auwa!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 10:45

ow.. ik hoop voor je dat het niks ergs is!! beterschap..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 11:03

aaaaaah wat sneu!!!!
ik hoop niet dat het dat rare gedoetje met die bacterie is, want dan ben je best ver van huis.
veer sterkte en beterschap!!!
kussies liselot

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 16:44

Iewie!!! Weet je er al wat meer over? Veel beterschap hoor!!

Maarreh.. Een vraagje. Wat is Meningo Kok oid? Schijnheilig

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:47

ik hoop voor je dat het t niet is!!! Scheve mond\ En als je het hebt hoop ik voor je dat het goed-aardig is.
Mijn leraar maatschappijleer heeft een zoontje van 4 ofzo geloof ik, die had het ook. Normaal zijn ze na 24 uur er al achter of het goed of kwaad aardig is zei hij. Maar bij zijn zoontje heeft het gewoon 3 dagen geduurt. hij heeft 3 dagen niet bewogen, gewoon alleen stil gelegen. Mijn leraar had een autotje aan hem gegeven, die stond op de vensterbank daar. Na 3 dagen kwam mijn leraar 's ochtends in het ziekenhuis, en zag hij dat zijn zoontje het autotje in zijn hand was. Het was bij dat zoontje dus gelukkig goed-aardig. Scheve mond\

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 18:58

ik hoop ook voor je dat het niet dat is! het nichtje van mijn nichtje (achternichtje dus) die heeft het ook gehad daar waren ze net optijd bij want als je tenen zwart worden ofzow dan is het heel slecht.. ik wil je daar niet bang mee maken hoor.. ik hoop heel erg voor je dat het niks ergs is..

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 19:27

Beterschap, Malle Babbe

Viera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 20:24

iel wat naar beterschap in ieder geval ik hoop dat het snel over is

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 09:38

Citaat:
Op 2001-08-28 17:44, schreef Spirit:

Verward

Maarrehh, naar al die verhalen te horen hoop ik echt dat je dat niet zal krijgen!!!
Heel veel beterschap! Hoe is het nu met je nek?

Yentl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 18:41

aaah jeee ik hoop dat et echt niet dat enge m.... kokke is. succes hoor kop op Party!!

Viera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 18:45

he bah nu heb je wel koorts hoop echt niet dat het ....(hoe heet ut ook alweer) is

beterschap

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-01 19:02

Citaat:
Op 2001-08-28 17:44, schreef Spirit:

heb ik ergens vandaan;

Hersenvliesontsteking
genkz gentr of meningitis, een ontsteking van de zachte hersenvliezen. De aandoening kan veroorzaakt worden door verschillende soorten bacteriën en virussen.
Bacteriële meningitis
Bacteriële meningitis wordt verwekt door bacteriën, o.a. door de meningokok (Neisseria meningitidis), de pneumokok (Streptococcus pneumoniae) en bij baby's door streptokokken uit groep B en bij kinderen onder de vijf jaar door Haemophilus influenzae type b (HiB). Factoren die het ontstaan kunnen bevorderen, zijn slechte hygiënische omstandigheden, vermoeidheid en verminderde weerstand. Er is echter geen doorslaggevende factor bekend. Het is meer een geval van 'domme pech' als men meningitis oploopt. Tijdens epidemieën is de kans om meningitis te krijgen groter.

Symptomen
Behalve algemene verschijnselen als hoge koorts, hoofdpijn en braken vertoont het ziektebeeld nekstijfheid (vaak nekkramp genoemd). Bij een infectie met meningokokken kan er ook een zeer ernstige, snel tot de dood lijdende bloedvergiftiging (sepsis) ontstaan. Verschijnselen hiervan zijn, naast ernstig ziek zijn, huidbloedinkjes die zich uiten als vlekjes.

Behandeling
Antibiotica.

Preventie
Tegen Haemophilus influenzae type b en sommige types meningokokken kan gevaccineerd worden. Tegen het type meningokok dat in Nederland en België het meest voorkomt, bestaat evenwel geen vaccin. Aan mensen die zeer intensief contact hebben met patiënten die aan ziekte door meningokokken lijden, worden soms antibiotica gegeven als preventieve maatregel.

Virale meningitis
Virale meningitis (lymfocytaire meningitis), hersenvliesontsteking veroorzaakt door een virus, komt waarschijnlijk relatief vaker voor dan die door enig ander micro-organisme. Doorgaans is de ziekte, die relatief vaker bij volwassenen lijkt voor te komen, goedaardig, maar er zijn uitzonderingen.

Symptomen
De symptomen zijn in grote trekken gelijk aan die bij de bacteriële ontsteking. Nekstijfheid komt hier ook voor. De meeste gevallen ziet men in de zomer en de nazomer; zij worden dan meestal gediagnostiseerd als zomergriep.

Behandeling
Ook in het geval van virale meningitis wordt vaak begonnen met het toedienen van antibiotica, totdat duidelijk is dat het om een virale vorm gaat. Dan wordt de toediening van antibiotica gestopt. Herpesmeningitis wordt behandeld met acyclovir. De meeste patiënten genezen zonder problemen. In sommige gevallen kunnen restverschijnselen blijven bestaan, waaronder doofheid, vermoeidheid, hoofdpijn, concentratieverlies, coördinatieproblemen, duizeligheid, evenwichtsproblemen. Deze klachten kunnen nog jaren aanhouden.