Alleen op vakantie. Groepsreis of singlereis? Waar naar toe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Alleen op vakantie. Groepsreis of singlereis? Waar naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 17:44

Bokt Erop Uit, hier zitten vast de avontuurlijke bokkers :Y)

Ik ben eens aan het kijken naar de mogelijkheden voor een mooie reis! Ik wil dit jaar graag afsluiten met een vakantie voor mijzelf en het zoeken naar vakanties geeft mij ontzettend veel voorpret :)

Ik zou graag in november of december op vakantie willen naar de zon (warmer dan 20°C) en ook wat van het desbetreffende land willen zien. Voor het doel van deze reis ga ik liever met een georganiseerde reis mee (dan heb je ook wat gezelschap en hoef je alles niet zelf uit te zoeken) dan dat ik ga backpacken. Primitief (slapen in tenten) is geen probleem, liefst wel een eigen kamer (of tent). Lengte van de vakantie minimaal een week en maximaal drie weken. Budget hangt van de reis af, maar niet meer dan 3000 euro inclusief vlucht, verblijf, maaltijden en excursies.

Het vervelende is dat er verschrikkelijk veel aanbod is, zoals Sawadee, Baobab, Koning Aap, Djoser, Fox, Shoestring. En dan zul je vast ook nog kleine reisorganisaties hebben die iets soortgelijks organiseren. Graag ga ik wel met een groep mee, hoeft niet perse een singlereis te zijn (die zijn vaak duurder dan dezelfde reis als groepsreis), maar het is leuk als je wel aansluiting kan vinden in de groep (ben 27).

Nu zijn hier een heleboel bokkers die vast een soortgelijke vakantie hebben ondernomen. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Ook bokkers die tips en ideeën hebben zijn welkom. Ik ben nog in de oriënterende fase :)

Shadow0

Re: Alleen op vakantie. Groepsreis of singlereis? Waar naar toe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:30

Als je een beetje een ondernemende reis neemt, zeker rondreizen, krijg je beslist aansluiting bij de groep. Ik ben op 5 groepsreizen geweest (overigens allemaal in Europa, dus ander budget) en overal was het eenvoudig om bij de groep te horen. Er zaten altijd veel alleengaanden bij (zeker bij de wandelreizen), en bv ook vrienden die wel samen reizen maar verder gewoon meedoen aan de groep. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken.
(En ook om de leeftijd zou ik me niet te druk maken. De eerste keer schrok ik me rot toen bleek dat ik 11 jaar jonger was dan de eerstvolgende... maar op vakantie vallen die verschillen eigenlijk best weg. De kans dat je meer ouderen treft bij een vakantie buiten het seizoen is wel groot natuurlijk.)

En hoe kies je dat uit: tsja, klik eens rond en als je denkt, hee gaaf, en dat kan ik betalen, dan is dat 'm :P Niet te lang redeneren en kijken of je nog een perfectere reis kunt vinden, word je alleen maar moedeloos van :)

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:40

Ik heb een (individuele) reis gemaakt met Fox naar Sri Lanka, alles was heel goed verzorgd. Het land en de accomodaties vond ik ook erg mooi. De reis die ik heb gemaakt was 16 dagen totaal en de laatste paar dagen waren aan het strand om te relaxen. Kan zowel Fox als Sri Lanka aanraden!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:04

Ik ben een keer met Summum weggeweest en een keer met Baobab. Met summum ben ik naar Costa Rica geweest en met Baobab naar Marokko. Beide reizen waren geweldig. Het gezelschap bij summum was wat jonger dan de mensen van de rondreis bij baobab, maar met beide groepen heb ik het erg goed naar mijn zin gehad. Wat betreft bestemming vond ik zowel Costa Rica als Marokko helemaal super. Ik plan een reis altijd door te bedenken naar welke bestemming ik wil en vervolgens zoek ik er een reisorganisatie bij die de plekken bezoekt (zoveel als mogelijk) die ik via internet heb bestempeld als "wil ik heel graag naar toe/gezien hebben".

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:19

Mijn tante heeft in het verleden reizen met Djoser gedaan over heel de wereld en wat een prachtige reizen waren dat! Ben er dan niet bijgeweest, maar de foto's spraken voor zich. Zij was er heel tevreden over.

Ik heb nog nooit een groepsreis/singlesreis gedaan, maar als ik het zou doen, zou ik voor Djoser, Fox of Shoestring gaan. Shoestring vanwege de relatief goedkope prijs, Djoser om de aanbevelingen van mn tante. Fox voor het grote aanbod en de speciale bestemmingen. (bijv Canada en Alaska combi)

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:32

Shadow0 schreef:
Als je een beetje een ondernemende reis neemt, zeker rondreizen, krijg je beslist aansluiting bij de groep. Ik ben op 5 groepsreizen geweest (overigens allemaal in Europa, dus ander budget) en overal was het eenvoudig om bij de groep te horen. Er zaten altijd veel alleengaanden bij (zeker bij de wandelreizen), en bv ook vrienden die wel samen reizen maar verder gewoon meedoen aan de groep. Ik zou me daar dus geen zorgen over maken.
(En ook om de leeftijd zou ik me niet te druk maken. De eerste keer schrok ik me rot toen bleek dat ik 11 jaar jonger was dan de eerstvolgende... maar op vakantie vallen die verschillen eigenlijk best weg. De kans dat je meer ouderen treft bij een vakantie buiten het seizoen is wel groot natuurlijk.)

En hoe kies je dat uit: tsja, klik eens rond en als je denkt, hee gaaf, en dat kan ik betalen, dan is dat 'm :P Niet te lang redeneren en kijken of je nog een perfectere reis kunt vinden, word je alleen maar moedeloos van :)

Voor leeftijdsverschil ben ik niet bang, als mensen maar open staan voor contact. Maar dat is natuurlijk lastig in te schatten van te voren, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen. Jij geeft aan dat mensen die met ondernemende groepsreizen mee gaan ook interesse hebben in hun medereizigers. Dat zou wel heel fijn zijn. Het is toch een hoop geld voor een vakantie :) Mijn budget is alleen een richtlijn. Voor 10 dagen Europa ga ik geen 3000 euro neerleggen, maar als je naar een ander continent vliegt, kom je met 1000 euro niet zo ver. Het lastige is alleen dat het moeilijk zoeken is naar hoeveel je all-in kwijt bent. Bij alle organisaties is niet alles inbegrepen. Er komen vaak nog maaltijdkosten en excursiekosten bij. Dat is ook vervelend vergelijken.

Wat voor groepsreizen heb jij gemaakt?

_Nikita schreef:
Ik heb een (individuele) reis gemaakt met Fox naar Sri Lanka, alles was heel goed verzorgd. Het land en de accomodaties vond ik ook erg mooi. De reis die ik heb gemaakt was 16 dagen totaal en de laatste paar dagen waren aan het strand om te relaxen. Kan zowel Fox als Sri Lanka aanraden!

Gaaf! Kun je aangeven hoeveel deze reis je gekost bij Fox en in totaal?
Zag op de website van Fox dat bij de 16-daagse reis naar Sri Lanka half-pension zat inbegrepen en een aantal excursies. Maar bepaalde entreegelden waren dan weer exclusief. Pff, dat vind ik zo lastig vergelijken. Op het eerste gezicht kan een reis van 2500 euro heel duur lijken, maar als alles is inbegrepen kan deze reis zomaar goedkoper uitvallen dan een reis die voor 1500 euro op de website staat.

Mikkie schreef:
Ik ben een keer met Summum weggeweest en een keer met Baobab. Met summum ben ik naar Costa Rica geweest en met Baobab naar Marokko. Beide reizen waren geweldig. Het gezelschap bij summum was wat jonger dan de mensen van de rondreis bij baobab, maar met beide groepen heb ik het erg goed naar mijn zin gehad. Wat betreft bestemming vond ik zowel Costa Rica als Marokko helemaal super. Ik plan een reis altijd door te bedenken naar welke bestemming ik wil en vervolgens zoek ik er een reisorganisatie bij die de plekken bezoekt (zoveel als mogelijk) die ik via internet heb bestempeld als "wil ik heel graag naar toe/gezien hebben".

Summum, die kende ik nog niet! Ga meteen even kijken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:41

Zes zelfs al :oo : kampeerrondreis/actieve vakantie Schotland (Time-out), actieve kampeerreis Frankrijk, actieve kampeerreis Slovenie (beide Aktivatours), wandelvakantie Oostenrijk (Loopend Vuurtje), rondreis / wandelreis Bulgarije (SNP), en wandelreis Andalucie (Aktivatours weer.)

Op eigenlijk al die reizen stonden er wel genoeg mensen open voor contact, al vond ik het de eerste keren zelf vaak moeilijk. En ik vond het moeilijk om irritante mensen met kritiek te relativeren :D Je hebt er altijd een paar bij die 'nog wel even willen zeggen dat...' of gaan roddelen. Dat trok ik me eerst aan, maar de latere reizen kon ik het helemaal langs me af laten glijden, heerlijk :j
Op volgens mij al die reizen was minimaal de helft alleengaand, en in Oostenrijk zelfs iedereen.

Oostenrijk en Bulgarije waren (bijna) all-in, en Schotland eigenlijk ook, daar legde je in in een pot en werd er gezamelijk boodschappen gedaan en om de beurt gekookt. Het bedrag was ook vooraf al ongeveer bekend. Terrasjes en vaak de eerste/laatste dag op eigen gelegenheid, dat vind ik wel lekker makkelijk. Ik denk overigens dat het hebben van een vast programma ipv losse excursies die je ter plekke boekt wel uitmaakt: een vast programma deel je, je gaat er samen heen in de bus, je zit samen op een terrasje etc. Samen eten is ook veel gezelliger (overigens gingen in Frankrijk en Andalucie de mensen ook samen eten, maar dan op eigen gelegenheid. Alleen vond ik het lastig omdat het zo snel zo duur wordt - en als dat al moet word ik daar liever niet elke dag mee geconfronteerd!)

Reizen met losse excursies trekken volgens mij wel veel meer mensen die met hun eigen partner / reisgenoot erop uitgaan en vooral het gemak willen hebben van de organisatie. (Slovenie was de enige die niet een vast programma had. Dat was voor mijn vriend en mij ideaal: toen gingen we ongeveer de helft van de tijd onze eigen gang, en de andere helft ging hij gevaarlijke / vermoeiende / extreme dingen doen met de organisatie en lag ik met een boek bij de tent. Ideale combi :D Maar natuurlijk minder als je allemaal zulk soort stelletjes hebt. Hoewel ook dat niet altijd een bezwaar hoeft te zijn, want een van de alleengaande meiden belandde met een jongen van een setje in de tent. }:0 De wandelreis die parallel liep en ook op dezelfde camping trok dan weer meer alleengangers en was ook meer samen bezig.)

Oh ja: bij de SNP, Loopend Vuurtje en Aktiva kon je ergens op de website wel vinden wat de gemiddelde samenstelling van de groepen was qua leeftijd / geslacht / alleengaand of niet. Bij de SNP kun je bij 'garant vertrek' zelfs al voor boeking de samenstelling zien.
Edit: op Sawadee zag ik bv: http://www.sawadee.nl/alleen-op-reis/ met een overzicht van reizen waar al meerdere alleengaanden zijn.

En anders kun je altijd nog zoiets doen: http://www.sawadee.nl/wieisdemolreizen/ ... id-afrika/ :D

(Jeetje, het begint wel weer te kriebelen met al die sites hoor. Hoop dat de omstandigheden tzt weer worden dat ik ook weer eens kan gaan :j )

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:22

Ik ben 3x met Fox geweest. Voordeel is dat je niet extra betaalt voor een eenpersoonskamer bij een singlereis.
Nadeel vind ik dat je enorm veel, eigenlijk alles, met de groep doet. Dat is mij 2x wel goed bevallen en 1x absoluut niet.
De hotelstandaard van Fox ligt wat hoger dan bij bijvoorbeeld Sawadee en Djoser. Comfort staat ook redelijk hoog in het vaandel, waardoor je toch een iets minder avontuurlijk publiek aantrekt.
Boabab houdt rekening met schoolvakanties en is dus ideaal alsje in het onderwijs werkt, aantrekkelijk qua prijs, matig qua overnachtingen.
Sawadee en djoser zijn vergelijkbaar in hotelstandaard en zijn beiden geschikt voor iets avontuurlijkere mensen dan bij Fox.

Ik ga dit jaar met Djoser en wil ook nog graag Sawadee uitproberen.
Koning Aap trekt mij om de een of andere reden niet :')

Even mijn reizen op een rijtje :D Rondreis Panama, Rondreis Cuba, Kampeerrondreis Ijsland en dit jaar wordt het de trans-Mongolie express!

_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:38

Beetje laat maar zal toch nog even reageren op je vraag. De entreegelden van optionele excursies waren niet inbegrepen. Ik heb daar ook vrij weinig van gedaan aangezien ik ook wel hou van een dagje aan het zwembad. Dat half pension klopt maar wij hebben ons door de chauffeur naar goede en goedkope (1,5 euro voor een heel luxe broodje) restaurantjes laten brengen waar hij dan ook te eten kreeg in een aparte ruimte voor chauffeurs. Ook hebben we een aantal keer (ongeschild!) fruit tussen de middag gegeten dat je langs de kant van de weg kunt kopen.
Wat ik precies kwijt was weet ik eigenlijk niet meer, de enige kosten die me achteraf tegenvielen waren de fooien. Al is dat voor die mensen daar een vorm van inkomen die ze niet kunnen missen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 17:59

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 21:27

lol, juni is heel wat anders dan nov/dec :)

Maar voor het geval er bokkers wat aan tips hebben en misschien al zoekend naar ervaringen in dit topic terecht komen...

Ik heb 2x met Djoser een groepsreis gemaakt.

1x naar Indonesië, Bali-Flores-Komodo-Lombok (yup in deze volgorde) met een 7 daagse boottocht vanaf (west)Flores, langs het Komodoreservaat (meerdere eilanden), langs de kust van Sumbawa naar Lombok
Begeleiding was een nederlandse gids die op Bali woonde. Was een 21-daagse reis volgens mij. Dit was in sept/okt 2004.
Geweldige reis, maar ook omdat het voor ons (ik was samen met mijn zus) onderdeel was van een 3 maanden durende reis naar Indonesie/Maleisie, dit gedeelte hebben we dus georganiseerd gereisd, de rest backpackend op de bonnefooi.

1x naar Fins Lapland, 7 dagen totaal, 3 daagse hondesledetocht in 2006
Wederom prachtige reis, maar totaal anders

In 2004 hadden we nogal wat eisen, waar Djoser echt super met heeft meegedacht en meegewerkt, uiteindelijk hoefden we maar 50 euro meer te betalen. We hebben de vertrekdatum van NL naar Indonesie vervroegd met ruim 2 weken en aangevlogen op een andere luchthaven (Sumatra ipv Bali), de vertrekdatum vanaf Indonesie verlaat met 3 weken (dus totaal 2 maanden in Indonesie ipv 3 weken), de vertrekdatum vanaf Kuala Lumpur, waar je normaal alleen een tussenstop maakte ivm vliegen met Malaysia Airlines, verlaat met een kleine maand.
Behoorlijk wat aanpassingen in de vluchten, vertrektijden, visa die wel/niet/wel/niet aangevraagd moesten worden (wat voor de normale reis toen niet hoefte) enz.

In 2006 hebben ze ook wat moeite moeten doen voor me, maar dit keer doordat ik een zeer strict dieet volgde, glutenvrij, wat ik ook nog eens vrij kort wist dus nog best gestressed om was, daar vind ik inmiddels na 8 jaar wat makkelijker mijn weg in maar toen nog niet echt. Alle medewerking gehad met contact leggen met het hotel waar we verbleven en de organisatie die de hondesledetocht organiseerde.

Bij beide reizen was er een programma vastgesteld waarbij alle transfers en 'grote' gebeurtenissen binnen de reis incl was (zoals de bootreis/hondesledetocht).
Maar ook aardig wat niet incl, dit waren dan met name entreegelden/facultatieve excursies enz.
In finland kon je bijv een sneeuwscootertocht maken, dit was niet inbegrepen maar je kon er ook voor kiezen het niet te doen.

In indonesie was er wat minder keuze wat betreft 'meedoen' met bepaalde excursies, aangezien het een rondreis was, er werden veel kleine excursies gedaan tijdens reisdagen.
Maar daar was het zo dat er op de eerste dag gevraagd werd een bepaald bedrag in de 'pot' te doen, hieruit betaalde hij dan in 1x alle entreegelden maar zorgde er ook voor dat er fooien werden betaald waar nodig (al stond je natuurlijk vrij om ook wat te geven). Het bedrag dat in de pot gedaan moest worden was 1 malig (alleen aan het begin dus) en was een realistisch bedrag, geen enorm bedrag dus (het is 10 jaar geleden dus weet de hoogte niet meer).
Lunch en avondmaaltijden waren niet incl. bij deze reis behalve tijdens de boottocht.

Beide keren waren groepen 'gemengde' groepen, wat stelletjes, een aantal singles, singles gingen dan wel 'samen' met een groepsgenoot op een kamer btw, jong en oud door elkaar, wel alle enigzins avontuurlijk ingesteld, maar daar waren de reizen ook wel naar. Enige conditie was voor beide reizen wel vereisd >.<

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:35

Ik schop het topic weer omhoog.

Ik kwam dit topic tegen via de zoekfunctie. Nu heb ik, denk ik, een behoorlijk domme vraag, maar wellicht weten jullie dit: wat is het verschil tussen een groepsreis en een singlereis?

Ik wil namelijk ook graag alleen op reis en niet te veel extra kwijt zijn aan bijv. een tweepersoonskamer. Ik heb mijn oog (ook) laten vallen op FOX reizen, en ben nu benieuwd wat het verschil tussen de twee is...

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:41

Ik ben in 2011 met een groepsreis gegaan via Djoser naar Zuid Afrika. Fantastische reis en super gemixt gezelschap. Jongere en oudere stellen, jongeren alleen, ouderen alleen. Echt onwijs genoten.

Ik denk dat dat ook je verschil is tussen groeps of single reis. Bij single is natuurlijk iedereen alleen. Bij een groepsreis niet per definitie, bij mij was het dus half half.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:46

Ah zo! Maar single ga je dus wel met een groep mee?

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:55

Picassox schreef:
Ik schop het topic weer omhoog.

Ik kwam dit topic tegen via de zoekfunctie. Nu heb ik, denk ik, een behoorlijk domme vraag, maar wellicht weten jullie dit: wat is het verschil tussen een groepsreis en een singlereis?

Ik wil namelijk ook graag alleen op reis en niet te veel extra kwijt zijn aan bijv. een tweepersoonskamer. Ik heb mijn oog (ook) laten vallen op FOX reizen, en ben nu benieuwd wat het verschil tussen de twee is...

'
Ik ga toevallig komende november met FOX naar Zuid-Afrika.
Het verschil tussen een groeps en een singlereis is eigenlijk het volgende:
Bij een groepsrondreis zijn het voornamelijk stellen die de reis boeken. Alleen boeken kan wel.
Bij singlereizen reist iedereen alleen. Het voordeel hiervan is vooral dat je makkelijk aansluiting vind bij de groep en dat er altijd wel iemand is met wie je ergens wat kan gaan eten. Dat zijn vooral de momenten waarop je je als alleen reizende in een groepsreis met voornamelijk stellen, best alleen kan voelen.

Waarom ik voor Fox heb gekozen en niet voor een van de andere aanbieders is de reis. Ik wil persoonlijk namelijk liever niet dagelijks 7+ uren in een auto/bus zitten. De reis van Fox sprak me daarom enorm aan. Daarnaast vind ik het forum op Fox echt een pluspunt. Zo kan je mooi voor het boeken alvast kijken welke mensen er geboekt hebben (leeftijden enz). Dit word ook wel bij de data aangegeven, maar de leeftijden worden daar ruim aangegeven. Bijv. 25-40 jaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:06

Ik ben single en ga gewoon mee op groepsreizen.Er zijn wel aparte singlereizen maar die lijken me vooral leuk als je op reis een partner wil vinden. Overigens stikt het overal van de mensen hoor, als je als single naar het buitenland gaat kun je daar snel genoeg zelfs levenslange vriendschappen sluiten! *\%/* :))

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:10

Dat klopt helemaal hoor @anjali.

Voor mij word het echter mijn eerste reis alleen. Ik vind het dus wel prettig om dat met een groep te doen.
Veel mensen denken bij het woord singlereizen altijd meteen aan een partner vinden. Dat is echter helemaal niet de intentie van die reizen. De mensen die ik tot nu toe gesproken heb die op zo'n reis mee zijn gegaan, hebben dat ook helemaal niet zo ervaren.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 17:19

Picassox schreef:
Ah zo! Maar single ga je dus wel met een groep mee?

Ja hoor, in mijn groep was de helft single. Ik vond juist de combinatie heel leuk!

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 19:59

Mijn ervaring met groepsreizen is dat er altijd wel singles bij zitten, en die vinden altijd wel aansluiting bij de rest van de groep! :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 11:41

Het enige waar ik beetje bang voor ben, is dat er singles zijn die daar komen om een partner te zoeken. Dat wil ik namelijk niet, ik wil echt puur voor de reis en niet om anderen te ontmoeten.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 12:02

Ik ben alleen met Shoestring op reis geweest. Ik wilde heel graag naar Kaapstad om mijn neef op te zoeken maar dat ging slechts om een aantal dagen (mijn neef kon verder geen vrij krijgen) en vond het niets om alleen door Afrika te gaan reizen of voor 3 dagen naar Kaapstad te vliegen. Uiteindelijk voor deze reis gekozen: https://shoestring.nl/groepsreis-zuidel ... en-prijzen

En dit was echt de vakantie van mijn leven! Je ziet zoveel mooie dingen, leuke groep met verschillende mensen, leuke reisleiding en echt super toffe trip! Het is wel "basic" veel kamperen maar daardoor tref je wel gelijkgestemde mensen en over het algemeen geen "oudere" mensen (die gaan niet drie weken in een tent liggen op een matje). Wat ook een voordeel was van deze reis is dat veel organisaties dezelfde route afleggen en je steeds ook buiten je groep dezelfde mensen tegen komt. Zo ben ik op een verjaardag van een Engelse jongen geweest en heb een hele leuke avond gehad met twee Noorse meiden en hun gids. Met de groep was het ook heel erg leuk en bijzonder omdat je samen zo'n gave dingen meemaakt! Op safari in Etosha, slapen midden in de Okavongo Delta, de camping delen met olifanten, skydive in Namibië dat schept wel een band :)

En het grootste voordeel aan alleen mee met een (groeps) reis, je kan lekker doen waar je zelf zin in hebt en de excursies uitzoeken die jij graag wil doen!

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 15:42

Wat grappig dat mijn topic is ge-upt :))
Ondertussen ben ik sinds de singlereis naar Marokko met Mambo nog een keer op singlereis geweest! Met Crusj een week naar Lesbos. Ook een aanrader! Crusj is wel meer gericht op zon/strand vakanties, maar ik merkte in mijn groep dat er echt heel divers volk tussen zat. Mensen die bewust kwamen voor zonnen en uitgaan, maar ook mensen die er cultureel op uit wilden. Had dus genoeg aansluiting :)

Picassox schreef:
Het enige waar ik beetje bang voor ben, is dat er singles zijn die daar komen om een partner te zoeken. Dat wil ik namelijk niet, ik wil echt puur voor de reis en niet om anderen te ontmoeten.

Ik heb die ervaring helemaal niet. Precies wat hierboven al is genoemd is het bij een groepsreis gemengd gezelschap (van stelletjes en alleenreizenden) en bij een singlereis zijn alle mensen alleenreizend. Het is net waar jouw voorkeur naar uit gaat. Zeker als je een rondreis boekt komen mensen niet specifiek om iemand te ontmoeten, maar juist om dát land te zien. Bij mijn reis naar Marokko zaten ook alleenreizende die geen single waren maar waarvan hun partner niet mee op reis wilden, dus singlereis betekent niet dat iedereen vrijgezel is, maar dat je alleen boekt.
Met Crusj is het trouwens wel meer singles die een partner zoeken (vanwege het soort vakantie: week zon/strand), maar zelfs daar vond ik dat niet de boventoon voeren en heb ik een heerlijk culturele vakantie gehad!