Hmm.. ik ben alweer te lang uit Nederland weg. Tijdens mijn afwezigheid is de spelling namelijk alweer eens veranderd.. Is kippenhok of kippehok tegenwoordig de voorkeursspelling?
Dit omdat de woorden koeieuier en papagaaieeieren tegenwoordig respectievelijk koeienuier en papagaaieneieren zouden zijn. Daarvoor waren ze de woorden met de meeste klinkers op een rij, net als hääyöäie in het Fins..
Als ik dat zo zie zal het dus tegenwoordig kippenhok zijn, of niet?
greetje
Geplaatst: 10-04-02 09:05
Ja Joost kippenhok net zoals pannenkoeken hengstenhouders pennenlikkers kattenbrok paardenbrok en ga zo maar door
XJuul
Geplaatst: 10-04-02 12:01
als het meervoud is, dus een hok voor meerdere kippen, is het kippenhok, en als het enkelvoud is kippehok
In dit geval dus kippenhok....
joostvangestel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 12:20
Dan snap ik dat koeienuier nog niet.. Een uier is toch maar van een koe? Ook kunnen meerdere eieren van een papegaai komen.
Clinnn_
Geplaatst: 10-04-02 12:25
ik ben niet goed in spelling dus ik weet het in het totoaal niet....
Jurga
Geplaatst: 10-04-02 12:27
een kiep zit in een kiepenhok! Nee hoor, het is gewoon Kippenhok! EITJE!
UrbanL
Geplaatst: 10-04-02 16:03
joostvangestel schreef:
Dan snap ik dat koeienuier nog niet.. Een uier is toch maar van een koe? Ook kunnen meerdere eieren van een papegaai komen.
Euh een koe heeft toch 2 tepels ipv 1 of maak ik het nu heeel lastig .
Karin
Geplaatst: 10-04-02 16:09
In de nieuwe spelling (hoewel die ook al weer wat jaartjes oud is, van '96 ofzo) is het 'kippeNhok'. Bij dit woord is geen sprake van voorkeursspelling. Overigens is het altijd al 'kippeNhok' geweest, omdat zo'n ding over het algemeen bedoeld is voor het houden van meerdere kippen. Dit in tegenstelling tot het vroegere 'hondehok' voor één hond en 'hondenhok' voor meerdere honden. Maar ook dat is sinds een paar jaar standaard 'hondeNhok'.
Al dit soort woorden hebben nu een tussen-N. Maar daar zijn ook weer uitzonderingen op, bijvoorbeeld 'paardebloem' omdat dat een plant is. Maar vraag me alleen niet waarom dat nou weer uitzonderingen zijn...
Tok tok...
(met dank aan het Groene Boekje )
Clautje
Geplaatst: 10-04-02 16:53
Jurga schreef:
een kiep zit in een kiepenhok! Nee hoor, het is gewoon Kippenhok! EITJE!
ik denk t ook jah
joostvangestel
Geplaatst door de TopicStarter: 10-04-02 19:30
Prisca schreef:
Euh een koe heeft toch 2 tepels ipv 1 of maak ik het nu heeel lastig .
de laatste eer dat ik een koe zag, had die 4 tepels , maar dat heeft dan weer niks met de n in koeienuier te maken. Volgens mij heeft iedere uier nog steeds een koe (of omgekeerd... )
mariska
Geplaatst: 10-04-02 19:45
Ik heb het pas op school (ja, echt! school voor journalistiek) gehad. Je moet kijken naar het zelfstandignaamwoord dat ervoor staat. Als het meervoud alleen met een n kan, is het met een tussen-n. Vandaar kippenhok. Als het meervoud ook met een -s kan (denk maar aan weduwe en weduwes) dan is het zonder tussen-n.
Dan zijn er ook nog uitzonderingen. Een plantennaam die voor een deel uit een dierennaam bestaat (paardebloem) krijgt geen tussen -n. Een woord dat versteend is (dus al heel lang gebruikt wordt en niet meer bekend is als twee woorden (elleboog) is ook zonder n.
Spirit
Geplaatst: 10-04-02 20:42
Ik heb geleerd dat het is kippenhok omdat er meerdere kippen zijn. Dus ook hondenhok enz. Maar dat het wel zonneschijn is, omdat er maar 1 zon is (en dus ook maneschijn (er zijn wel meer manen, maarja).
Sibold
Geplaatst: 10-04-02 20:51
greetje schreef:
Ja Joost kippenhok net zoals pannenkoeken hengstenhouders pennenlikkers kattenbrok paardenbrok en ga zo maar door
Net als mierenneµker, of is het miereneµker???
Spirit
Geplaatst: 10-04-02 20:54
Mierenneµker! Er zijn meerdere mieren
mariska
Geplaatst: 10-04-02 20:59
Citaat:
Mierenneµker! Er zijn meerdere mieren
dat is de redenering van de oude spelling! De nieuwe regel is mier heeft maar een meervoud (mieren en geen mieres) dus het is mierenneuker
(eigenlijk maakt het dus niks uit, of je de oude of nieuwe spellingregels gebruikt... )
abcfgd1
Geplaatst: 10-04-02 22:02
ja maar Joost een pannenkoek word ook maar in 1 pan gebakken en toch is het pannen... die spelling is gewoon raar... en ik heb ook nog nooit een koei gezien met 2 spenen.......
lageveld
Geplaatst: 11-04-02 01:19
Dan ga ik toch voor miereneuker. Als dat niet versteend is weet ik het niet meer En ook heb ik nog helemaal nooit een koei gezien, laat staan dat ik weet hoeveel spenen deze nieuwe diersoort heeft haha. Of ben ik nu weer aan het miere..uhhh... nou ja.. laat maar
MarijeR
Geplaatst: 11-04-02 07:44
Karin schreef:
In de nieuwe spelling (hoewel die ook al weer wat jaartjes oud is, van '96 ofzo) is het 'kippeNhok'. Bij dit woord is geen sprake van voorkeursspelling.
Vandaar, toen was ik net van school af... Volgens mij maak ik met dit soort dingen echt veel fouten.
visje
Geplaatst: 11-04-02 10:24
Oei oei oei, de nieuwe spelling zit er bij jullie ook nog niet in zeg!
De regel 'als je er slechts 1 voor nodig hebt' is uit den boze. Het is een veel te moeilijke regel, omdat er veel twijfelgevallen zijn. Zo heb je bijvoorbeeld het geval 'bessensap'. Als je bessensap drinkt, heb je toch meer dan 1 bes nodig voor het sap? Nee, want uit één bes heb je al sap => geen tussen-n. Dit is erg verwarrend, omdat je vanzelf eerder denkt aan veel bessen. Het is volgens de nieuwe spelling bessensap omdat bes geen meervoud heeft op s.
Vanaf nu (wat zeg ik, het is al vele jaren veranderd ) zit het zo in elkaar:
Schrijf een tussen-n als het eerste deel van een samenstelling een zelfstandig naamwoord is dat niet op een e eindigt en een meervoud heeft op n.
- schoenendoos - planteneter
Schrijf géén tussen-n als het eerste deel van de samenstelling (zn.) op een e eindigt en een meervoud heeft op s.
- aktetas (akteS) - dieptezicht (diepteN, maar ook diepteS dus geen n) - hordelopen
UITZONDERINGEN
geen tussen-n: - eerste lid is de stam van een werkwoord: lachebek, brekebeen, knarsetanden
- eerste deel is een bijvoeglijk naamwoord: valsemunter, blauweregen, wildeman
- eerste deel is een niet-telbaar zelfst. naamw.: benzinegeur (je kan niet zeggen geem me 3 benzines), rijstebrij
- als het eerste deel koning, zon, maan of hel of iets boven ons is: zonnebank, maneschijn, onze-lieve-vrouwekerk
- planten met een dier erin: paardebloem, hazedistel
- bersteende samenstellingen: kattebelletje, schattebout (je weet niet waar de naam vandaan komt)
Tot zover de tussen-n in de eenvoudigste vorm. Nu heb je nog de tussen-n bij afleidingen, maar als je die ook wilt kennen, moet je maar eens een spellingsboekje raadplegen. Amen
Oja, laten we met zijn allen naar het kippeNhok gaan!