Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:De Maya's en nu
"We are not myths of the past, ruins in the jungle or zoos. We are people and we want to be respected, not to be victims of intolerance and racism." Dit zei Rigoberta Mench'u Tum, winnares van de Nobelprijs voor de vrede 1992.
Op dit moment leven er ongeveer 8 miljoen maya's. De mayabevolking is verdeeld over vijf staten, namelijk: Mexico, Guatamala, Belize, Honduras en El Salvador.
De maya's worden vandaag de dag nog steeds onderdrukt. In de schoolboeken staat niets over de periode voor de Spaanse verovering. De hele geschiedenis van de klassieke Maya cultuur is grotendeels uitgewist door de Spanjaarden. De grote ruiïnecomplexen worden verklaard als resten van een andere beschaving. Het verband met de klassieke Maya's en de moderne Maya's wordt flink ontkend en zelfs de moderne Maya's ontwortelen zich van hun oude cultuur. De taal van de Maya's wordt nog wel gesproken. Er bestaan in totaal nog 31 Mayatalen en dialecten.
Adamootje schreef:Shirley schreef:Dat is weer een heel ander vraagstuk: de apen of Adam en Eva?
Adam en Eva (ik ben gelovig).Maar ik geloof er wel in dat er mensapen hebben bestaan, maar dat wij er direct van afstammen? Daar geloof ik niet zo in.
Kuggur schreef:Geen dank, ik ben inmiddels aardig gewend aan het feit dat mensen die hun mening ventileren over hun ongeloof wat betreft de evolutietheorie, in het algemeen over weinig kennis van natuur beschikken.
Kuggur schreef:De zwaartekrachtstheorie is óók niet "100%" bewezen, maar dat betekent niet dat je in gevaar bent weg te zweven...
Zoals gezegd, jouw gescherm met die 100% laat zien dat je niet weet hoe natuurwetenschap werkt, en dat maakt de discussie over een natuurwetenschappelijk onderwerp nogal moeilijk.
Ik zou je eerst een cursus methodologie 101 aanraden.
Kuggur schreef:De zwaartekrachtstheorie is óók niet "100%" bewezen, maar dat betekent niet dat je in gevaar bent weg te zweven...
Zoals gezegd, jouw gescherm met die 100% laat zien dat je niet weet hoe natuurwetenschap werkt, en dat maakt de discussie over een natuurwetenschappelijk onderwerp nogal moeilijk.
Ik zou je eerst een cursus methodologie 101 aanraden.