Oke vraag aan de heren.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: Oke vraag aan de heren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:04

Daar zeg je wel iets, zonder zadel rijdt eigenlijk fijner dan met, althans, als de schoft niet té extreem is :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:15

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:25

Shirley schreef:
Ze willen ons graag doen geloven geloven dat hun "Oe-oe-oe-oe" een strijdkreet is, maarre.... <<)

_O- _/-\o_

Ailill schreef:
Daar zeg je wel iets, zonder zadel rijdt eigenlijk fijner dan met, althans, als de schoft niet té extreem is :')

Ik wilde net zeggen dat het inderdaad een beetje van het paard afhangt. :+

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:38

Rex_Rolfo schreef:
Hoe deden die Indianen dat vroeger dan? :=

Ik denk dat hun lendendoek die ze droegen een soort voorloper van de sportslip was ;-)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:39

pjotrg schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Ik denk dat hun lendendoek die ze droegen een soort voorloper van de sportslip was ;-)
Hoe zit dat dan met de eerste Kelten?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:45

Voor in je boek?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:46

Knoopje in leggen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:13

Frummels schreef:

Niet; Europeanen introduceerden paarden in Amerika. En uiteraard zadels ook.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:33

Kuggur schreef:
Frummels schreef:

Wat heeft dat te maken met het zonder zadel rijden? :o?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:42

Frummels schreef:
Kuggur schreef:

Wat heeft dat te maken met het zonder zadel rijden? :o?

Dat indianen zonder zadel reden als ze er niet aan konden komen (ze hadden zelf niet de technische mogelijkheden zadels zelf te produceren). Als ze de keus hadden zouden zeker voor een zadel zijn gaan.
Begrijp het probleem van het topic sowieso niet zo, met of zonder zadel weinig problemen met mijn "mannelijkheid" :')

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:43

Ailill heeft ineens 1000 meer views op zijn profiel :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:50

Giolli schreef:
Voor in je boek?
Ik weet het antwoord al, ben benieuwd wie het nog meer weten :Y)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 17:52

amado7 schreef:
Waarom ik nou weer :')

D'r verschijnen hier mannen die ik nog nooit op Bokt ben tegen gekomen, lol!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:27

Best jammer dat het topic deze wending heeft genomen. Ik snap de lol hoor. Maar iemand stelt een vraag die blijkbaar vrij genant is en wordt het amper serieus genomen.

Lol is leuk, maar TS is er niet mee geholpen. Als een man wil rijden en er last van heeft, is via internet vragen misschien makkelijker dan op een manege of aan de instructie.

TS, ik raad je echt aan om bij een mannelijke western trainer wat zitles te gaan volgen. Staat los van het western rijden, maar dan kun je een priveles nemen en dit gewoon bespreken. Wat je daar met je zit leert, kun je daarna goed gebruiken.
Western ruiters zitten over het algemeen, mits ze goed les krijgem goed stil en doen alleen wat nodig is. Doorzitten hoeft helemaal niet vervelender of moeilijker te zijn dan lichtrijden. Helemaal niet zelfs, want lichtrijden kan best veel problemen geven zoals ernstig onrustige handen, neerbonken op de rug etc.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:10

superpony schreef:
Best jammer dat het topic deze wending heeft genomen. Ik snap de lol hoor. Maar iemand stelt een vraag die blijkbaar vrij genant is en wordt het amper serieus genomen.

Lol is leuk, maar TS is er niet mee geholpen. Als een man wil rijden en er last van heeft, is via internet vragen misschien makkelijker dan op een manege of aan de instructie.

TS, ik raad je echt aan om bij een mannelijke western trainer wat zitles te gaan volgen. Staat los van het western rijden, maar dan kun je een priveles nemen en dit gewoon bespreken. Wat je daar met je zit leert, kun je daarna goed gebruiken.
Western ruiters zitten over het algemeen, mits ze goed les krijgem goed stil en doen alleen wat nodig is. Doorzitten hoeft helemaal niet vervelender of moeilijker te zijn dan lichtrijden. Helemaal niet zelfs, want lichtrijden kan best veel problemen geven zoals ernstig onrustige handen, neerbonken op de rug etc.
Ik denk dat het wel mee valt hoor. Ik vind de vraag echt totaal niet gênant, sterker nog best een verademing tussen al de menstruatie/sport bh/zwanger tijdens het rijden topics die er hier al zijn.

Er zijn erg goede tips voorbij gekomen, door meer mensen en ik gok zomaar dat TS ook nog wat contact heeft via pb.

Je punt wat betreft online iets vragen snap ik en zo had ik het nog niet bekeken.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je steeds terug komt bij western(zadels). In zo'n zadel krijg je een stuk minder steun, je zit heel anders dan in een Engels zadel en juist die laatste zijn nog altijd meer gangbaar én zorgen voor de problemen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:40

Daarbij bekijk ik de pommel van western zadels altijd met veel wantrouwen in dit verband....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:53

Kuggur schreef:
Daarbij bekijk ik de pommel van western zadels altijd met veel wantrouwen in dit verband....
+1 _O- _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:56

Ik lees geen reacties meer van de TS dus vraag het me af. Hij is degene die deze vraag plaatst en hoe dat voor een anders is doet er niet toe. We zijn niet allemaal hetzelfde.

Mijn man en ik rijden al 25jr op westernzadels. De meeste westernruiters hebben een betere zit en je ziet veel mannen vandaar de tip.

Komt uit ervaring van meer dan 20jr engels lesgeven, 25jr western rijden en daarin 9jr lesgeven. Je kan er van leren en dingen meenemen. Het kan ook fijn zijn om een keer van een man les te hebben bijv.

Het is heel lollig zo op internet, maar ts wil gewoon pijnloos rijden.

Overigens heeft onze zoon ook in zijn jongste jaren gereden en ook nooit last gehad.

Hopelijk heeft de ts er wat aan. Ondergoed etc zijn gewoon symptoombestrijders. Goed zitten doe je voor jezelf EN heel belangrijk, voor het behoud van je paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:57

Kuggur schreef:

Daar kom je niet eens bij in de buurt.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:17

Ailill schreef:
[naam] schreef:
Waarom ik nou weer :')

D'r verschijnen hier mannen die ik nog nooit op Bokt ben tegen gekomen, lol!

Omdat jij zo van zonnebrillen houdt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:40

superpony schreef:
Kuggur schreef:

Daar kom je niet eens bij in de buurt.

Gossie, neem je àlles zo serieus...zwaar leven.... :roll:

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:01

Ailill schreef:
superpony schreef:

Ik denk dat het wel mee valt hoor. Ik vind de vraag echt totaal niet gênant, sterker nog best een verademing tussen al de menstruatie/sport bh/zwanger tijdens het rijden topics die er hier al zijn.

Er zijn erg goede tips voorbij gekomen, door meer mensen en ik gok zomaar dat TS ook nog wat contact heeft via pb.

Je punt wat betreft online iets vragen snap ik en zo had ik het nog niet bekeken.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je steeds terug komt bij western(zadels). In zo'n zadel krijg je een stuk minder steun, je zit heel anders dan in een Engels zadel en juist die laatste zijn nog altijd meer gangbaar én zorgen voor de problemen.

Ik deel uw antwoord op ieder punt. Er is ook door mij al serieus antwoord gegeven. Op het moment dat het doorzitten geoefend wordt op een manier dat het in de westernsport wordt gedaan, komt de doorzit-houding in strijd met het lichtrijden. dat is geen probleem indien men daarvoor kiest, maar hier wordt nou eenmaal Europees [Éngels'is een Amerikaanse interpretatie van onze rijkunst] gereden.
Ik raad de TS dus ook aan zich meer te bekwamen op de zit, Zowel in het doorzitten als ook het leren beheersen van de beweging die hij moet maken tijdens het lichtrijden [minder hoog waardoor de geringere beweging minder snel afgelegd hoeft te worden en hij er meer controle over krijgt en niet 'voorover' valt. Dit alles buiten de 'kledingsadviezen' die hier zijn gegeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:15

Het is alleen een groot misverstand dat westernruiters niet lichtrijden. Dat doen en kunnen we namelijk wel en gebeurd ook. Maar zoals het hoort rijden we lichtjes licht.

Ik kom uit de engelse sport zoals de meeste oudere westernruiters en geef daarin ook nog steeds les. Maar ik mis echt de goede zit. Wij moesten als kind heel veel zonder beugels rijden, met de handjes in de zij etc. Je ziet door de slechte zit ook veel spanning en onrustige handen. Daarom haalde ik de western ook aan als een voorbeeld. En dan heb ik het wel over serieus western rijden. Niet een pannenkoek op een kartonnen zadel met losse teugels en racen.....

Overal kijken, leer je veel van.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 21:23

Of western ruiters wel of niet lichtrijden, is in deze discussie, indien u die serieus wilt voeren, weinig relevant. Net zo min als dat een slechte zit onrustige handen veroorzaakt. Tot zover; stating the obvious. Alsof in het westernrijden het doorzitten of het lichtrijden is uitgevonden.
De eventueel bruikbare tips voor de TS zijn gegeven. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde zitlessen in de manier die u voorstelt. Op z'n best wordt daar het probleem alleen mee omzeild.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 00:07

Kadankovitch schreef:
Of western ruiters wel of niet lichtrijden, is in deze discussie, indien u die serieus wilt voeren, weinig relevant. Net zo min als dat een slechte zit onrustige handen veroorzaakt. Tot zover; stating the obvious. Alsof in het westernrijden het doorzitten of het lichtrijden is uitgevonden.
De eventueel bruikbare tips voor de TS zijn gegeven. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde zitlessen in de manier die u voorstelt. Op z'n best wordt daar het probleem alleen mee omzeild.

Tja, daar zijn we het dan niet over eens. Ik geef zelf les en de meeste problemen zitten echt in zit, houding en hulpen. Als TS last heeft van zijn gereedschap, zit hij toch echt niet goed. Mijn man rijdt, ik geef mannen les en geen 1 heeft last. Wel zie je vaak dat ze wat stugger zijn in het bekkengebied als ze later zijn begonnen met rijden.

Ik geef zowel nog steeds engels als westernles en het is om het even wat iemand doet. Het was ook slechts een voorbeeld, juist omdat er veel mannen actief zijn in de western sport. Dan kan het voor TS laagdrempelig zijn om er naar te vragen en zijn probleem voor te leggen.

Ik snap zijn probleem, maar ben en blijf een vrouw, dus voel het niet.

Alle andere tips zijn juist symptoombestrijders. Ik kreeg vandaag nog reclame van broeken met klevende binnenkant, riempjes om je beugels aan je zadel vast te maken, zodat je benen rustiger liggen etc etc. Allemaal symptoombestrijding en echt niet nodig als de lessen weer bij de basis beginnen, zitten!

Goed zitten is niet alleen belangrijk voor een ruiter, maar minstens zo belangrijk voor het paard.