paarden voor dummies les 5: de basisgangen+figuren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

paarden voor dummies les 5: de basisgangen+figuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:30

viewtopic.php?f=7&t=532111
viewtopic.php?f=7&t=535314
viewtopic.php?f=7&t=539115
viewtopic.php?f=7&t=542625
En welkom opnieuw allemaal voor onze 5de les. Zij die nog niet kunnen meedoen wegens nog altijd aan het ziekenbed gekluisterd na het beoefenen van onze vorige les, veel beterschap en ik hoop dat jullie snel te been zijn om de volgende lessen af te maken.

Vandaag gaan we beginnen met de dressuur. We zullen starten met de basisbeginselen en de figuren. Ga naar uw paard toe en doe de stal open. U paard is nog altijd opgezadeld van vorige week dus dat bespaart ons tijd. Maakt u zich geen zorgen over de kale plekken die onder het dekje en op zijn hoofd te vinden zijn, dat groeit wel weer aan. Neem uw paard uit de stal en begeleid hem naar de bak.

Met begeleiden bedoel ik dat u het paard bij de teugels neemt, u eerst de stal uit, dan het paard netjes volgen. Niet uw paard eerst vijf pirouettes draaien met een blik van “Waar ligt dat gat nu waar ik doorheen moet?”, u tegen de muur geplet en uw paard de horizon achterna. Misschien vrij logisch als het paard een week geen buitenlucht gezien heeft. Bedank de jongen uit les twee met de scooter nogmaals vriendelijk voor het terugbrengen van het paard(je moet toch eens overwegen hem in dienst te nemen als je persoonlijke paardenvanger. Gek trouwens dat hij telkens blijft opduiken net als jouw paard de loop opgaat. Alsof hij geen ander leven heeft dan de hele tijd in jouw buurt rond te rijden. Misschien vind hij je wel leuk. Ik zou de volgende keer eens naar zijn naam vragen enzo. Hij ziet er niet zo slecht uit. Nee hij is best wel knap. En als je een man bent weet hij misschien wel een leuk meisje voor je….Oja, dit gaat natuurlijk over paardrijden ik was weer aan het afwijken sorry ).
U neemt het paard naar de bak en stapt op. Nu observeert u even alles goed. Die twee lederen riemen aan het zadel met dat ijzeren geval aan het einde zijn de stijgbeugels. Daar steekt u uw voeten in. Niet te ver, want dat kunt u niet zo hard meer schoppen. Deze stijgbeugels dienen voornamelijk als gaspedalen en gedeeltelijk ook als de koppeling om een versnelling hoger of lager te gaan. Op de hals van het paard liggen twee lederen touwen. Dat noemt men de teugels. De teugels hebben voornamelijk de functie van rem, stuur en het mooi laten lopen met het hoofd(meer hierover later).
Uw eerste paar teugels neemt u tussen uw pink en ringvinger, uw tweede paar tussen uw ringvinger en middelvinger. Nu gaan we beginnen met het stappen. U drukt uw kuiten zachtjes tegen het paard aan om het gaspedaal te activeren. Uw paard reageert niet? Nu geeft u uw paard een schopje met uw been. Jaaa! We zijn vertro…O nee wacht even, we zijn helemaal niet vertrokken, uw paard heeft gewoon zijn voet achterste hoef in de slaapstand gezet en is nu gezellig aan het snurken. Nu verwijdert u beide benen een halve meter van het paard af. Met uw hakken stampt u uit volle macht tegen in de ribben.

Probeer voorzichtig uzelf van de muur af te plakken waar u zojuist tegenaan gelanceerd bent. Ik heb nog helemaal niet gezegd dat we zouden stoppen, uw lanceerafstapmethode bewaart u maar voor later.

Omdat het paard blijkbaar niet veel zin heeft om te vertrekken en we nog niet aan de hulpmiddelen toe zijn, gaan we maar iets anders verzinnen. Stap van uw paard af en zoek een lange stok en een visdraad. Bind de draad vast aan het uiteinde van de stok, aan het andere einde hangt u een wortel. Nu stapt u op uw paard en gooit de hengel uit voor zijn neus. U zult zien dat uw paard langzaam zijn ene oog opendoet, daarna zijn andere oog, dan zijn ene neusgat optrekt, daarna zijn andere en vervolgens zal vertrekken.

Draai uw paard een halve slag om door aan de rechterteugel te trekken en zet hem stil. Stap af, zet het paard aan de kant en ga materiaal halen en repareer het hek. Uw paard volgde de wortel voorbeeldig, denkt u er in het vervolg dan ook aan om tijdig de stok naar links of rechts te draaien zodat het paard niet de wortel achterna door het hek stormt?

Het lijkt mij verstandig dat we in afwachting van de volgende les waarin we de hulpmiddelen zullen bespreken, voorlopig nog zullen houden met de wortelstokmethode. Stap op het paard en gooi de stok uit. Iedere keer als u in een bocht komt, draait u de stok een beetje mee met de bocht zodat het paard niet weer door het hek loopt. Nu gooit u de stok iets verder uit, uw paard zal sneller beginnen stappen. Dat noemt men uitgestrekte stap. Druk uw benen nu aan en zeg HOP met uw stem, nu gaat uw paard draven. In draaf gaat u staan-zit-staan-zit-staan-zit… Als het paard te langzaam gaat, doe de stok dan een eindje langer.

Sta terug op uit het zand(draai uw neus terug recht op uw gezicht), vang uw paard en kruip er terug op. Als u de wortel verder uitgooit om sneller vooruit te gaan, moet u evengoed nog altijd staan-zit-staan-zitten. Niet in duizelig tempo staanzitstaanzitstaanzitzitstaanzitstaanstaanzitzitzitstaanzit-
staaanzitstaanzitzitzitstaanzitstaanhalfstaanhalfzithobbelschuifBAF. U bent duidelijk nog niet toe aan onze uitgestrekte draf, deze zou ik deze week wat extra oefenen als ik u was.

Nu gooien we de hengel weer uit in draf en gaan we in het zadel zitten. Ons buitenbeen doen we een beetje naar achter en in een bocht roepen we YIHAW!. Uw paard zal nu gaan galopperen.Goed zo, zet uw paard terug stil door de wortel voor de neus weg te nemen en aan de teugels te trekken.

Kruip onder uw paard vandaan en veeg uw vuil achterwerk af en kruip terug in het zadel. Misschien toch niet zo verstandig om de wortel voor het zicht weg te doen door hem verticaal naar boven te gooien, uw paard volgt de wortel precies niet alleen in horizontale, maar ook in verticale richting.

Nu u de basisgangen onder de knie heeft, zullen we beginnen met de basisfiguren. Zet uw paard in draf, dan gaan we de volgende figuren uitproberen:

-De cirkel: Rij op de linkerhand, iets achter de E draait u uw wortel naar links. Vervolgens 5° naar rechts. Dan weer 7° links. Terug 3.5° naar rechts. Kom bij de B een pas op de hoefslag. Draai weer 45° naar links. Nu 5.265° naar rechts. Draai de stok terug naar links met een draai van 2.4°(weet u nog waar u nu zit in de paddock? Ik ook niet…)

-De gebroken lijn: Draai uw wortel 45° naar links. In het midden van de bak, draait u uw wortel 45° naar links. Sta terug op uit het zand. Uw paard draait dan misschien naar rechts, u moet ook liefst meegaan dan in plaats van rechtdoor te blijven vliegen.

-De middelijn: -Halverwege de wending een draai van 45° maken met de stok. Bij naderen van de volgende bocht weer een draai van 45°.

-de slangenvolte: U draait de stok van de wortel naar het midden als u op de lange zijde bent. Aan de andere kant, draait u naar rechts, en dan draait u de stok weer naar het midden, aan de andere kant de stok naar links, en weer naar het midden, en weer naar rechts…Goed zo, maar het kan beter. Dit is een slangenvolte met 3 bogen. Probeer er eens eentje met 4…ja dat ging ook goed, en nu 5..goed de wortel draaien, 6 bogen nu, draaien met die stok! 7 bogen, geef u paard een extra schop om vooruit te blijven..8 bogen…9 bogen…10 bogen…goed zo, blijven doorgaan!

Veeg het zand uit uw ogen. Ga nu naar uw paard toe en probeer voorzichtig de in de knoop geraakte voor-en achterbenen te ontwarren. Als u op een gegeven moment een slangevolte van 25 bogen probeert te krijgen kan dat wel eens ingewikkeld worden voor paardenbenen(letterlijk ingewikkeld).

Dit lijkt me niet volledig de bedoeling. Het is ook vrij logisch aangezien u nog geen hulpmiddelen heeft. Een èchte wedstrijdruiter kan niet zonder die dingen, mensen die beweren dat ze zonder hulpmiddelen rijden, hobbelen thuis wat rond met een recreatieknol. Nee, wilt u ècht goed kunnen rijden, dan zal ik u volgende keer een wijze les in het gebruik van hulpmiddelen en teugels geven. Tot dan!

[edit: staan-zit gedoe rekte de pagina een beetje uit ]

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 21:41

whaha.. wederom weer geweldig! ik kan niet wachten tot de volgende les! je helpt me echt heel goed..! ik reed eerst heel anders, maar sinds ik jou methode heb toegepast, gaat het steeds beter! (ik val ook vaker, maar dat hoort erbij )

RodeoRoxy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:06

Haha weer een super stuk!!!

Puera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:09

Die wortelmethode werkt uitstekend voor het leren strekken in draf. Nu moet ik 't alleen nog leren uitzitten. Nou ja, maar verder gaan oefenen zodra mijn stuitje weer heel is.

ImkeTarek

Re: paarden voor dummies les 5: de basisgangen+figuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:10

weer geweldig! morgen weer op mn paardjes uitproberen! ik weet het zeker, die slangenvolte met 25 bogen gaat me ook lukken!! en wortels hebben we gelukkig zat liggen!!

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:11

Whaaaahaahaaa, jij hebt je roeping echt gevonden

Eve_lien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:00

Ik vond je andere delen net iets geweldiger.
Maar een beetje minder geweldig, blijft nog steeds geweldig.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:26

Hij is weer super hoor
Die wortelmethode ga ik ook maar eens proberen

Leliev

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:41

kost me wel veel wortels..
misschien eens een langere stok proberen??

SHALALA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 11:16

DunDijk schreef:
Hij is weer super hoor
Die wortelmethode ga ik ook maar eens proberen

Hahaha ik ook

Vind het echt helemaal geweldig, hoe kom je er toch op

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:24

Dat met die wortel is wel het ei van Columbus zeg, wàt een idee!!!

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:55

Citaat:
U zult zien dat uw paard langzaam zijn ene oog opendoet, daarna zijn andere oog, dan zijn ene neusgat optrekt, daarna zijn andere en vervolgens zal vertrekken.

Geweldig.
Ga zo door.

Mowoah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:14

Haha súper

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:26

Nu alleen nog een uitgever!

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:30

Eve_lien schreef:
Ik vond je andere delen net iets geweldiger.
Maar een beetje minder geweldig, blijft nog steeds geweldig.

Haha, ik dacht precies hetzelfde

Maar het blijft leuk hoor!

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:48

ik vind het ook nog altijd super moet er wel aan denken ze op tijd te gaan zoeken

doe zo door!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 18:06

Citaat:
Bedank de jongen uit les twee met de scooter nogmaals vriendelijk voor het terugbrengen van het paard(je moet toch eens overwegen hem in dienst te nemen als je persoonlijke paardenvanger. Gek trouwens dat hij telkens blijft opduiken net als jouw paard de loop opgaat. Alsof hij geen ander leven heeft dan de hele tijd in jouw buurt rond te rijden. Misschien vind hij je wel leuk. Ik zou de volgende keer eens naar zijn naam vragen enzo. Hij ziet er niet zo slecht uit. Nee hij is best wel knap. En als je een man bent weet hij misschien wel een leuk meisje voor je….Oja, dit gaat natuurlijk over paardrijden ik was weer aan het afwijken sorry ).

*heeft intussen de scooter jongen in dienst genomen....
zijn naam is henk *

weer geweldig!!

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:21

haha hij is weer leuk .

Pikolino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:57

*heeft alle topics gelezen*

hahah super ik kijk uit naar de volgende les

Dreamer_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:24

maar m'n paard lust geen wortels.. wat nu ?

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:20

whahah echt leuk

OlympicOrry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:23

whahahah super.

OdiEtAmo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:31

Haha, ik lig onder mn bureau
GE-WEL-DIG!

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 01:13

Wortel methode werkt goed. Ben benieuwd na de volgende les. Maar ga eerst deze nog een paar keer oefenen!

Livado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 01:49

Dit topic hoort niet in 't Kippenhok !!
Bij 'rijtechnische problemen '' hoort het thuis. Wedden dat iedereen na het lezen van dit topic nooit meer vragen heeft over hoe men een soepel , gehoorzaam en uitgebalanceerd paard krijgt ?!!

Fantastisch uitgelegd. Zo'n handleiding bespaard me een hele hoop geld ( pff....die dure instucteurs )>
Je had veel eerder hiermee moeten beginnen.

Ben benieuwd naar les 6 !