Hersenkraker: de boer, z'n zonen en de koeien

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:25

Karin schreef:

Lielle, jouw oplossing houdt mij al een uurtje of 2 bezig... Rekenkundig gezien komt de hele verklaring hiermee in een ander daglicht te staan, en aangezien ik niet zo handig ben met cijfertjes kost het me eventjes. Maar volgens mij is-ie ook waterdicht hoor! Kom er apart nog op terug.

Oeps, en je werk nu?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 15:26

Lielle schreef:
Oeps, en je werk nu?

Multi tasking. Knipoog

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:36

Het heeft even geduurd Schijnheilig maar ik heb hem eindelijk.
Het antwoord was niet zo heel ingewikkeld, maar hoe je er aan moest komen. Gewoon net zo lang gegokt tot ik de goede had *LOL* *LOL* (sommige versies vond ik leuker dan het goede antwoord }> )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:36

Volgens mij is deze verdeling erfrecht-technisch niet uitvoerbaar.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 15:38

Lovely schreef:
Volgens mij is deze verdeling erfrecht-technisch niet uitvoerbaar.

Daar gaat m'n waterdichte uitleg... Haha!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:51

Ik ben wel heel benieuwd naar Lielle's antwoord Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 15:52

Ik ben sowieso heel benieuwd naar het antwoord!!!!!!!!!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 16:01

batje schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar Lielle's antwoord Lachen

Is eigenlijk een heel eenvoudig rekensommetje waar ik nog niet op die manier aan gedacht had. Lielle en ik hebben achter de schermen onze antwoorden even naast elkaar gelegd en het blijkt dat ze prima op elkaar aansluiten. Dus rond half 5 de ontknoping van dit raadsel, met een finishing touch van Lielle!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:25

Ok, zo goed als half 5 Haha! Kom maar op met de uitleg Tong uitsteken

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:28

ja.antwoord..pleaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaase...
ben speciaal langer op m'n werk gebleven... Haha! Haha!

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:32

KARIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kom op met het antwoord...wil het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel graag weten...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:33

haha ja prakkie wil weg zeker ??

KARINNNNNNNNNNN ZIEN ??

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:34

Spammen met pb's die hap..... Extreme duivel

prakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:35

klopt..ik ben al een half uur over tijd...hihi

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:36

En Karin is niet eens online.... Tsssk. En wij maar wachten en wachten en wachten....

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:41

haha ze zal zo wel weer online zijn denk ik PBEEEEEENNNNNNN

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-02 16:44

Ik heb vandaag zo'n 80 pb'tjes ontvangen naar aanleiding van mijn raadsel! En ondanks dat heb ik vandaag ook nog mijn stapel werk afgekregen. Zeker multi tasking dus Haha! . Hoop dat ik jullie ook niet al te veel van jullie werk heb afgehouden, en hier is dan eindelijk de ontknoping!

De vraag luidde: Hoe worden deze 17 koeien nu over de 3 zonen verdeeld?

Vrijwel iedereen stuurde me de juiste uitkomst, maar de meesten kwamen niet verder dan de juiste getallen, een uitleg ontbrak. Ik heb de meest ingewikkelde berekeningen voorbij zien komen, maar er waren maar een paar mensen die echt met de juiste toelichting kwamen.

Je kunt een aantal van 17 koeien natuurlijk nooit door 2, 3 of 9 delen. Met 18 koeien lukt dat wel. Geen probleem toch? Die ene koe leen je even bij de buren (Zep, XoNo), of bij de notaris (Pipo Knipoog ) of je downloadt een virtuele koe van internet (JoostVG Haha! ). Die 18e koe is alleen maar een hulpmiddeltje om de berekening makkelijker te maken (Lovely), die hoeft niet eens echt te bestaan.

Nu je 18 koeien hebt, kun je gemakkelijk de breukgetallen omrekenen naar breuken met gelijke noemers. Er gaan dan 1/2 = 9/18 = 9 koeien naar de oudste zoon, 1/3 = 6/18 = 6 koeien naar de middelste en 1/9 = 2/18 = 2 koeien naar de jongste.

De broers krijgen dus ieder hun erfdeel in de verhouding broer 1 : broer 2 : broer 3 = 9 : 6 : 2. De som van deze verhoudingsgetallen is 17, gelijk aan het aantal koeien: 9 + 6 + 2 = 17, en die uitkomst had vrijwel iedereen goed.

Wat hierbij erg belangrijk is, is dat je moet kijken naar de onderlinge verhoudingen en niet naar het gedeelte van het totaal (met dank aan Lielle voor deze kernachtig geformuleerde zin!).

Afijn, de 17 koeien van de boer zijn dan netjes verdeeld en de geleende koe kan weer terug naar de buurman. Of naar de notaris, of terug het web op. Haha!

Dat bedoel ik dus met hoe en praktisch. Moeilijk delen enzo hoeft dus helemaal niet, je pakt er gewoon tijdelijk een extra koe bij en die breng je na de verdeling weer netjes terug naar de rechtmatige eigenaar.

En klaar is Klara. Soms zijn de dingen zo simpel. Lachen

BTW in het originele verhaal werd de koe bij de buren geleend. Maar ik vond de versie van de virtuele koe ook wel erg leuk, tegenwoordig kun je tenslotte haast alles van internet af plukken. Haha!
Laatst bijgewerkt door Karin op 31-05-02 16:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:47

Het ergste is dat nu ik het antwoord lees, dat ik deze al kende.............................pff, word effe weer met mijn neus op de feiten gedrukt (mijn kortetermijngeheugen, en lange doen het niet zo goed)

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 16:51

Maar wat Karin nu zegt is precies het verwijt wat ik op school ook altijd kreeg; antwoord klopt maar uitleg mist..... Damn, maar ik had het dus wel min of meer goed *pfieeuw*

Tindra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 18:03

Nou, ik kwam er absoluut niet uit.
Maar toen vroeg ik aan mijn moeder of zij het misschien wist....en ze wist het antwoord meteen.... Haha!
Wat heb ik toch een slimme moeder... *LOL* *LOL* *LOL*

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-02 21:31

had nog niet voortgelezen
maarheb een paar minuutjes geleden wel ge-PBt
heb er geen koeien maar gewoon stomme saaie wiskundesommen van gemaakt Gaaaap Gaaaap
tegen maandag moet ik zoiets in de aard ook doen,maar dan niet zo origigneel en met koeien enzo

kaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 00:48

Dus het enige wat ik fout had was dat ik niet gezegd had waar ik die 18e koe vandaan ging halen????

Ik vond mijn beredenering voldoende duidelijk hoor Schijnheilig
Maar ja het interesseert mij verder niets waar die 18e koe zolang vandaan kwam. Is volgens mij officieel helemaal niet van belang.

Zoals ik het geberedeneerd had kom je zowieso op 18'en. Volgens mij gaat het hier om breuken vermenigvuldigen en dergelijke.

Ik had de oplossing zoals hieronder als antwoord gegeven:

* de oudste zoon krijgt 1/2 deel
* de middelste zoon krijgt 1/3 deel
* de jongste zoon krijgt 1/9 deel

Mij beredenering: alles omrekenen in 18'en
1/2 = 9/18 9 koeien
1/3 = 6/18 6 koeien
1/9 = 2/18 2 koeien
-------------
Tot.= 17 koeien???

Volgens mij is dat wiskundig/rekenkundig gezien gewoon goed. Mijn wiskundeleraar heeft mij nog nooit gevraagd waar ik een getal vandaan haalde.......... Dit is zijn gewoon breuken en dus abstracte getallen. Maakt toch verder niets uit waar je in de praktijk de 18'e vandaan haalt? Is zowieso niet nodig. Je brengt hem niet voor niks na afloop weer terug!

Als alle boeren het echt zo ingewikkeld doen kunnen ze beter eerst een lesje rekenen nemen denk ik Haha!

Maar goed: ik vind het antwoord een beetje teleurstellend. Ik had een grootste ontknoping verwacht maar ik vind mijn antwoord eigenlijk goed.

Maar vooruit we hebben lol gehad

Laui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 16:22

En mijn antwoord dat de boerin ook wel een koe zou zijn en dat die niet te erven was (zo zei ik het niet, maar dat dacht ik wel), is dus ook fout. Tsssk, en ik had nog wel het goede antwoord!

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 21:41

Laui! schreef:
En mijn antwoord dat de boerin ook wel een koe zou zijn en dat die niet te erven was (zo zei ik het niet, maar dat dacht ik wel), is dus ook fout. Tsssk, en ik had nog wel het goede antwoord!

*LOL* Zoiets had ik dus eerst ook. Dat ze die boerin wel als 18e koe konden nemen Haha!

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-02 22:05

Maar waar blijft het antwoord van Lielle, Karin? Cool