Tattas be like

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 10:54

_Summerly_ schreef:
friendly schreef:
Ik vind het nogal humorloos eigenlijk. Als wij, nederlanders, zulke teksten bij plaatjes met buitenlanders plaatsen zijn wij racistisch.. Dat de tekst klopt oke...maar dat hele "tatta's be like..." Dat is imo volslagen onnodig. Vind ik te vergelijken met negerzoenen. Mocht ook niet meer omdat gekleurde het beledigend vonden. Maak er dan gewoon "dutch be like..." ofzo van. Dàn is het misschien een beetje lollig.
Dat van die negerzoenen was een marketingstunt van de fabrikant en had helemaal niets te maken met racisme.

Ik vind de tekst bij de memes echt heel droog. :') En als ik dit soort dingen zie, ben ik altijd heel blij dat ik in een multicultifamilie ben opgegroeid. Stuff Dutch People Like en Netherlands by Numbers zijn ook briljant.

Ja, maar gekleurden ervaarden het toch als racistisch. En de benaming "tatta's" vind ik gewoon volslagen onnodig en daardoor komen die plaatjes voor mij als humorloos over.

@Thesserd: ik zeg niet dat ik het racistisch ervaar maar dat als wij als nederlanders zoiets doen zijn wij racisten. Dus zou het andersom ook niet mogen. En dan kan dit wel door nederlanders gemaakt worden maar dat maakt het niet minder humorloos voor mij. Gaat mij eigenlijk ook alleen maar om het woord "tatta's".

Ojajoh

Re: Tattas be like

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:04

ik zal wel oud worden of zo, zie de humor niet in de van de laatste paar foto's ook…
maar tegenwoordig is de spot drijven met normaal, normaal….

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:17

Geryon schreef:
BobbieLover schreef:
@Geryon ja want mijn oom , woont ook op het kamp en die kinderen zeggen ook altijd Tatta , ipv Papa :)

Komt inderdaad wel voor op bepaalde kampjes.. naar mijn
mening komt tatta meer voor onder de zigeuners. Als papa/opa idd.
Ik woon zelf ook op 't woonwagenkamp.

Ik dacht trouwens ook dat tatta in deze zin onder straattaal
viel hoor, weet alleen niet precies wat het inhoud.
Laatst bijgewerkt door Johanna01 op 07-01-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:21

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:28

Goed, ik volg nu dat tatta's straattaal is, gebruikt door oa Marokkanen.
Maar waar is het van afgeleid? Dat zou ik wel willen weten.

Negerzoen schreef:
Doanique schreef:
Maar ik snap het niet, wat is er dan mis met kaas en worst op verjaardagen... Lekker toch?

Is ook niks mis mee, maar wel typisch Nederlands :D

Nou, een keer moderniseren mag ook wel :D ranzige leverworst ook nog brrr.
Bedoel, wie zet dat anno 2014 nou nog op tafel? Ziet er toch niet uit, en spannend is het ook niet.
Ik vind opgerolde wraps alweer uit, das zo 2011 ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:35

Citaat:
Tatta is straattaal voor 'blanke Nederlander' en de etymologie van het woord 'tatta' is terug te vinden in het Surinaams.'Tatta' komt van 'patatta', wat aardappel betekent.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:49

_O- _O- _O-

Veel plaatjes komen me bekend voor.. Wat erg :o

Ik zie het niet als racistisch.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:50

Dit zijn gewoon van die dingen die je niet te serieus moet nemen. Kom op, het is Facebook :') Weet niet wat er waar is van dat ze foto's van andere mensen zomaar gebruiken, maar als dat zo is is dat natuurlijk absoluut niet netjes. Buiten dat snap ik niet wat hier nou beledigend aan is, laten we nou wel wezen, 99 van de 100 plaatjes kloppen toch ook gewoon :+

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:04

Er is nu ook al een Petattatitie :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:06

Pettattitie :') _O-

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:15

Tatta's be like... open nieuw topic in NM.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:21

Liekess schreef:
Ik kan er eigenlijk wel om lachen :') En racistisch? Tsja, het zijn grappen over het stereotype Nederlander, hoe vaak worden er wel niet grappen over andere stereotypes gemaakt door dat stereotype Nederlander?
Beetje zelfspot moet kunnen toch!

Ik denk dat dit juist ook de reden is van het topic betreffende het onderwerp racisme/discriminatie. Moppen over "zwarten" mogen niet want dat is racistisch, maar dit mag wel. >;) Dat is meten met twee maten.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik kan smakelijk om dit soort plaatjes lachen , zeker als het de spijker op zijn kop slaat. _O-

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:26

dyoka schreef:
Natuurlijk, daarom is het ook zelfspot.

Edit: als we al niet meer om zelfspot kunnen lachen... Je kunt ook in alles discriminatie zien. Vind je het niet grappig kijk je er niet naar, simpel.

Mooi punt voor de gehele zwarte piet en andere racisme discussies ;)

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:29

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:45

Kirsha schreef:
Dit zijn gewoon van die dingen die je niet te serieus moet nemen. Kom op, het is Facebook :') Weet niet wat er waar is van dat ze foto's van andere mensen zomaar gebruiken, maar als dat zo is is dat natuurlijk absoluut niet netjes. Buiten dat snap ik niet wat hier nou beledigend aan is, laten we nou wel wezen, 99 van de 100 plaatjes kloppen toch ook gewoon :+

Nah, ik heb het gehoord van een vriendin wiens halve familie erop staat, dus tja ;)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:56

lifaya schreef:
Jeetje mensen reageer niet zo aangebrand. Er staat bijvoorbeeld niet dat dat de definitiefe oorzaak is. Ik ken de woorden al vanaf dat ik in de brugklas kwam, kan heel goed zijn dat het aan het type mensen lag waar ik mee om ging maar dat maakt niet uit .in leiden en denhaag waren het iig woorden die met regelmaat voorbij kwamen.

Daartussen dan in ieder geval niet. Zowel in Leiden als Den Haag vaak geweest en woon er tussen, maar ook hier niet bekend.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:59

Er zitten wel echt briljante memes tussen haha :') . Tijdje geleden was (waarschijnlijk nog steeds) er een Nederlandse variant van 9GAG (kakhiel oid?) en daar was dan weer echt niets aan..

Voor iedereen die toch nadenken mbt is dit racisme of niet (of zich daar iig mee bezig houden..) :

Cid (oprichter Tattas be like): Ik heb de pagina aangemaakt op de vrijdag na oud en nieuw. Iedereen ligt dan brak op de bank, er is niks op televisie, dus dan kijk je maar op Facebook of daar wat te beleven valt. Ik had natuurlijk nooit gedacht dat het zo hard zou gaan. Door de heftige discussies over racisme van de afgelopen maanden waren mensen denk ik wel toe aan iets luchtigs. Maar de belangrijkste reden voor het succes is waarschijnlijk de herkenbaarheid van de situaties.

Heeft de racismediscussie je op het idee gebracht?
Cid:Het heeft me wel erg bezig gehouden en ik denk dat als die discussie er niet was geweest, dat Tattas be like dan niet zo succesvol was geweest. Mensen die tegen Zwarte Piet waren probeerden op intelligente wijze hun zegje te doen, maar dat had bij veel andere mensen het effect dat ze blindelings in de verdediging schoten om alles wat Nederland eigen is te behouden. Dit is een soort satirische reflectie daarop.

http://www.vice.com/nl/read/de-bedenker ... rce=vicefb

Geen achterliggende gedachten, gewoon een beetje humor (voor velen dan) :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:02

Maar wanneer je iets gebruikt zoals negers be like, is het meteen racisme :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:03

Ohhh er staat een meisje op die ik ken.
En nee ze heeft die foto niet zelf gestuurd!

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:05

VivaLaVida schreef:
Ohhh er staat een meisje op die ik ken.
En nee ze heeft die foto niet zelf gestuurd!

Welke???????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:18

Die van de fotoshoot in Turkije. Niks ergs gelukkig dus haha

Ze zat vroeger ook op bokt

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:22

zoals ik heb geleerd tatta = prutsmuts
in ieder geval, zo gebruiken ze het hier.

maar dat andere klinkt logischer haha :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:53

Rivaldo schreef:
Er is nu ook al een Petattatitie :')

hahaha _O-

Ik zie het niet als 'spot drijven met' hoor.
Vind ze ook niet allemaal leuk maar ik begrijp wel als je thuis een andere cultuur gewend bent, die dingen als leverworst en kaas en kringetjes op verjaardagen heel typisch vindt. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:26

verography schreef:
dyoka schreef:
Natuurlijk, daarom is het ook zelfspot.

Edit: als we al niet meer om zelfspot kunnen lachen... Je kunt ook in alles discriminatie zien. Vind je het niet grappig kijk je er niet naar, simpel.

Mooi punt voor de gehele zwarte piet en andere racisme discussies ;)

Dat is iets heel anders.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:26

Afbeelding