Isle of Rum in Schotland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Isle of Rum in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 04:03

Ik ben in October voor mijn studie (Animal Behaviour and Welfare) 5 dagen naar Rum in Schotland geweest.

Rum is een eiland met ongeveer 30 tot 40 inwoners en ligt in de 'Inner Hebrides' aan de West kust. We zijn met een kleine groep met de bus van Cambridge naar Fort William gereden en vanuit daar met de boot naar het eiland. We verbleven in een klein hostel naast het kasteel. Het eiland kent prachtige natuur en daar hebben we volop van genoten. De inwoners zijn op het moment bijna allemaal wetenschappers.

Meer info over Rum op Wikipedia (Engels): http://en.wikipedia.org/wiki/R%C3%B9m
Website van Rum: http://www.isleofrum.com/

We zijn rond 8 uur in de avond vanuit Cambridge vertrokken. Onderweg zijn we nog gestopt bij het viaduct dat in de Harry Potter films gebruikt is. We zijn de heuvel opgelopen en aan de ene kant hadden we een prachtig uitzicht over het meer en aan de andere kant over het viaduct.
Afbeelding

https://scontent-a-lhr.xx.fbcdn.net/hph ... 5371_n.jpg

Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 6860_n.jpg

Afbeelding

In de ochtend kwamen we aan in Fort William hebben we boodschappen gedaan, want we moesten zelf koken en er is geen mogelijkheid op het eiland zelf om eten te kopen (alleen een mini winkeltje met wat snoep e.d.).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We hebben veel gewandeld op het eiland en ik heb heel wat wildlife kunnen bekijken. Vooral veel ervaring op gedaan voor mijn studie. Het eiland heeft onder andere een red deer (edelhert) research area waar data over de herten wordt verzameld vanaf de jaren 70.

Verder hebben we een van de hogere heuvels/bergen op het eiland beklommen. Dat leek van te voren best makkelijk, maar eenmaal op de berg viel dat toch tegen. De grond is erg nat en ze zakt flink weg. Ook liggen er veel losse rotsblokken waarmee een pad op de zompige grond is gemaakt. Het was dus de hele dag flink klimmen. Het doel was om een aantal nesten te bekijken een PhD student te helpen met het uitzetten van een grid voor zijn onderzoek. Voor mij was de afdaling vooral minder, omdat mijn knie flink zeer deed. Gelukkig wel alles mee kunnen doen de rest van de dagen. Terug in Cambridge bleek ik mijn banden overbelast te hebben, doordat ik een beetje een instabiele knie heb. -O-

We hebben naast klimmen, wandelen en herten kijken ook een van de bewoners geholpen. Vanuit de beheerder van het eiland wordt er langzaam (weer) wat meer toegestaan. Daarom mag hij daar een kleine boerderij beginnen. We hebben hem geholpen met palen en planken over zijn land te dragen, want zijn hij is daar met zijn vrouw een schuur aan het bouwen. Ook ben ik 2x om uurtje of 7 gaan wandelen en heb soms prachtige foto's kunnen maken. Verder hebben we 2 presentaties gehad in het buurtcentrum/pub/schuilplaats voor de regen.

Maar genoeg gepraat. Ik heb dit topic gemaakt voor de foto's, want die beschrijven veel beter hoe mooi het daar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rum is zeker een aanrader voor de liefhebber van natuur, maar een kleine waarschuwing. Het kan er erg koude zijn. Wij hadden bijzonder veel geluk met zon en de bewoners van het eiland hadden het vermoeden dat ze tot aan de zomer alleen nog maar regen zouden krijgen, doordat het bij ons zulk mooi weer was. Naast herten zijn er de half wilde highland pony's, highland cattle, half wilde geiten, noordse pijlstorm vogels, zeearenden, steenarenden, otters, dwergvinvissen, bultruggen, orka's, reuzehaaien, zeehonden, verschillende soorten dolfijnen en nog veel meer. Daarnaast kun je er mountainbiken en vooral wandelen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:07

Prachtig stukje van Schotland :j Rum ben ik zelf nog niet geweest, maar staat op de wishlist, zeker na het zien van deze foto's.

Ik heb een vergelijkbaar knieprobleem en loop in heuvelachtig terrein met een kniebrace, helpt enorm. Wandelstokken bij een afdaling helpen ook erg goed, maar vind ik zelf niet altijd even handig.

Freefeelster

Re: Isle of Rum in Schotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 09:19

Wat mooi joh! Mooie foto's en kleuren!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:24

Wauw, wat een prachtige natuur daar! Je had er mooi weer bij zeg! Mooie foto's ook, prachtige kleuren. :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:27

Prachtige omgeving, hele mooie foto's!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 12:32

Prachtige foto's van Schotland.
Ik vind de westkant sowieso al prachtig, maar dit eiland lijkt me dus zeker een aanrader. Gaaf.

Die zonsondergang is trouwens echt schitterend vast gelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:03

Wauw, wat een mooie foto's heb je gemaakt, zeg! Fijn dat je er zulk prachtig weer bij had en zoveel mooie dieren hebt gespot! :)

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:06

Ik vind Schotland zo geweldig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:11

Zover ik weet zoeken ze nog bewoners.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:19

Wow prachtig!

Afgelopen zomer voor het eerst in Schotland geweest, wat een prachtig land!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:43

Schitterend eiland zo te zien. Erg mooie foto's.
Was dat de Hogwarts Express?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:20

mbkaatje schreef:
Schitterend eiland zo te zien. Erg mooie foto's.
Was dat de Hogwarts Express?

Dat was idd de Hogwarts Express, of althans, de toeristische variant, maar het staat leuk als je even naar viaduct aan het kijken bent en ineens komt zo'n trein langs.

gaucho schreef:
Prachtig stukje van Schotland :j Rum ben ik zelf nog niet geweest, maar staat op de wishlist, zeker na het zien van deze foto's.

Ik heb een vergelijkbaar knieprobleem en loop in heuvelachtig terrein met een kniebrace, helpt enorm. Wandelstokken bij een afdaling helpen ook erg goed, maar vind ik zelf niet altijd even handig.

Een kniebrace is idd een goed idee, maar dan wel voor beide knieën, want het probleem zat niet alleen rechts. Wandelstok vind ik niet zo'n probleem. Heb daar vroeger in de bergen mee gelopen (als kind), dus ik kan er denk ik wel mee om gaan.

Morganlefay schreef:
Zover ik weet zoeken ze nog bewoners.

Ze willen idd wat meer bewoners, maar je moet er wel tegen kunnen. Er is nauwelijks iets daar, naast de natuur en ik denk dat het soms best eenzaam kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:55

Is me iets te koud daar. Maar een enkeltje Stranraer :j

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 18:02

Ben zelf 10 dagen Galloway/Dumfries geweest. Bij Castle Douglas in de buurt en het is daar idd ook prachtig.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:06

Wat super leuk! wat houd jou studie in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:03

Gaaf man! , en het harry potter viaduct <3

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 19:25

@Ladybird Hoe goed is je Engels?
You will gain a thorough understanding of how and why animals behave in the ways they do, and learn how this knowledge can be applied in areas such as the management and conservation of wild and domesticated animals. You will also acquire the skills needed to carry out your own investigations in order to contribute to future discoveries.

The core theme of is the study and interpretation of the natural behaviour of animals and reflects the development of the discipline from both psychological and zoological origins. Our course covers the study of behaviour across the range of wild, farm, companion and laboratory animals.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:48

Heel slecht. :') dit word te lastig..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-14 20:54

In het kort gaat het over hoe en waarom dieren zich gedragen. De kennis pas je toe in, bijvoorbeeld dier management en natuurbeheer of wilde en gedomesticeerde dieren. Je leert vaardigheden om je eigen onderzoek uit te voeren. Het hoofd thema is het bestuderen en interpreteren van het natuurlijk gedrag van deren via psychologie en zoölogie (dierkunde). De studie gaat onder andere over wilde dieren, boerderij/veehouderij dieren, gezelschapsdieren en laboratorium dieren.