Voor wie de jaren '80 bewust heeft meegemaakt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 11:59

Jaaah, het is echt Pompy de Robodoll, kijk maar op http://www.filmkeuze.nl/cgi-bin/loader?/mif80006.html

Het is eigenlijk een film, uit 1987 om precies te zijn. Het verhaal:

Met hun eigen plezierjacht zijn ze op weg naar Spanje en komen in een storm terecht. Alleen de kinderen worden gered en ondergebracht in een weeshuis. Eén van de kinderen helpt een Professor met het stoppen van diens op hol geslagen robot. Om de jongen te bedanken zonder geld te geven bouwt hij een nieuwe robot uit gebruikte voorwerpen. De robot is echter zeer krachtig en voelt zich verwaarloosd. Hij gaat de wijde wereld in en een andere robot moet hem gaan zoeken.

Jeugdsentiment... *snif*

BTW wij hadden thuis ook ALLE videobanden van Alfred Jodocus Kwak ('Ik ben vandaag zo vrolijk'). M'n zusje (Lau) keek ze iedere ochtend, tot vervelens toe. We kenden alle teksten uit ons hoofd, denk dat ik ze nog steeds mee kan zingen/zeggen als ik ze weer hoor...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:02

Karin"]
[quote="Minne schreef:
En natuurlijk My little pony, mijn collectie zit ergens in een doos op zolder. Mijn trouwe blauwe Firefly ligt daar nu ergens te verkommeren.

Klein detail: Firefly was roze, met een blauw bliksemflitsje op z'n kont. Knipoog

Ik kon zo uit m'n hoofd alle kleuren en 'brandmerkjes' opdreunen bij alle namen van die pony's. Nog steeds trouwens, bedenk ik me tot mijn schrik... Haha!
[/quote]

Mijn dochter speelt nu My little pony op de computer Knipoog
Maar ze zijn nog steeds heel populair, er is zelfs een kasteel voor te koop.

In de jaren '80 werkte ik bij een computerbedrijf. Ik heb eindeloos educatieve spelletjes zitten controleren op de P2000 en Commodore. Ik verkocht ook "beheerscontracten" aan scholen. Die leraren wisten echt totaal maar dan ook totaal niets van computers af en aangezien ik ook nog de helpdesk mocht beheren was dat een redelijk frustrerend baantje Haha!

De Laser computer was toen echt een vooruitgang en op het werk hadden we Apple computers, dat werkte een stuk beter dan het indertijd zeer populaire IBM-visietekst met van die enorme floppen!
Alhoewel dat ding al een hele vooruitgang was na de IBM electrische typemachine. Bij mijn eerste baan zat er nog niets electrisch aan de typemachine, die omhaal voor de volgende regel, vreselijk: tik, tik, tik kleng! en als je te snel was bleven al die letters aan elkaar plakken. Kon je de boel weer gaan ontwarren.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:03

Ha, ik ben dan van '81 toch weer een stukje jonger als de meeste die in dit topic hebben gereageerd. Maar blijkbaar ben ik ook al oud Huilen want het een en ander herinner ik me toch nog. Al voel ik me niet zo Haha!
De muziek uit die tijd vond ik echt geweldig, kan ik me helemaal happy mee maken, staat ook het een ander op mijn harde schijf Haha! . Naar catweazel keek ik altijd graag en als we nu nog zo'n man zien lopen die er enigzins op lijkt noemen we hem catweazel (ja, ik weet het: heel erg). Mijn my little pony's en het kasteel en het babyhuis staan idd ook op zolder. Hmm, mijn kleren zullen wel niet spectaculair zij geweest aan gezien ik toen nog een kleine gup was.
Ik had wel altijd het idee dat de cola uit glazen flessen lekkerder is.

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:04

Karin schreef:
Die Converse All Stars waar Sibold het over heeft, die had ik ook. Mijn eerste paar uit '88 (donkerblauw, nu vaalgrijs) heb ik zelfs bewaard, kan het niet over m'n hart verkrijgen om ze weg te gooien.

Nog even door op die schoenen Haha!
Na de All-stars kwamen de Palladiums als ik het me goed herinner. Het grappige daarvan was dat wij die schoenen (in de kleur poep-bruin) al jaren geleden hadden om mee in de bergen te wandelen als we op vakantie gingen, terwijl we altijd werden uitgelachen ermee omdat ze het midden hielden tussen een gymp en een bergschoen. Toen heetten ze nog Palla-brouche ofzo...

Als we dan op vakantie gingen (meestal naar Oostenrijk) mochten mij broertje en ik altijd brood en broodjes halen. Wat me moesten zeggen weet ik nog als de dag van gister: IJn wijssbroot oent tseen klijne wijsse breutgen...
Ik zal eens kijken of ik nog foto's kan vinden uit die tijd...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:07

Bedankt voor de naam Karin. Het werd toen geloof ik ook als serie uitgezonden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 12:12

Sibold schreef:
Na de All-stars kwamen de Palladiums als ik het me goed herinner. Het grappige daarvan was dat wij die schoenen (in de kleur poep-bruin) al jaren geleden hadden om mee in de bergen te wandelen als we op vakantie gingen, terwijl we altijd werden uitgelachen ermee omdat ze het midden hielden tussen een gymp en een bergschoen. Toen heetten ze nog Palla-brouche ofzo...

Lachen, die Palla-brousses (zal eens kijken hoe ze echt heten) heb ik dus, in 'poep-bruin', of liever een soort donker camel-tintje! En nee, niet in de jaren '80 aangeschaft maar toch al wel zo'n jaartje of 5 geleden... Haha!

Citaat:
Als we dan op vakantie gingen (meestal naar Oostenrijk) mochten mij broertje en ik altijd brood en broodjes halen. Wat me moesten zeggen weet ik nog als de dag van gister: IJn wijssbroot oent tseen klijne wijsse breutgen...

Wij gingen vaak naar Frankrijk en dan kwam er elke morgen zo'n bakkertje op de camping. M'n zusjes en ik moesten dan zeggen: Die krwassants ee deu baget. En op zondag mochten daar dan een paar 'pèn du chocola' bij. Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 12:14

Yootha schreef:
Bedankt voor de naam Karin. Het werd toen geloof ik ook als serie uitgezonden.

Klopt, ik wist ook niet beter dan dat het een serie was, maar het blijkt dus eigenlijk een film te zijn. Het is wel dezelfde, met o.a. de stem van Willeke Alberti (en dat liedje dus, 'Samen zijn').

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:21

Karin schreef:
Wij gingen vaak naar Frankrijk en dan kwam er elke morgen zo'n bakkertje op de camping. M'n zusjes en ik moesten dan zeggen:
Die krwassants ee deu baget
. En op zondag mochten daar dan een paar 'pèn du chocola' bij. Haha!

pèn oo chocola denk ik Ka Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:29

Woensdag middag was altijd vaste prik om tv te kijken, Seabird en Dynasty Haha!

Mijn Oma had in Amsterdam al kabel tv dus daar konden we al naar duitse zenders kijken.
Kwa kleding kan ik me niet zoveel meer voor de geest halen,
wel de mega grote Oorbellen van die tijd in mega kleuren.

De tijd van Dirty Dancing(ik mocht niet naar die film van mijn ouders erg he!) en Flodder(ook deze mochten we niet zien Extreme duivel )

Jammer dat de scanner niet is aangesloten anders had ik wel een paard mooie foto's geplaatst, nou morgen misschien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 12:32

Maaike schreef:
pèn oo chocola denk ik Ka Haha!

Haha, kun je nagaan hoe lang het geleden is!
Frans is nooit mijn beste taal geweest. Haha!

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:34

jaaa Seabird is voor niemand bang en helpt bedreigde dieren waar hij kan Haha!

Ik keek ook naar Pompie, dat is toch dat zielige blikje?? Dat liedje van Willeke vond ik altijd geweldig mooi!!

Die megagrote oorbellen kan ik me ook wel herinneren, en wielrennersbroekjes als kledingstuk kwamen toen in Haha!
ja dat was nog eens lachen *LOL*

Sibold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:50

Cowgirl schreef:
De tijd van Dirty Dancing(ik mocht niet naar die film van mijn ouders erg he!) en Flodder(ook deze mochten we niet zien Extreme duivel )

Wat dacht je dan van Turks Fruit en Spetters? En die serie met die dierenarts Dr. Vlimmen (?) en die op de BBC -- Jamer Herriot?
James Herriot vond ik altijd wel leuk, lekker onschuldig Haha!

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:54

Die lucifer poppetjes waren er toen ook, ik meen ze ergens laatst ook weer gesignaleerd te hebben en op tv die serie Daktari (geloof ik)
en The Dukes off Hazard met die knappe "jongens'' *LOL*
En mega grote posters boven je bed van George Michael Bloos
Oja, de strijd tegen bont...
Het risico lopen als je met je nep bont jas over straat liep dat je of een verfbom of een graffiti artiest aan je jas had hangen }>
Ook half jaren tachtig dat het straatdansen op kwam en een hoop jongens verwoede pogingen deden om op hun hoofd een spinn te maken Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 12:56

Daktari! Ik kon al niet meer op die naam komen. Dat keek ik echt altijd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 13:01

Ik had een wielrenbroekje met een rokje er overheen... Haha!

En ik mocht niet naar Spetters kijken, en ook niet naar Mama is boos. Want mijn eigen mama vond die kettingzaag op de poster zo eng. Haha!

En wie kent de beenwarmers nog? Ik had ze echt in alle kleuren die je maar kunt bedenken! Cool

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:12

Ik zal eens kijken of ik nog foto's heb van die beenwarmers...

Mama is boos, het is nog steeds een veel gebruikte uitdrukking hier Haha!
Later heb ik ook het boek nog gelezen, en als de film een keer weer op tv komt, kijk ik altijd. Net als Schatjes Haha!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:12

Die beenwarmers waren in de winter ideaal over je rijbroek heen Haha!

We hadden ook nog "Ban de Bom" en natuurlijk de "BOM"-moeders, dat was weer heel iets anders!

N00tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:14

Ik ben van 1986, maar toch ken ik er wel wat van Haha!

Ik ken cola in glazen flessen
Ruud Lubbers heb ik ook wel van gehoord
Ministeck ken ik ook wel
en ik heb wel Pacman gespeeld maar nooit op een Commodore 64.
Dat geloof ik wel, die computers die je op de tv aansloot, mijn pappie had er vroeger zo een!!
Houtje-touwtje ken ik ook
mijn mammie had ook schoudervulling VROEGER, nu niet meer Lachen
Televisie met maar drie kanalen ken ik wel
en zonder afstandsbediening hebben wij ook nog gehad.
Mijn rolschaatsen hebben ook wieltjes naastelkaar gehad
Jos Brink ken ik ook wel ongeveer.
dat je grammofoonplaten kunt omdraaien weet ik wel.
Petje Pitamientje ken ik gewoon!!

Ben ik nu ook oud Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-02 13:19

Percy schreef:
...en natuurlijk de "BOM"-moeders...

Dan moet ik altijd denken aan Hanna uit Jan, Jans & de Kinderen, en Catootje die haar nadeed met een kussen onder haar trui. Haha!

Wie had er ook van die roze/groene buttons van Doe Maar?

Llewella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:22

Wie van de dames kent magic girl toevallig Verward
Zoals je nu vogue hebt en al die bende had je toen magic girl, ik vond dat geweldig Lachen
Als klein meisje me eigen douchgel, in het rose uiteraard, deo was ik nog iets te jong voor Knipoog

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:27

De befaamde All-stars en Paladiums zijn volgens mij van de jaren negentig. Toch zeker de Paladiums, want ik zat toen al in de middelbare school.

De meesten kunnen zich enkel nog het speelgoed van de jaren tachtig herinneren blijkbaar. De gemiddelde Bokker zal dan toch niet zo stokoud zijn! :-)

Maar jullie zien wel de TROETELBEERTJES over het hoofd? Daar waren boeken van, knuffels natuurlijk en als ik me niet vergis ook tekenfimpjes. Ik had de oranje beer, ben nu wel ff zijn naam kwijt, hij had een bloempje op zijn buik geloof ik.

Oh, de tekenfilms van die tijd: de Snorkels (denk ik, over wezentjes die in een onderwaterwereld leefden) enzo. En rolschaatsen met vier wieltjes onder. En de springbal. En hier in België: Merlina op tv. Dat zijn ze nu aan het heruitzenden, & als je dat terugziet... En idd de beenverwarmers! Ik had er knalblauwe :-)

PS Tuurlijk bestaat Canada Dry nog!

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:31

En Snoopy en niet te vergeten KNIJPBEERTJES!!! Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:34

Ook niet te vergeten Knight Rider, Love Boat, Dallas, en vooral THE A-TEAM Haha! Haha!

En zijn er nog mensen die ook elke week naar MAC GYVER keken.
ikke wel, was echt mijn favo zerie heb er geen een gemist.
of Hill Street Blues(moet zeggen dat ik deze serie pas later heb gezien).

Medisch Centrum west Haha!

Ach er waren natuurlijk ook minder leuek dingen in de jaren 80.
Wat te denken van de Lockerbie ramp en de Challenger.

Nog een numer 1 hit: Elton John met Nikita, als ik me goed herinner was dat toen de langst lopende nummer 1 plaat aller tijde?
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 23-05-02 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:34

Geweldig vind ik dit. Ik ben echt een jaren '80 liefhebber! Ik herken dan ook alles en begin me nu toch wel zorgen te maken. Heerlijk zulk jeugd sentiment... Haha!

Wat de Raider betreft.. daar hebben wij ooit nog eens een liedje over gemaakt. En ik... ik was de Raider Haha!

Een fluoriserende jas, een wit rokje met fel roze stippen en fel roze peticoat daaronder en een blitz t-shirt, heb ik nog steeds! Niet dat ik ze draag, maar weg doen? Nee hoor, veel te leuk! *LOL*

Tevens heb ik ook nog steeds allerlei singeltjes die ik heb bewaard. Daarbij ook mijn eerste single, Marsipulami van Dennie Christiaan, die kreeg ik in mijn peuterjaren van mijn moeder.

Wat betreft de muziek uit die tijd.. ik heb hier een gigantische collectie en kan d'r maar geen genoeg van krijgen! Inmiddels staat alles wel op MP3, maar het wordt niets minder. Cd's met muziek uit de jaren tachtig zijn dan ook altijd in mijn auto te vinden Haha!

En inderdaad.. de shandy is er nog steeds. Ik mocht dat altijd drinken als mijn ouders een borreltje namen Vingers aflikken

Loco heb ik ook nog mee gespeeld. De moeilijk lerende kinderen bij ons op de lagere school mochten ook altijd met Loco spelen. Kan me nog goed herinneren dat ik eens expres niet mijn best heb gedaan. Bloos

En wie herrinnert zich die gigantisch grote zonnebrillen nog? Hier liepen we op school allemaal mee rond.

En wat zeggen jullie van de klei knikkers? Die waren ontzettend populair!

Ook kan ik me nog goed heugen dat de Dolly Dots en Frizzle Sizzle helemaal hip waren hier in Nederland!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 13:35

De troetelbeertjes! Ik was dit weekend nog bij m'n ouders op zolder aan het zoeken naar cassette bandjes van de troetelbeertjes voor kinderen van een vriendin. Blijkbaar had ik ze al een keer weg gedaan Huilen
Ik had ook dozen vol cassette bandjes van Pipi Langkous, Bassie en Adriaan en de snorkels.

Luisterden jullie ook naar Ko, de boswachtershow op de radio?