21 december gaat het gebeuren...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:57

Ik weet niet of dat al heel lang is. Heb mij toen verdiept in de Maya's en heb in verschillende boeken gelezen dat ze zo goed als uitgeroeid zijn en dat het bestaan van de oorspronkelijke Maya's ontkend wordt. Maar goed, er zullen vast wel een aantal Maya's zich hebben gebundeld tot stam. Ik vind het vooral iets positiefs dat de Maya's meer in het nieuws komen door hun kalender. Zo'n intellectueel volk mag nooit vergeten worden vind ik.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:57

Oké thanks Wikipedia. :+

Edit: ik probeer mijn PWS weer op te zoeken. Ik ontken trouwens niet dat de afstammelingen er niet zijn, maar weet wel dat er ontkend wordt dat zij van de Maya's afstammen. Ik zal even kijken of ik mijn bron kan vinden. :D

gohya

Re: 21 december gaat het gebeuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:19

Wat ik ook niet wist is dat de Maya's ook wel Indianen worden genoemd.
Ook weten ze niet waar de Maya's zelf van afstammen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:25

Dat is weer een heel ander vraagstuk: de apen of Adam en Eva :D ?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:26

Ik gok de Apen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:37

Ik heb mijn PWS gevonden hoor. :D je hebt gelijk gohya, er bestaan wel meer Maya's.

Citaat:
De Maya's en nu

"We are not myths of the past, ruins in the jungle or zoos. We are people and we want to be respected, not to be victims of intolerance and racism." Dit zei Rigoberta Mench'u Tum, winnares van de Nobelprijs voor de vrede 1992.

Op dit moment leven er ongeveer 8 miljoen maya's. De mayabevolking is verdeeld over vijf staten, namelijk: Mexico, Guatamala, Belize, Honduras en El Salvador.

De maya's worden vandaag de dag nog steeds onderdrukt. In de schoolboeken staat niets over de periode voor de Spaanse verovering. De hele geschiedenis van de klassieke Maya cultuur is grotendeels uitgewist door de Spanjaarden. De grote ruiïnecomplexen worden verklaard als resten van een andere beschaving. Het verband met de klassieke Maya's en de moderne Maya's wordt flink ontkend en zelfs de moderne Maya's ontwortelen zich van hun oude cultuur. De taal van de Maya's wordt nog wel gesproken. Er bestaan in totaal nog 31 Mayatalen en dialecten.

Bronnen: Maya de goddelijke koningen van het regenwoud. (Boek)
www. Mayasite.nl/moderne_mayas.htm

Hey ja, Goya dat las ik net ook terug. Gelukkig dat ik mijn PWS bewaard heb. Super interessant om terug te lezen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:43

Shirley schreef:

Adam en Eva (ik ben gelovig).Maar ik geloof er wel in dat er mensapen hebben bestaan, maar dat wij er direct van afstammen? Daar geloof ik niet zo in.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:45

Mensapen bestaan ook nog steeds :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:50

Adamootje schreef:
Shirley schreef:

Adam en Eva (ik ben gelovig).Maar ik geloof er wel in dat er mensapen hebben bestaan, maar dat wij er direct van afstammen? Daar geloof ik niet zo in.

A. Mensapen bestaan nog steeds (chimpansees, bonabos, gorillas orang oetans).
B. Evolutietheorie zegt niet dat we van de mensapen afstammen, maar dat we gemeenschappelijke voorouders hebben.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 16:53

Correctie: bestaan.

Dankje Kuggur.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:21

Geen dank, ik ben inmiddels aardig gewend aan het feit dat mensen die hun mening ventileren over hun ongeloof wat betreft de evolutietheorie, in het algemeen over weinig kennis van natuur beschikken.
NB. misschien meer op zijn plaats in dit topic: [LZP] Geloof jij in evolutie?

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:35

Kuggur schreef:
Geen dank, ik ben inmiddels aardig gewend aan het feit dat mensen die hun mening ventileren over hun ongeloof wat betreft de evolutietheorie, in het algemeen over weinig kennis van natuur beschikken.

Oké, nou bedankt zeg... Ik mag toch zeker geloven wat ik zelf wil? Jij gelooft in de evolutietheorie, ik in Adam en Eva. Prima toch? Gelukkig ken jij mij goed genoeg om te oordelen of ik over genoeg kennis beschik over de natuur of niet. Helemaal 100% is de evolutietheorie ook niet bewezen trouwens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:42

Och, het feit dat je kunstacademie doet, gecombineerd met wat je in dit topic verteld geeft een aardige indicatie.
Uiteraard mag je geloven wat je wil, jouw zaak. Maar je opmerking over "het niet 100% bewezen zijn van de evolutie theorie" geeft aan dat je óók al niet te veel kaas van wetenschappelijke methodologie gegeten hebt.
Nogmaals deze discussie kan beter hier [LZP] Geloof jij in evolutie? gevoerd worden.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:52

Ach, wat enorm sneu Kuggur! :+ Laten we mijn opleiding erbij halen. Tja ik studeer geen biologie of iets dergelijks. Lekker boeiend. Is de evolutietheorie 100% wetenschappelijk bewezen dan? Heb je er bronnen van? Zo ja, dan neem ik zeker mijn woorden terug.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:44

De zwaartekrachtstheorie is óók niet "100%" bewezen, maar dat betekent niet dat je in gevaar bent weg te zweven...
Zoals gezegd, jouw gescherm met die 100% laat zien dat je niet weet hoe natuurwetenschap werkt, en dat maakt de discussie over een natuurwetenschappelijk onderwerp nogal moeilijk.
Ik zou je eerst een cursus methodologie 101 aanraden.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:46

Kuggur schreef:
De zwaartekrachtstheorie is óók niet "100%" bewezen, maar dat betekent niet dat je in gevaar bent weg te zweven...
Zoals gezegd, jouw gescherm met die 100% laat zien dat je niet weet hoe natuurwetenschap werkt, en dat maakt de discussie over een natuurwetenschappelijk onderwerp nogal moeilijk.

Dames dames toch... adem in, adem uittttt....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:48

gezellig hier, zelfs een luchtig topic word weer boktgezeik

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:57

Kuggur schreef:

Blijf dan ook vooral in dat discussietopic van je, dat is dit namelijk niet. ;) Ik was niet van plan met jou te discussiëren. Geloof staat jou niet aan, prima. Laat het gaan joh!

Zo, en laten we het nu weer gezellig houden! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 18:59

Miepie77 schreef:
gezellig hier, zelfs een luchtig topic word weer boktgezeik

Tsja, het is wel erg banketstaaf om iemands studie of iets unrelated erbij te halen.

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:24

en we leven nog steeds haha..

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:37

ja ik ook, wat een tegenvaller was dat gister he whaaaaahahaha

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:47

Ik hoorde dat het ook nog morgen kan gebeuren. Niet te vroeg juichen jongens! :')

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:56

ach joh het kan overmorgen gebeuren, volgende week, volgende maand, volgend jaar, volgende eeuw.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:59

Afbeelding

Riaaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:35

hahahaha!