[FN] EU-beleid treft ook de ponysport in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EHredactie

[FN] EU-beleid treft ook de ponysport in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 21:19

*Bokt.nl
Juridisch

Afbeelding
Pierre Durant met Jappeloup de Luze, Olympisch gekwalificeerde e-pony. Foto: Wikipedia.
In het kader van gelijke wet en regelgeving in Europa heeft het Europees Parlement een besluit genomen met betrekking tot de pony-maat. Alles boven de 1.48 is voortaan geklasseerd als paard. De E-Pony maat komt hierbij te vervallen.

Nederland was het enige land in Europa dat een E-pony maat hanteerde. Nederland was ooit tot dit besluit gekomen doordat de Nederlandse jeugd steeds langer werd en dus sneller zou moeten doorstromen naar de paardensport. Veel Nederlandse jongeren blijven nu tot hun 18e op hun E-pony in de ponysport rijden om dan over te stappen naar de paarden. In de overige landen van Europa speelt dit probleem niet. Vanuit Brussel is nu besloten dat het niet meer wenselijk is om voor 1 land een uitzondering te maken.

Dit betekent dat in Nederland in praktijk veel jongeren eerder een overstap zullen moeten maken naar de paardensport. Dit is een grote klap voor de organisatoren van ponywedstrijden die vrezen dat er veel minder deelnemers komen voor hun concoursen. De KNHS is nog aan het onderzoeken om te kijken hoe de nieuwe regels de ponysport zullen beïnvloeden en hoe hier mee omgegaan kan worden.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:26

Ik snap het probleem eigenlijk niet, heb mijn hele leven lrv gereden in België.
Ik heb jaren met mijn E pony bij de ponies gereden, toen ik naar de paarden moest is hij opnieuw gemeten en van naam veranderd en is hij nog enkele jaren ingeschreven geweest als paard. En hij was toch echt maar net geen Dpony meer.

(en ik weet dat het 1 april is, maakt er geen verschil in dat je hier in België wel met een e pony bij de paarden En pony's kan)

Rex_Rolfo

Re: [FN] EU-beleid treft ook de ponysport in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:38

Ik denk dat dit een streek van die S. het Land is, die is er echt op uit de grote concurrenten uit te schakelen _-:(

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:49

Berryz schreef:
Ik snap het probleem eigenlijk niet, heb mijn hele leven lrv gereden in België.
Ik heb jaren met mijn E pony bij de ponies gereden, toen ik naar de paarden moest is hij opnieuw gemeten en van naam veranderd en is hij nog enkele jaren ingeschreven geweest als paard. En hij was toch echt maar net geen Dpony meer.

(en ik weet dat het 1 april is, maakt er geen verschil in dat je hier in België wel met een e pony bij de paarden En pony's kan)

Het punt is dat je met een e pony niet meer bij de pony's mag rijden.

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:52

Ahum...... 1 april ???!!!!!! :+ *\o/*

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 21:53

Rex_Rolfo schreef:
Ik denk dat dit een streek van die S. het Land is, die is er echt op uit de grote concurrenten uit te schakelen _-:(

:D

Heb het hier nagevraagd. Die van mij is perfect tevreden met alle beperkingen. Hij moet er niet aan denken actief de sport in te gaan :=

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:13

Dit zou best maar eens een 1 april grap kunnen zijn! Daarnaast vindt ik de ponysport een waardig aan de paardensport, dus jammer als dit evenwicht verschuift :(

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:14

1 april

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:17

Ik heb heel fijn gereden met een e pony. Ik zou het goed vinden als dit wel blijft omdat er jongeren zijn die lang zijn en nog niet toe zijn aan Eem paard. Brave paarden zijn namelijk moeilijk te vinden

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 22:42

Heel vroeger bestond er geen E maat. Je had tm de D en anders paarden. En ja, met de kleine "E" maat ofwel de grote D maat werd zowel bij de pony's gestart als bij de paarden (verschil was soms gewoon op ijzers of niet).
Tenminste dit herinner ik me er nog van.

S. Het Land.... Denk dat die zich er wel vandaan houd. :D

De huidige E maat hebben ze volgens mij op een gegeven moment benoemd omdat het te klein was om bij de paarden mee te kunnen komen en te groot om de pony's een eerlijke kans te geven. Die brachten geen cent op. Zo ontstond vast de maat Ellende, afgekort als E. Geef het een naam en ze zijn weer wat waard. _O-

Overigens denk ik dat het EP wel wat anders te doen heeft dan zich druk te maken over de NL pony wedstrijdsport.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:14

dit lijkt me een 1 april grap...immers start je internationaal in de pony's dan kun je alleen tot en met D pony's starten. Dit idd omdat alleen Nederland de E maat kent.
Dus het maakt sowieso niets uit voor de internationale ponysport of Nederland nu een E maat hanteert of niet; daar mocht je toch al niet internationaal mee starten: die moeten dan tussen de paarden starten, want over de grens zijn ze gewoon een paard en niet een pony. Voor wat betreft de internationale sport veranderd er dus niks .....en dat zou de enige reden kunnen zijn om Nederland de E maat af te laten schaffen.

dus; 1 april grap...kan niet anders
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 01-04-19 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:18

Hoeveel 1 april topic lopen er wel niet?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:20

Sssttt! De redactie is bezig met een onderlinge wedstrijd! :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:21

onpaard schreef:
Hoeveel 1 april topic lopen er wel niet?

Alles waar [FN] voor staat }>

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 23:34

9 topics :')

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:02

Nou mag het hopen dat het 1 april is...
We hebben net een E pony gekocht voor onze zoon van 13.
En hij rijdt er wedstrijden mee.
D pony is hij zo uit en paard is hij echt niet aan toe.
De jeugd wordt steeds langer dus straks helemaal geen pony's meer op wedstrijden..
Elke wedstrijd waar we nu komen zijn al meestal maar een paar pony's.
Rest is allemaal paard

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:20

Echt geen 1 april grap, ik weet dat de KNHS hier ook serieus mee bezig is om de E pony's af te schaffen.
En voor de mensen die zeggen dat de kinderen nog niet toe zijn aan een paard, en dat ze daarom een Epony kopen, dat kan nog steeds. Alleen start je dan bij de paarden.
Daarbij komt het de rijderij ook zeker ten goede als kinderen eerder naar een paard overgaan. Nu zie je vaak te lange kinderen, op net te kleine pony's wat de houding niet veel goeds doet.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:24

zelmago4it schreef:
Echt geen 1 april grap, ik weet dat de KNHS hier ook serieus mee bezig is om de E pony's af te schaffen.
En voor de mensen die zeggen dat de kinderen nog niet toe zijn aan een paard, en dat ze daarom een Epony kopen, dat kan nog steeds. Alleen start je dan bij de paarden.
Daarbij komt het de rijderij ook zeker ten goede als kinderen eerder naar een paard overgaan. Nu zie je vaak te lange kinderen, op net te kleine pony's wat de houding niet veel goeds doet.

Zeker wel een 1 april grap, kijk naar de plaatser van het bericht. :')

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:27

Dan kan het nu misschien als grapje bedoeld zijn, maar ik verwacht dat dit op relatief korte termijn toch ingevoerd gaat worden :Y)
(inside informatie enzo)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:33

zelmago4it schreef:

Leuk voor een kind om te starten tussen al die “oude” mensen -O-
Nu zit je altijd nog met leeftijdsgenoten.
Ik ben niet voor te lange kinderen op pony’s, onze zoon komt nog niet eens tot onder de buik uit van de pony.
Maar wat ik zeg, het gaat ook om de competitie tussen kinderen.
Kinderen tegen volwassenen vind ik niks aan, sorry

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rivjenn op 02-04-19 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:35

zelmago4it schreef:
Dan kan het nu misschien als grapje bedoeld zijn, maar ik verwacht dat dit op relatief korte termijn toch ingevoerd gaat worden :Y)
(inside informatie enzo)

Dat gaat dan de ponysport de nek omdraaien...

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:38

zelmago4it schreef:

Ik zie ook genoeg veel te lange kinderen op kleinere pony's dus dat is nogal een domme beredenering.

Dan kunnen ze beter eindelijk eens wat regels op gaan stellen over gewicht en lengte van de ruiter.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:38

Ik ben geen sportkenner. Kan mij iemand vertellen waarom er naar ponymaat en niet naar leeftijd van de ruiter ingedeeld wordt? Heeft dat -bij het springen dan, duh :P - met de hoogte van de sprongen te maken? Want je kan toch gewoon een -18 en een +18 klasse invoeren als er geen E-pony-maat meer zou worden gehanteerd?

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:40

Rivjenn schreef:
zelmago4it schreef:

Leuk voor een kind om te starten tussen al die “oude” mensen -O-
Nu zit je altijd nog met leeftijdsgenoten.
Ik ben niet voor te lange kinderen op pony’s, onze zoon komt nog niet eens tot onder de buik uit van de pony.
Maar wat ik zeg, het gaat ook om de competitie tussen kinderen.
Kinderen tegen volwassenen vind ik niks aan, sorry

[ [url=m/On0U56.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:40

zelmago4it schreef:
(inside informatie enzo)

Ik heb altijd gedacht dat het bestaan van een E-pony alleen in Nederland een soort van 1 april grap was :j
Is toch belachelijk....
Maar hé, gelukkig zijn de Zweedse kinderen een stuk korter dan de Nederlandse, vandaar dat ze daar geen E-ponies nodig hebben :+