Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:43

Mensen met paarden:
- Mensen die paarden "gewoon" hebben
- Elke week komt de verzorger langs, omdat ze zelf geen zin/ tijd/ week ik veel hebben

Paardenmensen:
- Mensen die veel van paarden weten, wat ook KLOPT!! dus niet bijdehand gezwets
- Mensen die met gevoel met hun paard omgaan en er veel mee doen.

kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:14

Misschien nog een weetje.
Een paard heeft vier behoeftes
1 veel frisse lucht
2 veel beweging
3 vaak kleine beetjes voer
4 sociaal contact met soortgenoten
als je hier altijd aan denkt als je wat voor of met je paard doet, ben je denk ik wel een echt paardenmens
En onthoud: paarden zijn paarden en geen mensen

RosaNur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:47

ElCamino schreef:
Hmmm, gevaarlijk hoor..... hahaha...
Ik denk er zo over (ieder zijn mening natuurlijk)

Een mens met paarden:
* iemand die paarden heeft omdat hij / zij geld heeft (status)
*iemand die een paard heeft omdat de kinderen het leuk vinden en
vervolgens de pony laten verzorgen op stal
* iemand die een paard koopt en er geen ideevan heeft hoe te
verzorgen, zich er niet in verdiept en zich er ook niet echt voor
interesseert
* iemand die een paard koopt, nooit komt en 10 verzorgers heeft maar wel kan zeggen "ik heb een paard"

Paardenmensen zijn :
* mensen met "gevoel" voor paarden, veel verstand ervan hebben
en er duidelijk mee opgegroeid zijn
* of mensen die er minder verstand van hebben maar wel
doorhebben wanneer er iets mis is met een paard

Hier wil ik me volledig bij aansluiten.....en aan toevoegen..je kan ook een paardenmens zijn zonder dat je er echt mee opgegroeit bent. Er zijn ook mensen die er later pas inkomen en die blijken er gewoon veel gevoel en liefde voor te hebben en er niet meer bij weg te slaan zijn.(zoals ik kwam pas op mn 12e kijken) ' De mensen met paarden' kom ik helaas heel veel tegen..kon iemand ze maar verstand bijbrbengen

lhOveSs_siDj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:10

Fun_Fun schreef:
Ik vind mensen die op concour rijden paardenmensen.

laat me raden jij rijd wedstrijden ??
met jou stelling ben ik het absoluut niet eens zoveel kinderen op wedstrijd krijgen de beste dingen etc. etc. die bijvoorbeeld liever op een andere sport zitten.. zie ik zo vaak op wedstrijd.. (vooral op brabantse of nederlandse kampioenschappen)
Ook heel veel ruiters hebben geen recpect voor hun pony en rijden ook wedstrijden, die slaan hun pony bijv helemaal af..!!

ik vind dat je respect voor je pony moet hebben..
je met je pony 1 geheel moet zijn..
Je pony moet proberen te begrijpen als die bijv bang is en niet erop losslaan..!!
je mag ook wel een keertje streng zijn anders gaat het ook niet goed maar je moet niet elkaars vijanden worden,, *mijn mening*

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 00:55

Dat je alleen paardenmens bent als je concours rijdt kan ik heel erg tegen gaan, dit zijn bijvoorbeeld enkele quotes die ik heb gehoord op concours:

Citaat:
Doe z'n sperriem is 3 gaten strakker! Daar is hij tenslotte voor.

Citaat:
Geef me m'n andere zweep ook eens, ik heb er aan beide kanten één nodig.

Wel concours mensen, geen paardenmensen.

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:55

Paardenmensen zijn mensen die ook wel eens naar hun paard toe gaan om bij het paard te zijn.
Mensen die niet alleen altijd en alleen maar de drang hebben om hun kont op het paard te hijsen, maar ook genoegen nemen met even wat anders doen, iets wat het paard ook plezierig vindt.
Mensen die blijven volhouden, ook als het even niet zo goed gaat en telkens iets anders proberen als het niet lukt ipv. kwaad worden of opgeven.

Voor mij ligt de definitie van 'mens met paard' vlakbij 'een Fries hebben om te kunnen zeggen dat je een Fries hebt'.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:30

Voor mensen die vinden dat je pas een paardenmens bent als je je paard veel beweging, buitenlucht, kleine hapjes voer vaak etc. kunt geven.
Vinden jullie dan bij voorbaat iedereen die zijn/haar paard op een gewone manege heeft staan geen paardenmens?

Sani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:56

paardenmensen vind ik ook mensen die tijdens een ongeluk oid als eerste naar het paard willen en zichzelf ervoor in de kreukels laten liggen. Mensen waaraan je duidelijk kan zien dat zij geven om de paarden, bereid zijn er veel over te leren, er alles voor over hebben dit te leren.

AnneB, tuurlijk niet. Voor veel mensen is het gewoon een noodoplossing wegens geen ruimte bij huis etc.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:10

Sani schreef:
paardenmensen vind ik ook mensen die tijdens een ongeluk oid als eerste naar het paard willen en zichzelf ervoor in de kreukels laten liggen. Mensen waaraan je duidelijk kan zien dat zij geven om de paarden, bereid zijn er veel over te leren, er alles voor over hebben dit te leren.

AnneB, tuurlijk niet. Voor veel mensen is het gewoon een noodoplossing wegens geen ruimte bij huis etc.

Nee oké. Maar er zijn vast mensen die daar wel zo over denken als ik kijk naar een aantal reacties in dit topic?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:06

@Wrangler: Dat van dat meisje wat een echt paardenmens wordt.... niet mee eens...

Nu kan dat paard normasal altijd stilstaan en kun je een kanon afschieten... het blijft een vluchtdier en kan altijd schrikken, hoe braaf het ook is, als het even op iets ander let of staat te suffen en ze rent langs ka het nog schrikken.... lig je als hoefsmid mooi op je gat !!
Dat meisje moet leren dat ze nooit langs moet rennen als de smid bezig is met werken... je weet nooit...

Spreek uit ervaring, een vriend is smid en heeft met zo'n geintje al eens een slechte ervaring gehad....

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:15

Ik ben eens eenzelfde discussie gestart.

De link vind je hier:

viewtopic.php?f=1&t=395329

Verder vind ik dat er maar heel weinig echte paardenmensen zijn. Deze hebben het doorgaans van kindsbeen meegekregen, en er een feeling voor.
Maar er zijn er in mijn ogen nog teveel die van zichzelf vinden dat ze paardenmens zijn, maar daar toch niet onder vallen.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:29

ElCamino schreef:
@Wrangler: Dat van dat meisje wat een echt paardenmens wordt.... niet mee eens...

Nu kan dat paard normasal altijd stilstaan en kun je een kanon afschieten... het blijft een vluchtdier en kan altijd schrikken, hoe braaf het ook is, als het even op iets ander let of staat te suffen en ze rent langs ka het nog schrikken.... lig je als hoefsmid mooi op je gat !!
Dat meisje moet leren dat ze nooit langs moet rennen als de smid bezig is met werken... je weet nooit...

Spreek uit ervaring, een vriend is smid en heeft met zo'n geintje al eens een slechte ervaring gehad....

Ben ik het helemaal mee eens! Je kan misschien een paard kennen kwa gedrag etc. maar hij kan altijd iets eng vinden.
Inderdaad, als een smid bezig is loop ik er heel rustig langs, welk paard het ook is, want je weet nooit wat ze doen.

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 11:32

Cassidy schreef:

De link vind je hier:

Verder vind ik dat er maar heel weinig echte paardenmensen zijn. Deze hebben het doorgaans van kindsbeen meegekregen, en er een feeling voor.
Maar er zijn er in mijn ogen nog teveel die van zichzelf vinden dat ze paardenmens zijn, maar daar toch niet onder vallen.

Niet mee eens. Je bent dus pas een echt paardenmens als je ermee geboren bent en het met de paplepel in gegoten hebt gekregen zeg jij?
Dan zijn er inderdaad ongelovelijk weinig paardenmensen en bijna alleen maar mensen met paarden.
Ik vind mensen met paarden nog steeds mensen die het doen voor status etc., want paardenmensen die er niet vanaf de geboorte inzitten kunnen er ook ontzettend veel feeling en passie voor hebben.

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:58

paardenmens: iemand die echt van zijn paard houdt
mens met paarden: iemand die alleen echt van zijn paard houdt als er belangrijke mensen bij zijn
denk ik

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:08

Ik ga even een heel gewaagde stelling erin zetten, maar dit is mijn ongezouten mening:

Je bent pas een paardenmens, een echte liefhebber, als je het paard in zijn waarde laat en pas van een paard kan genieten als hij vrij in het wild in een kudde loopt. Als je je afkeert van doorgefokte rassen die te zwak zijn om dag en nacht in een kudde te lopen. Als je het paard op geen enkele wijze gebruikt voor je eigen plezier. Dus niet in een stal zet en erop gaat rijden.

Ik zal hiermee een heleboel mensen voor het hoofd stoten. Ik wil niet hypocriet overkomen, dus ik zeg er gelijk bij dat ook ik me schuldig maak aan het gebruiken van paarden voor mijn eigen plezier. Maar wel op een zo goed mogelijke en meest paardvriendelijke manier die mogelijk is. Daarbinnen zijn vele gradaties mogelijk: van mensen die paarden houden voor zakelijke doeleinden en niet al te zachtzinning omgaan met paarden en mensen die op een zo natuurlijk mogelijke wijze met hun dieren omgaan en deze zoveel mogelijk in hun waarde laten. De grens tussen paardenmensen en mensen met paarden is vaag en daarom moeilijk aan te geven.

Ik heb regelmatig momenten dat ik op mijn paardje zit en me zo schuldig voel dat ik hem hiervoor gebruik, dat het plezier in rijden verdwijnt. Ik doe hem er echt geen plezier mee, ook al lijkt hij er van te genieten. Hij geniet meer van met soortgenoten in de wei te rennen en spelen dan met mij aan het werk te zijn. Af en toe walg ik van mijn hobby en van deze sport.

Maar ik ben verslaafd. Drugsverslaafden zullen wel eens hetzelfde gevoel hebben: walgen van hun verslaving, maar niet kunnen stoppen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 12:55

AnneB schreef:
Cassidy schreef:

De link vind je hier:

Niet mee eens. Je bent dus pas een echt paardenmens als je ermee geboren bent en het met de paplepel in gegoten hebt gekregen zeg jij?
Dan zijn er inderdaad ongelovelijk weinig paardenmensen en bijna alleen maar mensen met paarden.
Ik vind mensen met paarden nog steeds mensen die het doen voor status etc., want paardenmensen die er niet vanaf de geboorte inzitten kunnen er ook ontzettend veel feeling en passie voor hebben.

Het is niet alleen de feeling en de passie, er komt ook een heleboel kennis en ervaring bij kijken. Wat ik bij een heleboel mensen, die zichzelf "paardenmens" noemen, nog niet ben tegengekomen.
Ik ben in mijn inmiddels 20 jarige ruitercarriere welgeteld een handvol mensen tegengekomen die ik paardenmens wil noemen. Ja, daar zijn er heel weinig van. En het worden er steeds minder.

Mensen met paarden, daar zijn zoveel gradaties in, dat het voor degenen die wel serieus met de sport bezig zijn een belediging is om in dezelfde la gestopt te worden als degene die een paard alleen maar voor de status heeft. Maar zet je ego even aan de kant, en kijk eens kritisch naar jezelf...

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:51

Dat is wel zo inderdaad. Maar ik denk dat iedereen een andere kijk heeft op wat een paardenmens is en wat niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:17

Duke schreef:
Ik ga even een heel gewaagde stelling erin zetten, maar dit is mijn ongezouten mening:

Je bent pas een paardenmens, een echte liefhebber, als je het paard in zijn waarde laat en pas van een paard kan genieten als hij vrij in het wild in een kudde loopt. Als je je afkeert van doorgefokte rassen die te zwak zijn om dag en nacht in een kudde te lopen. Als je het paard op geen enkele wijze gebruikt voor je eigen plezier. Dus niet in een stal zet en erop gaat rijden.

Ik zal hiermee een heleboel mensen voor het hoofd stoten. Ik wil niet hypocriet overkomen, dus ik zeg er gelijk bij dat ook ik me schuldig maak aan het gebruiken van paarden voor mijn eigen plezier. Maar wel op een zo goed mogelijke en meest paardvriendelijke manier die mogelijk is. Daarbinnen zijn vele gradaties mogelijk: van mensen die paarden houden voor zakelijke doeleinden en niet al te zachtzinning omgaan met paarden en mensen die op een zo natuurlijk mogelijke wijze met hun dieren omgaan en deze zoveel mogelijk in hun waarde laten. De grens tussen paardenmensen en mensen met paarden is vaag en daarom moeilijk aan te geven.

Ik heb regelmatig momenten dat ik op mijn paardje zit en me zo schuldig voel dat ik hem hiervoor gebruik, dat het plezier in rijden verdwijnt. Ik doe hem er echt geen plezier mee, ook al lijkt hij er van te genieten. Hij geniet meer van met soortgenoten in de wei te rennen en spelen dan met mij aan het werk te zijn. Af en toe walg ik van mijn hobby en van deze sport.

Maar ik ben verslaafd. Drugsverslaafden zullen wel eens hetzelfde gevoel hebben: walgen van hun verslaving, maar niet kunnen stoppen.

Op het moment dat je er van walgt, doe je iets niet goed. Omgaan met paarden is zoveel meer dan alleen maar rijden (en ook zoveel meer dan hem alleen maar op een weiland te gooien en te zien spelen met soortgenootjes). En afhankelijk van het paard doe je hem er echt geen plezier mee om hem hele dagen op het land te zetten, dus ben ik het idd niet met deze algemene stelling eens.

Maar als jij de keuze maakt om alleen maar naar je paard te willen kijken, dan is het toch goed? Verwacht alleen niet dat iedereen je daarin volgt, en verwacht niet dat mensen je dan meteen als paardenmens bestempelen, alleen omdat jij beslist om alleen maar naar je paard te kijken. Want dat doen de mensen die hun paard als statussymbool hebben ook. En dan maakt het niet uit of hij in een box staat of op de wei. Het is de interactie met het paard die het houden van paarden zo fantastisch maakt.

Nog even terugkomend op het feit dat je walgt als je op je paard stapt: remember to have fun. Because if it isn't fun, it isn't worth doing it.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:24

Het is ook niet zo dat ik altijd met tegenzin en walging ga rijden, Cassidy. Integendeel. Maar soms (er staat ook 'af en toe') sta ik er bij stil dat het een dier is wat imo in de vrije natuur hoort en dat paardrijden eigenlijk een hele rare sport is (op een dier zitten en rondjes rijden). Dit gevoel is ook iets wat me eigenlijk pas het laatste jaar af en toe bekruipt. Maar als ik om mij heen kijk en ik zie duizenden, tienduizenden mensen het ook doen en dat de paarden het over het algemeen ook leuk vinden, dan voel ik me niet zo schuldig . Ik geef wel toe dat ik er dus een vreemde kijk op heb. Ik sta er mss ook te diep bij stil.

En ik ben het ook wel met de strekking van jouw berichtje eens. Ik zeg ook niet dat mensen de paarden met rust moeten laten of dat ik dat doe (dat is juist het hypocriete eraan). Maar ik sta er juist bij stil dat juist die interactie (waar jij je het over hebt) zo mooi is. Daar doe ik het voor. Een team vormen met je paard. Dingen met hem doen die hij ook leuk vind (zoals grondwerk, Parelli).

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 14:29

Kijk nu krijgen we een discussie.

Ik heb ook wel een Duke, dat als ik mijn paard terug zet in haar box en zelf naar huis ga me schuldig voel. Maar als ik met haar aan het werk ben en ik merk dat ze het leuk vindt doordat ze zelf steeds meer haar best gaat doen, dan voel ik me absoluut niet schuldig.
Ik ken mijn paard en weet waar ze van houdt en waarvan niet. Ik ben het wel met je eens dat het tegen de natuur ingaat maar dat betekent niet dat het perse fout is wat wij doen (mits op een goede manier natuurlijk); rijdieren maken van paarden ipv. ze allemaal in het wild te laten leven.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:37

Mijn geweten wordt aardig gesust door AnneB en Cassidy. Ik ben inderdaad wel benieuwd of anderen ook wel eens voelen wat ik voel en me ook begrijpen. Ik kamp nu eenmaal wel eens met tegenstrijdigheden wat dat betreft. En het feit dat paarden niet beter weten, stelt me ook niet helemaal gerust. Toch zien de meeste paarden er niet slecht uit, maar zodra ik luchtzuigers zie, of een ander vorm van zware stress. of meiden die zo prestatiegericht bezig zijn en helemaal voorbij gaan aan het welzijn van het dier, dan krap ik me wel eens achter mijn oren; waar zijn we mee bezig.

MissJapke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:05

Een echte paardenmens zorgt met plezier voor paarden meer moet dat niet zijn!

AnneB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 15:11

Duke schreef:
Mijn geweten wordt aardig gesust door AnneB en Cassidy. Ik ben inderdaad wel benieuwd of anderen ook wel eens voelen wat ik voel en me ook begrijpen. Ik kamp nu eenmaal wel eens met tegenstrijdigheden wat dat betreft. En het feit dat paarden niet beter weten, stelt me ook niet helemaal gerust. Toch zien de meeste paarden er niet slecht uit, maar zodra ik luchtzuigers zie, of een ander vorm van zware stress. of meiden die zo prestatiegericht bezig zijn en helemaal voorbij gaan aan het welzijn van het dier, dan krap ik me wel eens achter mijn oren; waar zijn we mee bezig.

Géén paardenmensen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:34

Dus AnneB, iemand die iedere keer weer de grenzen van zijn paard opzoekt, aftast tot hoever hij kan gaan zonder zijn paard echte blessures te bezorgen, is in jouw ogen geen paardenmens?
Dus Anky (of is het in dit geval Sjef?) is geen paardenmens, en menige top sporten in de paarden, ongeacht de discipline, ook niet?

Het is juist een van de kenmerken van een paardenmens, dat hij weet hoever hij kan gaan met een paard zonder hem te overvragen. Dat hij doorheeft als een paard het echt niet kan, ipv door te blijven pushen, en dan ook niet verder vraagt. Maar dat hij ook bij paarden die het wel kunnen snel genoeg doorheeft dat ze het kunnen, en het dan wel van ze vraagt. Of ze het uiteindelijk geven zit bij het paard tussen de oren (ga er van uit dat het lichaam het dan wel aankan)

@Japke: ik ben het niet mee eens. Ook een mens met paarden kan plezier hebben met zijn paarden, daar hoef je geen paardenmens voor te zijn. Als dat het enige criterium zou zijn, zouden er wel heel veel paardemensen rondlopen...

Overigens is luchtzuigen zelden een teken van stress of verveling, maar eerder een teken van brandend maagzuur.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:10

Sorry, maar ik vind Anky een slecht voorbeeld als paardenmens. Maar wellicht dat onze definitie's daarin verschillen. Anky is erg prestatiegericht en vooral met de sport bezig. Ik heb verhalen gehoord over het paard totaal over de zeik brengen voor een wedstrijd zodat deze als een mak schaap alles deed in de wedstrijd. Komt uit verschillende hoeken en ooggetuigeverslagen, maar ik wil er niet teveel op vastpinnen of deze waar zijn en ik wil hier eigenlijk ook geen namen door de modder halen. Maar ik kan me niet voorstellen dat zo'n druk bezet persoon als Anky echt geen paardenmens is. Ik vind de definitie dat paardenmensen, mensen zijn die met paarden op zijn gegroeid en hun beroep ervan hebben gemaakt, dan ook verkeerd.

A] Paardenmensen zijn imo meer mensen die juist bezig zijn met het natuurlijk gedrag te bevorderen en daarin mee te gaan (Parelli, Robberts, etc). Mensen die het paard begrijpen en het dier niet 'vermenselijken' en dus menselijke eigenschappen toebedelen. Mensen die goed weten hoe het karakter over het algemeen en van een individueel paard in elkaar steekt. Iemand die dmv zijn houding, uitstraling en expertise de meest wilde hengsten onder controle heeft, zonder dwang of mishandeling. Juist omdat ze zoveel kennis van paarden hebben. Mensen die hun geduld niet verliezen en de dieren met respect behandelen.

B] Nee, ik vind mensen die grenzen op zoeken (zonder deze te overschrijden) geen paardenmensen. Mensen die wel serieus met de sport bezig zijn, op een paardvriendelijke manier en dus grenzen verkennen en weten wat een paard wel en niet kan, vind ik mensen met paarden en gevoel voor paarden.

Overigens is een combinatie van A en B wel mogelijk.