[VER] van toen ik 10 was... NU MET EINDE!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

[VER] van toen ik 10 was... NU MET EINDE!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 15:49

Hoi allemaal,

Bij het opruimen van mijn kamer vond ik een zelfgeschreven boekje: Furie de Kampioen. Die heb ik geschreven toen ik net 10 was en ik ben hem gaan lezen. En ik vond hem te leuk Penny om niet met jullie te delen!
Ik heb het exact zo overgetypt als het in mijn boekje stond geschreven.
Tips zijn nog steeds welkom hoor, misschien heb ik er nog steeds wat aan :')

Hoofdstuk 1 - De koop van Furie

Kim mocht een pony kopen. Zij en haar vader gingen naar de paardenmarkt. Kim had er nog geen idee van wat voor pony ze kopen zou. Al snel waren ze er. De paardenmarkt. Daar zag ze een prachtige lippizaner. Ze mocht er op proefrijden. Het was een heel fijn beestje. Tenminste... in stap en draf. Maar in galop begon hij te bokken. Kim viel er bijna af. Dus die kochten ze maar niet. Maar toen zagen ze een prachtige arabier: Fire. Kim wou er meteen op proefrijden. Dat ging prima en Kim was er van overtuigd dat dit het juiste paard voor haar was. Kim zette het paard terug op stal. Ze wilden hem kopen. Maar toen... In de stal naast het mooie paard stond een klein IJslandertje. De stal was bijna helemaal donker. Kim stapte naar binnen. Het IJslandertje snoof en sprong achteruit.
'Laat die arabier!' riep Kim. 'Deze wil ik!'
Kim probeerde dichter bij het diertje te komen. Ze liet hem aan haar hand ruiken. Het beestje deed een stapje dichterbij. Kim bracht haar hand heel voorzichtig naar haar zak en haalde er een snoepje uit. Het IJslandertje pakte het heel voorzichtig van haar hand af. Kim bekeek hem nog eens goed. De hoefjes waren veel te lang en zijn vacht was vuil. In zijn mond waren littekens zichtbaar, van een te scherp bit. Kim zocht een borstel en probeerde aan de zijkant te komen. Het lukte en Kim begon voorzichtig te borstelen. Het paardje liet het toe en liet zich lekker kammen.
Even later kwam haar vader er aan.
'Het beestje is van ons!' riep hij. 'Kom, we zetten hem meteen in de trailer.'
Kim bleef bij hem in de trailer. Het paard was bang. Kim probeerde hem gerust te stellen en hoopte vurig dat het geen probleempaard werd. Het was een 2-jarig hengstje, maar gelukkig niet wild of vals. Na een kwartiertje waren ze thuis. Kim bracht de pony naar stal en vroeg hoe hij heette.
'Sloeber,'zei haar vader.
'Ik noem hem Furie,' zei Kim, en ze pakte haar nieuwe poetsset.

Hoofdstuk 2 - Furie went thuis
Kim liet meteen een hoefsmid komen en kocht desinfecterende spulletjes voor de wonden in zijn mond. Hij had al een hoofdstel in gehad, en hij was nog maar 2! Maar de hoefsmid zei dat er nog niet op gereden was. Gelukkig maar. Toen de hoefjes bekapt waren gaf Kim hem een anti-wormenkuur. Toen stond Furie in een schone stal, mooi gepoetst en bekapt, en ontwormd. De volgende morgen deed Kim hem een halster om en wandelde met Furie een blokje om. Hij keek voortdurend om zich heen, alsof hij kaboutertjes zag. Kim woonde aan het bos, dus ze ging het bos in. Furie liep keurig naast Kim, en duwde zo nu en dan met haar hoofd tegen Kim aan. Kim verheugde zich erop dat ze hier over een paar jaar zou rijden, met Furie, haar eigen pony. Maar dit was ook geweldig. Ze had picknickspullen mee, en ze zouden bij de waterval gaan zitten. Ze waren er bijna. Kon ze nu maar even meeliften met Furie... Maar nee, onmogelijk. Over 2 weken zou ze weer naar school moeten, en kon ze dus minder naar Furie. Zou Furie haar missen? Ze hoopte van wel.
Ineens waren ze bij de picknickplaats. Kim liet Furie grazen en nam zelf een broodje. Na een uurtje was Furie weer thuis op stal en gaf Kim hem een klopje. En eten en water en een poetsbeurt. Een flinke. Furie begon Kim al aardig te vertrouwen. Maar als Kim een vriendin meenam, sprong Furie achteruit. Kim was daar niet echt blij mee. Maar tegen Kim was Furie heel lief. Misschien omdat Kim Furies vertrouwen had gewonnen toen hij zo bang was. Wie weet...

Hoofdstuk 3 - Longeren
Een jaar ging voorbij. Nu moest Kim Furie eens echt gaan beleren. Om te beginnen met het longeren. Dat betekende dat Furie toch weer druk op zijn neus moest voelen, en daar had hij slechte herinneringen aan. Toch maar proberen. Maar Furie vertrouwde Kim maar half. Wat deed ze nu weer? Hij verzette zich en trapte bijna de staldeur in. Kim leidde hem gauw naar buiten en liet hem even bokken. Toen klikte ze de longeerlijn vast. Heel losjes, en Furie schrok van het touw. Hij begon te rennen, maar het touw bleef hem achtervolgen. Op het laatst stopte Furie en kwam naar Kim toe. Die aaide Furie. Hij blies naar Kim en hing tegen haar aan. Hij wou naar stal. Maar Kim zei dat hij moest lopen en duwde Furie van zich af. Even later liep hij wat aarzelend aan de lange lijn en iets later liep hij wat zekerder aan de lijn, iets overtuigender. Dat was voor Kim genoeg reden om de draf te proberen. Ze liet de longeerzweep dichter bij Furies achterhand komen. Hij zag het en spoot weg, om al snel terug te vallen in draf. Kim liet de zweep weer komen, maar Furie schrok niet meer. Ze kon hem nu aandrijven met de zweep en zo Furie op het gewenste tempo laten lopen, zelfs in galop.

Hoofdstuk 4 - opzadelen
Het werd tijd om Furie op te zadelen. Het betekende wel dat hij een bit in moest. De littekens waren geheeld, maar Furie had er vast nog slechte herinneringen aan. Kim had een superzacht bitje en een gevoerde neusriem met bontje. Langzaam liet ze het bit in de mond glijden. Furie reageerde eerst niet, maar toen ineens gaf hij een hoge hinnik en probeerde de stal uit te komen. Na een tijdje was hij bedaard en er achter gekomen dat dit bit geen pijn deed.
Nu was het tijd voor het zadel. Ze legde het voorzichtig op de pony. Toen singelde ze gaatje voor gaatje aan. Het was tijd om op te stijgen.

Hoofdstuk 5 - rijden
Furie had niets tegen het zadel. Maar nu moest Kim er op. Best eng wel. Maar goed, ze deed het. Ze hing over Furie heen. Furie had er niets tegen. Maar toen zat ze er op.
Het leek ineens wel alsof Furie vol buskruit zat. Hij bokte, steigerde en rende. Maar Kim was een goede ruiter en bleef zitten. De roan-kleurige pony met de witte bles wist gewoon niet wat hem overkwam. Maar hij bedaarde weer. Toen durfde Kim de teugels aan te nemen. Furie gooide het hoofd omhoog en begon te lopen. Kim maakte zich lang en kneep haar handen dicht. Furie stopte. Hoe was het mogelijk? Dit was een braaf paard zeg! Kim zag al helemaal voor zich hoe ze over een jaar met Furie door de bossen zou galopperen, zo vrij als een vogeltje. Heel gehoorzaam zou Furie dan zijn. Maar daarvoor moesten ze wel werken! Ze wist al wat ze zou willen. Heel beroemd worden met Furie, in cross en springen. Kim hield wel van actie. Ze is nu al een stap dichterbij haar droom. Ze zat op Furie! Yes!
Nu moest ze trainen. Maar langzaam beginnen. Dat begon nu al. Ze moest Furie vooral niet verpesten en vanaf het begin duidelijk zijn. Kim spoorde Furie aan, de meteen begon te lopen. Ze liet hem afwenden. Furie leerde snel. Zou ze een volte kunnen draaien? Ze probeerde het, maar het was meer een ei. Maar dat vond Kim niet erg. Furie ging er tenminste niet vandoor! Na een paar dagen kon ze Furie rijden en figuren draaien. Ze kon zelfs een drafje. Nog geen figuren, maar ze kan hem rustig houden. En dit was pas het begin! Ze had nog een lange weg te gaan met Furie.

Wordt vervolgd wanneer ik weer tijd en zin heb om verder te typen :')

Kaus

Re: [VER] van toen ik 10 was... zo heerlijk Penny...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:55

Ik heb het hele verhaal gelezen en wat een verhaal!
:')

Inderdaad "pennyer" dan dat kan bijna niet :+
Toch best wel knap dat je dat al op 10 jarige leeftijd schreef :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:58

haha echt knap voor 10 jarige leeftijd :P

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:59

Hahaha! Echt heel leuk! Ik vind net nog best goed geschreven voor een tien jarige :D Ik ben benieuwd nar het vervolg :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:02

Haha, thanks mensen! Leuk dat jullie het lezen.

Er staan echt van die dingen in dat ik denk: huh? :') Proefrijden op een paardenmarkt enzo...
Ook Kims manier van zadelmak maken is niet echt de manier die ik in real life toe zou passen :P

En het is natuurlijk moeilijk kiezen tussen een arabier en een mishandelde pony :+:

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:06

Inderdaad :')
Pony bokt 1 keer zij valt er af en vervolgens blijft ze wel op een wild rond rennende bokkende pony zitten :=

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:07

Waar staat dan dat ze eraf valt? Kim valt er heus niet af, ze rijdt echt vet goed :+:

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:08

Sheran schreef:
Waar staat dan dat ze eraf valt? Kim valt er heus niet af, ze rijdt echt vet goed :+:

Oh nee bijna :')
Beetje woordenblind :+

Edit:
Citaat:
Ze mocht er op proefrijden. Het was een heel fijn beestje. Tenminste... in stap en draf. Maar in galop begon hij te bokken. Kim viel er bijna af. Dus die kochten ze maar niet.

Om die zin moest ik stiekem heel hard lachen :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:13

Ooh geniaal om te lezen!
Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar de rest. Het is super herkenbaar hoor, ik heb ook wel van dat soort verhalen geschreven vroeger. Heerlijk om te lezen wat voor fantasie je als 10 jarige nog had!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 16:15

Ik kijk ook wel of ik morgen ofzo nog een scan toe kan voegen, want jullie missen zo de tekeningen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:16

kan je het niet uit laten geven :P 10 jaar bokt haha , wil dan wel een gesingeerd exemplaar

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:17

Oeiiii leuk verhaal! :D Meer meer meer!!!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:18

Geweldig Penny, wel goed voor een tien-jarige. Ik ga dit even volgen :j

Ik weet nog wel dat toen ik 8 was, dat ik een verhaaltje had geschreven over 2 honden en 2 meisjes, en die honden werden ontvoerd. Ze werden in een blok ijs gedaan en verkocht als ijsbeelden en toen gingen de meiden ze laten smelten, zodat de honden vrij kwamen.
Geen idee hoe ik daar ooit op ben gekomen :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:21

EskeGirl schreef:

Ik weet nog wel dat toen ik 8 was, dat ik een verhaaltje had geschreven over 2 honden en 2 meisjes, en die honden werden ontvoerd. Ze werden in een blok ijs gedaan en verkocht als ijsbeelden en toen gingen de meiden ze laten smelten, zodat de honden vrij kwamen.

Wow best wel eng :+
heb ooit eens precies hetzelfde verhaal geschreven :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:23

Kaus schreef:
EskeGirl schreef:

En ook nog eens allebei 14 en 2 vwo :=

xMalouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:28

Haha,
Sheran schreef:
Kim bracht de pony naar stal en vroeg hoe hij heette.
'Sloeber,'zei haar vader.
'Ik noem hem Furie,' zei Kim, en ze pakte haar nieuwe poetsset.

Die naam Sloeber ook :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:33

Ik heb het ook helemaal gelezen.
Best knap geschreven voor een 10 jarige :D
Ik ben nu wel benieuwd naar de volgende hoofdstukken :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:25

Hoofdstuk 6 - de galop

Kim kon Furie in bedwang houden in de gangen stap en draf. Nu werd het tijd voor de galop. Kim spoorde aan en daar ging Furie. In harde galop. Kim kon gewoon niet normaal blijven zitten. Maar ze ging achterover zitten. Heel ver achterover en drukte haar hakken uit. Furie galoppeerde nu weer zachtjes en Kim ontspande zich steeds meer. Ze galoppeerde op haar eigen pony! Deze dag kon nooit meer stuk! Maar zodra ze naar voren ging zitten, versnelde Furie. Maar dat kan natuurlijk ook een voordeel zijn.

Hoofdstuk 7 - de wedstrijd

Kim kon Furie nu onder alle omstandigheden onder controle houden. Ze had zich opgegeven voor een dressuurwedstrijd. Een B-proef, want verder was Furie nog niet. Nu moest ze eerst trainen voor de wedstrijd, en Furie laten wennen aan publiek. Dat deed ze op de manege. Meteen de volgende dag reed ze met Furie in de trailer naar de plaatselijke manege. Ze had daar de bak voor zich alleen. Ze vroeg of alle kinderen even langs de rand wilden gaan staan praten en klappen. Dat wilden de kinderen wel even doen. Furie schrok zich rot. Bokkend racede hij de bak door en steigerde. Kim viel er af.
'Doorgaan!' riep ze naar de kinderen. Ze zaten Kim met open mond aan te staren. Kim pakte Furie en steeg weer op. Furie begon al te wennen aan het geklap.
"Bedankt!' zei ze.
Kim zette Furie in draf. Ze draaide figuren en ging in galop.
'Willen jullie een rengalop zien?' vroeg ze.
'Ja!' riepen de kinderen.
Kim ging in verlichte zit en flink voorover zitten. Furie spoot er meteen vandoor. Wat ging het hard! Kim ging maar weer terug zitten en zette Furie in stap. Even later reed ze weer naar huis.
De volgende dag was de wedstrijd. Op het wedstrijdterrein was Furie heel druk. Er waren ook zoveel andere paarden! Furie hinnikte aan één stuk door. Kim moest als 4e starten. Ze keek naar de andere deelnemers. Het ging keurig allemaal. Toen ging ze vlug op Furie, want over 10 minuten moest zij starten. Ze moest niet zenuwachtig zijn, want dan ging alles goed. Als ze zenuwachtig was ging alles fout. Maar toen ze de ring in kwam was ze toch zenuwachtig. En Furie dus ook! En natuurlijk ging alles fout. Furie schoot er vandoor in galop, slingerde bij het afwenden en bokte wel 8x.
'Da's pech,' dacht Kim. 'Maar ach. Het was z'n eerste wedstrijd pas.'
Ze gaf Furie een klopje. Maar er was ook een pluspuntje: Furie was niet bang voor het geklap! Ze was laatste, en haar lijst bevatte 7 enen!

Hoofdstuk 8 - springen

Furie moest springkampioen worden, dus Kim ging hem leren springen. Eerst balkjes draven. Furie draafde er heel raar overheen eerst, maar hij kreeg het door en Kim probeerde een kruisje. Furie maakte een grote noodsprong. Nog een keer. Nu sprong Furie rustiger. En na nog een paar dagen ging hij heel ontspannen en makkelijk over een hindernis heen. Nu eens een heel parcours. Furie ging er hup overheen. Kim had het gevoel dat Furie graag sprong. Mooi! Een goed springend paard is altijd handig als je springkampioen wil worden. Ze had nu al 1 ding: een goed springend paard. Nu de rest nog. Kim ging weer naar de manege. Daar hadden ze mooie grote hindernissen, die ze op wedstrijden ook hadden. Het was ook de enige manege die hindernissen van internationale wedstrijden kocht. Dus ze hadden ook van die reclamehindernissen. Ze zette ze op 50 cm. Furie vond het vreemd, van die grote enge dingen, met brede stukken aan de zijkant, bomen en bloempotjes. Maar hij ging er overheen. Nu ging Kim Furie testen. Hoe hoog kon hij? De hindernissen gingen tot bijna 2 meter, dus ze had materiaal zat. Furie sprong tot 70 cm. Maar toen: KLANG!
Furie raakte een balk.
Furie was kreupel.

Hoofdstuk 8 - kreupel

Kim vroeg zich wel 1000x af waarom ze zo hoog had gesprongen. Nu was Furie kreupel! Kim liet de veearts komen. Die bekeek Furies been en zei dat het niet ernstig was. Maar mocht het binnen een week niet over zijn, dan moest Kim hem even bellen. Ze moest ook veel met Furie stappen. Kim rekende af en ging meteen met hem stappen. Ze liepen door het bos. Furie had wel pijn, maar hij liep toch. Overal waren vogeltjes. Furie bleek een brave pony voor buiten. Hij schrok nooit. Na een uurtje was Kim weer terug. Furie liep al veel minder kreupel. En na een week was hij beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:30

Wat geniaal zeg :')
Gaat wel snel zeg, dat zadelmak maken! *D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:32

Heerlijk Penny toch :+:

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:32

geweldig haha. Ik moet zeggen dat ik het voor een tienjarige niet verkeerd vind, en er zit ook nog een echte les achter. Kan niet wachten tot het vervolg :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:37

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Stiekem zijn we gewoon de zelfde persoon :o

Edit:
Citaat:
Ze moest niet zenuwachtig zijn, want dan ging alles goed. Als ze zenuwachtig was ging alles fout.

_O-
Laatst bijgewerkt door Kaus op 17-12-11 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:38

Kaus schreef:
Citaat:

Citaat:

Citaat:

Stiekem zijn we gewoon de zelfde persoon :o

Vast wel :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:39

Het volgende hoofdstuk is wel heel extreem Penny. Ik zal hem vanavond nog even typen!

Zadelmak maken gaat inderdaad wel heeeel snel :j
Maar Kim is ook heel goed :j

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:48

whahaha geweldig, ik zie dit eigen best wel als een leuk kinderboek hoor , misschien eens een uitgever benaderen, zou toch geweldig zijn hihi