Ik ga op reis en ik neem mee...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 14:15

Omdat we nu nog in de vakantieperiode zitten, leek het me handig om deze vragen te stellen:

Welke items waren voor jou de redding van je vakantie? En wat laat je de volgende keer thuis?

Ik had me vorig jaar voorgenomen om tijdens de vakantie bij te houden wat ik totaal niet nodig heb gehad van de meegenomen spullen en wat we tekort kwamen. Helaas totaal vergeten... Maar misschien hebben jullie daar ook last van en kunnen we elkaar helpen?

Natuurlijk verschilt het per reis, reisgezelschap en persoonlijke voorkeur. Dat is niet anders.

Afbeelding

Om even mijn vakantie van vorig jaar als uitgangspunt te nemen (2 volw, kind van bijna 1 jaar, zomer, met auto):

Overbodig
- Werkelijk geen idee meer. -O- Had ik bij moeten houden tijdens de vakantie. Ik weet dat er overbodige spullen waren, maar welke ook alweer... :?

Tekort
- Pindakaas. Kind at vaak 100% pindakaas op brood, maar dat was nergens te krijgen. Wel de wereld aan chocopasta...
- Doeken om de vloer mee te drogen. We hadden een zwembad voor de deur en we liepen meer water naar binnen dan ik had verwacht. We kochten in de supermarkt wat bij, dus het was geen groot probleem.
- We onderschatten nog wel eens hoeveel contant geld we nodig hebben op vakantie. Het kwam toevallig precies uit bij de laatste parkeerautomaat, maar dan moet je wel de hele auto en alle zakken door om wat bij elkaar te sprokkelen. Thuis gebruiken we bijna nergens contant geld, dus dat zit niet goed in ons systeem.

Handig
- Meer (vuilnis)zakken dan vooraf nodig lijkt. Die gebruiken wij multifunctioneel.
- Altijd een pakje vochtige doekjes, zakdoeken en desinfecterende handgel mee als we op pad gaan, ook in het kinderloze tijdperk.
- Ik neem altijd een beetje wasmiddel mee voor een (hand)was. Je kunt het makkelijk kopen, maar zeker voor een vliegvakantie vind ik het fijn om zelf een klein flesje mee te nemen.

Supertips/'vakantiehack'
- Helaas heb ik die nog niet... Wel zag ik al eens de tip van een schepnetje, waarmee je gemakkelijk vanuit de passagiersstoel snacks of andere spullen kunt geven aan de kids op de achterbank. Dat wordt nu een handige tip voor mij.

Volgend jaar moet ik denken aan...
- Een reis (?) traphekje, helemaal omdat we zelf gelijkvloers wonen.
- De manier waarop we de kinderen gaan dragen bij langere loopafstanden of een lastig wandelpad. Vorig jaar had ik de tas en een camera, mijn man had kind in de draagzak. Dat wordt straks een iets grotere uitdaging. Vooral omdat de oudste groot en zwaar is en ik ook echt wel luiertas/eten/drinken + camera mee wil nemen als we ergens wandelen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:56

Oeh, wij gaan nooit op reis zonder onze muggenmepper/zapper.. heeft ons al een hoop jeuk bespaart. Vooral omdat ze toch altijd wel ergens binnen komen.

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:05

Dat ligt er toch ook heel erg aan wat voor soort vakantie/reis je maakt?
Er zit nogal verschil in kamperen aan de Costa, backpacken door Puerto Rico of all inclusive in Egypte.

Het enige dat je echt nodig hebt zijn je paspoort, medicatie en betaalmiddelen, de rest kan je altijd ergens kopen.
Laatst bijgewerkt door Goof op 11-08-25 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Re: Ik ga op reis en ik neem mee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:09

Vooral contant geld. Ik was de afgelopen week in Duitsland en Oostenrijk. Op heel veel plaatsen kun je niet met de kaart betalen. Nu had ik wel geld bij me, maar vriendlief niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:12

Medicatie, contant geld, identificatiepapieren, toiletpapier, boterhamzakjes en vuilsniszakken in meerdere maten (ik gebruik het voor de was, om aangebroken verpakkingen te bewaren. Voor vuilnis en allerhande dingen, goede tape en meer dan voldoende ondergoed en sokken en een extra paar schoenen. Laarzen en regenkleding. En noodvoeding. Zonder dat ben ik flink verloren.

De rest kun je onderweg kopen meestal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:14

Precies, Goof. Het ligt er helemaal aan wat je plannen zijn en hoe je reist.
Ik ga binnenkort weer alleen met een handbagagetrolley op pad. Dan kan ik wel van alles mee willen nemen maar dat gaat toch echt niet lukken.

Ik ga nu naar een appt. en dan heb ik bv zo’n minikruidenverzamelbusje (leuk galgjeswoord) bij me. En een theedoek, want die hebben ze vaak niet in het buitenland.
Verder is alles te koop, dus ik zie het wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:32

een paar kleine gouden tips voor kampeerreizen (in ons geval vrijwel altijd roadtrip met auto en daktent, soms op vliegafstand en dan gehuurd, anders onze eigen auto en tent):

- opvouwbaar wasbakje, naast het beoogde gebruik voor de afwas, ook ideaal om kleine dingetjes in te doen in de auto e/o flexibele tas
https://www.obelink.nl/bo-camp-opvouwbare-afwasbak.htm
- simpele spullen om dingen te repareren, duct tape, tie wrap, paracord, multitool
- hangslotje met cijfercode (bv voor bear lockers)
- mini tasje met alles erin voor 's nachts (masker, oordopjes, e-reader, zaklamp/hoofdlamp, powerbank met kabel, labello, paracetamol, dropjes) -> ligt standaard in de tent en toch makkelijk te pakken als je toch een hotelletje neemt
- speciaal voor daktenters, paardenopstapkrukje; fungeert ook prima als bijzettafel

heb hierboven ook al diverse andere handige tips gezien (afwasmiddel, vochtige doekjes) en de standaard dingen als powerbank, slaapzak en zo heb ik uiteraard overgeslagen

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:38

Ik neem altijd zo’n setje mee met naalden, garen in een paar kleuren en een schaartje. Niks zo vervelend als een knoop van je favoriete broek of een naadje los op een zichtbare plek

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:44

Toetenboeners op waterbasis!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:20

in het vliegtuig: airtag in je grote bagage (en sowieso handig in bv je tas met paspoort en zo)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:23

Goof schreef:
Dat ligt er toch ook heel erg aan wat voor soort vakantie/reis je maakt?
Er zit nogal verschil in kamperen aan de Costa, backpacken door Puerto Rico of all inclusive in Egypte.

Het enige dat je echt nodig hebt zijn je paspoort, medicatie en betaalmiddelen, de rest kan je altijd ergens kopen.

Ik quote mezelf in de openingspost:

Citaat:
Natuurlijk verschilt het per reis, reisgezelschap en persoonlijke voorkeur. Dat is niet anders.

Je hoeft geen bijdrage te leveren aan dit topic. En zoals je kon lezen, hadden wij bijvoorbeeld behoefte aan pindakaas. We dachten dat wel te kunnen kopen, maar in geen enkele winkel in de omgeving was het te vinden. Een ramp? Nee. Had ik het meegenomen van huis als ik het van tevoren had geweten? Ja!!

Het gaat me nu even om de zaken waar je niet zo snel aan denkt. Handigheidjes, artikelen die niet verkrijgbaar zijn in het buitenland, iets simpels waar je ontzettend veel gemak of plezier van had of iets wat je juist nooit meer mee gaat zeulen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:28

Bij ons ging vroeger altijd hagelslag mee en ik zeg altijd tegen mijn moeder dat ze een reservebril mee moet nemen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:45

Wij hadden poncho's en lange broeken en shirt mee naar Noorwegen dit jaar.
We hebben 25-30 graden gehad daar, uitzonderlijk warm voor dat gebied. Dus dat allemaal niet nodig gehad :+

De elektrische vliegenmepper gaat hier ook altijd mee.

We nemen ook altijd een mini-ehbo kitje mee met pleisters en betadine en dat soort zaken.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:54

Ik neem altijd een extra stekkerdoos mee zodat we alle toestellen kunnen opladen indien nodig

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:00

Ik heb altijd diarreeremmers in mijn toilettas mee. Niks zo vervelend als dat je vakantie daardoor wordt verpest. :')
En contant geld, paspoort en de anticonceptiepil. Als ik verder wat vergeten ben dan kan ik het daar wel halen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:15

friezenfan2 schreef:
Bij ons ging vroeger altijd hagelslag mee en ik zeg altijd tegen mijn moeder dat ze een reservebril mee moet nemen.

Sterker nog, in sommige landen is een reservebril zelfs verplicht als je auto rijdt. Ik weet even niet waar maar dat is vast op te zoeken.

AI zegt: Hier is een overzicht van de landen waar een reservebril verplicht is:
Duitsland, Frankrijk, Portugal, Spanje, Oostenrijk, Zwitserland.
Het niet naleven van deze regel kan leiden tot boetes

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:19

Wat tot nu toe gelukkig een paar keer overbodig is gebleken is een regenjack. Maar die laat ik niet thuis. En wat ik nog heel graag zou willen is een iets compactere electrische deken want dat is wel lomp onhandig (maar tegelijkertijd was ik er wel blij mee.)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:28

Lekker weer een bos minder. Kunnen we stoppen met aan ai dingen vragen google het gewoon.
Voor de rest kan ik geen antwoord geven op je mogelijk foute antwoord op deze mogelijke verplichting.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:33

Ik heb het Google gevraagd en daar komt dit AI antwoord vandaan van de site van de ANWB.
Heb je net een glaasje azijn gedronken ?

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:36

Ik dacht al ik ben niet de enige gek :+ Ik had voorheen een hele lijst die ik ook echt afstreepte. We gingen altijd paar weken kamperen in Frankrijk, 2 volwassenen, mijn stiefdochter (toen puber) en altijd haar beste vriendin. Die mocht maar 1 koffertje/tas mee van ons := Beide hoor, want anders ging de hele klerenkast mee en liepen ze de hele vakantie is nagenoeg hetzelfde :Y)

Nu gaan we niet meer kamperen maar met zn 2 op wandelvakantie. Dus de wandelschoenen checken wel altijd tich keer haha.

Nu staat er dit globaal in mijn notities voor komende vakantie naar Luxenburg;
Medicatie
Paracetamol/ibu
Voltaren gel
Fysio tape
Pet
After bite spul
DEET
Tekentang
Thermosflessen
Zonnebrand
Powerbank telefoon
Oplader telefoon
(Muslie/protein) Repen
Isostar poeder
Snoepjes
Appelsap
Setje droge kleding en water in auto

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:41

Waar ik tegenwoordig heel blij van wordt zijn de wasmiddeldoekjes van Robijn. Geen gedoe met vloeibaar en toch perfect voor een handwasje. Verder idd standaard toetenpoetsers oid (ideaal om even een tafel gauw schoon te vegen). Van alle "basics" 1 exemplaar in een makkelijk compact tasje. Denk aan ibuprofen, paracetamol, diarreeremmer etc.

Wat ik op onze rondreis afgelopen junu heel praktisch vond waren die parking cubes in verschillende kleuren, 1 kleur per persoon en het scheelde me een hoop zoeken naar in welk tasje die ene korte broek nou weer zat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:45

germie schreef:
Vooral contant geld. Ik was de afgelopen week in Duitsland en Oostenrijk. Op heel veel plaatsen kun je niet met de kaart betalen. Nu had ik wel geld bij me, maar vriendlief niet.

Serieus?
Ik pin echt overal in Duitsland en Oostenrijk, zowel boven op de bergen als in de dalen.

Persoonlijk ben ik al blij als ik beide kids en m’n man meeneem.
Onze ID bewijzen en voldoende eten voor de eerste week.
Heb een grafhekel aan boodschappen doen in een supermarkt.

Alles wat we vergeten (best wel wat, maar het gaat steeds beter :')) is altijd wel ergens te koop, zolang je niet naar een derde wereldland gaat of diep de jungle in.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:55

Ik ben een stedentripper zonder auto en vooral godzijdank zonder kinderen. Dus als ik op vakantie ga heb ik behalve de echt onmisbare dingen als paspoort, vlieg/treinticket, wat contant geld en pinpas alleen kleding, toiletspullen en make up troepjes en een handdoek mee. Indien nodig ook een stekkeradapter. En een boek. Op de terugreis is dat meestal een stapeltje boeken geworden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:15

Klopt wel wat germie zegt, in Oostenrijk kun je niet overal pinnen waaronder ook bij sommige campings niet.

Ik neem met kamperen altijd een hoofdlampje mee, als je dan in het donker naar of van het sanitair loopt om te douchen hoef je niet ook nog een zaklamp vast te houden.

Pindakaas hier ook standaard mee, we maken ook geen gebruik van koeling en dan heb je toch broodbeleg en het vult goed.

Een fleecekleed, kun je spullen in de auto mee afdekken, kun je lekker warm over je heen leggen voor het slapen of om je heen als je zit of. Of in de auto als kussentje frommelen om lekker te liggen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 18:23

WenK schreef:
Waar ik tegenwoordig heel blij van wordt zijn de wasmiddeldoekjes van Robijn. Geen gedoe met vloeibaar en toch perfect voor een handwasje. Verder idd standaard toetenpoetsers oid (ideaal om even een tafel gauw schoon te vegen). Van alle "basics" 1 exemplaar in een makkelijk compact tasje. Denk aan ibuprofen, paracetamol, diarreeremmer etc.

Wat ik op onze rondreis afgelopen junu heel praktisch vond waren die parking cubes in verschillende kleuren, 1 kleur per persoon en het scheelde me een hoop zoeken naar in welk tasje die ene korte broek nou weer zat.

Paking cubes, ik heb ze van de week bij de action gehaald. Heel handig. Geen verschillende kleuren deze maar met extra rits zodat je het wat kan comprimeren.

Met kamperen had ik kleding altijd in vacuumzakken(die je met hand kon rollen). Dat werd de kleding ook niet wat minder fris als er eens wat klamme/vochtige nachten waren