Zielig: Koeien, varkens, en kippen die geslacht worden???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zielig: Kippen, varkens en koeien die worden geslacht?

ja
33 (100%)

Totaal aantal stemmen: 33

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:12

ik zeg heel eerlijk: zielig maar wel lekker....
ik kan er niks aan doen, maar ik vrees dat het bij velen zo is Knipoog
toedeledoki
gillian

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:15

gillian schreef:
ik zeg heel eerlijk: zielig maar wel lekker....
ik kan er niks aan doen, maar ik vrees dat het bij velen zo is Knipoog
toedeledoki
gillian

te veel jiskefet gekeken gillian? maareh ik vind het ook wel een beetje zielig maar in de natuur is het soms nog erger! Sommige jagers spelen eerst met hun prooi voordat ze em levend verscheuren! En we zijn toch alleseters dus ik eet gewoon vlees.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:21

toevallig heb ik deze aflevering gemist Haha!
ik kan het echt niet laten hoor, zo'n lekker stukje vlees laten liggen Koe
das pas zielig, worden ze voor niks geslacht Verdrietig
toedeledoki
gillian

Wilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:34

Ik zag het laatst weer op TV hoe die dieren worden geslacht, echt te erg om naar te kijken. Maar ik vind vlees wel erg lekker en het is gezond .....

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 20:37

Dat is dus ook de reden dat ik nauwelijks vlees eet. Ik zal het nooit zelf kopen/klaarmaken of op brood doen. Alleen in een restaurant eet ik het weleens of als ik het bij iemand anders krijg. Als iedereen zou minderen met vlees eten, dan zouden er heel wat minder dieren geslacht hoeven worden. Als dieren een lang en goed leven hebben gehad en dan geslacht worden, heb ik er ook veel minder moeite mee dan dat ze gefokt worden voor de slacht en op een dieronterende manier in leven worden gehouden. Verdrietig

Als je al die kippen of schapen met z'n allen in een veewagen of trailer ziet zitten, helemaal tegen elkaar aan geperst omdat ze geen ruimte meer hebben, half stikkend omdat er geen lucht is en schreeuwend omdat ze bang zijn, dan hoef je toch spontaan geen vlees meer?? Verdrietig

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:21

dssrom al vanaf mijn 10e vegetarisch als eninige in de familie en het bevalt me goe!! kom op wees sterk

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 09:27

Ik word echt niet vegetariër hoor.
Oke, als heel NL dat nou zou worden zou het nog helpen. Maar 1 vegetariër meer of minder maakt ook niet uit.
Als ik het niet eet eet iemand anders het. Dus, waarom niet eten?
Vlees is lekker maar wel zielig idd, maargoed daar zijn ze inprincipe voor gemaakt. Zo eet de leeuw zijn prooi en eten wij ons vlees..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 10:56

dat van die leeuw en die prooi.. Oke, best, maar dat dier heeft lekker rondkunnen huppelen en weet ik veel wat unnen doen. Daarbij worden daar vaak alleen de zwakkere en minder kansrijke dieren gevangen en niet zoals wij doen: de sterke kansrijke.

En over dat: als iedere nederlander zo zou denken zou het helpen en nu niet..
Dat is dus eigenlijk ook onzin! Want iedereen denkt zo: als ik het niet opeet eet iemand anders het wel op Frusty . Tsja.. als iedereen zo denkt (en dat doen de meesten) dan blijft iedereen vlees eten.

Ik ben wel vegetariër maar niet echt omdat ik het zielig vind (nouja ook een beetje.. vind het gewoon stom hoe al die beesten worden gehouden), meer omdat ik een belofte heb gemaakt.

IIG, deze discussie wordt waarschijnlijk een welles-nietes spelletje, omdat je hier OF tegen OF voor bent.. denk ik Lachen

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 11:07

kijk dat ze geslacht worden is niets aan te doen, het gaat vaak erg snel zonder dat ze er iets van merken, alleen de stres daar voor.

Ik vind dat die slachtdieren gewoon ook een goed leven moeten kunnen lijden, dus grote stallen ed. Maar die kleine K hokjes ed Misselijk
daarom heb ik zielig.

dat ze geslacht worden nee, maar alles daarvoor ja !

¡!Ellen!¡

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 15:58

Wij eten sowiezo niet zo veel vlees. Als ik er niet bij nadenk vind ik het wel lekker, maar als ik denk van: "Dit was een lief kalfje, opgesloten in een hokkie..." Tja dan vind ik het eigenlijk niet lekker meer... Scheve mond\
En verder ga ik met Lara mee, het slachten gaat allemaal snel en voelen ze maar 1 sec ofzo. Maar alles daarvoor, dat ze opgesloten zitten en vetgemest worden in een klein hokje en met duizenden in een veewagen worden vervoerd... Daarom heb ik op zielig gestemd. Verdrietig

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:06

Ik vind het wel zielig, maar opzich niet dat ze geslacht worden, meer hoe er met (sommige) slachtdieren omgegaan wordt.....
Tsja, je moet er niet bij na gaan denken, als je vlees eet Haha! .

Ik ben trouwens vegetarisch Haha! .

Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:17

renza schreef:
Ik vind het wel zielig, maar opzich niet dat ze geslacht worden, meer hoe er met (sommige) slachtdieren omgegaan wordt.....
Tsja, je moet er niet bij na gaan denken, als je vlees eet Haha! .

Ik ben trouwens vegetarisch Haha! .

Ja ik vind het zielig hoe ze met die beesjes omgaan, net als die kistkalveren en legbaterijen enzo dat vind ik superzielig, maar als ze gewoon buiten ofzo rondlopen dan vind ik het niet zielig. Clown

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:39

Ik heb op zielig gestemd, maar ook omdat ik het zielig vind dat die beestjes geen mooi leven hebben gehad. Ze worden alleen maar vetgemest in kleine hokjes en alles, echt zielig.

Ik eet wel vlees, maar echt helemaal niet veel. Gewoon omdat ik het niet lekker vind, heel weinig vlees vind ik lekker, echt heel weinig. Ik wil ook wel vegetariër worden, maar mijn moeder heeft geen zin om steeds iets anders voor me te maken en daarom moet ik het maar doen als ik op mezelf woon, ofzo.

Ik ben het helemaal eens met Assie en Lara!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 17:41

wjerdo schreef:
kijk dat ze geslacht worden is niets aan te doen, het gaat vaak erg snel zonder dat ze er iets van merken, alleen de stres daar voor.

Ik vind dat die slachtdieren gewoon ook een goed leven moeten kunnen lijden, dus grote stallen ed. Maar die kleine K hokjes ed Misselijk
daarom heb ik zielig.

Kijk lara, dat zeg ik dus eigenlijk ook met die leeuw en die prooi, alleen heb jij het iets duidelijker uitgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:20

Maar nu wil ik hier even wat anders aanhalen.

Je bent een kipje wat onder in de rangorde staat.
Je zit in een legbatterij met nog 3 andere kippen.
Dan heb je dus 3 kippen om van je af te houden.

Nu ben je dat zelfde kipje in een ruime omgeving waar je los loopt.
Met nog 3000 andere kippen (let op! dit worden als op de verpakking aangegeven, scharrelkippen genoemd)
Je staat nog steeds onderaan in de rang. Nu heb je dus wel 3000 kippen om van je af te houden. En kippen blijven pikken tot je het loodje legt hoor.
Dit zelfde geld ook bij varkens.
Die maken echt een ander af als de boer niet snel dat varkentje eruit haalt en apart zet. En in een grote groep is dit moeilijker eruit te halen welke nu de l.u.l. is.

Dus let op met het zeggen van ik lust alleen scharrelvlees.
Het is zo dubbel.

Zelf denk ik dat het in Nederland nog wel mee valt met hoe er met de beesten omgegaan word.
Stress op de wagen is gewoon niet te voorkomen en ze kunnen denk ik beter dicht tegen elkaar aan zitten dan te los want dan rollen ze bij elke bocht naar de andere kant.

Maar buiten Nederland is het veel erger. Daar moet echt meer aangedaan worden via controles o.i.d.

HugoBoss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 20:49

Ik ben ook vegetarier alleen niet onder het eten!!...Weten jullie dan ook allemaal wat voor leven die dieren hebben gehad...ik denk dat iedereen denkt dat die koeien het slecht hebben gehad....ok doen we het op de manier waarop een boerderij ergens in Azie het doet...die koeien hebben fluwelen stallen en worden elke dag twee keer gemasseerd...das niet zielig nee..alleen betaald je wel meer dan 1000 piek voor een kilo van dat vlees...hebben jullie dat er wel voor over??...Ik weet zat boerderijen waar de koeien gewoon los staan en niet in van die kisten waar ze niet kunnen bewegen...zouden we nu met z'n allen alleen dat vlees kopen dan zouden die kistkalveren en koeien ook snel over zijn..hoeft niemand meer vegetarier te worden behalve als het voor hun gezondheid beter is of omdat ze het niet lusten....

Om even off topic te gaan...weet je wat er pas zielig is?? Ganzen en eendenlever....die eenden en ganzen worden een trechter in de snavel gedaan en dan volgegoten met eten zodat die lever het allemaal niet aankan en ontzettend uitzet...en dan zit iedereen...ohhw kijk eens wat een mooie grote eenden/ganzenlever...ja gek he?? Ik eet dus nooit meer lever...

Maar dat was even off topic zoals ik al zei

Ik ben zelf kok en ik hoop dat iedereen vis gaat eten i.p.v vlees want dan komen jullie allemaal bij mij eten en dan hoef ik niet op zoek naar een andere baan...hehe :lol:

Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 10:30

Ik ben ook vegetarier geworden i.v.m het dierenwelzijn.
Toen ik nog erg jong was, wou ik al geen vlees eten en at ik soms ook een paar dagen geen vlees, maar ik ben nu 3,5 jaar fulltime vegetarier zeg maar. En daar voel ik me erg goed bij.

blaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 15:26

ik ben een hele tijd vegetarier geweest, maar ik kreeg eetproblemen, dus moest ik van mijn moeder weer vlees gaan eten. nu eet ik het heel soms. soarma enzo eet ik wel, maar in plaats van een gehaktbal een ik een kaassoufle ofzo. ik denk er wel veel aan, ik vind het heel zielig. maar als ik thuis geen vlees eet, verdwijnt het bij ons in de prullenbak, en dat is nog zieliger, is het helemaal voor niets afgemaakt!

Dorine_81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 19:03

Ik ben het echt helemaal met kawa eens zoals de kippen die in een legbatterij zitten die zitten meestal met z'n drieen of vieren in een hokje als je ze met z'n 2en in hetzelfde hokje doet dan maken ze elkaar dus af want hoe minder ruimte (klinkt heel erg hard) hoe minder teretorium ze moeten verdedigen hetzelfde geld bij de varkens...en ik zie ook graag dat de varkens buiten lopen en de kippen maar helaas zijn er zoveel regels in Nederland dat ze gewoon niet buiten kunnen lopen dus ik zou zeggen pak eerst de regering aan en dan kunnen de beesten beter leven...!!!

En hier in Nederland hebben ze het absoluut niet slecht...!

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 22:04

ik vind die legbatterijen een beetje zielig maarja het is niet anders.
bij ons hebben de kippen een luize leven (behalve dat de helft is opgevreten door eksters Misselijk )
en ik eet geen paardenvlees en lamskotellen want dat vind ik gewoon zielig, vind ik he ik zeg niet dat het voor de andere minder zielig is en we weten thuis ook niet veel vlees

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 18:23

Kijk, het kan op 2 manieren. Als een kip/varken eerst tijden in zo'n miniehokje heeft geleefd, dan vind ik het idd zielig. Danb zou je je idd wel schuldig voelen. maar als zo'n dier eerst heerlijk rond heel gelopen, genoeg ruimte, ach, waarom dan niet? Zo'n beest is in no-time dood, merkt ie weinig van.

Ik eet alleen geen paardenvlees, het idee dat ik een dier opeet waar ik bijna al mijn vrije tijd aan besteed, nee, dat wil er bij mij niet in.

Ha, dit jaar gaan we aan de kalkoen of eend bij kerst! Ik heb er nu al zin in. Lips are sealed

Macario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 18:30

ik ben vegetarisch..

(zegt genoeg toch? Haha! )

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 19:30

Ik ben ook vegetarisch. Maar HOE vegetarisch zijn jullie? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar...

Ikzelf eet geen vlees vis enz, maar ook geen gelatine(botten van dieren) dat zit in heel veel snoepjes, kaas(daar zit stremsel in=kalverenmaag) en er zijn ook veel E-nummers die ik niet eet. Bijv E470 t/m 482 (en nog wel veel meer). Daar zitten ook dierlijke bestanddelen in. Het vervelende is alleen dat die E-nummers ook in brood zitten. Dus moeten we stad en land afrijden om 'vegetarisch' brood te halen. Ik eet ook geen margarine, beschuit, slagroom....pfff, er zijn echt keiveel dingen die ik niet eet, en dat allemaal vanwege die E-nummers!!

Ik draag ook geen leer (ok, ik rijd op een leren zadel. Das eigenlijk tegen mijn principe, maar tis echt mijn ENIGE uitzondering Frusty ),
Ik drink (nog) wel melk, en ik eet trouwens ook vegetarisch kaas. Dat is kaas met plantaardig stremsel (het heel Ierse Doolin).
Iedereen vind dat ik veel te ver ga, maar ik kon er niks aan doen(hihi). Want ik vond het zo banketstaaf om dan geen vlees te eten, maar wel botten.

Ik wil hier ABSOLUUT NIET mee zeggen dat iedereen dat zo moet doen hoor. Ik vroeg me alleen af, of er meer gekken rondliepen die zo moeilijk doen Haha!

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-01 20:52

tja ik denk ook je kan je vlees wel laten staan maar daar help je die dieren echt niet meer hoor...
dan nog worden ze wel geslacht
echt ik vind het vreselijk zielig en ik eet ook nooit echt nooit paarden vlees!!!!!!!!!!
tja waarom niet? dat kan ik gewoon niet door me keel krijgen dat vind ik nog veel erger..
tja misschien zullen dr nu afvragen waarom ik dat nog erger vind..
dat weet ik dus niet dat kan ik gewoon niet paarden zijn me meer waard ofzo..ik weet niet hoe ik dat moet uit leggen..
en tergelijker tijd zegt me ma dat het niet te eten is...ze vind het niet lekker natuurlijk haar mening...ook eet ik nooit vis lus ik niet ne het stinkt Knipoog Misselijk