Schotland; places to be?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:57

Ja wij hadden eerste nachten 3 graden s nachts, toen waren we blij met de laagjes :')

Daarentegen net als Leo ook prachtig weer gehad.

Een regenbroek heb ik niet aangehad maar wij zijn ook maar 1x zeiknat geregend. Hebben we best knap gedaan :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 23:04

Zeker knap :j ons eerste jaar was onze eerste Schotse les: draag een regenbroek _O- toen ook echt 4 seizoenen op 1 dag gehad. Afgelopen jaar was 3 weken lang geluk hebben <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 09:00

De wandelbroeken van RevolutionRace zijn beide waterdicht dus dat scheelt :D
Een korte broek stond niet eens op de meeneem lijst :=

We kamperen niet maar overnachten in hotels/b&b's e.d. dus daar hoeven we ons niet op voor te bereiden :D

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:23

Oke klein paniekmomentje.
Omdat ik recent mijn Kia Sportage heb ingeruild voor een Tesla hadden we bedacht met de auto van mijn vriendin te gaan (Suzuki Alto).
Dat vonden we al een beetje spannend maar goed dachten we, zal best goedkomen.

Nu horen we toch echt van mensen die het afraden.

Wat is het minimale qua auto?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:32

Karin_deB schreef:
Oke klein paniekmomentje.
Omdat ik recent mijn Kia Sportage heb ingeruild voor een Tesla hadden we bedacht met de auto van mijn vriendin te gaan (Suzuki Alto).
Dat vonden we al een beetje spannend maar goed dachten we, zal best goedkomen.

Nu horen we toch echt van mensen die het afraden.

Wat is het minimale qua auto?

Welke Alto? Bouwjaar?

Ooit een Koekblik-Pinda uit '92 op North Yorkshire los gelaten; die had daar duidelijk minder moeite mee dan de 2014 Focus die we een jaar later bij hadden.
Ik zou die Pinda ook gerust op Schotland los gelaten hebben, zou ie prima gered hebben.

De vraag is meer: durf jij die Alto aan z'n veren te zitten?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:39

Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt :')

Het is een Alto 1.0 uit 2010
Type GF variant C31S uitvoering MT (volgens RDW _O- )

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:42

Wij hebben ooit met een peugeotje 107 een vergelijkbare route gedaan. Met sommige heuvels en vooral slingerende, stijgende smalle weggetjes moesten we hem flink enthousiasmeren, maar het ging best hoor! ~~}> Hij ging pas kapot toen we in de haven in paniek om de boot te halen over een verhoogde rijbaanscheiding vlogen O:) _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 15:47

Karin_deB schreef:
Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt :')

Het is een Alto 1.0 uit 2010
Type GF variant C31S uitvoering MT (volgens RDW _O- )

Ja, dat dus, ding een beetje aan z'n veren zitten en dan kan ie dat prima.

Ding heeft meer power dan de oude Pinda maar je moet 'm iets meer in z'n toeren jagen dan je in NL zou doen, zeker berg-op niet bang zijn om 3500 - 4000 toeren te draaien en wat meer kan ook, je max. power zit pas bij 6000 toeren.

Gas op die lolly en dan komt het wel goed. Wel eerst netjes warm draaien voordat je 'm op z'n staart trapt!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 16:59

Ik heb met mijn VW UP! voorzien van dakkoffer, 2 volwassenen, grote hond en complete kampeeruitrusting zonder problemen 3 weken door Schotland getourd, geen centje pijn :D
Dezelfde auto gaat ook al jaren mee naar de Alpen. We zijn goed in tetris :j

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:21

Kennis van mij heeft een Alto 1.0 uit 2016 en woont in laag bergachtig gebied. Het autootje heeft snel moeite met flinke heuvels. Niet leuk als je op een snelweg rijdt.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 17:24

Leo schreef:
Ik heb met mijn VW UP! voorzien van dakkoffer, 2 volwassenen, grote hond en complete kampeeruitrusting zonder problemen 3 weken door Schotland getourd, geen centje pijn :D
Dezelfde auto gaat ook al jaren mee naar de Alpen. We zijn goed in tetris :j

Wij kunnen hier nog van leren, wij nemen associaal veel mee met zn tweeën en hond _O-

Maar eens met de rest, moet te doen zijn haha!

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 00:15

senna21 schreef:
Kennis van mij heeft een Alto 1.0 uit 2016 en woont in laag bergachtig gebied. Het autootje heeft snel moeite met flinke heuvels. Niet leuk als je op een snelweg rijdt.

Gelukkig zijn de snelwegen over het algemeen relatief vlak in Schotland, en de meeste a-wegen ook. De landweggetjes zijn soms rotter, maar daar ga je toch niet harder dan 50 over het algemeen, dus daar zullen niet veel mensen last van je hebben als je wat langzamer gaat.
Ik heb hier in Schotland jarenlang rondgereden met een Dacia Sandero. En ja, een hele stijle heuvel had hij weleens moeite mee, maar hij is het hele land doorgetourd zonder al te veel problemen. Rijden hier veel mensen met kleine auto's en die gaan gewoon overal mee naartoe.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 08:06

senna21 schreef:

Wat ik al zei: gas op die lolly! 5e versnelling is voor sukkels.

De oude Pinda met 1000cc FIRE-motor heeft goed 45pk (motorretje was in goede staat van onderhoud) en dat ding ging fluitend met de rest mee maar als het bult-op ging moest soms uit 5 en dan met wat meer toeren gewoon omhoog lopen, zonder snelheidsverlies.

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 14:38

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:29

Dank voor alle vlotte reacties.
Wij zijn weer gerustgesteld en gaan lekker gas op die lolly geven :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-25 22:51

:wave: Kom me ook even melden.

Binnen enkele weken vertrekken mijn vriendin en ik naar Schotland. We zouden enkele dagen in de Highlands doorbrengen, hiervoor hebben we een omgebouwde camionette gehuurd (campervannetje) bij een local in Edinburgh. Nu staat er in de voorwaarden "no mountains", alleen.. wat valt daar onder? :7 Wellicht vragen we het ook eens expliciet aan de verhuurder, maar als ik het hier zo lees zijn de meeste wegen best vlak?

We moeten sowieso van Edinburgh naar Aviemore. We zijn voor de rest van de route er nog niet echt aan uit, maar willen wel ook een dag echt hiken. Is het haalbaar om natuurgebieden te bereiken (bv Grey mares tail) zonder door de 'mountains' te rijden?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:07

Kaatastrof schreef:

Binnen enkele weken vertrekken mijn vriendin en ik naar Schotland. We zouden enkele dagen in de Highlands doorbrengen, hiervoor hebben we een omgebouwde camionette gehuurd (campervannetje) bij een local in Edinburgh. Nu staat er in de voorwaarden "no mountains", alleen.. wat valt daar onder? :7 Wellicht vragen we het ook eens expliciet aan de verhuurder, maar als ik het hier zo lees zijn de meeste wegen best vlak?

We moeten sowieso van Edinburgh naar Aviemore. We zijn voor de rest van de route er nog niet echt aan uit, maar willen wel ook een dag echt hiken. Is het haalbaar om natuurgebieden te bereiken (bv Grey mares tail) zonder door de 'mountains' te rijden?

Ik zou dat vooraf goed navragen want "mountain" is een rekbaar begrip in Schotland. Zelfs op weg naar Peebles kwamen we witte weggetjes met dubbele pijltjes tegen (redelijk steil).
De Volvo was niet onder de indruk maar als je meer auto met minder vermogen hebt, kun je weleens een uitdaging hebben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:13

Wij zijn ondertussen 6dgn in Schotland en wat geweldig is het hier. Nu vanavond op Skye aangekomen, nog 4dgn in totaal te gaan en dan is het helaas weer afgelopen. Thuis zal ik een selectie foto 's hier plaatsen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:56

Ben erg benieuwd Cemlys!

Hier begint het aftellen ook wel inmiddels.
Hoe is het weer daar?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 06:35

ikke schreef:
Kaatastrof schreef:

Ik zou dat vooraf goed navragen want "mountain" is een rekbaar begrip in Schotland. Zelfs op weg naar Peebles kwamen we witte weggetjes met dubbele pijltjes tegen (redelijk steil).
De Volvo was niet onder de indruk maar als je meer auto met minder vermogen hebt, kun je weleens een uitdaging hebben.

Dankjewel! Ik ga kijken of ik de verhuurder nog kan contacteren om het na te vragen of ze enkele regio's kan geven dat we moeten vermijden.

Hier zijn we ook aan het aftellen, volgende week dinsdag vertrekken we :oo Nerveus maar zin in! So far lijkt het erop dat we heerlijk weer zullen hebben in Edinburgh, maar dat kan nog veranderen uiteraard.

Domiinooo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:44

20 graden in Aberdeen momenteel {:}

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 14:52

Wij zitten nu rond Inverness, 18gr en zon, gister Isle of skye ook zonnig, 1.5dag ervoor thv loch lomond en glencoe (en fort William) veel regen. De dagen ervoor zijn droog geweest 12-15 gr gemiddeld.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 15:01

Wij hadden echt magnifiek weer in Edinburgh gisteren <3 Echt zooo genieten, heerlijk in tshirt rondgelopen. Alles gaat ook vlot met onze van, ze zijn hem gisteren aan de B&B komen leveren - zo lief. Dus we zijn vroeg kunnen vertrekken waardoor we lekker op ons tempo richting Aviemore kunnen. Morgen gaan we daar paardrijden op Highland ponies, zin in :):) So far hebben we het geweldig naar ons zin hier. We hebben zonet een middagstop aan de Kelpies achter de rug.
Afbeelding
Afbeelding

Edit: de no-mountain rule was gewoon iets van Goboony zelf uit, wellicht voor de verzekering. Dus dat is ook een reuze geruststelling.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 19:12

Heerlijk zeg!! Geniet ervan! Ben benieuwd naar de pony trekking.

Wij hebben het ook fantastisch gehad! Met name Lewis en Harris hebben ons echt verrast! Dit was onze 3e trip naar Schotland en zeker niet de laatste!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Suor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:23

In juli ga ik 10 a 12 dagen naar Schotland. We gaan met onze eigen auto en willen (als het weer mee zit) graag kamperen.

Heeft iemand van jullie ervaring met (wild) kamperen in Schotland? En misschien zelfs tips voor een camping?

We denken voor nu aan de volgende route: Edinburgh, Stirling, Glencoe, Glenfinnan, Inverness, Aviemore, Pitlochry.

Tips voor deze (of een hele andere) route zijn ook heel welkom!