Paardrijden kruger en evt andere tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Paardrijden kruger en evt andere tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 15:08

Ik heb het topic teruggeplaatst naar Bokt erop uit. Na overleg hebben we besloten dat topics als deze prima op BEU passen, omdat het niet alleen om paardrijden in het buitenland gaat, maar ook om vragen over de vakantie zelf. Hopelijk worden jullie niet duizelig van het heen en weer verplaatsen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 20:45

Ha is de logica terug :D

TS: je ziet: het is heel persoonlijk. Nyaleti weet er ook veel van en toch hebben we een heel verschillende mening haha.

Ik vind Kruger niet altijd zo basic al slaap je er buiten wel een pak meer luxe voor dezelfde prijs. Er zijn ook veel opties van safaritenten to huisjes met uitgeruste keukens en airco. Maar idd wel basic. Er zijn grote verschillen tussen de kampen en onderlinge huisjes. Voor mij is het de ultieme vrijheid.

De prijzen in greater Kruger vind ik persoonlijk te gek voor woorden en ja tussen game drives door zit je te wachten voor mijn gevoel. Als je houdt van loungen aan het zwembad is dat ook weer prima.

Guides in Kruger zijn laatste jaren hit or miss: sommige zijn fenomenaal en spotten alles, andere weten soms minder dan ik over een diersoort. Sja. Voor 22 euro voor 3u vind ik dat geen ramp.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 21:02

Wij hebben bij de manege vlakbij hoedspruit gereden. Als je dat doet, doe het dan aan het begin van je vakantie. Wij hadden al zoveel dieren gezien, dat het niet meer echt bijzonder was. :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-25 21:04

We staan voor een leuke bestemming open, voor een nacht met z’n tweetjes en dan bijvoorbeeld dus in combinatie met een drive / walk, dus onder begeleiding ergens. En als dat dan luxe is, is dat op zich ook best eens leuk. Het huisje in merloth heeft ook een zwembad, dus dat maakt niet perse veel uit.
In 2020 hadden we met z’n tweetjes een week kruger gepland maar helaas… corona.
En nu dus alsnog maar dan met de schoonfamilie.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-25 20:15

Tips of dergelijke verder nog, eventueel ook rondom veiligheid?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:27

Muze schreef:
Tips of dergelijke verder nog, eventueel ook rondom veiligheid?

Zorg altijd dat je minimaal een halve tank vol hebt. Als je dan een keer ergens bent waar je je niet veilig voelt dat je kan doorrijden naar een volgend tankstation.

Als je een boete krijgt, altijd meegaan naar het politiebureau om te betalen.

Eventueel je raam een heel klein beetje omlaag doen (zo dat er geen kiertje ontstaat, maar de spanning er wel af is), dan is het moeilijker om het glas in te slaan zeggen ze.

En als je ergens bent en het niet vertrouwd (bijv bij een tankstation) niet uitstappen, doorrijden. Vertrouw op je gevoel!

En verder gewoon je gezonde verstand gebruiken. Wij hebben ons niet onveilig gevoeld, behalve bij 1 punt waar we wilden tanken en zijn toen gewoon doorgereden voor de zekerheid.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 20:39

Hmm ik zou juist weer anders adviseren.
Politie op je dak terwijl je geen idee hebt wat je fout hebt gedaan? Proberen direct contant te betalen. Als je het niet vertrouwt rijbewijs tegen het raam houden ipv raam open doen en dan geven.

Ramen dicht, deur op slot. Zeker bij stoplichten etc. Dus check de airco van de huurauto :)

Maps offline al downloaden, je hebt niet altijd bereik.
Te voet weten waar je heen moet of anders in een winkel staan prullen met Google Maps maar niet op straat.

Inderdaad altijd zorgen voor voldoende benzine en bij lange afstanden rijden zorgen voor genoeg speling kwa daglicht. Je wilt niet in het donker rijden. Ga er vanuit dat Google Maps liegt, 3 uur is vaak 4uur rijden. :+

Klein muntgeld bij hebben voor parkeerwachter en de hulp bij de benzinepomp.

Klinkt wel weer dramatisch zo maar je zit in de juiste omgeving hoor.

Geen idee hoe het tegenwoordig zit met load shedding en een beetje accomodatie heeft wel een generator maar een goede zaklamp mee is altijd fijn.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-25 20:55

Dankjewel. Zulke tips zijn altijd waardevol.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 23:51

Goed de weg navragen aan de mensen waar je heen moet. Vragen welke wegen je moet rijden want sommige zijn veiliger dan andere. Soms zijn er ook blokkades enz als er weer eens een groep mensen ontevreden is. Locals zijn daarvan op de hoogte. Heel goed opletten op potholes, en ten gevolge van de potholes gaan tegenliggers soms jouw weghelft op. Gevalletje we rijden links behalve als de weg rechts beter is :+ of nja... minder slecht
Ramen en deuren en kofferbak dicht, geen spullen in het zicht.
Ik zou grote steden mijden

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 07:30

Grote steden komen we niet, alleen Johannesburg ivm de vlucht.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:52

Wij kregen de tip om zo snel mogelijk uit Johannesburg weg te zijn. En als we daar wel graag wilden blijven met een gids een rondje te doen.

Qua reistijd hierboven inderdaad een goede tip om altijd langer uit te trekken om van A naar B te komen en kies inderdaad je route zoveel mogelijk op grote wegen uit. En ga altijd ‘s ochtends naar je volgende locatie rijden om ervoor te zorgen dat je niet in het donker op zoek moet.

En wat voor auto hebben jullie? Wij hadden een lage auto en hebben daar echt veel spijt van gehad. Zowel voor het kijken van de dieren als het comfort op sommige wegen haha.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 09:11

Nog geen auto geboekt.
Alles kan pas augustus geboekt worden, duurt nog een jaar voor we gaan haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:05

Ik huur zelf ook liefst een ‘bakkie’ bij Woodford kost dat niet eens veel. Hoger zitten en een beetje een ‘werkauto’ voor Kruger is wel zo handig ja. Maar tenzij het heel erg geregend heeft is bijna alles wel te rijden met elke auto.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:20

Rijden jullie zelf naar Marloth?
In Johannesburg wel echt serieus ramen dicht, deuren op slot.
Zijn echt wel interessante dingen te zien daar en ik zou iedereen aanraden naar het Apartheid museum te gaan. Maar een extra dag er voor blijven zou ik dan weer niet doen. Snel weg daar :')

Wij hadden een lage auto (Toyota corolla) maar we hebben het hele land doorgecrosst dus ook wel bewust voor comfort / betaalbaar gekozen. Heerlijke bak maar af en toe wel de bodem geschraapt bij drempels :+
Ga je vnl op safari is een hogere auto wel fijn maar ook geen must.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:14

Muze schreef:
Grote steden komen we niet, alleen Johannesburg ivm de vlucht.

Ja had ik ook maar ik ben vanaf de luchthaven meteen met mn huurauto vertrokken richting noorden
Ik had een klein rotautootje trouwens. Moest wel 1 keer een zandweg nemen naar mijn huisje. Dat ging driftend :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 13:58

Ik denk dat we er een nacht slapen na aankomst vlucht ( vluchten moeten we nog boeken maar kans dat we savonds aankomen). En daarna zsm weg uit Johannesburg..
We zijn met 6 en zullen 2 of misschien wel 3 auto’s huren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 14:03

Ik zou echt altijd aanraden een nachtje te blijven. Je komt sowieso wat gaar aan na een lange vlucht en naar Marloth zou ik rekening houden met minimaal 7 uur (5uur rijden maar keer stoppen, keer drukte op de weg)
Vergeet niet dat je links rijdt en het verkeer echt wel anders is. Geen idee dit wegen zijn met potholes anders moet je daar ook weer rekening houden dat je langzamer rijdt dan de aangegeven snelheid.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 18:52

Ja dat is wel de planning, een nacht daar slapen.
En qua pinnen. Geld pinnen bij aankomst lees ik overal dat dit wat risico’s meebrengt maarja, wat doe je dan.?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:10

Hmm vind ik altijd een lastige.
Ik heb volgens mij altijd wel gepind op het vliegveld en sprong daarna een Uber in. Die staan voor de deur dus overal is er nog wel rumoer om je heen.
Is het rustig op het vliegveld en ga je daarna nog naar de huurauto lopen etc ben je wat meer kwetsbaar natuurlijk.

Je kan overal wel met pin betalen dus cash is vooral voor fooi (zowel personeel, als safari gids maar dus ook kleingeld voor parkeerwachter etc) en kleine stops langs de weg.
Je kan er ook voor kiezen om in NL al om te wisselen en dan evt later nog een keer te pinnen. Dan hoef je daar niet mee te klooien op het vliegveld of in Johannesburg.

Trouwens een handige tip: jullie zijn met een groep dus verdeel sowieso het geld. Niet dat een iemand met een dikke portemonnee + creditcard loopt.
Ik liep alleen en had altijd mijn cash apart van m'n pinpas en apart weer m'n telefoon. Mocht iemand iets van je moeten hebben, ben je maar 1 ding kwijt.

Maargoed, de omgeving waar je in zit is echt wel prima hoor en zakkenrollers heb je overal. Nelspruit is wel weer wat groot, ik ken het niet als een onveilige stad maar vraagt toch wat meer alertheid denk ik. Hazyview en Hoedspruit (vermoeden dat je daar wel langs gaat) zijn veilig en fantastisch. Alleen Johannesburg is wel echt even extra opletten.

Vaak zie je wel duidelijk welke plekken een beetje sketchy zijn en welke plekken prima zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:12

Van tevoren geld wisselen bij een gwk, daar kun je een bedrag aanvragen en dat ophalen. Dat heb ik vorig jaar gedaan. Contant is handig om al te hebben als je over een tolweg moet. Wij konden daar twee jaar geleden niet met een creditcard betalen namelijk. Dat was overigens de weg naar de Malelane gate.
Op het vliegveld pinnen kan ook natuurlijk.

Zwembad in Marloth klinkt leuk, maar als je in de zomermaanden gaat, is het daar winter en is het water ijskoud omdat het 's nachts afkoelt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:15

Ik zou een binnenlandse vlucht nemen, is maar een klein uurtje naar Hoedspruit of Nelspruit en je vermijdt dan lang rijden en hoeft Joburg niet in. Wij hebben dat een paar keer gedaan, super relaxed.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:46

Volgens mij kan je op Schiphol ook geld pinnen. Ik dacht dat wij dat hebben gedaan namelijk.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 21:23

Geld wisselen bij GWK zou ik ook aanraden :j

Zwembaden zijn doorgaans niet verwarmd dus reken inderdaad op een zeer verfrissende duik :D

Ik las iets over gele koorts vaccinaties voor eSwatini, de afgelopen jaren was dat niet nodig en GGD geeft die ook niet standaard. Mocht je die wel willen, dan moet je dat dus specifiek aangeven.

Ziplinen bij Hazyview vonden wij ook geweldig! De apen sprongen onder me door.

Wat betreft sightings in Kruger is dat in mijn ervaring ook zeer afhankelijk van waar je zit. Het zuiden is over het algemeen een stukje drukker met zowel auto's als dieren. Ik vond zelf het noorden erg mooi, maar heb veel spotervaring dus heb andere wensen :)) Als je route er langs gaat, stop dan op de Olifanten Bridge en stap daar even uit (,dat mag daar binnen de lijnen). De bush beweegt ook als jij stil staat, dus er komt vanzelf iets of iemand drinken. Vorig jaar een supergrote kudde olifanten en veel kleine kuddes antilopes. Ik heb daar eigenlijk nog nooit een slecht moment gehad. Plus het uitzicht blijft waanzinnig.

Binnenlandse vlucht raad ik ook aan, maar als je met KLM vliegt kom je waarschijnlijk 's avonds gaan en heb je dus alsnog een overnachting nodig. Kijk daar even goed naar. Via Lufthansa sloot 'ie wel perfect aan vorige keer, British Airways ook wel eens gedaan (maar nog nooit na Brexit).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 22:13

Ons huisje staat vast. Binnenlandse vlucht weet ik niet of de rest dat wil. En die betalen. Dus daar gaan wij zelf niet over. Maar wel een goede tip; dankjewel.
We zijn uitgenodigd voor deze reis, familie trip.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 19:44

Ik haal altijd cash af in de luchthaven (en ik weet ook exact welke automaat werkt haha) en nog nooit me daar onveilig over gevoeld. Laatste keer was ik solo en heb ik in de luchthaven in een hotel city lodge overnacht en dat was prima met lekker eten. Dag erop auto op gehaald en naar phalaborwa gereden en dat was goed te doen. Ik ben aan een groot tankstation gestopt om even snel naar toilet te gaan en dan weer door. Eenmaal Kruger in voel ik me, zeker in het noorden, super veilig. Eruit via malelane en opnieuw 1 keer gestopt aan een tankstation en iemand betaald om even op de auto te letten en zo door naar joburg. Laatste 150 Km /200km (vanaf witrivier) waren sketchy dus niet meer gestopt.