Tattas be like

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Re: Tattas be like

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:07

Het loopt uit de hand... Ik heb vannacht gedroomd dat ik op een verjaardag zat met alleen kaas en worst :') _O-

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:09

Hhahha wat leuk :D Bokkers Be Like :')
Kan daar ook nog wel 20 van bedenken :P
Maar ik kan geen memes maken hahha

Sammy_xxs

Kirsha schreef:
Het loopt uit de hand... Ik heb vannacht gedroomd dat ik op een verjaardag zat met alleen kaas en worst :') _O-

Hhahahha om my god, loopt echt uit de hand ja hahhahha

Celiien

_O-

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:10

x_Rebecca schreef:
Ik vind het niet heel leuk, de grapjes op zich nog redelijk - het straattaalgebeuren vind ik nergens over gaan en het jammere er aan vind ik vooral, als je kijkt naar de mensen die er dingen op plaatsen; het grootste deel is toch echt geen Nederlander.

Op die manier kan ik het niet zien als zelfspot.. natuurlijk, elke Nederlander weet dat ze typische trekjes (tradities) hebben zoals kaas, worst en bitterballen bij een feestje en het typische kringetje. Vind het best leuk om daar over na te denken of een grapje te zien er over, maar niet op een naar mijn idee 'neerbuigende' manier omdat wij zo saai alleen kaas en worst op een bordje leggen...

Dat maak je er toch écht zelf van hoor..

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:18

Hoezo maak ik dat er zelf van dan?

Als ik dingen die ik als 'typisch turks' zou classificeren en het ergens neer zou zetten is het discriminerend. Nu zie ik voldoende mensen van turkse/antiliaanse/weetikveelwelke afkomst die typisch Nederlandse dingen neerzetten en dan is het leuk? Ik snap het verschil er niet in :n

Sowieso erger ik me al aan de benaming 'Tatta's'. De grapjes op zich kan ik nog wel waarderen..

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:20

x_Rebecca schreef:

Als ik dingen die ik als 'typisch turks' zou classificeren en het ergens neer zou zetten is het discriminerend. Nu zie ik voldoende mensen van turkse/antiliaanse/weetikveelwelke afkomst die typisch Nederlandse dingen neerzetten en dan is het leuk? Ik snap het verschil er niet in :n

Sowieso erger ik me al aan de benaming 'Tatta's'. De grapjes op zich kan ik nog wel waarderen..

Dat betekent toch niet dat JIJ/WIJ geen zelfspot kunnen hebben. Maakt het nou uit wat een ander doet?
Overigens is er ook een mocro be like meme, en en nigga's be like meme, dus het valt vast wel mee.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:23

Zelfspot is juist een van de leukere dingen in het leven. Neem jezelf niet te serieus :)

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:25

Die bokkers be like
:') :') _O- _/-\o_

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:28

@ Rebecca. Jeetje zeg, ik snap ook echt niet waar je je druk om kan maken, ga ff voor de gein op facebook kijken.
Je hebt tatta's be like, surinamers be like, marrokanen be like, antillianen be like, turken be like, kaapverdianen be like...
Dus alleen onze cultuur word aan de schandpaal genageld? Nou echt niet hoor...
En als je het zo verschrikkelijk vind, negeer je het toch gewoon? Niemand zegt dat je het leuk MOET vinden.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:30

Esmeej333 schreef:
x_Rebecca schreef:

Dat betekent toch niet dat JIJ/WIJ geen zelfspot kunnen hebben. Maakt het nou uit wat een ander doet?
Overigens is er ook een mocro be like meme, en en nigga's be like meme, dus het valt vast wel mee.

Het zelfspot stukje vind ik ook leuk, dat zeg ik toch ook?
Ik vind het alleen jammer dat er vrij weinig zelfspot aan is, als alles aangedragen wordt door mensen met een andere cultuur.
En het laatste zinnetje is natuurlijk een absolute drogreden. Het gaat er nu niet om dat er meerdere meme's bestaan, die misschien een zelfde opzet hebben, het gaat er bij mij om dat ik het jammer vind dat we 'tatta's' genoemd worden (sowieso ken ik eigenlijk niemand die het over tatta's heeft in plaats van Nederlanders - maar hé, ik ben ook al bijna bejaard :') ) en dat ik het jammer vind dat het eigenlijk geen zelfspot is maar een 'bekritisering' van mensen van andere culturen op onze cultuur. :)

En Sammy, denk dat het stukje hierboven ook voldoende op jouw reactie slaat :j

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:33

Jane Austen zei het al: “For what do we live, but to make sport for our neighbors, and laugh at them in our turn?”

Hoe weten sommigen in dit topic zo zeker dat als zij een grapje over iemand met een andere afkomst zouden maken dat het dan discriminatie zou zijn, geef dan eens een voorbeeld van zo'n grap en dan natuurlijk wel een kloppend cultureel iets en niet 'Mocro's be like uhh wij dragen hoofddoekjes' Ik krijg eigenlijk de indruk dat dat niet gaat lukken.

Culturele eigenaardigheden vallen juist mensen die een andere achtergrond hebben meer op, misschien kan je het dan meer zien als een leermoment dan als een bekritisering, want ik geloof niet dat dat de enige bedoeling is van de posters.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:38

x_Rebecca schreef:
Het zelfspot stukje vind ik ook leuk, dat zeg ik toch ook?
Ik vind het alleen jammer dat er vrij weinig zelfspot aan is, als alles aangedragen wordt door mensen met een andere cultuur.
En het laatste zinnetje is natuurlijk een absolute drogreden. Het gaat er nu niet om dat er meerdere meme's bestaan, die misschien een zelfde opzet hebben, het gaat er bij mij om dat ik het jammer vind dat we 'tatta's' genoemd worden (sowieso ken ik eigenlijk niemand die het over tatta's heeft in plaats van Nederlanders - maar hé, ik ben ook al bijna bejaard :') ) en dat ik het jammer vind dat het eigenlijk geen zelfspot is maar een 'bekritisering' van mensen van andere culturen op onze cultuur. :)

En Sammy, denk dat het stukje hierboven ook voldoende op jouw reactie slaat :j

Als wij, tatta's, er om kunnen lachen is het ook zelfspot, ongeacht wie het verzonnen heeft.
Dat jij het een drogreden vindt, maak het nog geen drogreden. Jij zegt dat dat als er zoiets is voor Turken dat het als discriminatie wordt gezien maat dat wordt het dus niet, want er zijn ook Turkenmeme's die Turken zelf leuk vindt.
Jij maakt ervan dat het bekritiserend is, zo ervaar je dat. Dat hoeft niet zo te zijn, misschien is het wel gewoon grappig bedoeld?! :)* want als we allemaal even eerlijk zijn, klopt er veel van die meme's gewoon
Hoeveel bijnamen hebben negers, Turken en Marokkanen wel niet? Maakt het nou uit dat ze je aardappel noemen? Gewoon een liefkozend bijnaampje, boeiend.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 08-01-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:39

Ik kan er echt maar één ding over zeggen verder; stel, en ik zeg stel, dat buitenlanders ons belachelijk zouden willen maken of erger nog, discrimineren... Denken de tegenstanders dan niet dat ze wel met wat beters zouden komen dan 'boterhammen smeren voor een pretpark'?

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:39

Hahahaha die bokkers be like!!

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:40

Kirsha schreef:
Ik kan er echt maar één ding over zeggen verder; stel, en ik zeg stel, dat buitenlanders ons belachelijk zouden willen maken of erger nog, discrimineren... Denken de tegenstanders dan niet dat ze wel met wat beters zouden komen dan 'boterhammen smeren voor een pretpark'?

Als dat het ergste is, dan valt het dus nog allemaal mee gelukkig! :=

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:41

Esmeej333 schreef:
Kirsha schreef:

Maar zeg nou zelf, het ís toch ook zo :') En bovendien, de meeste van die plaatjes kloppen toch ook. Ik kan er echt alleen maar heel hard om lachen :+

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:42

Dat het als leermoment gezien kan worden; ben ik het mee eens.

Als ik grapjes ga maken dat bijvoorbeeld Turkse mensen bijvoorbeeld altijd mierzoete thee drinken, hun handen vol smeren met Hennah(?) en op een tapijtje zitten bij feestjes weet ik zeker dat mensen niet alles even grappig zullen vinden. En toch, altijd als ik op een verjaardag of feestje was bij een bevriende Turkse familie, waren dat de typische dingen.

Als je kijkt naar het plaatje over 'tatta's be like mag ik een patatje' of iets in die trant, met op facebook de tekst erbij 'oh, wacht je hebt hem al', die kan ik niet waarderen. Dan wordt er alleen maar gedaan alsof Nederlanders heel zuinig zijn (zoals het vooroordeel) en schijnbaar zo onbeleefd zijn om altijd zomaar spulletjes of etenswaren van anderen te pakken zonder op toestemming te wachten. Dat vind ik jammer.

De echte typische dingen vind ik wel leuk, maar dat heb ik al eerder aangegeven.

Maar goed, schijnbaar moet je het leuk vinden of je mond dicht houden := dus dat zal ik dan ook maar doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:46

Ik vind het woord 'tatta's' gewoon dom. Daardoor kan ik er al gewoon niet om lachen, straattaal vind ik echt vreselijk...

Ben te ouderwets :') zelfspot vind ik heerlijk, daar kan ik smakelijk om lachen :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:48

Kirsha schreef:
Esmeej333 schreef:

Maar zeg nou zelf, het ís toch ook zo :') En bovendien, de meeste van die plaatjes kloppen toch ook. Ik kan er echt alleen maar heel hard om lachen :+

Ja precies! Kom op, Nederlanders hebben gekke dingen, of nou ja dingen die Antillianen/Surinamers/Marokkanen/wattanook gek vinden. En dan vind ik het heel grappig om zo'n meme te zien waarin zoiets staat en dat je dan denkt "Eh ja, dat is eigenlijk wel een beetje stom" (bijv met die boterhammen)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:48

x_Rebecca schreef:

Omdat er echt niks neerbuigends te vinden is, dat wij alleen worst eten met feestjes. Tsja dat is zo. En er staat niet dat ze het saai vinden. En al vinden ze het wel, geeft toch niet.
Ik zou er niet zo zwaar aan wegen. Het is maar waar je toevallig geboren bent.. :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:49

x_Rebecca schreef:
Dat het als leermoment gezien kan worden; ben ik het mee eens.

Als ik grapjes ga maken dat bijvoorbeeld Turkse mensen bijvoorbeeld altijd mierzoete thee drinken, hun handen vol smeren met Hennah(?) en op een tapijtje zitten bij feestjes weet ik zeker dat mensen niet alles even grappig zullen vinden. En toch, altijd als ik op een verjaardag of feestje was bij een bevriende Turkse familie, waren dat de typische dingen.

Als je kijkt naar het plaatje over 'tatta's be like mag ik een patatje' of iets in die trant, met op facebook de tekst erbij 'oh, wacht je hebt hem al', die kan ik niet waarderen. Dan wordt er alleen maar gedaan alsof Nederlanders heel zuinig zijn (zoals het vooroordeel) en schijnbaar zo onbeleefd zijn om altijd zomaar spulletjes of etenswaren van anderen te pakken zonder op toestemming te wachten. Dat vind ik jammer.

De echte typische dingen vind ik wel leuk, maar dat heb ik al eerder aangegeven.

Maar goed, schijnbaar moet je het leuk vinden of je mond dicht houden := dus dat zal ik dan ook maar doen.

Je mag best wat zeggen, maar je doet net alsof jij weet dat het beledigend bedoelt is. Turkse mensen die ik ken kun je best zulke grapjes maken, nogmaals zelfspot is niet slechts toebedeeld op NLers. Dat er misschien Turkse mensen zijn die dat niet grappig vinden, tsja dat kan. Jij vindt de grapjes over NLers blijkbaar ook niet zo grappig, dat mag. Maar echt niet alle Turken/Marokkanen/ Negers zullen geen zelfspot hebben.
En dan nog zie ik het verband ook niet of je dit grappig kan vinden ja of nee. Stel jij vindt het wel heel grappig, en alle Turken kunnen geen enkel grapje waarderen, wat dan nog? Ga jij het dan opeens ook niet meer leuk vinden omdat een ander dat ook niet vindt?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:50

Kirsha schreef:

Het klopt idd nog allemaal ook, das het mooie!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 20:53

Die hele pagina gaat niet om het belachelijk maken van Nederlanders. Het zijn gewoon kleine dingetjes die mensen uit een andere cultuur wel opvalt. De enige reden waarom Nederlanders nagenoeg niets op die pagina zetten is omdat je er niet bij stilstaat dat het zo is. Toen ik al die plaatjes zag dacht ik 'krijg nou wat, dat is ook echt zo' maar dat zijn dingen die je zo niet opvalt omdat je het gewend bent. Mensen die dat niet gewend zijn valt dat op ja, zo simpel is dat.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 21:00

ik google zonet per ongeluk tatas ipv tattas op google images, kreeg toch ff heel andere plaatjes lol :')

Ik vond het eerst totaal niet grappig toen ik nog niet wist wat tattas betekende, maar nu ik weet wat het betekent vind ik t toch wel grappig :')

Dat mensen weer meteen denken aan discriminatie snap ik dan weer niet, je kan elkaar toch wel een beetje belachelijk maken en beetje lol hebben zonder meteen te denken aan discriminatie :roll: