Er was ooit een topic over het reizen naar Japan en de nodige vragen die andere leden hadden. Ik zie deze zo snel niet meer voorbij komen dus ik dacht dat het een zinnige toevoeging zou zijn aangezien het zeker de laatste jaren een enorm populaire bestemming is.
Ik woon in Tokyo, waardoor ik dus veel te maken krijg met relevante vragen van mensen die hier voor het eerst arriveren en daarnaast heb ik ruime ervaring als tourguide in de stad. Zodoende kijk ik graag mee met vragen en heb ik alles bijna wel een keer meegemaakt of uitgezocht.

Veelgestelde & voorkomende vragen/adviezen:
Het reizen met OV-kaarten in Japan (géén JR Pass)
- Wat zijn IC kaarten en wat kun je hiermee?
De IC kaarten zoals ze in Japan bekend zijn, zijn feitelijk een soort luxe OV chipkaart zoals wij die in Nederland kennen. In verschillende regio's in Japan hebben ze een andere naam, de meest bekende zijn degene uit de Kanto regio (Pasmo/Suica) en de Kansai variant (Icoca). In essentie zijn het dezelfde soort passen, maar met een andere naam. Je kunt elk type pas door heel Japan gebruiken, maar de Icoca is bijvoorbeeld niet te koop in Tokyo en vice versa.
- IC kaarten zijn geen 'vervanging' voor de JR Pass en hebben een andere functie, JR Pass kan je alleen op treinen van de JR gebruiken en dus bijvoorbeeld niet voor de metro en bussen -
Een IC kaart kun je, naast het gebruik voor het openbaar vervoer, ook voor betalingen bij de vending machines en convienience stores gebruiken. IC kaarten zijn voor zowel subways, treinen als bussen te gebruiken en bieden dus bijvoorbeeld een meer efficientere manier van reizen dan een Tokyo Subway Pass, welke alleen gelimiteerd is aan de subways en geen toegang biedt tot de treinen. Alleen in Tokyo zijn er al zo'n 5 tot 6 verschillende bedrijven die het OV aanbieden, dus losse kaartjes kunnen best een opgave zijn als je de taal niet vaardig bent. IC kaarten zijn dus de perfecte oplossing.
IC kaarten zijn debit kaarten, wat inhoud dat je hier een gewenst bedrag op kunt storten bij de machines (95% van de gevallen kan je hier alleen cash betalen). Het gestortte bedrag kun je niet meer opnemen van de kaart, dus het is beter kleinere bedragen te storten dan in één keer een groot bedrag erop te zetten. Wat over is, krijg je niet meer terug en moet je dus elders opmaken aan het einde van je reis.
- Waar kun je de IC kaarten krijgen?
Er is nogal wat onrust over de beschikbaarheid van de verschillende kaarten en informatie die niet helemaal up to date is. De laatste jaren is er een enorm chiptekort, wat ervoor gezorgd heeft dat de productie van allerlei soorten kaarten over de hele wereld stil is komen te liggen. Dit geldt dus ook voor de Japanse IC kaarten. Op zowel de websites van Pasmo als Suica worden de laatste updates gedeeld, dus dat is altijd een goede leiddraad. Daarnaast zijn JR East Travel Centers de plekken die met regelmaat de Suica passen nog voorradig hebben. De normale Pasmo is al een tijdje niet voorradig en hier is op dit moment nog geen nieuwe update over. De Icoca schijnt goed beschikbaar te zijn, dus wanneer je op Osaka vliegt is dit een goede optie!
Buiten de 'standaard' Pasmo/Suica kaarten, waren er ook nog twee tijdelijke kaarten geïntroduceerd die veel genoemd worden online. De Pasmo Passport en Welcome Suica, welke beide in feite het zelfde doel hebben: Een tijdelijke kaart die 28 dagen geldig is, waarna je hem dus mee kunt nemen naar huis.
Pasmo Passport: Sinds 25 juni 2024 niet meer verkrijgbaar (deze zou sowieso zomer '24 uitgefaseerd worden)
Welcome Suica: Nog verkrijgbaar op Haneda Airport Term. 3 via de Welcome Suica Vending Machine OF JR East Travel Center
- Hoe zit het met de digitale passen?
Voor iPhone gebruikers is het activeren van de Pasmo/Suica in de Apple Wallet een goed alternatief. Je hoeft hiervoor geen extra app te downloaden, zodra je naar jouw Apple Wallet gaat kies je voor 'Kaart toevoegen' en selecteer je Suica of Pasmo. Vervolgens kun je deze via Apple Pay opladen met het gewenste saldo en kun je dus met jouw iPhone in- én uitchecken. Dit kan zelfs wanneer de telefoon gelocked is, dus ideaal en een snelle manier om door de poortjes te komen.
- Wat nou als ik geen passen kan vinden?
Mocht het zo zijn dat je in de hectiek van het arriveren en drukte op het vliegveld geen pas hebt kunnen krijgen, dan zijn er uiteraard alternatieven. Sowieso zijn er nog losse tickets beschikbaar en hoewel dat niet ideaal is, is dat altijd een optie.
Mocht je inmiddels in Tokyo zijn gearriveerd en toch nog voor een pas willen kijken, dan zou ik aanraden een van de eerder genoemde JR East Travel Service Center te raadplegen. Ik hoor geregeld dat ze daar af en aan weer beschikbaar zijn, dus het is de moeite waard.
Internet & Data
Sommige providers bieden de optie voor wereldwijde dekking met je eigen mobiele plan, maar de laatste jaren is het gebruik van een eSIM enorm populair geworden. Een eSIM kun je aanvullend op jouw eigen normale SIM (degene voor jouw 06-nummer) installeren op jouw telefoon. Controleer van je voren of jouw telefoon competible is hiervoor, niet elk type telefoon ondersteunt dit (nog) maar veel nieuwere modellen accepteren dit!
Er zijn verschillende aanbieders voor eSIMs, ik ben zelf erg te spreken over Mobal aangezien 95% van hun opbrengsten naar het goede doel gaan en de coverage erg goed is. Houd er rekening mee dat veel eSIMs enkel data-sims zijn, hier krijg je dus geen Japans nummer mee. Niet dat je dit nodig hebt, maar wel goed om te onthouden bij de aanschaf.
Vliegen & Vliegvelden
De meeste mensen zullen vanaf Europa/Amsterdam op Tokyo landen, Tokyo heeft twee airports die de stad bedienen. Narita (International) Airport is de meest bekende en hier komen ook het merendeel van de internationale vluchten aan. Narita Airport ligt op ongeveer 1.5 uur van de binnenstad van Tokyo in de naast gelegen provincie Chiba. Haneda Airport is het nieuwere airport, wat ongeveer 30 minuten vanaf de binnenstad ligt.
Vanaf Amsterdam vliegt KLM enkel direct op Narita Airport, wil je naar Haneda dan zal dit altijd met een overstap gebeuren. Verschillende airlines bieden deze vluchten aan, zoals British Airways, SAS, Lufthansa, Emirates en LOT. Hoewel Haneda Airport dichter bij de stad ligt, kost deze overstap je vaak meer tijd dan de tijdwinst die je behaald door direct op Narita te vliegen. Zelf zou ik dus absoluut niet blind staren op welke airport het wordt, tenzij de aankomsttijden van de gewenste vlucht extreem ongunstig zijn.
Houd er rekening mee dat het OV hier om middernacht stopt, dus er zijn geen nachttreinen de stad in. Als je laat aankomt op een van de airports, heb je de optie om een taxi te bestellen (vrij prijzig) of daar de eerste nacht te verblijven. Mocht je op een 'normale' tijd aankomen heb je verschillende opties vanaf beide airports om de stad in te komen.
- Airport Limousine Bus ($$): Deze bus stopt op een scala aan verschillende hotels in de gehele stad en afhankelijk van welke wijk je verblijft, kun je dus je koffers onderin gooien en gaan zitten om een kleine 1.5u later op bestemming te zijn. De bussen rijden niet naar elk hotel in de wijk, dus mocht jouw bestemming er niet tussen staan kun je het beste naar de dichtbijzijnste locatie reizen en vanaf daar naar jouw hotel/accomodatie gaan.
- OV ($): Vanaf beide airports heb je verschillende treinen die de stad in gaan. Vanaf Narita Airport is de Keisei Skyliner een populaire optie, welke je direct naar Ueno of Asakusa brengt. Vanaf Haneda Airport kan je de monorail pakken de stad in, waarmee je in de Zuidkant van de stad zult uitkomen en vanaf daar het treinnetwerk kunt gebruiken verder te reizen.
- Taxi ($$$): Uiteraard kun je, indien budget geen probleem vormt, ook een taxi direct boeken van de airport naar jouw bestemming. Zoals eerder aangegeven, houdt hierbij rekening met het feit dat Narita Airport dus best wel een rit is en vrij prijzig kan zijn. Desondanks dat de yen momenteel vrij laag staat ten opzichte van de euro, is deze reis zonder vertraging/spits zo'n 200/300 euro +/-.
Enjoy en happy planning!
