Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 08:47

Dat gebouw. <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 10:07

De aardbeien gaan in de vriesdroger. We zijn beiden geen jam eters (al zou ik in Frankrijk op een markt waarschijnlijk goed kunnen verkopen :P). Ik ga ze verkopen aan een restaurant en natuurlijk zelf opeten.

We hebben ongeveer 14 meter in de tunnel kunnen hurk-lopen, toen werd het te laag / water te diep. Er is een Y splitsing op die 14 meter dus nog verder onderzoek te doen.

We zijn donderdag met mijn ouders naar een féculerie geweest dat nu een museum is. Dat was echt zo tof!! Hij is niet meer in gebruik maar het werkt allemaal nog wel. De oude eigenaar/gids zette hem alles even aan, wat een herrie!!! Maar echt zo gaaf om te zien hoe alles werkte, schudde, bonkte en bewoog. Ik heb de hele tour gefilmd, moet nog verwerken. En alles was in het Frans, dus dat was nog een grotere uitdaging. Ik heb ongeveer de helft begrepen denk ik. Maar het helpt enorm als de gids merkt dat je echt interesse hebt in zijn verhaal :) Hij zag het ook aan me als ik zijn verhaal niet meer kon volgen :') En dan vertelde hij het gewoon rustig opnieuw, super lief. Het was een prive tour.

We proberen in juli nog een keer terug te gaan en willen dan naar Le Moulin Gentrey, een uur de andere kant op. Ook deze is nog in gebruik als museum, maar ook als b&b.

Zeer waarschijnlijk zijn onze tunnels de waterafvoer terug naar de rivier.

Onze molen werd eerst aangedreven door water, net als waar we op bezoek waren, en is later (ook) overgestapt op elektra omdat dat betrouwbaarder is qua beschikbaarheid.

Er hangt hier en daar nog wat oude bedrading en de isolatoren hangen buiten nog aan het gebouw, maar we zijn niet meer aangesloten ergens op.

Nog een andere plottwist...

We hebben woensdag bezoek gehad van de adjunct directeur van de CAUE, een soort gratis advies dienst van het departement (denk ik) voor gebouwen en ecologie.

Er is dus een goedkeuring voor een nieuwe woning en dat wil ik ook heel graag.

Aan de andere kant, waar het huis zou moeten komen, voelt niet helemaal goed, te dicht bij de weg en gewoon niet juist. Ook zou het op een plek komen waar juist veel zon komt voor mijn voedselbos.

En uiteindelijk hebben we 600m2 ruimte over 3 verdiepingen in de molen... Ecologisch gezien vond de meneer het beter om dan de molen te gebruiken om te wonen (wat ook ons originele idee was voor we wisten dat een nieuwbouw woning een optie zou zijn). En dan een box in a box te maken, een houten doos met isolatie binnen de muren van de molen bouwen eigenlijk.

Nu ben ik dus echt enorm aan het twijfelen. Want ik heb echt al zo lang de droom om mijn eigen huis te ontwerpen en bouwen, van hout, om een gezond leefklimaat te maken (ik vind steen niet gezond qua ademen van het gebouw).

Echt zo irritant :')

DubbelFun

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 10:49

Maar om dat te doen (box in a box) moet de buitenbox wel helemaal goed/sterk zijn en alles bij elkaar kan een nieuwbouwwoning dan wel goedkoper zijn.
Of ben je ook verplicht om het oude gebouw in stand te houden ??

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 11:48

Gaaf die aardbeien verkopen aan resto's. Hier zie je in de herfst wel zomaar mensen met tassen een restaurant binnenkomen. Dan gaan ze door naar achteren naar de keuken en dan blijken ze cêpes te verkopen. Grappig. En jouw nieuwe terrein is in geen jaren onderhouden, wat knap dat je dan zoveel aardbeien hebt! Ze lopen uiteraard uit, maar dieren, slakken etc zijn die er dan niet, of had je 100 kilo en hebben ze er maar 80 kilo van opgegeten?

In ieder geval fijn dat er met jullie meegedacht wordt over het huis. En jammer dat eea dan wel kan maar niet op de plek die je gedacht had. Ik meen dat je niet verder dan 30m van de de weg af mag nieuwbouwen ivm nutsvoorzieningen. Maarrrrr je zou eens moeten vragen of dat hun probleem is, want als dat zo is, dan betaal je gewoon zelf de laatste meters die hun niet willen. Wij hebben bijv zo'n lelijke hoogstroom elektriciteitspaal van de EDF uit het zicht laten verplaatsen. Was allemaal prima en geen probleem, maar omdat het niet op een plek was die zij gekozen hadden, moesten we zelf zorgdragen voor kabels en aansluiting naar het huis. LOL, het linky-ding zit dus ergens onder aan ons weiland. Minpuntje, het is een eind lopen als de hoofdschakelaar eruit knalt...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 12:24

De aardbeien staan in NL Mo ;) We hebben in Frankrijk wel bosaardbeitjes :)

We moeten 30 meter bij zone NF uit de buurt blijven en dan blijft er niet heel veel (fijne) plekken over.

Enfin, we gaan een architect die ons aangeraden is vragen om 2 scenarios te maken en dan kijken we eens verder.

We hebben nog een klein jaar voordat de CU voor het huis af loopt om een bouwvergunning daarvoor aan te vragen dus we hebben nog even om erover te dubben...

Voor een box in box moet de buitenkant idd nog wel ok zijn. De molen blijft sowieso, of we er nu wel of niet in gaan wonen, dus we moeten er iets mee doen. Geld gaat het toch wel kosten :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 12:52

Prairy schreef:
De aardbeien staan in NL Mo ;) We hebben in Frankrijk wel bosaardbeitjes :)

We moeten 30 meter bij zone NF uit de buurt blijven en dan blijft er niet heel veel (fijne) plekken over.

Enfin, we gaan een architect die ons aangeraden is vragen om 2 scenarios te maken en dan kijken we eens verder.

We hebben nog een klein jaar voordat de CU voor het huis af loopt om een bouwvergunning daarvoor aan te vragen dus we hebben nog even om erover te dubben...

Voor een box in box moet de buitenkant idd nog wel ok zijn. De molen blijft sowieso, of we er nu wel of niet in gaan wonen, dus we moeten er iets mee doen. Geld gaat het toch wel kosten :+

OOOOOOOOO ben je weer terug in NL? Ik dacht dat je in fr zou blijven? Omdat je een hut meegesleurd had? Of wacht, je bent nog in fr en die aarrebeien komen nog uit NL. Wat een verstand.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:08

Lekker die aardbeien. En andere fotos weer,

De huis in huis optie snap ik wel. En op zich kun je dan toch ook nog steeds een huis ontwerpen. Alleen dan blok je elke mogelijkheid ooit de molen bewoonbaar te maken, of je moet om het huis heen kunnen ontwerpen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-25 14:19

Nee we zijn een weekje in FR geweest, hebben de bouwkeet die kant op gebracht en ingericht als Basecamp, zodat we volgende keren sneller op kunnen starten als we aankomen.

De aardbeien (en ik :P) zijn helaas (weer terug) in NL.

Olaf gaat over 2 weken met 2 matties die kant weer op om onze 2 demontabele containers van NL naar FR te brengen en te installeren zodat we daar waar gereedschap in kunnen opbergen en een kleine werkplaats inrichten.

En ik hoop dan ergens half-eind juli weer samen een lang weekend die kant op te kunnen gaan.
En daarna ongeveer elke maand een lang weekend.

De DP voor het houten chalet van 20m2 is nu in behandeling genomen. Die willen we dit jaar wel nog bouwen en klaar hebben want de keet is prima als het weer goed is, maar anders wordt dat al snel vervelend.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:45

Aha, leuk en spannend traject. Mis je het al?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 17:54

Ik hoor niet anders dan ademen van stenen muren is belangrijk en dus kalkmortel ipv betonmortel gebruiken voor oude huizen, anders blijft het vocht er in (optrekkend vanuit de bodem waar de muur op rust), verbrokkelen je stenen en zakt de boel in elkaar.
Dus wat is het "ademen" probleem met een stenen huis t.o.v. een houten huis?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-25 05:50

Dus, dat bouw dingen aanvragen gaat nog niet heel erg soepel :')

Een nieuwe simpele aanvraag gedaan voor een 20m2 chalet.

Die hebben we terug gekregen. We moeten nog een tekening bijvoegen met afstanden, met de hoeveelheid huidige woonruimte, met een 3d terrein tekening, een geshopte foto waarin het huisje staat waar hij moet komen te staan, dakhellingen, materialen, kleuren etc etc etc.

Dus die foto ga ik vandaag maar maken en kijken wat ik kan fabriceren. Zou bijna denken dat ik ook hiervoor een architect zou moeten gaan inschakelen :z

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 09:37

Prairy schreef:
Dus, dat bouw dingen aanvragen gaat nog niet heel erg soepel :')

Een nieuwe simpele aanvraag gedaan voor een 20m2 chalet.

Die hebben we terug gekregen. We moeten nog een tekening bijvoegen met afstanden, met de hoeveelheid huidige woonruimte, met een 3d terrein tekening, een geshopte foto waarin het huisje staat waar hij moet komen te staan, dakhellingen, materialen, kleuren etc etc etc.

Dus die foto ga ik vandaag maar maken en kijken wat ik kan fabriceren. Zou bijna denken dat ik ook hiervoor een architect zou moeten gaan inschakelen :z

Tjonge jonge zeg, het valt niet mee! Doe e.e.a. met ChatGPT, wie weet helpt dat je.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-25 10:39

Ja die had ik om de vertaling vd m gevraagd en dat was echt verrassend duidelijk! Gewoon van een foto, echt niet verwacht.

Stuk makkelijker dan alles over typen in deepl :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 11:29

Prairy schreef:
Ja die had ik om de vertaling vd m gevraagd en dat was echt verrassend duidelijk! Gewoon van een foto, echt niet verwacht.

Stuk makkelijker dan alles over typen in deepl :+

Ja ben ook vaak blij met ai. Niet altijd, maar vaak echt zo makkelijk!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 12:43

Maar het is niet vreemd toch dat dat soort zaken aangeleverd moeten worden? Toen wij een aanbouw maakten aan de garage hebben we ook enorm veel aan moeten leveren voor de vergunning. Je hebt overigens meer aan een bouwkundig ingenieur dan aan een architect, gaat er met name om dat de constructie goed berekend is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-25 14:42

Het gaat om gewoon een standaard blokhut, niet echt heel spannend.

Iets waarvoor je in Nederland eigenlijk gewoon een melding zou moeten maken, en hier een soort simpele melding wat ik begrepen heb.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 13:12

Tot de volgende keer :wave:
Afbeelding

We hebben de eigenaar van het huisje ernaast gesproken, aardige man, hij verhuurt het huis als gite, er waren toevallig mensen nu, en hij zou iets later komen (denk voor uitchecken). Even gegevens uitgewisseld en kort kennis gemaakt :) Altijd handig om even te doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:24

Jammer dat het alweer voorbij is! Maar heerlijk denk ik om er even te zijn toch? En fijn even kennismaken met de buren, altijd handig.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 13:50

Ja heel fijn om er weer te zijn.

Dit keer hadden we maar 3 teken :+ We hadden een kleed onder het toilet en onder de tafel met stoelen gelegd, denk echt dat dat flink geholpen heeft. Vorige keer was het elke dag een paar eraf halen, van die mini teken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 15:46

Prairy schreef:
Ja heel fijn om er weer te zijn.

Dit keer hadden we maar 3 teken :+ We hadden een kleed onder het toilet en onder de tafel met stoelen gelegd, denk echt dat dat flink geholpen heeft. Vorige keer was het elke dag een paar eraf halen, van die mini teken.

sjemig dat is wel heftig zoveel teken! Onkruidbrander?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 16:08

Kippen :P Maar om die nou elke keer mee te nemen en in een verplaatsbare ren te zetten is ook zo wat :+

Maar voor nu lijkt het kort maaien + zeil op de grond goed te werken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 16:13

Kort maaien is een strak plan, maar gaan ze niet dood van, kunnen alleen minder makkelijk bij jouw benen komen. Afbranden gaan ze ook dood van. Maar ik weet niet of afbranden mag op dit moment, denk het wel met een onkruidlans.
Diatomeeaarde is natuurvriendelijker misschien. Kunnen ze ook niet tegen. Drogen ze vanuit dacht ik.
Strooizout is ook effectief, maar dan is je grond zout en ik weet niet wat je met dat betreffende stukje wilt gaan doen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 16:47

Nee volgens mij mag het niet, ik heb toevallig een foto gemaakt toen we even bij de gemeente langs gereden waren.

Daarbij is dat iets waar we niet over nagedacht hebben dus niet mee hadden, op zich wel een goede voor na het vuur seizoen.

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 17:31

zoooo 200m dat is een flinke tampon ;-)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:44

Monique1963 schreef:
zoooo 200m dat is een flinke tampon ;-)

_O- _O- _O- _O-