Jaarling nu toch echt aan de bak om zn eten te verdienen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Jaarling nu toch echt aan de bak om zn eten te verdienen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:22

Nu Biscuit bijna 1 is vond ik het wel tijd worden om hem voor de wagen te zetten. Geld groeit me niet op de rug dus hij moet er maar voor gaan werken! Natuurlijk wel bitloos want anders is het zielig! Ik denk dat het tuig wel goed past wat vinden jullie?

Voor de wagen:
Afbeelding

Close-up:
Afbeelding

Haha, nee, even serieus nu. De pony van bokker Jenkins ging met tuig en al op de foto, en de kleine Biscuit mocht ook even poseren. Tuig zit losjes en het boeit hem eigenlijk helemaal niks, anders was ik er niet aan begonnen. Heeft er ook welgeteld 5 minuten op gelegen :P Bissie wordt netjes pas op zn 3e beleerd voor de wagen hoor :)

Anoniem

Re: Jaarling nu toch echt aan de bak om zn eten te verdienen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:23

Haha echt veel te groot al dat tuig :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:25

Fijn dat het hem niet boeide. Als hij wel was geschrokken en in paniek was geraakt had je hem een trauma kunnen bezorgen voor de rest van zijn leven...
Als je al dingen met je paard doet voor "de leuk", hou het dan wel veilig.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:25

haha die verhouding met de wagen, heel erg grappig.

Grappig koppie heeft ie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:26

Cassidy schreef:
Fijn dat het hem niet boeide. Als hij wel was geschrokken en in paniek was geraakt had je hem een trauma kunnen bezorgen voor de rest van zijn leven...
Als je al dingen met je paard doet voor "de leuk", hou het dan wel veilig.

Dat kan met een 3-jarige toch net zo goed gebeuren. ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:29

haha dacht al nog geen jaar en dan al voor de kar die is gek :P
tuig zit veelte groot maar wel grappig.
goed dat hij het toelaat.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:29

Ja Amyz, dit is erg onverantwoord. Tuig is veel te groot, kar te zwaar en zonder bit heb je waarschijnlijk ook nog eens weinig te zeggen! :))
Dus mijn tip: alles nog even een paar gaten strakker, lekkere stang in zn mondje en gaan met die banaan :D Owja wel even de banden oppompen.. want dat nu is het vragen om problemen.

En wat een lekkerding is het toch! Knappe kop! Kar staat m goed haha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:30

Met een driejarige kun je door. Daar kun je aan gaan werken door hem echt op te pakken (en ik ga er van uit dat er bij een driejarige al vooraf mee is gewerkt om hem aan dingen te laten wennen zoals lange loshangende strengen, of tuig dat gaat schuiven of valt als ze een rare beweging maken). Ik ga er hierbij van uit dat dit bij deze jaarling nog niet is gedaan. Als hij hier van schrikt, heb je wat werk nodig om dat weer recht te breien. Omdat er van tevoren geen voorbereidend werk is geweest, en hij lichamelijk en psychisch niet in staat is om het werk te verwerken dat bij een eventuele correctie hoort.

Noem mij een zwartkijker, en ik ben ook van mening dat het niet leuk is om de "loltopic" hier op bokt zwart te maken, maar je hebt ook daar verschillen in. En een loltopic waar ik potentieel gevaar zie voor het paard, is in mijn ogen niet lollig meer.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-04-10 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:30

Jenkins schreef:
Ja Amyz, dit is erg onverantwoord. Tuig is veel te groot, kar te zwaar en zonder bit heb je waarschijnlijk ook nog eens weinig te zeggen! :))
Dus mijn tip: alles nog even een paar gaten strakker, lekkere stang in zn mondje en gaan met die banaan :D Owja wel even de banden oppompen.. want dat nu is het vragen om problemen.

En wat een lekkerding is het toch! Knappe kop! Kar staat m goed haha

Met lekke banden kan ie nooit te hard :')

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:32

kan helaas geen foto's zien.
ben erg benieuwd

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 11:33

Ik denk dat je beter eerst een mencursus kan gaan volgen voordat je gaat beginnen. Tuig is te groot, ponie te jong en de wagen is nog te groot ;)
Op de tweede foto staat hij een beetje te kijken van wat moet ik hier nou weer mee ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 11:34

Oww Jenkins je hebt helemaal gelijk! :P

Hihi deze knul vindt alles wel best.. Hij fungeert ook als prima kussentje als mn hoofd moe wordt :P

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:24

Het is zeker leuk, vooral als je lol hebt met z'n allen en de paarden, maar ben het wel met Cassidy eens, als je zoiets doet doe het dan met de nodige voorzichtigheid, haal de strengen etc eraf, het paardje kan zich ook schudden en dan ligt alles op de grond, zorg dat het enigzins passend is zodat het veilig is en blijft voor mens en dier.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:31

Als het dier zou schudden, dan ligt er niks op de grond. want alles zat wel vast :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:34

Ik verplaats dit topic van AR-ITP naar KH.

MJ__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:55

Omg sorry,maar wat kunnen sommige onder jullie zeuren zeg,
ze zegt dat het tuig er 5 miuutjes heeft opgelegen man,
of dat paard nu 1 of 20 is,het blijft een dier hoor.

Je kan het best voor je paard willen,maar je moet ook niet gaan overdrijven he :')

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:31

Cassidy schreef:
Met een driejarige kun je door. Daar kun je aan gaan werken door hem echt op te pakken (en ik ga er van uit dat er bij een driejarige al vooraf mee is gewerkt om hem aan dingen te laten wennen zoals lange loshangende strengen, of tuig dat gaat schuiven of valt als ze een rare beweging maken). Ik ga er hierbij van uit dat dit bij deze jaarling nog niet is gedaan. Als hij hier van schrikt, heb je wat werk nodig om dat weer recht te breien. Omdat er van tevoren geen voorbereidend werk is geweest, en hij lichamelijk en psychisch niet in staat is om het werk te verwerken dat bij een eventuele correctie hoort.

Noem mij een zwartkijker, en ik ben ook van mening dat het niet leuk is om de "loltopic" hier op bokt zwart te maken, maar je hebt ook daar verschillen in. En een loltopic waar ik potentieel gevaar zie voor het paard, is in mijn ogen niet lollig meer.

als is dit beest 85 en hij schrikt ervan en houdt een 'trauma' eraan over dan moet je ook flink werken omdat recht te 'breien'..

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:38

Ja idd :)

Speels bezig zijn is niks mis mee.
zolang er niks onder dwang gebeurt.
Als Biscuit had aangegeven met het "optuigen" dat hij het niet fijn vond oid.. hadden we het hem niet opgedrongen natuurlijk. Maar de braverik vond het alleen maar super interessant.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:39

Ik vind het enorm schattig :D

Wat is het eigenlijk voor beestje? :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 09:17

Hihi hij keek er niet eens naar, boeit m gewoon helemaal niks :p
@ margot: t is een echte Welsh Mountain pony :)

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:26

Waarom kunnen mensen hun paarden niet gewoon lekker met rust laten de eerste 3, 4 jaar? Voor je EIGEN lol een tuigje opleggen bij een 1 of 2 jarige? Komop zeg, leg het dan bij jezelf op. Ik snap dit echt niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Waarom dit bij KH staat snap ik al helemáál niet. Lollig? Nee. Verontrustend. :\

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:00

Je valt in herhaling :o
Beetje onnodige commentaar :)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:19

Staat bij ons ook een jaarling inmiddels nu de wei in maar ik moest mijn zadel even ergens neerleggen en hij stond voor de stal met zijn baas toen heb ik mijn zadel er opgelegd. Was wel even een handig steuntje. Ik vind dat er niet veel mis mee is. Gewoon lekker speels.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:42

Margoot schreef:
als is dit beest 85 en hij schrikt ervan en houdt een 'trauma' eraan over dan moet je ook flink werken omdat recht te 'breien'..

Het gaat niet om het feit dat je het recht moet gaan breien. Het gaat om het feit dat je niet meteen door kunt pakken als je wel een probleem tegenkomt. Ook als het ontstaan is uit een lolletje.

Een ouder paard is lichamelijk en geestelijk in staat om die druk aan te kunnen die er bij komt kijken als dingen verkeerd gaan, als je al dingen die niet zo goed verlopen zijn, recht moet gaan breien. Als het moet kun en mag je (volgens de gangbare norm, maar dan weer, wat is de meest gangbare norm) urenlang met hem aan het werk. Volgens de meest gangbare norm is een jaarling niet in staat om urenlang achter elkaar "aan het werk" te kunnen, en dat dagelijks of meerdere keren per dag. Ik ga er hierbij van uit dat jullie een jaarling niet willen longeren en een tweejarige niet gaan inrijden.... ;)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:59

Gut, daar zijn de moraalridders weer :D

Leuke foto, het past bijna! :+