Waar ‘goedkoop’ leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Waar ‘goedkoop’ leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 13:26

Ik zit nog een aantal jaren van mijn pensioenleeftijd maar ben echt ontzettend klaar met werken.

Stiekem is er in mijn hoofd een plannetje ontstaan om te stoppen met werken, mijn appartement te verkopen en te vertrekken.

Graag zou ik naar een zonniger en vooral in de winter warmer land gaan. Ik heb al een beetje gekeken naar de Canarische eilanden en naar Kreta, gezien mijn voorliefde voor Griekenland.
Maar de prijzen daar vallen me niet mee.

Wat ik zou willen, is weer een appartement met een groot balkon in een leuke plaats. Bij voorkeur ook met een internationale vereniging cq Hollandse club.

Zijn er hier mensen met ideeën?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:35

Je moet deze vraag voor de grap eens stellen aan Chatgpt.

Ik heb zelf en tijd geleden een soortgelijke vraag gesteld en kreeg een leuk document met de gemiddelde huurprijzen en kosten voor levensonderhoud.

Voor mij kwam wat ik me kan herinneren Malta als beste plek uit de bus.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:36

officieel emigreren of hier toch een briefadres oid hebben , en je zit ook met je verzekeringen etc.
Volgens mij mag je eigenlijk maar 12 weken per jaar in het buitenland zijn.

oud-Collega van mij woont in de philippijnen en is dus een aantal weken per jaar hier omdat ie anders met zijn verzekeringen, aow en pensioen problmem krijgt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:42

Niet altijd zijn er problemen met AOW, is afhankelijk of ze een overeenkomst met dat land hebben of niet
https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-ne ... land-wonen
Voor je pensioen maakt het ook niets uit al kunnen er dingen als een afkoopregeling of loonheffingskorting gaan spelen.

Houdt met de landkeuze ook rekening met de ligging (hitte die erger wordt), vulkanen, overstromingen etc.
Heb je nog 'grootse plannen' dan zijn er in sommige landen (o.a. Italië) huizen voor 1 Euro te koop met vaak als enige regel dat je er zelf gaat wonen én het natuurlijk opknapt/bewoonbaar maakt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:33

Hmm dan is Spanje (vasteland) wel de meest voor de hand liggende. Niet voor niets dat zoveel Nederlanders daar gaan wonen. Het stuk aan de kust tussen Valencia en Malaga zeg maar.

haha1995

Re: Waar ‘goedkoop’ leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:04

Althea, alicante die kant uit zitten hele holland/belgische gemeenschap...Ik ken er mensen die een aantal maanden daar huren en die er gekocht hebben. Wel is het zo hoe meer je naar het binnenland gaat hoe goedkoper het word

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:52

Per jaar dat je in het buitenland woont gaat je AOW met 2% omlaag. Je kunt dit bijverzekeren via de SVB.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:33

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:43

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:01

Je bouwt AOW op over de 50jaar dat je in NL gewerkt hebt (2% per gewerkt jaar), werk je in het buitenland dan gaat er per gewerkt jaar 2% af van de opbouw.
Volgens mij heeft dit dus niets met TS te maken.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 23-05-25 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:02

Spanje is een heerlijk land om te wonen, ik woon 100 km het binnenland in en ben 1 van de 8 Nederlanders die hier wonen. Ik heb bewust gekozen voor een dorp in het binnenland waar heel weinig toerisme is en waar je niet ondersteboven wordt gelopen door de Nederlanders.

Ik ben nog lang niet aan mijn pensioen toe, ik moet nog 17 jaar. Twee jaar terug ben ik hier terechtgekomen en ik ga niet weer weg hier. Werken doe ik vanuit huis, dus dat is geen enkel probleem.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:06

Paellapan schreef:
Spanje is een heerlijk land om te wonen, ik woon 100 km het binnenland in en ben 1 van de 8 Nederlanders die hier wonen. Ik heb bewust gekozen voor een dorp in het binnenland waar heel weinig toerisme is en waar je niet ondersteboven wordt gelopen door de Nederlanders.

Ik ben nog lang niet aan mijn pensioen toe, ik moet nog 17 jaar. Twee jaar terug ben ik hier terechtgekomen en ik ga niet weer weg hier. Werken doe ik vanuit huis, dus dat is geen enkel probleem.

Ben jij helemaal geëmigreerd of heb je nog een adres in Nederland? Hoe heb je dat met je zorgverzekering geregeld? Wij willen over een paar jaar naar Spanje gaan, mijn man is dan met pensioen, ik nog niet maar werken hoeft dan niet meer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:08

Malta kan wel goedkoper zijn dan andere landen, maar het is ook enorm druk. Ik kon er 15 jaar terug een baan krijgen, maar heb het niet gedaan.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:14

Paardenfann4 schreef:
Paellapan schreef:

Ben jij helemaal geëmigreerd of heb je nog een adres in Nederland? Hoe heb je dat met je zorgverzekering geregeld? Wij willen over een paar jaar naar Spanje gaan, mijn man is dan met pensioen, ik nog niet maar werken hoeft dan niet meer.

Ik ben helemaal geëmigreerd. Ik heb geen adres meer in Nederland. Ik heb tijdelijk een doorlopende reisverzekering gebruikt. Nu heb ik een Spaans contract en ben ik gewoon bij de social seguridad verzekerd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:47

DubbelFun schreef:
Je bouwt AOW op over de 50jaar dat je in NL gewerkt hebt (2% per gewerkt jaar), werk je in het buitenland dan gaat er per gewerkt jaar 2% af van de opbouw.
Volgens mij heeft dit dus niets met TS te maken.

Je hoeft niet te werken in Nederland om AOW op te bouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 18:13

Er staat idd 'gewerkt' teveel tussen de haakjes, maar de opbouw is wel 2% per jaar.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 20:20

Wij zitten in een prachtig buitengebied in Sicilië. Niet veel Nederlanders in de buurt, maar wel een leuk gevarieerde internationale bevolking om ons heen.
Of je goedkoop kunt leven hangt van veel dingen af. Als je bv niet te Hollands wilt eten, ben je minder geld kwijt aan boodschappen. Je auto slijt hier wel sneller

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:22

DubbelFun schreef:
Er staat idd 'gewerkt' teveel tussen de haakjes, maar de opbouw is wel 2% per jaar.

Alleen als je die 50 jaar in NL ingeschreven stond, ga je er een tijdje tussen uit voor je AOW ingaat krijg je 2% per afwezig jaar minder AOW. Dit kan je bijverzekeren vanuit het buitenland bij de SVB.