[FN] EU-beleid treft ook de ponysport in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:42

zelmago4it schreef:
Nu zie je vaak te lange kinderen, op net te kleine pony's wat de houding niet veel goeds doet.

Als die kinderen op een D pony rijden past het beter dan wanneer ze een E pony hebben??

Je argument pleit juist voor het voortbestaan van de E.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 08:58

soesita schreef:
Ik ben geen sportkenner. Kan mij iemand vertellen waarom er naar ponymaat en niet naar leeftijd van de ruiter ingedeeld wordt? Heeft dat -bij het springen dan, duh :P - met de hoogte van de sprongen te maken? Want je kan toch gewoon een -18 en een +18 klasse invoeren als er geen E-pony-maat meer zou worden gehanteerd?

Klopt. Bij het springen is de hoogte van de hindernissen anders. Bij dressuur rijden a en b-pony's een proef lager dan de klasse die ze rijden. Automatisch zijn dat vaak wat jongere kinderen natuurlijk, maar tussen de d-pony's rijden wel jonge meiden die dat niveau nog niet echt bij kunnen benen. Er is wel de mogelijkheid om bixie proeven te starten, dat is voor kinderen tot 12 jaar en hoogte van de pony maakt niet uit.

Vanaf 18 jaar moet je bij de paarden starten, wat je ook onder je kont hebt. Ook bij het springen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:03

Rivjenn schreef:
zelmago4it schreef:
Dan kan het nu misschien als grapje bedoeld zijn, maar ik verwacht dat dit op relatief korte termijn toch ingevoerd gaat worden :Y)
(inside informatie enzo)

Dat gaat dan de ponysport de nek omdraaien...

Wat zou de reden zijn dat het alle andere landen prima lukt maar Nederland niet?
En ja ik weet dat dit een grap is, maar stel nou dat dit een regel zou worden.
In België ga je op 16 over en het gevolg is dat je daar dus ook een groep hebt met een leeftijd van om en bij de 16. :+ Want alle leeftijdsgenoten gaan dan over.
Paarden en pony's starten hier ook "gelijktijdig" (dus andere ringen maar zelfde tijd.) dus er lopen nog steeds gewoon kinderen rond. Je rijdt er alleen niet meer tegen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:35

nou stel...in de toekomst wordt echt de E pony maat afgeschaft. Zal dat werkelijk voor veel minder combinaties bij wedstrijden zorgen?
Als ik namelijk hier in de omgeving kijk; de meeste 16 plussers zitten hier al bij de paarden en niet meer bij de ponyclub. Tuurlijk zijn ze er nog wel; de 17 jarigen en 18 jarigen die nog bij de ponyclub rijden, maar die groep is klein, heel klein.
Dat zie je dus ook terug op wedstrijden. Voorbeeld maar ff springsport (aangezien ik daar nog wel met regelmaat vrijwillig); de C cat en D cat zitten stampvol. De E cat; daarvan zijn het aantal deelnemers letterlijk op 1 hand te tellen. Als het voor wedstrijdorganisaties af gaat hangen aan die 4 a 5 combinaties die in de E cat meedoen of ze kopje onder gaan of niet, dan was er sowieso al iets goed fout.

Uiteraard kan ik niet spreken voor andere regio's, laat staan rest van Nederland, maar in mijn regio zou het echt amper verschil maken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 09:41

Hier inderdaad ook weinig categorie E en het niveau is ook nog eens flink lager dan bij de D-pony's. Vind het niet echt een verrijking voor de sport die categorie. Verder vind ik het ook lood om oud ijzer of je het een E-pony of paard noemt, want het blijft een rot maat. Te groot voor een kind, veel te klein als paard. Kind groeit er binnen de kortste keren uit.

Categorie C is hier overigens ook niet enorm.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:03

Hier zijn de meeste 'E pony's ' ook nog eens helemaal geen pony, maar een te klein gebleven paard. Laatste wedstrijd waar ik vrijwilliger was (2 maanden terug) had 4 E combinaties in de laatste klasse van de dag. Van die 4 waren er 3 die gewoon overduidelijk paard waren en maar 1 een echte pony.

En ik zie dat bij iedere wedstrijd weer waar een handjevol E starters op de lijst te vinden zijn; 9 van de 10 keer is de helft daarvan gewoon een te klein gebleven paard. Nu maakt dat met de springsport nog niet zoveel uit, maar bij dressuur heb je wel een voordeel met zo'n dier; de bewegen toch een stuk ruimer dan hun E pony collega's...over het algemeen dan; uitzonderingen uit beide kampen daargelaten dus

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 10:37

_O- _O- _O- _O- sommige mensen hadden zeker nog niet door dat FN voor Fake News stond en EHredactie voor eenhoornredactie. Hihi. Vooral serieus op in gaan.?

Ayasha
Blogger

Re: [FN] EU-beleid treft ook de ponysport in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:21

Waarom zou fake nieuws niet voor een gezonde discussie over een stelling kunnen en mogen zorgen?

Ik vraag me als Belg al jaren af waarom nederland zo vast houdt aan die E maat.

Anoniem

Re: [FN] EU-beleid treft ook de ponysport in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:23

2 april! *\o/*

Dat betekent dat dit topic een slinger krijgt naar KH (Kippenhok) zodat jullie daar rustig verder kunnen praten, en dat de nieuwspagina weer netjes vol echt nieuws blijft staan :D

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:33

Citaat:
Leuk voor een kind om te starten tussen al die “oude” mensen -O-
Nu zit je altijd nog met leeftijdsgenoten.
Ik ben niet voor te lange kinderen op pony’s, onze zoon komt nog niet eens tot onder de buik uit van de pony.
Maar wat ik zeg, het gaat ook om de competitie tussen kinderen.
Kinderen tegen volwassenen vind ik niks aan, sorry

[ [url=m/On0U56.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/On0U56.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is ook de reden waarom er nu pilots gedraaid worden voor leeftijdsgericht sporten. In ieder geval voor de dressuur. Voor het springen/eventing zal het nog lastig worden.

En met het schrappen van de E pony's houd je inderdaad niet tegen dat er in andere categorieën kinderen op te kleine pony's rijden, dat zal je altijd blijven houden. Het is ook lastig om daar regels tegen op te zetten, want wanneer ben je nou echt te groot of zwaar voor je pony. Wel zullen kinderen mogelijk eerder over gaan naar een paard, wat mij betreft een goede zaak.
Voor de wedstrijden hoef je het niet te laten, want hoeveel E-pony's zie je nou daadwerkelijk op wedstrijd. Dat is maar een handje vol, daar gaan de organisaties echt niet onder lijden. Daarbij zou je als het goed is die combinaties terug moeten zien in de paarden rubrieken, dus helemaal geen minder starts.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 11:39

fohadie schreef:
_O- _O- _O- _O- sommige mensen hadden zeker nog niet door dat FN voor Fake News stond en EHredactie voor eenhoornredactie. Hihi. Vooral serieus op in gaan.?

Waarom zou men geen discussie mogen voeren naar aanleiding van een grap?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-19 14:42

Ayasha schreef:
Waarom zou fake nieuws niet voor een gezonde discussie over een stelling kunnen en mogen zorgen?

Ik vraag me als Belg al jaren af waarom nederland zo vast houdt aan die E maat.

dit idd. Was voor iedereen wel duidelijk dat het om een grap ging, maar het onderwerp was leuk genoeg om een kleine discussie erover te hebben met een serieuze noot.