Leuke wandelroutes met de hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Leuke wandelroutes met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 12:55

Een paar weken geleden ben ik met mijn hond (Finse Lappenhond van 1.5 jaar) op wintersport geweest, waar we veel bijzondere wandelingen zowel in het bos als in de sneeuw hebben kunnen doen. Voor hem helemaal prachtig. Nu zijn we weer terug thuis en zijn het met name wandelingen in de wijk, het buitengebied en losloopgebieden... maar eigenlijk smaakt het toch wel een beetje naar meer!
Ik zou het leuk vinden om bijv. 1x per maand eens een 'bijzondere' wandeling te doen. Een wandeling in een bijzonder gebied wat we niet elke dag doen. Dat kan bijzondere omgeving zijn (bos, strand etc), iets wat meer uitdagend (heuvelig) en dergelijke. Bij voorkeur wel (deels) losloop, dat is voor ons beiden het fijnst.
Hebben jullie leuke tips?
Het mag even rijden zijn en ook in bijv. Duitsland, eventueel plak ik er een overnachting aan vast.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:05

Schoorlse duinen (niet losloop)
Zwolse bos (deels losloop)
Schaapskooi Epe - Heerde (deels losloop)
Zandverstuiving doornspijk (niet losloop)

Andere tips: routes van de NS station stappers en via Komoot.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 13:43

Je hebt de hondendijk en het hondenstrand in Monster. Je kan dan over de hondendijk lopen, daarna de duinen oversteken en dan via het hondenstrand terug. Zowel de dijk als het strand is losloop gebied (jaarrond) en je hoeft alleen even aan te lijnen als je van de dijk naar het strand loopt.

Als je gewoon doorloopt is het een rondje van een uur en op het strand zit een strandtent waar honden welkom zijn. Dan kun je daar eventueel achteraf nog wat drinken/eten.

Selina

Re: Leuke wandelroutes met de hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:49

Posbank, vooral mooi in augustus. Stukje losloop rond het bezoekerscentrum.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 14:56

Er is een app gemaakt door iemand die ik op instagram volg, snufl. Daar staan een hoop losloopgebieden binnen nederland op met informatie over bvb een restaurant bij de route etc.

Wij zijn zelf vorig jaar in de ardennen geweest bij Houffalize en daar zijn ook een hele hoop mooie routes! Bijvoorbeeld bij de dam, wel beetje uitdagend met hoogtemeters en soms oneffen paden. Ook bij de la chouffe brouwerij mooie routes.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:47

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:14

Ik weet niet of je ook Wikiloc heb? Anders kan ik deze routes ook nog met je delen via daar.

Beeckstijn hebben ze ook een soort kinderboerderij bij, deels aangelijnd, deels los. Schoorl is bepaalde seizoenen ook losloop, maar ik weet niet uit mijn hoofd wanneer.
Afbeelding

Bergerbos is ook losloop. Stad van Luna is wel veel door de wijk, maar ook een deel losloop (ook niet alle periodes)
Afbeelding

Haarlemmermeerse bos zijn bepaalde delen verboden voor honden maar verder is dacht in alles losloop. Pwn gebied is alleen aangelijnd.
Afbeelding

Spaarndam/buitenveld is het eerste stuk aangelijnd langs de golfbaan, daarna een stuk losloop. Velserbeek is ook het grootste deel allemaal los
Afbeelding

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 17:54

St Pietersberg/enci groeve Maastricht/Kanne. Op het plateau is een losloopgebied, afhankelijk van je route kan de hond wel/niet deels los. Ik woon hier en ontdek nog altijd nieuwe prachtige stukjes. En vanaf Uden voor een dag in principe te doen, maar een nachtje blijven is ook leuk. Omgeving Vijlenerberg vind ik ook altijd mooi, ook talloze routes mogelijk, zoals bijv een van de kroegjesroutes.

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:20

Spartelvijver bij Applescha/ Elsloo
Losloop.
En er is een bezoekerscentrum van staatsbosbeheer in de buurt.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:40

Als je facebook hebt kun je lid worden van de canitrail groep. Daar staan fantastische routes (ook op gps) die je zowel hardlopend als wandelend af kunt leggen :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 18:59

In Zuid-Limburg kun je ook tig kanten op. In buitengebied kun je op veldwegen sowieso in de meeste gemeentes loslopen, maar er zijn ook nog specifieke losloop gebieden zoals Brunssummerheide - niet het hele gebied overigens, maar dan kun je losloop met aangelijnd combineren. Losloop bij St Pietersberg in Maastricht is wel maar heel klein maar je kunt daar wel aanvullend nog leuk verder lopen. Verder zijn er nog veel meer losloop stukjes overal te vinden hier, maar is erg specifiek om allemaal op te noemen. In Elsloo ligt bv nog een stukje vanuit waar je nog mooi verder kunt lopen door het bos van Geulle bv. Net buiten Maastricht ligt het mooie Savelsbos waar momenteel de daslook in massa groeit; echt prachtig!

En dan nog het Limburgs Heuvelland verder; er zijn tig opties en kom je niet uitgelopen qua diverse wandelroutes. Daarvoor zou je ook deze site kunnen gebruiken;
https://wandelgidszuidlimburg.com/
Dan kun je ook op afstand filteren e.d. Maar omgeving; Partij, Cadier en Keer, Vijlen, Drielandenpunt, Epen, Mechelen, Margraten (in deze omgeving zit je echt in het mooie mergelland, kun je ook langs de grote WW2 begraafplaats wandelen etc), Eys, Reijmerstok, Beutenaken en zoveel meer is allemaal aan te raden.

Mocht je de wikiloc app hebben, dan heb ik ook nog wel wat leuke routes in mijn account staan. Mocht omgeving Maasmechelen in BE een optie zijn: Nationaalpark de hoge Kempen, Terhills, Maasvallei. Niet perse losloop gericht (al heeft Nationaal park de hoge kepen wel een omheind stukje losloop in een bos deel), maar wel echt prachtig!

bovenin Limburg kun je ook mooi lopen bij Nationaalpark de Meinweg of Leenderheide of Loonse en Drunense duinen in Brabant. De Meinweg en L&D duinen hebben ook losloop gebieden.

Verder in NL vind ik oa Boswachterij Westerschouwen echt fantastisch. Prachtig duin en strand gebied met ook wat hoogteverschil en bos. Afhankelijk van hoe laat je loopt en waar kunnen ze bv op het strand wel los.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 19:36

Wat een boel leuke ideeën, dank jullie wel allemaal!

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 19:44

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:30

Ik vind Trage Tochten leuk om te doen, die zijn meer dan 95% onverhard, kleine paadjes. Door heel NL te vinden.
Mijn favoriete wandeling in de buurt is het duingebied tussen Wassenaar en Katwijk (aanlijn) en dan lekker los op het strand terug (dat stuk mogen honden het hele jaar los).
Utrechtse Heuvelrug is heel mooi wandelen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 07:35

Leo schreef:
Ik vind Trage Tochten leuk om te doen, die zijn meer dan 95% onverhard, kleine paadjes. Door heel NL te vinden.
Mijn favoriete wandeling in de buurt is het duingebied tussen Wassenaar en Katwijk (aanlijn) en dan lekker los op het strand terug (dat stuk mogen honden het hele jaar los).
Utrechtse Heuvelrug is heel mooi wandelen.

Dat heb je ook met de lange afstand wandeling ( rood,witte bordjes) die gaan ook zoveel als mogelijk over rustige mooie paden. Trage tochten ken ik niet, ga ik eens kijken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 09:41

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 11:40

La Roche in de Ardennen! leuk verblijven bij www.villalesolivettes.be zit op de wandelroute midden in de bossen en erg hondvriendelijk!!