Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:14

Cassidy schreef:
Overigens is luchtzuigen zelden een teken van stress of verveling, maar eerder een teken van brandend maagzuur.

Weer wat geleerd. Ik heb altijd begrepen dat het een teken van verveling of stress is. Neem ook aan dat het alleen voorkomt bij dieren op stal, aangezien ik in de wei nog nooit een paard heb lucht zien zuigen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:18

In de wei heeft een paard ook voortdurend de kans om te eten, zodat de maag vol is een geen brandend maagzuur kan ontstaan.
Overigens zijn er wel degelijk paarden die een kick krijgen van de endorfines die vrijkomen bij het luchtzuigen, en dat ook in de wei doen. Maar dat zijn er maar een handvol, vergeleken bij al die paarden die wel luchtzuigen en het op het land niet meer doen.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 20:21

Cassidy schreef:
Dus AnneB, iemand die iedere keer weer de grenzen van zijn paard opzoekt, aftast tot hoever hij kan gaan zonder zijn paard echte blessures te bezorgen, is in jouw ogen geen paardenmens?
Dus Anky (of is het in dit geval Sjef?) is geen paardenmens, en menige top sporten in de paarden, ongeacht de discipline, ook niet?

Het is juist een van de kenmerken van een paardenmens, dat hij weet hoever hij kan gaan met een paard zonder hem te overvragen. Dat hij doorheeft als een paard het echt niet kan, ipv door te blijven pushen, en dan ook niet verder vraagt. Maar dat hij ook bij paarden die het wel kunnen snel genoeg doorheeft dat ze het kunnen, en het dan wel van ze vraagt. Of ze het uiteindelijk geven zit bij het paard tussen de oren (ga er van uit dat het lichaam het dan wel aankan)

@Japke: ik ben het niet mee eens. Ook een mens met paarden kan plezier hebben met zijn paarden, daar hoef je geen paardenmens voor te zijn. Als dat het enige criterium zou zijn, zouden er wel heel veel paardemensen rondlopen...

Overigens is luchtzuigen zelden een teken van stress of verveling, maar eerder een teken van brandend maagzuur.

Waar hoor je mij dat zeggen? Tuurlijk kun je grenzen opzoeken bij je paard, sommige paarden kijken ook hoever ze bij jou kunnen gaan met bepaalde dingen. Maar de grenzen opzoeken op een foute manier of de grenzen overschrijden is fout.
Wat hebben Anky en Sjef hier mee te maken en waar hoorde je mij wat over grenzen zeggen eigenlijk?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 13:53

Je reageerde op een opmerking over meiden die prestatiegericht bezig zijn, en plakte daar het stempel " geen paardenmens" op. In combinatie met een luchtzuigend paard kwam Bonfire in me op (zuigt lucht)en een prestatiegerichte vrouw schoot mij Anky te binnen. Het had net zo goed iemand anders kunnen zijn. Mijn excuses als je me niet volgen kunt, ik denk nu eenmaal erg breed.

Zoals ik al eerder schreef: prestaties kun je pas neerleggen als je grenzen opzoekt en overschrijdt. Prestatiegericht bezig zijn impliceerd niet meteen dat je het welzijn van het paard uit het oog verliest. Maar voor een buitenstaander ziet het overschrijden van die grens er al heel snel uit als mishandeling en te hard optreden. Dus wie ben jij om te oordelen welke manier van grenzen overschrijden fout is, en welke grens fout is om overschreden te worden? Misschien is dat het wel wat het paard nodig heeft? Wij zien bijv. Anky Olympisch kampioen worden, maar we zien niet de gevechten die ze eventueel thuis bij de training heeft of heeft gehad.

Er werd eerder in dit topic ook een opmerking gemaakt over mensen die snel van paard verwisselen als het paard wat ze op dat moment hebben, het te bereiken niveau niet aankan. In mijn ogen is dat alleen maar eerlijk t.o.v het paard. Beter zelfs dan hem tot een niveau te pushen waar hij wel blessures oploopt. Beter zelfs dan gebrek aan rijkunst bot te gaan vieren op het paard. Maar welke denkwijze er op dat moment speelt (gemakszucht, eerzucht, gebrek aan kennis van de ruiter, of toch met het paard in het achterhoofd), daar kun je en mag je als buitenstaander niet over oordelen.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 14:06

Met die meiden die dan prestatiegericht bezig zijn en waar ik van zei: Geen paardenmens, had ik in mijn hoofd verwende wedstrijd dozen die het paard alleen om de status hebben en dacht ik dus totaal niet aan Anky o.i.d.

Ik denk dat je als ruiter zelf goed weet wat de grenzen zijn en hoever je die kunt overschrijden en ik denk ook zeker dat er geen buitenstaander is die dat dan beter weet of aanvoelt.

Als je een paard hebt waar het niet mee klikt of het paard kan het niveau niet halen wat jij wilt dán denk ik dat grenzen net iets overschrijden slecht is omdat het vaak uitloopt op vechtpartijen tussen ruiter en paard omdat 'het paard weer eens een *piep* bui heeft'.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:39

Ook een paard waar het mee klikt en het niveau wel kan halen zorgt af en toe voor knokpartijen. Al is het maar omdat je toch net weer door een bepaalde grens moet/gaat. Als ik de dag na hard trainen op een paard stap dat spierpijn heeft, de oefening vraag die gisteren zo goed ging en vandaag krijg ik daar protest op...heb ik dan een grens overschreden of niet?
En als je een protestreacie krijg, en je probeer de oefening na een half uur nog een keer, als het paard warm is en de spierpijn wat minder, en de oefening gaat beter, ben ik dan bezig met het overschrijden van grenzen?

En ook het verleggen van grenzen kun je voor een groot gedeelte leren. Niet iedere ruiter voelt dat instinctief aan. Of ze blijven er bewust zo ver vandaan, dat ze de confrontatie zelden bereiken. Ben je dan een paardenmens?

In mijn ogen is een ruiter ook niet meteen hetzelfde als paardenmens. Boeren die met paarden omgaan zullen zelden de perfecte ruiter zijn. Beoefenaars van de mensport en andere takken van de paardensport doe je tekort om alleen maar ruiters tot paardenmensen te willen bestempelen.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:59

Nee dan ben je geen grens aan het overschrijden vind ik. Een grens overschrijden doe je als je weet dat het te hoog gegrepen is voor je paard maar het er toch uit wil rijden en niet genoeg geduld hebt om eerst andere oefeningen te doen zodat je het paard voor kunt bereiden op hetgene wat nu te hoog gegrepen is.

Ik vind ook zeker niet dat een ruiter meteen een paardenmens is. In mijn ogen is een ruiter een paardenmens wanneer hij/zij het paard dus wél aanvoelt en dus wél weet tot waar hij kan gaan en tot hoe ver hij net die grens kan overschrijden.

Er zijn in mijn ogen maar weinig mensen die dat kunnen.

vemrulz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:35

caat_eve schreef:
Paardenmens: ikv ind als je gevoel hebt voor paarden.. ofja.. hoe leg je dat uit.
mens met paard: Iemand die zonder leifde en vriendschap een paard heeft..

amen.

Roosje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:11

Inderdaad
Een gevoel voor je paard hebben

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:25

AnneB schreef:
Nee dan ben je geen grens aan het overschrijden vind ik. Een grens overschrijden doe je als je weet dat het te hoog gegrepen is voor je paard maar het er toch uit wil rijden en niet genoeg geduld hebt om eerst andere oefeningen te doen zodat je het paard voor kunt bereiden op hetgene wat nu te hoog gegrepen is.

Niet helemaal mee eens. Een oefening die te hoog gegrepen is voor je paard gaat dat ook blijven na uitgebreide voorbereiding en een voorzichtige weg daar naartoe. Dus: wanneer ga je uitgebreid er naartoe werken, en op wat punt beslis je dat die oefening te hoog is en stopt met de weg naar die oefening? Als er blessures ontstaan? dan ben je te laat. Als het paard echt in verzet gaat? Want verzet ga je altijd krijgen, ook op de voorzichtige weg naar een bepaalde oefening...

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:42

Cassidy schreef:
AnneB schreef:

Niet helemaal mee eens. Een oefening die te hoog gegrepen is voor je paard gaat dat ook blijven na uitgebreide voorbereiding en een voorzichtige weg daar naartoe. Dus: wanneer ga je uitgebreid er naartoe werken, en op wat punt beslis je dat die oefening te hoog is en stopt met de weg naar die oefening? Als er blessures ontstaan? dan ben je te laat. Als het paard echt in verzet gaat? Want verzet ga je altijd krijgen, ook op de voorzichtige weg naar een bepaalde oefening...

Daar ben ik het dan niet mee eens en ik heb een voorbeeld.
Iemand die ik ken had vroeger een lastige, hete pony. Het hete reed ze er zelf nog extra in.
Als haar pony begon te dribbelen dan ging ze 'm maar extra inhouden zodat er misschien wel een piaffe uit zou komen! De pony was een jaar of 7 en een klein beetje aan het dribbelen maar dankzij die 'piaffe' kreeg hij wel een dik been.
Zelfs met haar instructrice deed ze dit terwijl die beter zou moeten weten. Achteraf zei de instructrice ook dat het dikke been kwam door overbelasting en dat ze te ver waren gegaan.
Toen ze de 'piaffe' wilden afleren lukte dat niet meer en bleef hij dribbelen en op het moment dat hij naar voren moest stond hij recht overeind.

Als je je paard/pony piaffe wilt leren, prima. Als je het ook echt kunt? Nog beter! Maar zij deden dit omdat het op dat moment even lekker voelden maar ze wisten dat het fout was en zijn daar ook voor gewaarschuwd meerdere keren.
Als je het dan wilt aanleren is de piaffe een eindstadium of resultaat van oefeningen die daaraan vooraf gingen. De achterhand moet strerk zijn wil een paard een piaffe kunnen en dat moet getrained worden bijvoorbeeld.

Als jij dan dus zegt 'als nu iets te hoog gegrepen is voor een paard dan zal dat het altijd blijven' dan betekent dat ook min of meer: Een 4 jarig paard zou met zadelmak maken al moeten kunnen piafferen anders leert hij het nooit.
Voor een 4 jarige is het te hoog gegrepen maar er kan naartoe gewerkt worden.
Bij Bonfire etc. was het ook niet één, twee, drie gebeurt.

Of ik moet je verkeerd begrepen hebben?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:06

Ja, je heb me verkeerd begrepen. De piaffe is niet voor ieder paard weggelegd. Jij geeft de schuld aan het niet kunnen leren van de piaffe aan het feit dat er op te jonge leeftijd verkeerd met die pony is omgesprongen, ik zeg dat dingen die op jonge leefijd verkeerd zijn aangeleerd ook weer gecorrigeerd kunnen worden, al zal dat veel moeilijker gaan.

Ik geef je gelijk dat er naar bepaalde oefeningen toegewerk moet worden. Maar er zijn ook paarden die de oefening nooit naar behoren zullen kunnen uitvoeren..als dat wel zo zou zijn zou elk paard in principe Grand Prix niveau moeten kunnen lopen. En je weet zelf wel dat dat niet zo is...

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:26

ElCamino schreef:
@Wrangler: Dat van dat meisje wat een echt paardenmens wordt.... niet mee eens...

Nu kan dat paard normasal altijd stilstaan en kun je een kanon afschieten... het blijft een vluchtdier en kan altijd schrikken, hoe braaf het ook is, als het even op iets ander let of staat te suffen en ze rent langs ka het nog schrikken.... lig je als hoefsmid mooi op je gat !!
Dat meisje moet leren dat ze nooit langs moet rennen als de smid bezig is met werken... je weet nooit...

Spreek uit ervaring, een vriend is smid en heeft met zo'n geintje al eens een slechte ervaring gehad....

dat is ook wat ik dr mee geef.
het is wel dat dit nog een jonge meid is en nog veel moet leren.
maar zo jong en dan de verschillen weten van diversen paarden,betekend wel dat ze er op een postive manier mee bezig is.
en dat rennen sla ik er wel uit.

maar je heb wel gelijk

groet hoefsmid melvin

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:58

Cassidy schreef:
Ja, je heb me verkeerd begrepen. De piaffe is niet voor ieder paard weggelegd. Jij geeft de schuld aan het niet kunnen leren van de piaffe aan het feit dat er op te jonge leeftijd verkeerd met die pony is omgesprongen, ik zeg dat dingen die op jonge leefijd verkeerd zijn aangeleerd ook weer gecorrigeerd kunnen worden, al zal dat veel moeilijker gaan.

Ik geef je gelijk dat er naar bepaalde oefeningen toegewerk moet worden. Maar er zijn ook paarden die de oefening nooit naar behoren zullen kunnen uitvoeren..als dat wel zo zou zijn zou elk paard in principe Grand Prix niveau moeten kunnen lopen. En je weet zelf wel dat dat niet zo is...

De piaffe was ook een extreem voorbeeld.
Maar het is net zo als met mensen dat het ene paard meer talent heeft dan het andere voor bepaalde dingen. Een bepaald 'vak' zeg maar.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:18

Dus? Een paard dat minder talent heeft voor een bepaalde oefening toch pushen om die oefening uit te voeren is in mijn ogen onnodig over grenzen heengaan. Iemand die dat van een paard vraagt is in mijn ogen geen paardenmens. Iemand die de talenten van het paard niet in kan schatten is geen paardenmens. Natuurlijk zal het altijd zo zijn dat je op zeker hoogte door proberen er achter moet zien te komen wat een paard aankan, en of hij er talent voor heeft, het staat heus niet op zijn voorhoofd geschreven. Maar sommige dingen (zoals exterieurproblemen die uitvoering van bepaalde oefeningen in de weg kunnen staan) moet je bij de beoordeling mee kunnen nemen. En ook dan zal een paard je altijd kunnen blijven verrassen (aangenaam of onaangenaam)

Het zal een smeltkroes zijn van aangeleerde kennis (exterieur, technisch rijden) en gevoel. Maar iemand met alleen gevoel, of alleen kennis, zal het nooit gaan redden.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:26

Dat is wat ik de hele tijd bedoelde met aanvoelen etc.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:00

En dat is wat ik zeg met kennis die erbij komt kijken...naast het uitproberen, en het gevoel.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:06

Inderdaad ja. Gedachtes toch op één lijn alleen verwoordde we het anders.

Boktpony

Re: Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:10

als ik het hier zo lees ben ik een paardenmens maar toch voel ik me meer een mens met een paard ik hoef niet altijd met paarden bezig te zijn want er is ook nog wat anders dan paarden...toch ben ik veel van mijn vrije tijd bezig met paarden met veel liefde maar maakt mij dit ook een paarden mens?