Eigenlijk wilde ik naar Mongolië, maar dat kwam met financiën niet helemaal uit. Toen was ik gaan zoeken naar goedkope tickets naar zuid-oost Azië, en daar kwam uiteindelijk Vietnam uit

Ik heb het echt onwijs naar mijn zin gehad, veel leuke mensen ontmoet en nog stukjes met sommige samen gereisd. Ik heb mij daar ook geen moment onveilig gevoeld. Dit land raad ik zeker aan! Wel raad ik aan om dan van zuid naar noord te reizen, het wordt alleen maar mooier op die manier.
Gezien ik geen idee heb hoe je foto's in linkjes zet moet ik mij echt beperken tot 15, dus bij deze

Mijn eerste stop was dus Ho Chi Minh, ik vond er zelf weinig aan. Groot en druk en warm. Misschien dat het ook aan mijn jet-lag lag dat ik niet zo positief was. Ontzettend veel scooters en drukte:

Vanuit Ho Chi Minh, voor ik naar het noorden vertrok, nog een dagtocht gedaan naar het zuiden. De Mekong Delta, ook erg mooi. Met een bananenboot door de delta:

Daarna met de slaapbus naar het noorden, naar Da Lat:

In de bus een leuke Engelse meid ontmoet, en samen hebben we nog een tijdje gereisd. Hier bovenop de hoogste berg in de omgeving van Da Lat, de Lang Biang Mountain. Hele zware klim, ging gewoon stijl omhoog. Ook maar een paar mensen tegen gekomen. Bizar genoeg, eindelijk bij de top, enorme groep studenten die net weg gingen. Helaas op de terugweg kwamen we er achter vast (smal pad), maar ach

Vanuit Da Lat met mijn nieuwe reisgenootje de bus naar Nha Trang, en daaruit direct de slaapbus door naar Hanoi. 's ochtends vroeg aangekomen, gelukkig kunnen inchecken bij hostel en direct door naar het strand van An Bang, en daar de hele dag gelegen.

Hanoi stad zelf was ook ontzettend leuk en schattig, ik ben daar uiteindelijk 4 dagen gebleven, mijn reisgenootje moest helaas eerder door. Hier een schattig straatje in het oude centrum:

Ik was de bussen een beetje zat, dus op met de bus (

In Hanoi ontmoette ik een Spaanse waar ik verder mee heb gereisd. Vanuit Hanoi hadden we een bus geboekt naar de haven van Halong Bay om daar de boot te pakken naar Cat Ba Island. Hier het beroemde Halong Bay zelf vanuit de boot:

Na 2 dagen Cat Ba de bus weer terug naar Hanoi in de avond, en direct door met de nachttrein naar Lao Cai, helemaal in het noorden tegen de Chinese grens. Bij het station de bus naar Sapa, en daar ter plekke een 2-daagse trektocht door de bergen geregeld met overnachting in een homestay. Dit was absoluut mijn favoriet, ontzettend mooi daar. Erg zwaar wel, want de paden gaan gewoon hup de berg op of af en dat in de zon met 30 graden.
We gingen door en langs de rijstvelden, hier een typisch uitzicht onderweg:

Hier zie je ons 'pad'

Uitzicht vanaf onze homestay waar we de nacht verbleven:

Na de trektocht weer de nachttrein terug naar Hanoi. Mijn Spaanse reisgenootje moest daar door, maar ik pakte de bus naar de Ninh Binh omgeving voor mijn laatste dagen. Ook ontzettend mooi, mooier dan Halong Bay. Deze omgeving wordt ook wel de Halong Bay op het droge genoemd.
Met de fiets door het karstgebergte:

Daarna de drakenberg op (500 stappen) voor dit geweldige uitzicht:

Onderweg nog file:

Op mijn laatste dag ging ik nog naar de Bai Dinh Temple, de grootste pagoda in zuid-oost Azië. Rijen veel met beelden:

Ik heb natuurlijk enorm veel andere dingen gedaan, maar dit waren de echte uitschieters. Hopelijk hebben jullie zo een beetje een beeld van Vietnam. De mensen waren over het algemeen ook erg vriendelijk, en het eten heerlijk