Wat zijn de ultieme hockeynamen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Re: Wat zijn de ultieme hockeynamen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:30

Grappig Ygrittr: het eerste milieu dat jij beschrijft is exact dat waar ik uit kom. Inclusief de hockey (vader was ooit international), beroep (advocaat), rotary en familie geschiedenis (allemaal advocaat en bij minerva). En toch lachen wij om wat wij kak vinden en scharen we ons zelf er niet onder.
Want onze vriendenkring is ook heel divers. Paps ging jagen met een vriend die arts was, maar ook een buschauffeur.
En ja we gingen op zondag naar musea/concertgebouw. Maar ook naar andere dingen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:38

Picasso schreef:
Nieuw geld is vaak snob: beetje sneu doen met (foute) spulletjes en neerkijken op mensen die het niet zo breed hebben: de tokkies zum Beispiel. Dat is pas zielig.

Inclusief geblondeerd haar en een zonnebank kleurtje!

Maar uiteindelijk ligt het er denk ik ook aan wat voor jou normaal is. Mijn ervaring is dat als je zelf hoogopgeleid bent (mijn ouders overigens niet en we woonden in een gewoon rijtjeshuis) en je voornamelijk met andere hoogopgeleiden omgaat (en niet eens bewust, dat zijn nou eenmaal de mensen die je tijdens school- en studietijd leert kennen) die wereld eigenlijk normaal is of wordt, terwijl een ander dat misschien al als kak ziet.
Beetje lastig uit te leggen, hoop dat jullie het snappen :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:02

De ultieme (enge) tokkie met veel geld: Donald Trump _-:(

Gelukkig vallen de meeste mensen maar voor een gedeelte in een stereotype.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:38

Idd het is wat jij gewend bent en ook wat je eigen persoonlijkheid/karakter is.
Als voorbeeld mijn neven hebben alle 2 gestudeerd echt de beste van de klas en heel bescheiden....zijn vrouw heeft weleens laten ontglippen als hij dat niet had gedaan ze hem niet had getrouwd! die vrouw is echt een blaaskaak.
mijn andere neef heeft echt een lieve, slimme vrouw die het echt niets uitmaakte en echt er voor iedereen is ongeacht afkomst en vermogen.
Mijn zwager heeft gewoon gemiddelde beroepsgerichte opleiding, zijn vrouw heeft een minder prettige attitide als zij kontakt maakt mag er over algemene dingen gesproken worden, begin je zelf dan wordt het misselijk afgekapt. ook al bedoel je het goed en is het voor haar eigen bestwil. als haar pony veel ligt is het een luilak zij kent hem het beste, het dier was hoefbevangen.
Toen haar zoon ziek was totaal vast gelopen stond het duidelijk voor mij als zorg persoon waar het probleem zat ...ik was geen dokter en moest me er niet mee bemoeien.laat dat nu net de diagnose zijn erg voor de jongen! Maar ook haar ik heb een spannend beroep en hogere opleiding genoten houding vind ik niet erg professioneel ook al zit je in de zorgverlening. En dat je jezelf uitsluitend wilt omgeven met hoger opgeleiden zegt totaal niets over de jou, het bij de groep willen horen vind ik gewoon een schande.Ook vooroordelen met de aangeduide types tokkie of kakker vind ik niet altijd opgaan.
Dat heb ik persoonlijk zelf ontdekt in mijn baan in de zorg, iemand kan heel anders zijn dan het lijkt.
maar ik vind het toch leuke topics!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 16:02

Ik ben dan ook hoog geschoold maar allesbehalve kakker en zwem ook niet in het geld (wie wel met paarden ). Mijn naam hoort denk ik nergens bij, naam die we voor ons kind gekozen hebben komt hier wel voor maar ik vind hem niet extreem.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 17:20

_lautje_ schreef:
Grappig Ygrittr: het eerste milieu dat jij beschrijft is exact dat waar ik uit kom. Inclusief de hockey (vader was ooit international), beroep (advocaat), rotary en familie geschiedenis (allemaal advocaat en bij minerva). En toch lachen wij om wat wij kak vinden en scharen we ons zelf er niet onder.
Want onze vriendenkring is ook heel divers. Paps ging jagen met een vriend die arts was, maar ook een buschauffeur.
En ja we gingen op zondag naar musea/concertgebouw. Maar ook naar andere dingen.

Ik denk dat hoe iemand de maatschappij "ziet" heel erg aan je referentiekader zal liggen. Voor mij is het milieu dat ik beschreef niet "de norm", maar is de norm waar ikzelf vandaan kom (een middenklasse gezin met ouders die HBO gedaan hebben en vooral praktisch werk doen, weinig met kunst of cultuur hebben). Voor mij is zo'n omgeving als die jij beschrijft dus heel 'anders' en een beetje exotisch, zo had ik op de middelbare school een vriendinnetje die dat wel had en keek ik mijn ogen uit.

Zelf vind ik kunst, cultuur en maatschappelijk betrokken zijn juist weer heel belangrijk. Voor mijn eigen "afstammingsmilieu" zal ik dus wel een uitzondering zijn :'). Een verre nicht bijvoorbeeld heeft dat ook, die is juist wel meer in het "kak"milieu (Rotary, man die directeur was, gaat graag naar de opera en discussie-clubs) maar had ouders die boeren waren en in zwaar dialect praatten. Zij had het probleem dat ze moest 'omschakelen' als ze naar familie ging en dat haar ouders vaak niet begrepen wat ze nou eigenlijk deed. (En ja, ook zij koos "hockeynamen" voor haar kinderen :').)

Ik merk dat ik in mijn kennissenkring veel verschillende milieus zie, van "Tokkie" tot "kak", en dat ik vrijwel overal goed 'tussen pas' en mee kan praten.

En: ook al hangt er een negatieve connotatie aan de woorden "hockeynamen" en "kak", ik heb absoluut geen negatieve ideeën of ervaringen met dat milieu, enkel wat (misschien niet geheel kloppende) generalisaties en observaties over het soort namen dat zij kiezen en dingen die zij doen. Maar natuurlijk past niet ieder mens in een hokje (maar mensen worden wel gevormd door de omgeving waarin ze opgroeien).

Dus excuses als het zo overkwam, het komt eerder voort uit een fascinatie voor sociologie en bevolkingsgroepen dan uit "haat aan de hockeynamencultuur" ofzo.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 18:30

Sarah-Lou is ook wel eentje voor in het lijstje!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:38

_lautje_ schreef:
Ik wil geen mooie spullen om erbij te horen, maar omdat ik het oprecht mooi vindt :Y)

Ik draag graag merkkleding, maar nooit waar het logo (groot) opstaat.
Mijn paard heeft heel mooi tuig, maar zonder gedoe of zichtbare logo's (zoals cwd).

Overiges kom ik uit een familie met enkel hoogopgeleiden en topfuncties en generaties lang minerva leden. Toen ik ging studeren adviseerde mijn vader vooral kunstgeschiedenis te doen 'want dat is een nette meisjes studie'.
Ben ik daarom kak? Ik denk het niet.

En nu ben ik getrouwd met een tomatentuinder met enkel mavo. Dat is het tegengestelde van kak, maar gewoon keihard werken.

Overigens zie je in die kringen veel het 'nieuwe geld'. Dus grote porches, groter huis dan de buurman, vooral een net verkeerde smaak, de dames zeer gestylde kapsel, etc. Ook dat is geen kak, maarvolgens mij zillen ze dat stiekem wel zijn. :Y)

Precies dat dus, ik kom ook uit een redelijke kak stad, maar voornamelijk mensen die van het normaal doen zijn. In de nieuwe buurten zie je wel het grote gedrag van de duurste porsches e.d. en het overbluffen. Maar over het algemeen is het wel doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, gecombineerd met mooie spullen e.d.

Ben het ook eens met Marlinde, het zijn juist vaak leuke mensen. Heb veel buren die uit het Gooi deze kant zijn opgekomen, leuke, spontane en gezellige mensen waar je goed mee kunt praten! :)

Lieveli, ik heet ook Maaike, maar dan zonder de dubbele naam. :') Heb wel de prachtige doopnaam Hermina erbij gekregen. :P

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:14

Machteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 09:58

Nessie schreef:
Karma schreef:
Staat mijn naam er al op? O:) Margot?!

Oh en Marie-Louise kan ook toegevoegd worden.

Wij hebben toch geen hockey naam? :+ (Mede Margot)

Ja toch wel hoor, maar dan van lang geleden! En heel eerlijk? Liever een hockeynaam dan een tokkienaam!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:11

Ygritte schreef:
Ik associeer "kak" en hockeynamen als Roderick en Anne Fleur ook meer een sociale klasse, dus uit een bepaald milieu (vaak hoogopgeleid, kinderen gaan allemaal studeren, bewonderaars van kunst en cultuur). Dat zijn de gezinnen waarvan de kinders op hockey zitten en ouders bij de Rotary-club 's avonds nog lokale goede doelen steunen na hun baan als arts/advocaat/directeur. Een interessante en adellijke familiegeschiedenis kan, maar hoeft niet. Zeker zijn mensen uit dit milieu vaak rijker, maar ook als zij relatief "arm" zijn blijft hun manier van doen en hun waarden (en dus ook de kindernamen die ze geven!) hetzelfde. :j De korte, hippe namen zoals Pip en Bor zie ik in een ander milieu: hoogopgeleid maar minder traditioneel, werkt bijvoorbeeld als designer, binnenhuisarchitect, of computerprogrammeur, gaat graag naar de biologische markt, en meer bezig met 'authentiek" en "hip" zijn, ook in bv. kinderkleding en huisinrichting. Belangrijk herkenningspunt: de bakfiets. :P

Andersom is dat natuurlijk ook zo. Zo ken ik een gezin dat vermogend is geworden door de handelsbaan van de man des huizes, "nieuw geld" dus, maar die zou ik eerder als "Tokkies-met-geld" klassificeren :o : heel dure maar erg foute bling-spullen kopen, "foute" smaak als het om kunst en cultuur gaat en constant maar schreeuwerig te koop lopen met hun geld. Hun vakanties zijn bijvoorbeeld ook niet de "kak" vakanties naar verre culturen (Gambia) of cultuur snuiven in Parijs, maar "gewoon" all-inclusive naar het duurste resort in een warm land zonder het complex ooit te verlaten. Volgens mij is iemand's sociale milieu dus niet heel erg afhankelijk van hoeveel geld iemand heeft.

Overigens heb ik helemaal niets tegen enige van deze milieus of de mensen die zich erin begeven! :o

Door mijn vader ben ik deels opgevoed in het milieu wat jij omschrijft als 'oud geld'. Hij zat bij de Rotary, verdiende veel geld maar showde het maar weinig (boodschappen bij de Lidl :D), we werden gedrild met klassieke muziek (eerst de componist raden en dan mochten we aan het ontbijt) en musea-bezoek. Daarnaast stond hij er op dat we bij het Studentencorps gingen (wat ik heb geweigerd, heb er niets mee).

Door mijn moeder ben ik echter ook opgevoed in een situatie met weinig geld (ze scheidden toen ik 6 was en wij kwamen met mijn moeder in een sociale huurwoning terecht in een wijk met veel laag-opgeleiden). Zij heeft ons geleerd om niet alles als vanzelfsprekend te zien en dat is een les die ik nog steeds toepas.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 19:29

laetitia schreef:
Door mijn vader ben ik deels opgevoed in het milieu wat jij omschrijft als 'oud geld'. Hij zat bij de Rotary, verdiende veel geld maar showde het maar weinig (boodschappen bij de Lidl :D), we werden gedrild met klassieke muziek (eerst de componist raden en dan mochten we aan het ontbijt) en musea-bezoek. Daarnaast stond hij er op dat we bij het Studentencorps gingen (wat ik heb geweigerd, heb er niets mee).

Door mijn moeder ben ik echter ook opgevoed in een situatie met weinig geld (ze scheidden toen ik 6 was en wij kwamen met mijn moeder in een sociale huurwoning terecht in een wijk met veel laag-opgeleiden). Zij heeft ons geleerd om niet alles als vanzelfsprekend te zien en dat is een les die ik nog steeds toepas.

Dat is wel even een verschil zeg... was dat niet enorm moeilijk om dan te switchen tussen je ouders?