Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
x_Rebecca schreef:Ik vind het niet heel leuk, de grapjes op zich nog redelijk - het straattaalgebeuren vind ik nergens over gaan en het jammere er aan vind ik vooral, als je kijkt naar de mensen die er dingen op plaatsen; het grootste deel is toch echt geen Nederlander.
Op die manier kan ik het niet zien als zelfspot.. natuurlijk, elke Nederlander weet dat ze typische trekjes (tradities) hebben zoals kaas, worst en bitterballen bij een feestje en het typische kringetje. Vind het best leuk om daar over na te denken of een grapje te zien er over, maar niet op een naar mijn idee 'neerbuigende' manier omdat wij zo saai alleen kaas en worst op een bordje leggen...

x_Rebecca schreef:Hoezo maak ik dat er zelf van dan?
Als ik dingen die ik als 'typisch turks' zou classificeren en het ergens neer zou zetten is het discriminerend. Nu zie ik voldoende mensen van turkse/antiliaanse/weetikveelwelke afkomst die typisch Nederlandse dingen neerzetten en dan is het leuk? Ik snap het verschil er niet in
Sowieso erger ik me al aan de benaming 'Tatta's'. De grapjes op zich kan ik nog wel waarderen..
Esmeej333 schreef:x_Rebecca schreef:Hoezo maak ik dat er zelf van dan?
Als ik dingen die ik als 'typisch turks' zou classificeren en het ergens neer zou zetten is het discriminerend. Nu zie ik voldoende mensen van turkse/antiliaanse/weetikveelwelke afkomst die typisch Nederlandse dingen neerzetten en dan is het leuk? Ik snap het verschil er niet in
Sowieso erger ik me al aan de benaming 'Tatta's'. De grapjes op zich kan ik nog wel waarderen..
Dat betekent toch niet dat JIJ/WIJ geen zelfspot kunnen hebben. Maakt het nou uit wat een ander doet?
Overigens is er ook een mocro be like meme, en en nigga's be like meme, dus het valt vast wel mee.
) en dat ik het jammer vind dat het eigenlijk geen zelfspot is maar een 'bekritisering' van mensen van andere culturen op onze cultuur. 

x_Rebecca schreef:Het zelfspot stukje vind ik ook leuk, dat zeg ik toch ook?
Ik vind het alleen jammer dat er vrij weinig zelfspot aan is, als alles aangedragen wordt door mensen met een andere cultuur.
En het laatste zinnetje is natuurlijk een absolute drogreden. Het gaat er nu niet om dat er meerdere meme's bestaan, die misschien een zelfde opzet hebben, het gaat er bij mij om dat ik het jammer vind dat we 'tatta's' genoemd worden (sowieso ken ik eigenlijk niemand die het over tatta's heeft in plaats van Nederlanders - maar hé, ik ben ook al bijna bejaard) en dat ik het jammer vind dat het eigenlijk geen zelfspot is maar een 'bekritisering' van mensen van andere culturen op onze cultuur.
En Sammy, denk dat het stukje hierboven ook voldoende op jouw reactie slaat
want als we allemaal even eerlijk zijn, klopt er veel van die meme's gewoonKirsha schreef:Ik kan er echt maar één ding over zeggen verder; stel, en ik zeg stel, dat buitenlanders ons belachelijk zouden willen maken of erger nog, discrimineren... Denken de tegenstanders dan niet dat ze wel met wat beters zouden komen dan 'boterhammen smeren voor een pretpark'?
Esmeej333 schreef:Kirsha schreef:Ik kan er echt maar één ding over zeggen verder; stel, en ik zeg stel, dat buitenlanders ons belachelijk zouden willen maken of erger nog, discrimineren... Denken de tegenstanders dan niet dat ze wel met wat beters zouden komen dan 'boterhammen smeren voor een pretpark'?
Als dat het ergste is, dan valt het dus nog allemaal mee gelukkig!
En bovendien, de meeste van die plaatjes kloppen toch ook. Ik kan er echt alleen maar heel hard om lachen
dus dat zal ik dan ook maar doen. Kirsha schreef:Esmeej333 schreef:
Als dat het ergste is, dan valt het dus nog allemaal mee gelukkig!
Maar zeg nou zelf, het ís toch ook zoEn bovendien, de meeste van die plaatjes kloppen toch ook. Ik kan er echt alleen maar heel hard om lachen
x_Rebecca schreef:Hoezo maak ik dat er zelf van dan?
x_Rebecca schreef:Dat het als leermoment gezien kan worden; ben ik het mee eens.
Als ik grapjes ga maken dat bijvoorbeeld Turkse mensen bijvoorbeeld altijd mierzoete thee drinken, hun handen vol smeren met Hennah(?) en op een tapijtje zitten bij feestjes weet ik zeker dat mensen niet alles even grappig zullen vinden. En toch, altijd als ik op een verjaardag of feestje was bij een bevriende Turkse familie, waren dat de typische dingen.
Als je kijkt naar het plaatje over 'tatta's be like mag ik een patatje' of iets in die trant, met op facebook de tekst erbij 'oh, wacht je hebt hem al', die kan ik niet waarderen. Dan wordt er alleen maar gedaan alsof Nederlanders heel zuinig zijn (zoals het vooroordeel) en schijnbaar zo onbeleefd zijn om altijd zomaar spulletjes of etenswaren van anderen te pakken zonder op toestemming te wachten. Dat vind ik jammer.
De echte typische dingen vind ik wel leuk, maar dat heb ik al eerder aangegeven.
Maar goed, schijnbaar moet je het leuk vinden of je mond dicht houdendus dat zal ik dan ook maar doen.