Maar ik ga eerst springlessen op het wildste paard van de manege! Niemand kan hem aan, maar ik wel
Sheran
Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-11 12:38
Furie is niet zwart! Furie is 'roankleurig'
En de hengst van gisteren was een schimmelmerrie, maar het was serieus niet de makkelijkste. Nee echt niet
En vanochtend heb ik een paard gelongeerd waar niemand op durft En dat komt door mij. Want hij was net terug van het zadelmak maken, een maand geleden, en toen mocht ik er wel op. Maar hij bleek niet zo zadelmak als ze dachten . Hij maakte de gekste sprongen maar ik bleef natuurlijk zitten want ik ben heel goed Sindsdien is er niemand meer op geweest.
Vandaag komt er weer een stukje trouwens hoor!
RoWi
Geplaatst: 22-12-11 14:05
YSR1971
Geplaatst: 22-12-11 16:57
TS ís Kim We wachten weer vol spanning op de volgende hoofdstukken!
xNursiex
Geplaatst: 22-12-11 18:14
Arme Furie, hoge dressuur lopen met een ooit gebroken been Misschien moet Kim een springshetlander kopen die later toch een kwpn´er blijkt te zijn
Nou omdat Vera jarig is zal ik nú beginnen met typen
Eske_B
Geplaatst: 23-12-11 12:39
Sheran
Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-11 12:52
23. De proef
Kim poetste Furie heel goed en vlocht hem in. Zo zagen ze er tenminstegoed uit. Ze bracht een dambordpatroon aan op Furies achterhand. Het stond mooi. En toen gingen ze op weg, naar het wedstrijdterrein. Er waren vreselijk veel pony's en paarden. Kim moest starten bij de paarden. Alle paarden zagen er prachtig uit. Kim had over de vlechtjes en het dambordpatroon nog wat haarspray gedaan. Dan blijft het zitten. Ze was als veertiende aan de beurt. Ze werd geroepen. Ze liet Furie mooi in de houding lopen. Furie was werkelijk indrukwekkend om te zien met zijn aparte kleur. Kim zat kaarsrecht en hield alles op de juiste positie. Met een lichte druk van Kims benen ging Furie in draf, met zijn oortjes naar voren. Ze reden mooie ronde voltes, goede gebroken lijnen en sprongen vanuit een rustige draf aan in een rustige goede galop, mooi in de houding. Ze maakten de overgang naar draf en Kim gaf de hulpen zo licht dat ze nauwelijks zichtbaar waren. Toen ze klaar was kreeg ze veel applaus. Kim beloonde Furie en poetste hem nog maar eens. En toen moest Kim Furie alleen laten, want ze moest naar de prijsuitreiking. Vijfde... Fiona Leuwissen op Fire. Dat was alweer Fire! Ook een goede pony, zeg! Vierde... Susan Larsen op Dorado! Derde... Lesley Toos op Semper Pax! Tweede... Sally Krijnsen op Kelly! En eerste, met de complimenten van de jury en met wel twee winstpunten... Kim Harper op Furie! Trots reed ze haar ereronde en bekeek haar cijferlijst. Twee winstpunten! Er stond onder: zelden zo'n goede B-proef gezien!
24. Naar de L
Al snel had Kim genoeg winstpunten om naar de klasse L te gaan. Dat betekende dat ze moest oefenen in het wijken, want dat moet je in de L. En de lijnen moeten rechter, de overgangen mooier en de voltes ronder. Als ze eerst maar eens probeerden te wijken. Eerst maar eens een klein stukje. Voor het gemak deed Kim haar voet uit de beugel. Ze gaf de hulp, maar Furie reageerde maar half. Maar na een paar keer proberen lukte het best. Kim probeerde het nog maar niet in draf. Nu ging ze oefenen op het recht richten. Eerst maar eens van de E naar de B. Dit kende ze nog van het springen. Ze wendde af, zorgde ervoor dat Furie geen kant op kon en bleef naar de B kijken. Gelukt! Nu van de A naar de C. Kim deed hetzelfde. Furie slingerde bijna, maar het lukte. Nu van hand veranderen. Dat ging ook goed. Kim deed ook dit nog niet in draf. Nu de voltes oefenen. Ook alleen in stap. Na een poosje reed Kim een prachtige ronde volte. Ze stapte Furie af en besloot een trainingsschema op te zetten. Ze moest oefenen in: Voltes, wijken, recht richten en de overgangen. Ze wilde alles graag klaar hebben voor de volgende wedstrijd. Het moest lukken. De volgende dag begon ze met het maken van grote voltes. In draf. Dus moest ze eerst een mooie overgang maken. Ze maakte een nette overgang en reed een volte. Daarna week ze vanaf de middellijn. En ze reed recht van letter naar letter. En inderdaad, ze was klaar voor de volgende L-proef!
25. De L-proef Kim begon al de avond van tevoren te vlechten. Ze had net de manen getrokken en daarom kon ze nu makkelijk vlechten. Ze maakte stevige, dikke vlechtjes in Furies manen. Eerst maakte ze de manen nat en pakte een wasknijper. Ze vlocht strak en deed dunne tapejes om de knotjes. Dan pakte ze de haarlak en spoot dat over de knotjes. Nu was het tijd voor de staart. Die waste ze eerst, want hij was vies. Dan vlocht ze de staart in en spoot er haarlak over. In de rest maakte ze een losse vlecht, tegen de klitten. Ze waste de hoeven en de bles en zette Furie in een schone stal. De volgende morgen ging Kim op weg met de trailer. Ze kregen bijna een botsing met een fietser. Eindelijk waren ze op het wedstrijdterrein. Zij moest als zestiende starten. Ze stapte recht naar de C toe en hield vierkant halt. Ze groette. De proef was begonnen. Alle onderdelen waar ze zo hard op geoefend had kwamen vaak voor. Kim zat alweer kaarsrecht en hield haar tenen naar binnen. Ze reed alles in een vlot tempo, maar probeerde een goed basistempo aan te houden. Kim moest goed de hoeken doorrijden en op de stelling letten. Furie was soms wat eigenwijs qua stelling op de linkerhand. Dan ging hij naar links, wat Kim ook probeerde. Maar hoe slecht het op de linkerhand ging, zo goed ging het op de rechterhand. Ze moesten in galop. Vanuit een kalme draf sprong Furie aan en Kim leek wel aan het zadel vastgekleefd te zitten. De enige bewegingen die Kim maakte was het sturen met haar armen en benen, en natuurlijk af en toe aandrijven. Dat was best moeilijk voor Kim, want Furie had een vervelende galop. Maar het zat wel lekker in de verlichte zit. Maar dat ging nu moeilijk. Kim reed de overgangen keurig. Op het laatst groette ze weer netjes voor de jury en beëindigde de proef. Ze was tweede.
Eske_B
Geplaatst: 23-12-11 12:58
Je wist echt meer als 10-jarige dan ik
Ze gaat snel van de B naar de L, topruiter is Kim
Sheran
Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-11 12:59
Volgens mij werd ik hier bijna 11... op mijn 10e had ik 'intakegesprek' op de middelbare school. En vroeg ik me af of ik Latijn wel leuk zou vinden. En toen gaf de directeur me een blaadje... ik denk dat 'semper pax' daar vandaan komt