Paarden tarten de wet van de zwaartekracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:15

Anna42 schreef:
.
Een paard houdt net wij wij vlak voor en boven de sprong heel diep zijn adem in. Na de sprong hoor je duidelijk dat de hoeveelheid ingeademde lucht met kracht uit de longen wordt geperst. Dit proces heeft een heel specifieke en vooral functionele reden. Allereerst hoe meer lucht in de ribbenkast aanwezig is des te lichter wordt het gewicht dat omhoog gebracht moet worden. Ten tweede zal een paard net als wij boven de sprong volstrekt in balans moeten zijn. Een continuerende ademhaling boven de sprong verstoort de balans. Bovendien moet het paard met deze ademhalingtechniek voor de sprong voldoende zuurstof opslaan om daar onmiddelijk na de sprong optimaal van te kunnen profiteren.

Zoals hierboven al opgemerkt is: het wordt steeds gekker!
Even snel een beste hap lucht zo vlak voor de sprong.
Je zou het bijna gaan geloven.
Die Anna gaat werkelijk alle natuurkundige theoriën herschrijven.

De eerstvolgende editie van het Engelse Nature zal inslaan als een bom!
"Horse influences gravity by just breathing"
by Anna42 Phd.

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:27

CGJ12 schreef:

by Anna42 Phd.

De hoeven uitkrabben wil ook nog wel eens helpen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:49

CGJ12 schreef:

by Anna42 Phd.

Zou hier ballongas bedoelt worden en valt dat onder doping???

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 14:55

sarabande schreef:
Zou hier ballongas bedoelt worden en valt dat onder doping???

Helium staat niet op de dopinglijst bij mijn weten. Jan Tops heeft al jaren een opblaasbaar reddingsvest gevuld met helium onder zijn rijjasje.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 14:56

Vreemd is dan wel dat een groot aantal paarden een enorme wind laat bij de afzet als ze veel kracht moeten leveren.
Volgens de theorie van Anna42 zou hierdoor het paard juist ZWAARDER worden.
Wellicht dat de voorwaatse stuwing van die wind als een soort van jet-aandrijving werkt om de breedte van de hindernis te overwinnen.

Mischien eens aardig om te kijken of er grotere (en vooral meer) winden worden gelaten voor oxers dan voor steilsprongen.....
Als die microfoons er dan toch staan kun je dat ook zo opmeten.
Wellicht dat er dan ook een verband met het aantal decibels van die winden is te vinden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:03

Ik kan me voorstellen dat daar op getraind wordt, immers met een goede windenlater heb je een krachtiger afzet, lijkt me zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:04

En pavo heeft de juiste ingredienten...

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:10

Is dat PAVO eXplosive of PAVO EnergyBoost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:14

Er is een nieuwe lijn in ontwikkeling, Pavo Oxer en Pavo Steil, het schijnt dat er ook een speciale versie Pavo Sloot komt, speciaal voor internationaal springende paarden. Nav de vraag van Pierre Durand, of wij in NL geen sloten hadden, Die hebben we al wel, maar nu weet Pavo daar naadloos op aan te sluiten met een voeding die een paard ook echt zover brengt.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:22

Ik wacht nog op de Pavo Galopwissel, gelukkig heb ik nog even de tijd..

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:26

Volgens mij gewoon Pavo Farthing hoor..........Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:26

Is er wel al voor ponies, de Pavo Kataklop is dat, met een extra snufje wisselpoeder erin .

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:28

essie79 schreef:
Ik wacht nog op de Pavo Galopwissel, gelukkig heb ik nog even de tijd..

Kun je beter meteen Pavo sportmengeling geven, met een beetje geluk is de galopwissel inbegrepen. Pavo Stallion moet je ook eens proberen, is grappig (wel merriebrok bij de hand hebben).

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:29

Dus met een hap lucht en een dikke scheet voor de sprong, ga je hoger en verder. En als je dan ook nog helium laat inhaleren, moet je mischien een ankertje uitgooien om weer terug op aarde komen. (paard zal een komisch hinnekje laten horen, met helium)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:29

Lovely schreef:
Er is een nieuwe lijn in ontwikkeling, Pavo Oxer en Pavo Steil, het schijnt dat er ook een speciale versie Pavo Sloot komt, speciaal voor internationaal springende paarden. Nav de vraag van Pierre Durand, of wij in NL geen sloten hadden, Die hebben we al wel, maar nu weet Pavo daar naadloos op aan te sluiten met een voeding die een paard ook echt zover brengt.

Veulens zegt men ,zijn gevoelig voor inprinting.

Veel veulens/paarden worden opgefokt tussen sloten.
Zou het nu kunnen zijn dat een paard wiens eerste levensjaren doorgebracht zijn tussen sloten,deze dieren een aversie tegen sloten -water hebben .

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:30

Pavo Ultra Light is ook in ontwikkeling.
Hiervoor is men in overleg getreden met diverse toonaangevende stallenbouwers zoals Corton, Van der Veer en Roosen om voederbakken te construeren waaruit de brok niet kan opstijgen, maar het paard wel in staat is om de voeding tot zich te nemen.

Dhr Van der Veer verwacht dat de markt voor de ontwikkeling nog niet geheel klaar is en neemt een afwachtende houding aan.
"de consument zal een investering in dergelijke voederbakken niet gelijk willen doen en eerst willen kijken bij collega-paardenhouders.
Maar het heeft onze aandacht zeer zeker."

Pavo is nu bezig te onderzoeken of een overdosering van de Ultra Light brok ook negatieve bijwerkingen heeft.
Dat de paarden door dit voer tot betere springprestaties in staat zijn moge duidelijk zijn na de publicatie van Anna 42 in Nature.
Voor dressuurpaarden geldt eigenlijk hetzelfde. Ze gaan duidelijk "lichtvoetiger" zoals dat heet in vakjargon.

Tot nu toe heeft men getest bij gemiddelde paarden die in binnen-boxen gehuisvest staan. De vraag is nu of een overdosering bij een Falabella die in de wei loopt niet gaat leiden tot een chaos bij de luchtvaart.
Hiervoor is het voer eigenlijk ook niet bedoeld, maar Pavo wil liever geen schade-claims van Lufthansa en KLM afwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:31

Ceasario, waar in Nederland vind ik een kobaltblauwe sloot met een witte streep eromheen??
Bovendien is het reden te meer om er vooral uit te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:33

CGJ12 schreef:
Hiervoor is het voer eigenlijk ook niet bedoeld, maar Pavo wil liever geen schade-claims van Lufthansa en KLM afwachten.

PH - neutraal krijgt ineens een hele andere benadering.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:34

Dan is dus dat hele lendenmechanisme overbodig geworden.
Ik heb eindelijk antwoord op mijn herhaalde vraag hoe kan een paard zonder lendenmechanisme bestaan.
Heel veel dank CGJ12

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:36

Pavo Helium, speciaal voor kortbenige EASP-ers...........

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:42

*hahaha* ik zie al beelden voor me, van een 'land' ( bij die proefboerderij, vol paarden die met een touw staan verankerd (speciaal ontwikkeld door IR) (zodat ze niet te hoog gaan en afdrijven), terwijl zij in de lucht zweven, prachte levades en courbettes en weet ik wat nog meer laten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:45

De term 'van de grond' is ook niet meer wat die geweest is.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-04 15:48

Pavo Helium lijkt een kort leven beschoren.
De FEI heet zojuist op haar website vermeld dat het voeren van PAVO Helium absoluut verboden is bij deelname aan wedstrijden.

Net zoals vele andere voedings-supplementen bevat PAVO Helium geen prestatie-verhogende middelen, maar wordt PAVO helium apart op de lijst van verboden stoffen gezet uit diervriendelijkheid.

Commentaar van de FEI:
In de huidige tijd kunnen we het gebruik middelen als PAVO Helium zeer snel traceren. De stof op zich is niet aantoonbaar omdat die door het paard uitgeademd is na de prestatie, maar het gebruik ervan is duidelijk te meten door de hoefafdrukken in de grond.
Een paard dat gevoerd is met PAVO helium laat een duidelijk ondiepere hoefafdruk achter. Om het gebruik te kunnen meten worden er voor aanvang van het parcours afdrukken gemeten van een met standaard brok gevoerd paard.
Indien de landingsafdrukken van een paard met 15% of meer verminderd zijn wat diepte betreft (gerelateerd aan de gemeten massa van het paard) wordt het paard alsmede de deelnemende ruiter uitgesloten.

Uit vrees voor meer van dergelijke "innoverende" voedingsmiddelen zal het gebruik ervan door de FEI streng gestraft worden ten einde de paardensport als olympische sport te kunnen handhaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:52

Nah, kunnen ze Pavo Plof ook wel weer uit de lijn gooien.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 15:55

CGJ12 schreef:

Commentaar van de FEI:

In de huidige tijd kunnen we het gebruik middelen als PAVO Helium zeer snel traceren. De stof op zich is niet aantoonbaar omdat die door het paard uitgeademd is na de prestatie, maar het gebruik ervan is duidelijk te meten door de hoefafdrukken in de grond.
Een paard dat gevoerd is met PAVO helium laat een duidelijk ondiepere hoefafdruk achter. Om het gebruik te kunnen meten worden er voor aanvang van het parcours afdrukken gemeten van een met standaard brok gevoerd paard.
Indien de landingsafdrukken van een paard met 15% of meer verminderd zijn wat diepte betreft (gerelateerd aan de gemeten massa van het paard) wordt het paard alsmede de deelnemende ruiter uitgesloten.

Uit vrees voor meer van dergelijke "innoverende" voedingsmiddelen zal het gebruik ervan door de FEI streng gestraft worden ten einde de paardensport als olympische sport te kunnen handhaven.

We zoeken nog een tonprater. OK dan! Haha! Haha!