Bibberend begint hij zijn verhaal, maar al in de eerste zin spreekt hij weer fel en met enthousiasme als nooit te voren.
“Mijn beste medebokkers, en medeboksters. Wie had dat ooit gedacht, 50 jaar bokt!? 50 jaar mensen. Wat is er sinds die tijd veel gebeurd en veranderd.”De mensen in de zaal knikken begrijpend en hun eigen gedachten voert hun eventjes mee naar herinneringen van toen, maar de oude man pakte zijn leesbril en gaat weer verder. ”De wereld is sinds in 50 jaar veranderd, maar wij ook. We zijn ten aller eerste 50 jaar ouder geworden.” De ouderen lachen hikkend mee.”maar", zo gaat de oude man verder, “we maken allemaal deel uit van de geschiedenis van Bokt. Een forum dat wij met z’n allen groot hebben gemaakt en bovendien onsterfelijk. Hoe goed kan ik mij de eerste dag nog herinneren dat ik mijn berichtje plaatste op het forum wat sindsdien alleen maar vanaf die plek gegroeid is. Waren we eerst nog met een stuk of 100, al snel groeide dat aantal tot 1000, 5000 , 10.000 en nu na 50 jaar hebben we alleen al in Nederland 6 miljoen actieve users. Het was even moeilijk in het begin, servers crashte, en af en toe was het databeest te ver heen dat hij grondig nagekeken moest worden. Bokt, een forum, waar sommige mensen elkaar leerden kennen, met elkaar vochten, discussieerden over van alles wat. Een forum waar mensen virtueel op de vuist gingen, lachten met elkaar, voor elkaar opkwamen wanneer dat nodig was.Zo was er de bokt veiling, in het eerste jaar alleen al een succes, de jaren die volgenden brachten steeds leuker initiatieven en dankzij jullie inzet heb ik met het geld eindelijk een nieuwe au… eh…en grotere en beter draaiende server gevonden. Bokt vernieuwde zich keer op keer. Maar jullie meedogendheid toonden zich ook in andere opzichten. Hoe kunnen we de Dorinedag vergeten, voor en door bokkers georganiseerd. Bokt heeft ook in andere opzichten mensen bij elkaar en nader tot elkaar gebracht. Wie had er ooit gedacht dat Ynzo en Georgette uiteindelijk echt met elkaar trouwden. Nu alweer zo’n 45 jaar geleden.” Alle hoofden draaien vermoeid om richting het stelletje wat nog steeds hand in hand zit. Georgette krijgt een rood hoofd en waardrempel die van Ynzo begint ook te kleuren. Ik zie dat onze oudste bokster er ook vandaag bij is, runningkawa, al is het nu wheelingkawa geworden.”BartVB keek rechts het publiek in en glimlachte naar een oude, maar nog sterke vrouw die daar zat. Ze tilde haar hand op en wuifde met haar vingers tegen haar Bokt petje,’Jaja, ga nu maar verder’, kraste de oude vrouw.
Aldus vervolgde hij, “Daarna ging het in een sneltreinvaart, zowel boksters Esme_27, als Nathalie zaten in de idiolsfinale met boktpetje. Het is nu alsnog voor mij als voor heike”, de man draait zijn hoofd om naar Heike te kijken, deels om te kijken of ze nog wakker is en deels om te laten blijken dat hij het daadwerkelijk soms nog niet kan begrijpen. Heike knikt hem toe en BartVB glimlacht. Hij vervolgt, met een lichte toon van emotie in zijn stem,”,soms moeilijk te begrijpen. Al snel werd de eerste dekhengst, van MissHIS een Sandro Hit x Krack C x Burggraaf , Bokt genoemd een feit. Na zijn goedkeuring liep hij Grand prix en won hij goud onder Bonnie van Grunsven, dochter van Anky bij de Olympische Spelen te Brussel . Er werd een bokt stamboek opgericht, waarin alleen paarden met een dragend skelet werden opgenomen. Ja, mensen Bokt kwam dagelijks in het nieuws en als kind was óf bokker óf niet. Er was geen middenweg. Er werden Boktsites wereldwijd opgericht, Bokt.fr,Bokt.es, bokt.co.uk. Maar zo als ik al zei, Bokt en eigenlijk haar users hadden ook verrassingen in petto. Wie had ooit gedacht dat Sarabande samen met Anna42 een eigen fokkerij zouden beginnen, waarvan het stamboek een direct resultaat is geworden. Namen zoals Yorghos, Sjuimpje, Botervlieg, vvtjuh en kojack zijn gemeengoed geworden en behoren steevast in de top 25 van gegeven kindernamen.
Maar mensen, er zijn pieken en dalen en na deze gigantische piek, kwam er een diep dal,” Een zucht van ongenoegen ging door het publiek, hoe konden ze dat ooit vergeten. BartVB, nam nogmaals een slok water, keek nogmaals naar het publiek en ging verder met zijn verhaal,”,in eerste instantie leek er niks aan de hand. BNN, maakte een documentaire over Bokt, als onderdeel daar van werden er een aantal actieve users gevolgd voor een week of wat. 3 weken lang werden Ctal, Karin, Sypheron, laui!, Cody en Romkabouter gevolgd. Het resultaat was schokkend. Bokt bleek verslavend te zijn, ouders waren geschokt en al snel werden er om acties geroepen. Er kwamen kamervragen en al snel kwam Bokt op de lijst van verdovende middelen, maar dit lieten we niet op ons zitten, toch!?’ Hij verhief zijn stem zo hoog dat hij op het eind oversloeg. Net als vroeger, kwam die passie weer omhoog drijven, ook diverse mensen in het publiek werden onrustig en dachten terug aan die spannende tijden. Heike ging rechtop zitten, balde haar vuist en mompelde,“ Hoe durven ze aan onze Bokt te komen”. “Inderdaad, hoe durfde ze”, vervolgde de krasse oude man,”Dit lieten jullie niet zomaar gebeurd, botogend naar Den Haag, en eisen dat ze niet zo maar onze hobby af konden pakken. Het duurde een tijdje, het koste vele demonstraties en overredingskracht, maar uit eindelijk werd het dossier onder Balkende IIX opnieuw geopend en geëvalueerd. Bokt was helemaal niet zo erg dat het verbannen moest worden.” “Nee, inderdaad niet!” , riep er een oudere man vanuit het publiek. BartVB hief zijn oude gerimpelde handen op en kalmeerde het publiek toen het gemompel aan hield.
“ Rustig, mensen. Bokt.nl en alle andere boktdomein namen gingen weer als van oudst de lucht in, bokt.com mocht onder druk van de president van Amerika nog niet meteen, maar met een goede overredingskracht en, vervolgde hij lachend,”een hoop paardenmest doet wonderen. Als snel besloot ook President Chelsea Clinton, dat Bokt.com weer de lucht in mocht. Sindsdien bokken wij er met z’n allen weer rustig op los en hebben we een geschiedenis van 50 jaar achter de rug. Als vanouds praten, discussiëren,hakken, vechten en gooien we er met modder op los.Mensen, geniet er van maar houdt het netjes. Ik wil iedereen, incl. de oude en nieuw moderators en beheerders en de users bedanken Jullie aller BartVB en Heike.” Langzaam, stapje voor stapje strompelt BartVB richting Heike, pakt haar hand en ze heffen ‘m samen de lucht in. Het publiek wat nog kan staan, springt op de rest doet er wat langer over. Uiteindelijk staat iedereen en geeft een daverende applaus. Hier en daar gefluit van de jongere generatie. Stiekem pikken zowel BartVB en Heike een traantje weg. En weldra ook de bokkers van het eerste uur vallen in tranen elkaar in de armen.
De avond verliep verder waarbij mensen elkaar verhalen van vroeger vertellen, over hoe vroegâh beter was……

Enige overeenkomsten met namen,gebeurtenissen zijn puur toeval. Schrijfster stelt zich niet verantwoordelijk voor evt. gevolgen a.d.h. dit topic noch voor oorzaken leidende naar dit topic.