. Daarna keertje Mullerthal of Duitsland/Ardennen met rugzak.

Ook echt opbouwen :)

Dankje voor de goede tips! Ik loop inderdaad nu al regelmatig met een zware rugzak om, ook met dagwandelingen. Gewoon voor de lol. :) Bedoeling is om in aanloop voor de tochten 3-4 maanden van te voren te oefenen met echt zware bepakking (dus het gewicht wat je ook op je rug hebt tijdens de tocht).

De planning voor nu is eigenlijk een beetje dit:

- in mei de DMT lopen
- ik wil als het lukt voor de Fjällräven Classic gaan in augustus volgend jaar, lijkt me een mooie tocht om mee te beginnen
- in september gaan we gewoon 10 dagen kamperen in Duitsland (en ook lekker mooie dagtochten maken)
- en ergens in mei-september ga ik ook nog een fietsvakantie naar de Dolomieten doen, maargoed dit valt buiten het hiken haha.

Lijkt me denk ik wel een mooie planning voor komend jaar. :D En dan zien we wel wat 2027 brengt!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:05

Mocht je de Alpen interessant vinden, kijk dan eens op bergsportreizen.nl. Zij bieden allerhande cursussen aan, van bergwandelcursus tot gevorderde alpine cursussen. Groepsgrootte is max 8/9 mensen, dus dat valt mee. Als je niet de groepscursus zelf wilt boeken, dan kun je de route gebruiken om zelf zo'n tocht te plannen. In hutten kun je, als je zelf boekt, vaak kiezen tussen 'lager' = slaapzaal of 'zimmer' = een kleinere kamer. Voorbeeld van zo'n cursus/tocht: https://www.bergsportreizen.nl/alpiene- ... en#program

Wij gingen voorheen altijd klimmen in de Alpen, de laatste jaren lopen we tochten en gaan windkamperen. Dat is echt fantastisch. Wat me wel het meeste.... tegenviel is een groot woord. Opviel, is hoeveel tijd het (mij) kost om een geschikte slaapplaats te vinden. Niet te schuin, water in de buurt, et cetera. Vergeet niet daar rekening mee te houden in je dagplanning :)

Het brengt je wel op de mooiste plekken.
In de Pyreneeën:
Afbeelding

Hardangervidda, Noorwegen:
Afbeelding

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:18

Ik zou ook direct aan Scandinavie / IJsland denken voor prachtige hikes.

Heb zelf in Noorwegen de Trolltunga (heftig en lang, maar zó prachtig en het eind maakt zo veel goed <3) en Kjeragbolten (veel korter, maar horere/steilere beklimming) gedaan met als doel het uitzichtspunt. Een wat makkelijkere (en wss ook drukkere) is Preikestolen. Zelf niet gedaan, maar oudcollega's met kinderen hebbeb 'm gewandeld. In Noorwegen hebben wij ook meerdere hikes gedaan zonder doel, bijvoorbeeld Dovrefjell en instant auto aan de kant en rondje lopen.

Voor dat laatste vind ik Zweden wel geschikter dan Noorwegen, omdat je in Zweden gewoon veel meer bos en daarmee bospaadjes hebt. IJsland is echt hét land om te kunnen "verdwalen" in tochten zonder doel of eind.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 14:20

Travel_me schreef:
De DMT is redelijk goed te doen, dus als je 25 km kan wandelen komt dat zeker goed!

In de bergen is het inderdaad een kwestie van gezond verstand gebruiken, maar dan nog kun je overvallen worden. Misschien als eerste tocht een keertje een begeleide tocht doen? Zijn genoeg aanbieders voor bijvoorbeeld huttentochten.

Wat ook mooi is en niet te ver van huis: De Mullerthal trail in Luxemburg. Heb nu zelf route 2 en 3 gelopen en zijn erg mooi! Kost je per route 2 dagen, dus kan ook nog eens in een lang weekend.

De mooiste tochten die ik zelf gelopen heb waren: O trek in Patagonia, Noordelijke deel van de Kungsleden in Zweeds Lapland en Salkantay trek in Peru.

Ik moet alleen ook weer eens een schop onder de kont krijgen qua trektochten, want dit jaar eigenlijk alleen Mullerthal gelopen, dus praat graag mee :)

P.s. niet om reclame te maken, maar op mijn website heb ik verslagen van de DMT staan :)

Goede tips, ik zet ze in mijn mapjes. Ik heb voor elk land een mapje met alle tips en ideeën die ik door de jaren heen tegenkom. Als ik besluit naar dat land te gaan, open ik het mapje en weet ik meteen wat ik oa wil doen :D

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:19

Noorwegen heeft ongelooflijk veel mogelijkheden. Op UT staan al 421 meerdaagse hikes: https://ut.no/utforsker/norge/turforsla ... ays=2;1000

De DNT heeft ook een leuke friluftskurs waar ze wat basisdingen uitleggen (wel in het Noors, maar met google translate kom je een eind en de filmpjes spreken ook wel voor zich): https://www.dnt.no/aktiviteter/kurs-og- ... luftskurs/

Maar doe voorzichtig, overschat je eigen kunnen niet en onderschat de Noorse natuur niet. Er zijn dit jaar veel reddingsacties geweest, en lang niet allemaal met goede afloop.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 15:43

Bizar de podcast behandelt wel veel van zulke verhalen. Heel interessant

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 19:48

Leuk topic, ik volg even.

Ik heb de West Highland way gelopen met tent, dat is ook goed mogelijk met bagage vervoer en technisch niet heel ingewikkeld. Blijven wel bergen , dus enige kennis daarvan en voorbereiding daar op is wel nodig.

Ik heb vorig jaar solo een deel van de Meraner hohenweg gelopen, aan het begin van het seizoen, dus rustig onderweg en in de accomodaties. Zuidkant is voor een enigszins ervaren bergwandelaar heel goed te doen.

Dit jaar liep ik 2 huttentochten in Tirol, met eigen groepje geboekt via ID travel. Die bieden verschillende niveaus. Mijn 2e tocht was grotendeels over Alpine / zwarte routes, dat zou ik zeker niet alleen doen en dan heb je echt wel flink ervaring nodig. Dat is in veel gevallen een misstap en je ligt een paar 100 meter lager. Het enige wat mij tegenviel van deze route was de drukte in de hutten. Ik trek dat ook slecht. Over een paar weken ga ik lekker kamperen in de Dolomieten en dan dagtochten maken. Kamperen in de Alpen buiten campings is behalve in Zwitserland eigenlijk nergens toegestaan, dus dan zit je al snel toch gebonden aan hutten.

Volgend jaar wil ik in ieder geval ook de Malerweg gaan lopen. Die is qua zwaarte en mogelijkheden vergelijkbaar met Mullerthal trail, en ook prima te combineren met bagage vervoer en of kamperen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:44

gaucho schreef:
Leuk topic, ik volg even.

Ik heb de West Highland way gelopen met tent, dat is ook goed mogelijk met bagage vervoer en technisch niet heel ingewikkeld. Blijven wel bergen , dus enige kennis daarvan en voorbereiding daar op is wel nodig.

Ik heb vorig jaar solo een deel van de Meraner hohenweg gelopen, aan het begin van het seizoen, dus rustig onderweg en in de accomodaties. Zuidkant is voor een enigszins ervaren bergwandelaar heel goed te doen.

Dit jaar liep ik 2 huttentochten in Tirol, met eigen groepje geboekt via ID travel. Die bieden verschillende niveaus. Mijn 2e tocht was grotendeels over Alpine / zwarte routes, dat zou ik zeker niet alleen doen en dan heb je echt wel flink ervaring nodig. Dat is in veel gevallen een misstap en je ligt een paar 100 meter lager. Het enige wat mij tegenviel van deze route was de drukte in de hutten. Ik trek dat ook slecht. Over een paar weken ga ik lekker kamperen in de Dolomieten en dan dagtochten maken. Kamperen in de Alpen buiten campings is behalve in Zwitserland eigenlijk nergens toegestaan, dus dan zit je al snel toch gebonden aan hutten.

Volgend jaar wil ik in ieder geval ook de Malerweg gaan lopen. Die is qua zwaarte en mogelijkheden vergelijkbaar met Mullerthal trail, en ook prima te combineren met bagage vervoer en of kamperen.

Ohhh de Dolomieten! Ik ben jaloers. Als er iemand volgend jaar de Dolomieten wil doen en een reisgenootje zoekt, laat me weten

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 11:49

De Dolomieten zijn echt fantastisch. Aantal Instagram hotspots zou ik vermijden, zeker in augustus.

Ik ben eerder oa 10 dagen op de Seiser Alm geweest, in het pustertal - toen was de tre cime en Lago di Braies nog rustig - en 2 jaar geleden in Ortisei. Onder andere platkofel, Schlern en piz boe beklommen. Dit jaar gaan we naar Val di Fassa. 2 campings en 1 nachtje in een berghut, Rifugio di Antermoia in de Rosengarten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:01

gaucho schreef:
De Dolomieten zijn echt fantastisch. Aantal Instagram hotspots zou ik vermijden, zeker in augustus.

Ik ben eerder oa 10 dagen op de Seiser Alm geweest, in het pustertal - toen was de tre cime en Lago di Braies nog rustig - en 2 jaar geleden in Ortisei. Onder andere platkofel, Schlern en piz boe beklommen. Dit jaar gaan we naar Val di Fassa. 2 campings en 1 nachtje in een berghut, Rifugio di Antermoia in de Rosengarten.

Geweldig. Mag ik je tegen de tijd dat ik die kant op wil een pb sturen voor tips?
Dolomieten staat heel hoog op mijn lijstje.
Ik had overigens al bedacht om helemaal aan het begin van het seizoen te gaan. Juni ofzo

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 12:19

Dorine92 schreef:
gaucho schreef:

Geweldig. Mag ik je tegen de tijd dat ik die kant op wil een pb sturen voor tips?
Ik had overigens al bedacht om helemaal aan het begin van het seizoen te gaan. Juni ofzo

Dat mag zeker!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-25 14:58

gaucho schreef:
Dorine92 schreef:

Dat mag zeker!

Top, staat genoteerd in mijn Dolomieten mapje 8-)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 23:35

Wat Leuk dit topic! Ik heb zelf het hike virus ook aardig te pakken, en woon momenteel in San Francisco dus erg veel mooie routes in de buurt. Heb net de Grand Canyon of the Tuolemne in Yosemite gedaan, heel vet! We verwachten op termijn wel terug te verhuizen naar Europa en heb zin om daar ook meer te gaan wandelenen. Hier is backpacken, dus wandeltocht met tent en alles op je rug erg populair, zeker met tent is dat minder een ding in Europa natuurlijk...

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 04:30

Margoooo schreef:
Wat Leuk dit topic! Ik heb zelf het hike virus ook aardig te pakken, en woon momenteel in San Francisco dus erg veel mooie routes in de buurt. Heb net de Grand Canyon of the Tuolemne in Yosemite gedaan, heel vet! We verwachten op termijn wel terug te verhuizen naar Europa en heb zin om daar ook meer te gaan wandelenen. Hier is backpacken, dus wandeltocht met tent en alles op je rug erg populair, zeker met tent is dat minder een ding in Europa natuurlijk...

Zitten er daar geen beren?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 06:36

Wij zijn deze zomer in de UK geweest. In het Lake District zijn de bergen niet te hoog (rond de 1000m) en er zijn veel toegankelijke bergpaden en wandelroutes.
Schotland is ook prachtig, maar de midges waren minder leuk.

In Snowdonia hebben we ook gewandeld, dat was ook prachtig. Paden zijn daar wel minder goed aangegeven.

Mullerthal heb ik lus 2 en lus 3 hardgelopen, is ook schitterend en niet zo moeilijk.

De eifelsteig is ook prachtig of de Duitse vulkaaneifel.

Wat hier nog niet genoemd is, echt hike paradijs: Madeira!
Daar kun je fantastisch hiken van licht tot zwaar.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:34

Ik kom toevallig dit topic tegen in mijn eigen zoektocht naar info.

Ik las al super veel leuke tochten en tips! Dus het topic gelijk maar even bewaard.

Nu zag ik dat er meer mensen zijn die alleen gaan hiken. Hoe doen jullie dit qua route kaarten? Gebruiken jullie een GPS en zijn er nog dingen waar ik aan moet denken qua veiligheid? Ik ga in november voor het eerst een paar dagen alleen naar de Ardennen

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:57

gaucho schreef:

Ik sluit me aan bij de Dolomieten! We zijn er maar een paar dagen geweest en doen gewoon enkele hikes. We waren er dit jaar midden juni en dat was goed te doen qua drukte en weer, maar ik denk dat je in mei en september/oktober nog beter zit. Ik vond zelf Seceda het meest indrukwekkend daar, maar eigenlijk is het allemaal echt prachtig.