(Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 10:04

Hoi Germie, Wat een goede tips en lief aanbod! Daar wil ik later deze zomer (dan heb ik wat meer tijd) zeker wel op ingaan. *\o/* Ik heb een redelijk 'lange' cursus gevolgd hier in NL. 5 zwembadlessen (verdeeld tussen November '24 en Februari '25), 2 'buitenwaterduiken' in TODI in maart '25 en 2 buitenwaterduiken in Vinkeveen in Mei '25. Dus hoewel het qua aantal niet zoveel is misschien, is het wel over een wat langere periode geweest en ben ik wat dat betreft wel redelijk overtuigd dat ik de handelingen etc. over een X-aantal maanden nog weet. Ik heb in April nog een 'try-dive' (omdat ik dus nog niet officieel gebrevetteerd was) gemaakt op Madeira. Dat was heel tof. *\o/*

Ik ga inderdaad proberen nog tijdens een van mijn al geplande vakanties (in Schotland zal het wel niet worden :+ , maar wellicht Kroatië al was dat volgens jou wat minder interessant :o ) nog een duik te maken. Dat zijn niet duik-vakanties die ik gepland heb staan, maar 'gewone' vakanties, waar ik samen met mijn zus (niet duiker) heen ga. Mocht je, hoewel saai en misschien niet ideaal qua locatie, nog tips hebben voor een plek in Kroatië, dan staat mijn pb open! :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:15

Schotland is mooi om te duiken hoor. En ik zou als je daar een duikschool kunt vinden zeker even informeren.
Ik weet niet waar je naartoe gaat in SChotland, maar ST. Abbs (ja, is net VK, al scheelt het niet veel) is het Koh Tao van Engeland. Eenvoudige duiken, maar wel leuk. Ze kunnen daar ook materiaal leveren als je dat niet zelf hebt.
Ik zou echter wel informeren en doorgeven dat je alleen komt en niet alleen wilt duiken. Ik ging vorig jaar bij de Farne Eilanden duiken (ook VK) en had gewoon gezegd dat ik met eigen materiaal kwam. Voor mij was het super fijn, want ik had verwacht aan een onbekende buddy gekoppeld te worden, maar men ging er van uit dat alleen aanmelden ook soloduiken betekende. Dus voor mij echt heel fijn, maar als beginnend duiker wat minder. Er waren ook 2 Nederlandse vrouwen aan boord die dus alles daar gehuurd hadden en nog relatief weinig ervaring hadden (wel advanced volgens mij). Dus er kan wel voor begeleiding gezorgd worden. Ik had echt 0 begeleiding, geen enkele brevetcontrole, dus voor mij super fijn. Maar als je je met 4 duiken ervaring had aangemeld zonder door te vragen had je wel even raar staan kijken denk ik.

En als het om 1 duik gaat kun je Kroatie ook mee pakken, maar nee, als duikvakantie raad ik het niet aan voor een beginnend duiker (er liggen mooie wrakken, maar er zit weinig vis en de wrakken liggen veelal te diep voor je). Dit is een mooie stek voor sportduikers, maar er staat bij dat het alleen voor advanced duikers is: https://scubadiving-split.com/diving-si ... cice-cave/
Overigens lees je overal op de wereld vaak over 'cave dive', maar zijn het geen grotten. Dit is ook geen grot, maar slechts een opening. Het is dus hooguit cavern te noemen. Wel mooi met licht e.d. maar absoluut geen grotduik te noemen. Maar ja, het verkoopt wel goed door er 'cave' bij te zetten.
Maar dit is an sich wel een leuke duikstek.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 11:50

Naar aanleiding van alle tips en tricks in dit topic in ieder geval besloten mijn Advanced te halen. Ik ga 6 juli en het weekend van 16 en 17 augustus dat voltooien. Is dat in ieder geval nog op tijd voor Kroatië. *\o/*

Mijn vakantie naar Schotland is veranderd naar een vakantie naar Malaga-Gibraltar-Tarifa (iets met super laat boeken en prijzen :+ ), maar voor mij als duiker komt dat best goed uit: ik zie daar al mooie duikstekken!! Ik heb dan alleen nog Open Water Diver brevet (is over 2.5 week al), maar volgens mij ga ik daar wel mee kunnen duiken in deze omgeving. Is een reis met een niet-duiker, mijn zus, dus zal meer 1 of 2 duiken worden, dan een hele duik vakantie, maar toch leuk!

Deze week even uitzoeken en plannen maken! Maar tips voor die omgeving zijn welkom! O:)

Verder ben ik van plan in februari mijn duikreis te plannen. Een echte duikreis dus, niet een reis met 1 duik voor de leuk. Ik neem alle bestemmingen die hier genoemd zijn mee in mijn overwegingen! Als jullie het leuk vinden kan ik ook hier dan plaatsen waar ik ben geweest en wat mijn ervaringen waren.

Bonnelover

Re: (Ervaringen) duikvakanties gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 13:58

Hallo allemaal, ik kom hier ook binnen vallen. Ga komende donderdag eindelijk beginnen met mijn duikopleiding. Heb afgelopen 2 jaar wel 2x een proefles gedaan. En vorig jaar in Egypte gedoken. Ga de opleiding volgen bij een vereniging en kan mijn eigen tempo bepalen. Wij snorkelen al jaren, maar mijn man ziet duiken niet zitten. Dus dan maar alleen de cursus volgen. Eind oktober gaan we weer naar Egypte en hoop ik een paar x een duik te mogen maken. Maar eerst in september nog naar Griekenland.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:11

Heel tof Bonnelover!

Ik heb zaterdag nog 'gedoken' in Nederland. Als duiker bij een evenement.

Mijn man gaat binnenkort starten met z'n open water. En dan kunnen we in september samen hopelijk wat duiken in Nederland. Mits ik goed herstel na mn operatie natuurlijk (ga ik wel van uit)

Volgend jaar waarschijnlijk dan weer in Hurghada 3-5 dagen duiken bij dezelfde man als dit jaar, voor zijn vertrouwen en ervaring :)

Afbeelding
Lig hier links met een roze duikbril op mn koppie.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:13

leuk om mee te lezen! ik ga in november naar Sri lanka en we gaan daarna 4 dagen naar de maledieven, daar hoop ik ook weer een paar duiken te kunnen maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:38

Bonnelover schreef:
Hallo allemaal, ik kom hier ook binnen vallen. Ga komende donderdag eindelijk beginnen met mijn duikopleiding. Heb afgelopen 2 jaar wel 2x een proefles gedaan. En vorig jaar in Egypte gedoken. Ga de opleiding volgen bij een vereniging en kan mijn eigen tempo bepalen. Wij snorkelen al jaren, maar mijn man ziet duiken niet zitten. Dus dan maar alleen de cursus volgen. Eind oktober gaan we weer naar Egypte en hoop ik een paar x een duik te mogen maken. Maar eerst in september nog naar Griekenland.

Ik neem aan dat je in oktober wel klaar bent met je 1* via een vereniging. Of is dit ook weer zo'n vereniging waar je er altijd minstens een jaar over doet?
Sorry dat ik wat negatief ben over een vereniging, maar ik heb het vooral ervaren als mensen willen afremmen. En geen persoonlijke aanpak. Als je elke week wilt duiken, dan is er geen instructeur beschikbaar, ergens ook wel logisch, want het is vrijwilligerswerk, maar ondertussen kun je dan niet snel verder als je dat wel wilt. Goedkoper is het ook zeker niet.

Ik heb als beginner mijn open water gehaald met 1:1 les. Ik wilde per se geen confined water in het zwembad doen, en heb echt rond moeten bellen. Heb dus netjes in het Veenmeer mijn confined water gedaan en daarna dus de buitenduiken. Commerciele opleiding dus.

Toen dacht ik van ik ga in januari ijsduiken in Frankrijk, dus dan heb ik mijn advanced of 2* nodig. Dat zou bij een vereniging, hadden beloofd dat het zou kunnen als ik in september zou beginnen. Nou, in oktober bleek al dat dat niet gehaald zou worden. Dus hebi k ook mijn advanced maar weer zelf geregeld. Toen kwam er gezeik van ja, maar wie zegt dat het wel goed is als je zo snel wilt. Ik wilde helemaal niet snel. Je kunt met 9 duiken je advanced hebben, je hebt 20 duiken nodig om je 2* van de nob te hebben, en ik had toen men vond dat ik te snel ging al 26 duiken, dus ervaring zat voor 2*.
Omdat we toen in december al ijs in Nederland hadden heb ik het ijsduiken in Nederland gedaan.

Met 3*/DM hetzelfde, dat schoot niet op via de club, dus het 'eigen tempo' betekende in dit geval dat ik in jan-maart de theorie gedaan had, maar in juni nog niet 1 buitenduik gemaakt had met een instr. En dat voor slechts 7 modules, waarvan 1 duiklijder (ja met lange ij) zijn, dus niet eens duiken. Ik heb toen mijn 3* ook maar weer elders gedaan zodat ik tenminste eind juni klaar was.

Wegens deze ervaringen met het 'voordeel van eigen tempo' wil ik je wel even waarschuwen dat het misschien ook op een grote teleurstelling uit kan lopen zoals bij gebeurde. Dit speelde natuurlijk wel langer geleden, maar ik zie het nog steeds af en toe om me heen wel gebeuren bij verenigingen. Ik neem wel eens cursisten 'over' die het maar niet afgerond krijgen bij een vereniging.

Hopelijk krijg je niet zulke ervaringen, maar ik wil je wel even waarschuwen. Er zijn ook wel voorbeelden waar in je eigen tempo ook daadwerkelijk betekent dat het in 2 weken klaar kan zijn of een jaar als je dat zelf wilt.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 11:59

Nee gelukkig niet! Er zijn elke week meerdere instructeurs aanwezig. En de cursus staat normaal 5 weken voor. En dan nog de buiten duiken. En je kunt hem eventueel versnelt doen in 3 weken. Maar ik wil alles in mijn eigen tempo doen. En dat kan dus gewoon. Deze vereniging heeft 3 locaties. En je kunt ook in de winter in binnenzwembad blijven oefenen. Verder organiseren ze weekenden weg in Nederland om te duiken. Maar ook buitenlandse reizen met elkaar. Nu ik de cursus bij hun doe ben ik automatisch een jaar lid. En mag ik, nadat ik brevet heb. Ook materiaal kosteloos lenen.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-25 17:20

Wat leuk, meer duikers! Wees welkom en wissel vooral ervaringen uit! *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:56

Bonnelover schreef:
Nee gelukkig niet! Er zijn elke week meerdere instructeurs aanwezig. En de cursus staat normaal 5 weken voor. En dan nog de buiten duiken. En je kunt hem eventueel versnelt doen in 3 weken. Maar ik wil alles in mijn eigen tempo doen. En dat kan dus gewoon. Deze vereniging heeft 3 locaties. En je kunt ook in de winter in binnenzwembad blijven oefenen. Verder organiseren ze weekenden weg in Nederland om te duiken. Maar ook buitenlandse reizen met elkaar. Nu ik de cursus bij hun doe ben ik automatisch een jaar lid. En mag ik, nadat ik brevet heb. Ook materiaal kosteloos lenen.

Dat scheelt al veel. 3 weken of 5 weken klinkt niet heel erg NOB-erig. Ga je het bij de NOB doen of elders?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 14:48

Opleiding is voor SSI.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:05

Dan weet ik ook wel waar je het doet. Ik ging even van een nob vereniging uit, omdat die het meestal in verenigingsverband doen. Maar er zijn inderdaad een paar commerciele verenigingen. Toen je begon over meerdere locaties, weekendjes weg e.d. toen had ik al een vermoeden. ;)

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:18

germie schreef:
Dan weet ik ook wel waar je het doet. Ik ging even van een nob vereniging uit, omdat die het meestal in verenigingsverband doen. Maar er zijn inderdaad een paar commerciele verenigingen. Toen je begon over meerdere locaties, weekendjes weg e.d. toen had ik al een vermoeden. ;)

Haha, :o jij hebt even wat speurwerk verricht. Maar waar denk je nu? En ervaring met deze vereniging?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:21

Bonnelover schreef:
germie schreef:

Haha, :o jij hebt even wat speurwerk verricht. Maar waar denk je nu? En ervaring met deze vereniging?

Speurwerk is het niet hoor. Noord Nederland, daar zijn gewoon niet zo veel duikers (en helaas nog veel minder fatsoenlijke duikstekken). En als je al langer in het wereldje meeloopt ken je vaak wel de personen.

Als je na je open water verder wilt, dan is het aan jou of je veel geld wilt uitgeven voor losse specialties, of met 5 duiken je advanced brevet wilt hebben en dan net zo veel mag. Wil je zelf je ervaring uitbreiden, of wil je steeds weer met een instructeur duiken? Dat is een keuze die je zelf moet maken.
Het enige wat ik je wil meegeven is dat een open water cursus je in staat moet stellen om zelfstandig met een buddy te gaan duiken, dus dat je spullen in de auto gooit en ergens naartoe rijdt en dan gaat duiken. Daar zou geen onzekerheid meer over mogen bestaan. Je mag naar 18m, dus een open water cursus in Nederland waarbij je nooit onder de thermocline in het koude water komt is geen voldoende opleiding. Je moet in Nederland toch wel naar een meter of 12-15 geweest zijn. Liefst ook meerdere duikstekken. Dus pak, handschoenen en cap nodig.
Ook duren de 4 duiken die je moet maken langer dan 20 minuten per duik. 20 minuten is het minimum en 6m vaak, maar de fles is dan echt niet leeg. Een goede duikcursus omvat in mijn ogen gewoon 4 duiken waarbij er ook tijd is voor gewoon duiken i.p.v. alleen skills.
Verder leer je in een goede open water cursus ook meteen een paar vinslagen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 07:55

Mijn bedoeling is om hier de basis te doen en voorlopig te blijven duiken met instructie. In vakantie paar x te duiken, zeker niet elke dag. Ook omdat mijn man niet, gaat, duikt. Wij snorkelen wel veel samen. Zeker omdat je bij deze vereniging ook in de winter wat kan doen, de sfeer erg goed is en niet commercieel heb ik voor deze gekozen. Heb bij diverse een proefduik gemaakt afgelopen jaren maar miste daar wat

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:08

Ik wil niets zeggen hoor, maar SSI valt onder de commerciele duikcursussen. NOB op papier niet, tenzij het een NOB duikschool betreft.
Bij een NOB duikvereniging krijg je vaak de cursus gratis bij een lidmaatschap. Jij betaalt voor de cursus, dus is het commercieel. Is niet erg, maar het is dus niet dat je een niet commerciele cursus volgt. Maar de ene duikschool komt wat commercieler over dan de andere, dat is wel zo. Je moet je er wel goed bij voelen.

Ik ben zelf van het niet met instructie duiken zo snel mogelijk, juist omdat je daar veel meer van leert. Dat leg ik ook altijd uit aan cursisten, van ga gewoon eens met elkaar op stap, ik hoef er niet bij te zijn. Ook dan kom je weer boven. In het buitenland leren ze je alleen maar duiken in de vorm van overleven, en het handje vasthouden. Daar ben ik echt allergisch voor. Als ik een brevet heb om zelfstandig te mogen duiken (dus je open water), dan wil ik dat ook. Je mag immers als je je rijbewijs hebt ook zonder instructeur rijden.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 08:45

Dat zal in de toekomst ook zeker gebeuren. Maar doe het om mijn eigen, wat bij mij goed voelt, tempo. Wil eerst goed de basis hebben.
Vergelijk het met de paardrijlessen die ik altijd heb gegeven. In de lessen altijd ook verwerkt van hoe denkt en beweegt het paard. Welk doel heeft de ruiter, is dit mogelijk en hoe kunnen we hier naar toe werken. Denk dat bij duiken de basis, theorie, ook erg belangrijk is. En ik wil voornamelijk genieten en gezelligheid. Wil geen hele grote diepten, waar je zonder lamp toch niks ziet.