Zit me hier toch een bak Ben&Jerry's te kanen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 22:26

Jaja I know slecht slecht slecht... Maar wel errug lekker. Chocolate Chip Cookie Dough.... verslaving aan over gehouden van Amerika. (EN dan zeuren dat ik 4kg ben aangekomen Schijnheilig )
Als de situatie hier weer wat beter wordt (dwz werk, stabiel leventje..) dan ga ik wel weer aan de lijn en neem ik een abbonement op de sportschool Haha! Maar oei wat is die Ben & Jerry's toch lekker he.....

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 22:27

Mmm en hij is leeg Huilen Even gedeeld met poes, die mag de emmer uitlikken (nouja emmer, bakje Bloos )
AChja best wel lekker zo 's avonds in mn uppie beneden zitten als mn ouders naar bed zijn Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:29

Ben&Jerry's ijs staat op de Greenpeace boycot lijst van produkten gerelateerd tot.... zou ik na moeten kijken...maar iig geen Ben&Jerry's bij ons in huis dus.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 22:31

Verward Wat wil dat zeggen dan?

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 22:35

Zal het eens aan mijn man vragen...die weet dat wel, ik kan het niet zo 1-2-3 vinden....

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 01:15

Ik heb voor Ben & Jerry's gewerkt. En vind het het meest lekkere ijs wat ik ooit heb gehad. Wil eigenlijk wel weten waarom ze op de boycotlijst staan. Ben eigenlijk wel benieuwd wat ik gemist heb.

Yor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 06:11

ooooow mennnn brownie ijs van ben &jerry is lekkerrrrr hebben ze alleen niet in bakken alleen als schepijs geloof ik, hier in nijm. dan Kwijl

Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 06:56

In Nijmegen alleen als schepijs? Ik kan ze gewoon in bakken in de supermarkt halen.... ???

Yor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:35

de brownie smaak???

bij jamin hier in nijmegen hebben ze die geloof ik alleen in schepijs en nog een paar andere smaken..
kan zijn dat ze ze inmiddels ook in bakken hebben...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:44

Hmmmm... Caramel Chew Chew!!!! My all time favourite!!!!

Jammer alleen dat die bakken ijs zo duur zijn...
Is eigenlijk ook maar goed, anders zou ik nu zowat door mijn stoel heen zakken...

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:46

Kitty, wist je wel dat er in Groningen ook een Ben & Jerry's IJsverkoop punt is? Jammie jammie jammie...

mdev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 12:57

Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl Kwijl
Kwijl kwijl, naast Hagendas het lekkerste ijs op de planeet. We hadden een 'Ben's and Jerry's' in de mall zitten in Fort Wayne. Ook erg lekker was een zaak die deed alleen maar in banket ijs, echt super lekker, Brandt's heetten ze volgens mij...

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 13:50

aaaahhh die is lekker!!!!
Daar ben i ook aan verslaafd, heb er alleen niet altijd geld voor want aan zo'n klein bakkie heb je nix Knipoog

Lautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 16:51

OOOW! *KWIJL* Kwijl Kwijl !
Ben & Jerry's ijs!! Jammie! Kwijl

Ben er 'helaas' Haha! ook erg verslaafd aan..

Ik vind die met die stukjes biscuit erin het allerlekkerst!!!

Ik ga nog ff door met kwijlen Kwijl Kwijl Kwijl ..

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 14:08

Ik heb het dus gevraagd en Ben&Jerry's is een dochterbedrijf van UNILEVER die dus in oproer zijn vanwege het doden van Walvissen...etc.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 15:02

Huh? Verward
Jaja. zal best Haha!
Wat heeft B&Jerry's te maken met Walvissen? Lachen

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 15:14

OK ik geloof dat mijn info wat verouderd was, FOEI Hubbie (die altijd in de supermarkt roep B&J komt er niet in vanwege....)
Het was dus zo dat UNILEVER met het vangen van de vis mede veranwoordelijkheid droeg van het uitsterven van walvissen vanwege voedselgebrek en vastzitten in netten...Er werd toen een lijst gemaakt met produkten e.d. door het WNF om deze produkten niet te kopen....

"Unilever verkoopt duurzaam gevangen vissticks op aanwijzing WNF

7 augustus - Zwitserland had de primeur met zalm, maar sinds begin juli zijn ook alle vissticks die voedingsgigant Unilever in Nederland verkoopt, gemaakt van duurzame vis.

Het assortiment van de grootste visverkoper in Nederlandse supermarkten bestaat voor veertig procent uit vissticks. De multinational wil dat in 2005 al zijn visproducten bestaan uit duurzaam gevangen vis, zegt Jeroen Bordewijk, die bij Unilever verantwoordelijk is voor het duurzaamheidsbeleid.

,,Duurzaam gevangen vis betekent: niet meer vangen dan de natuurlijke aanwas, zodat de visstand niet terugloopt'', legt Bordewijk uit. ,,We moeten wel'', benadrukt collega Jan-Kees Vis, die bij Unilever de landbouwprojecten coördineert. ,,Volgens de FAO, de voedsel- en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, wordt er jaarlijks wereldwijd 100 miljoen ton vis gevangen voor de consumptie. Daarbij wordt 25 procent van de visgronden overbevist, de overige 75 procent zit tegen die grens aan. Wil je in de toekomst ook nog vissticks blijven verkopen dan moet je naar een verantwoorde visvangst.'' duurzaamheidsbeleid.

De Unilever-mensen erkennen dat zij door het Wereldnatuurfonds (WNF) zes jaar geleden daarop zijn gewezen. Vis: ,,Zelf hadden we nog niet zo in de gaten hoe urgent dit probleem wel was. We waren ook wel verbaasd dat er overlap zat in de belangen van Unilever en het WNF.
Eigenbelang en maatschappelijk belang gaan best samen, leerden we toen. De kunst is daar een goede mix in te vinden. Achteraf kun je zeggen dat dit het eerste partnerschap is geweest tussen een multinationale onderneming en een kritische maatschappelijke organisatie. Met een concreet resultaat als gevolg.''

In 1995 vroeg het WNF aan Unilever, een van de grootste voedingsmiddelenconcerns ter wereld, eens goed te kijken naar de visvangst en de dreigende uitputting van de visstand. Ze waren het snel eens en getweeën richtten zij toen de Marine Stewardship Council (MSC) op, een soort raad voor beheer van het leven onder water. Daarbij sloten zich in de loop der tijd enige honderden bedrijven, maatschappelijke organisaties en ook overheden aan.

Bordewijk: ,,Doel van de MSC is om samen met alle betrokkenen standaarden te ontwikkelen voor duurzame visvangst. Dan moet je denken aan materiaal waarmee wordt gevist als netten en boten. Zo voorkom je vangst van ondermaatse vis en bijvangsten van andere vis alsmede zeehonden en dolfijnen. De boten moeten de zeebodem ontzien en ook de kraamkamers van de vis mijden. Daarnaast stelt de MSC vangstquota vast. Een taak voor de overheid? Ja, maar wat zij tot nu toe aan maatregelen hebben uitgevaardigd draagt niet echt bij aan een oplossing van het vis probleem. Je ziet duidelijk dat overheden zich terugtrekken en andere spelers in dat gat springen. De MSC is daar een voorbeeld van.''

Zo hebben bedrijven medezeggenschap bij het opstellen van de regels. Juicht Unilever dat toe? Bordewijk: ,,Dat is een beetje een kip of ei-probleem. Als je het op de lange termijn bekijkt, moet je standaarden vastleggen die vervolgens steeds hoger moeten worden. Daaraan zijn wij als multinationale onderneming wel gewend. Dat kunnen we goed, maar je moet oppassen dat je als bedrijf niet te veel hooi op je vork neemt. Wij hopen dat overheden uiteindelijk die trend toch weer gaan oppikken.''

Na mede de MSC op weg te hebben geholpen is Unilever inmiddels een van de vele contribuanten. De MSC is nu een onafhankelijke organisatie die op wetenschappelijke grondslag standaarden van duurzaamheid vaststelt. De controle op handhaving van de standaarden wordt uitbesteed aan speciale bedrijven zoals het Zwitserse SGS en het Britse Lloyds. De MSC deelt certificaten uit aan totale visserijen, zoals de zalmvisserij of de hoki-visserij.

Hoki is een witvis die vooral rondom Nieuw-Zeeland voorkomt. De vissticks van Unilever worden tegenwoordig van die vissoort gefabriceerd, vroeger van koolvis. De hokivisserij was de vierde die het MSC-certificaat voor duurzaamheid ontving. De vissticks gemaakt van hoki dragen daarom het MSC-logo: een springende vis. Mocht er een hokivisser in de fout gaan en de MSC-standaard overtreden dan dreigt de gehele hokivisserij zijn certificaat te verliezen en daarmee Unilever als afnemer. Dat is de stok achter de deur. In Nederland doet de omstreden kokkelvisserij nu pogingen om het MSC-certificaat te verkrijgen.

Hoki-vissticks zijn duurder dan andere niet gecertificeerde vissticks, maar dat komt nog niet in de winkelprijs tot uitdrukking. Unilever neemt voorlopig het prijsverschil voor zijn rekening in."

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-01 15:21

Ok dus als ik het goed begrijp zit Unilever weer op de goede weg en mag jij ook van je Hubbie nu B&J ijs eten? Haha!

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-01 15:22

Hahahahahahahaha....zoiets ja *LOL*

miseryfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 20:49

ik ga mee met Laura voor de Chocolate chip cookie dough...
bij ons in het centrum zit n b&j shop dus voor sluitingstijd mag je altijd snel n ijsje halen!! Vingers aflikken