deskundigen: hoe aai je een paard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

boktor1

Re: deskundigen: hoe aai je een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:59

Leuk, Karin. 't Is heel maf om tijdens een zondags wandelingetje ineens tussen de przewazlski-paarden en hooglanders te lopen (trouwens het woord przewazlski-paard kende ik alleen van het Groot Dictee)

wizewo

Re: Hoe moet dit, deskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:00

Ok ik zie de foto nu wel de horizontale lijn zou 2cm opgeschoven moeten worden naar rechts (op de foto). Op de plek die je aangaf is de rug nogal beweeglijk en dan krijg je de ene keer ander hoogte dan de andere.(snappie?)

Over het ras: zou het geen kruising zijn van een fjord met een kleiner ras?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:03

Als Boktor1 kan aangeven in welk gebied zijn wandeling heeft plaatsgevonden kan je/ kunnen we google-en om te kijken wat daar allemaal rondloopt...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:04

Het zijn dus geen zuivere Przewalski-paarden, maar kruisingen die Koniks worden genoemd.

In datzelfde artikel staat nog een stukje over het benaderen en aaien van deze paarden:

Citaat:
Als bezoeker kunt u van een zekere afstand genieten van de kudde konikpaarden. Konikpaarden gedragen zich meestal rustig, maar het blijven natuurlijk beesten die in het wild zijn opgegroeid. Ze zijn dus gewend aan groepsregels van wilde paarden. In zo'n groep heerst een strenge rangorde. Als twee paarden elkaar tegenkomen zal de lager in rang geplaatste aan de kant gaan. Als hij of zij dat niet doet, heeft het paard grote kans gebeten te worden door het hoger geplaatste paard. Om te erkennen dat een ander paard hoger geplaatst is in de rangorde, kunnen lager geplaatste paarden het 'hogere' paard voorzichtig aanraken; bijvoorbeeld door te knabbelen aan de manen of de flank. Als een mens een konikpaard gaat aaien, dat geeft hij eigenlijk aan dat hij het paard als dominant ziet. Het paard kan zich dan op een paarden-manier gaan gedragen en agressief gedrag tonen richting de mens.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:04

boktor1 schreef:
Leuk, Karin. 't Is heel maf om tijdens een zondags wandelingetje ineens tussen de przewazlski-paarden en hooglanders te lopen (trouwens het woord przewazlski-paard kende ik alleen van het Groot Dictee)

Kijk je volgende keer uit met de hooglanders? Die hebben nog wel eens de neiging mensen te beschadigen .

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:08

Kuiken schreef:
Als Boktor1 kan aangeven in welk gebied zijn wandeling heeft plaatsgevonden kan je/ kunnen we google-en om te kijken wat daar allemaal rondloopt...

Heb ik gedaan. Zonder succes. Vandaar dat ik ten einde raad bij jullie te rade ga. Het is landgoed Duin- en Kruidberg (Santpoort-Noord). Natuurmonumenten. Vlakbij Manege Kennemergaard (voor de insiders?)
LDRD schreef:
Kijk je volgende keer uit met de hooglanders? Die hebben nog wel eens de neiging mensen te beschadigen .

Ik heb alleen maar achterwerken gezien: maar als ik een bessenstruik was zou ik me grote zorgen maken.
Die horens zien er behoorlijk indrukwekkend uit.

daffodil

Re: Hoe moet dit, deskundigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:08

Nee, de hoogte! En soms het ras, want er zijn wel degelijk dieren die qua formaat als pony ingedeeld zouden moeten zijn, maar als paardenras bekend staan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:09

Als je je te paard tussen de Hooglanders begeeft, zijn ze erg vreedzaam, is mijn ervaring. Ben ze op de Veluwezoom en de Lage Vuursche al een aantal keren tegengekomen.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:15

Stel: ik ben moe en heb geen zin om terug te lopen. Op een hooglander gaan zitten lijkt me weinig zinvol. Kan ik zuiver theoretisch op zo'n paard gaan zitten (als ik een beetje lief kijk, en snap hoe het moet) en naar huis navigeren?
't Is geen stomme vraag, maar een simpele gedachte..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:22

Oei dan zou ik daar graag willen staan met een camera...
Paarden moeten wennen aan een mens op hun rug en daar gaat training aan vooraf. Het is niet geheel verstandig om zo op een loslopend ponypaard te gaan zitten..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:24

boktor1, volgens mij moet dat best kunnen.
Als je 5 minuten op kunt blijven zitten, is het paard theoretisch gezien zadelmak (naja, mens-op-op-zijn-rug-mak) en zou je er haast op weg kunnen rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:25

Doen boktor1! En iemand laten filmen.........

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:26

Mmm ruik ik hier leedvermaak in de dop ? Maar het is dus theoretisch mogelijk. Dat wilde ik net even weten. Misschien maar eerst even met mijn katten oefenen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:28

Nou theoretisch kan een heleboel. Maar de praktijk is altijd veel lastiger...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:30

boktor1 schreef:
Mmm ruik ik hier leedvermaak in de dop ? Maar het is dus theoretisch mogelijk. Dat wilde ik net even weten. Misschien maar eerst even met mijn katten oefenen

Leedvermaak is het niet.
Ik wilde je er alleen op wijzen dat het mogelijk is.
In het begin zal zo'n pony wel even moeilijk doen. Wat kun je dan verwachten: Oren in de nek, achterbeen optillen, beide achterbenen van de grond, beide voorbenen iets van de grond.
Als je enigszins gevoel voor evenwicht hebt, moet het echt wel lukken.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:30

hmm je vergeet het harde wegrennen met af en toe een flinke bok..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:31

Sjoert, breng die jongen nou niet op verkeerde ideeën joh...

Straks wordt-ie nog overmoedig en stapt-ie tóch op zo'n Highlander. Want als het met een paard kan...

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:31

@Sjoert
Kijk nu dit plaatje: na een wandeling van ca 5 uur met alleen een krentenbolletje van ca 7 dagen oud op zak. De rubbers onder je schoenen zijn net verteerd, je bent bekaf en erger nog: je vrouw wacht je op met de deegroller in de hand en jouw buurman achter zich.
Wat zou je doen als volleerd ruiter?

Afbeelding

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:32

Kuiken schreef:
hmm je vergeet het harde wegrennen met af en toe een flinke bok..

Dat doen alleen verwende paarden. Paarden die in natuurgebieden staan, doen dat niet.
Die zijn al erg veel gewend.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:34

boktor1 schreef:
@Sjoert
Kijk nu dit plaatje: na een wandeling van ca 5 uur met alleen een krentenbolletje van ca 7 dagen oud op zak. De rubbers onder je schoenen zijn net verteerd, je bent bekaf en erger nog: je vrouw wacht je op met de deegroller in de hand en jouw buurman achter zich.

Afbeelding

Als volleerd ruiter zou ik me eerst afvragen of ik wel in Nederland was en niet toevallig ergens in de Ardennen of nog zuidelijker.

Als ik het zo bekijk, is de pony die helemaal links staat de rustigste. Die staat namelijk stil. (IMO is dat rustig) Ik zou het in ieder geval proberen om daar eens op te gaan zitten.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:37

Maar Boktor1 stel je blijft zitten! Hoe ga jij dat ponypaardje wijsmaken waar jij heen wilt??

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 10:41

Ik zou het niet weten. Paarden moet je toch de sporen geven of zoiets?
Kan ook natuurlijk een wortel voorhouden aan een lijntje.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:47

boktor1 schreef:
@Sjoert

Afbeelding

Een aanloop nemen, je handen op de kont van dat paard recht voor je en als Lucky Luke op zn rug landen!
Dan goed aan zn manen vast houden en gaan met die banaan!! Gegarandeerd succes!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:48

Sjoert schreef:
Als volleerd ruiter zou ik me eerst afvragen of ik wel in Nederland was en niet toevallig ergens in de Ardennen of nog zuidelijker.

Ik gok dat dit ergens op de Veluwezoom is, maar ik kan me vergissen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 10:49

Men neme een lange stok en hangt daar een worteltje aan.