Informatie gezocht over fotografie en plaatsen op internet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoosIris

Informatie gezocht over fotografie en plaatsen op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:27

Hallo,

Ik ga morgen een nieuwe camera kopen en ben van plan ook een site te maken.

Nou weet ik alleen niet hoe het zit met plaatsen van foto's die gemaakt zijn op openbare plaatsen.

Dit weekend is bijvoorbeeld feestweekend bij ons, en wil gaan oefenen op de kermis. Moet ik nou iedereen gaan benaderen om te vragen of zij het goed vinden dat ik foto's plaats, of mag ik gewoon foto's plaatsen? Uiteraard vraag ik de kermisexploitant wel om toestemming.

En hoe zit het met wedstrijden. Moet ik dan toestemming vragen bij het secretariaat?

En weet iemand nog een goede site, die enigzins betaal baar is. En te maken/onderhouden voor mensen die GEEN kennis hebben van html enz.?

Alvast bedankt voor het lezen.

Als het fout staat, mijn excuses. Ben nog niet echt wegwijs.
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 10-07-08 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast, een [TAG] is niet nodig.

DesireeK

Re: [info] gezocht over fotografie en plaatsen op internet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:04

mijndomein.nl ???

voor de rest kan ik je helaas niet helpen...

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:24

Oke alvast bedankt voor de site! Daar kan ik wel wat mee!

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:58

Even een stipje, want dat weet ik ook nog niet of je toestemming moet vragen...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:08

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:20

Uhm, op wedstrijden kun je gewoon op het evenement gaan staan en zelf de mensen benaderen (als je bijv. je foto's wil verkopen; dus je visite kaartje wil afgeven). Hier hoef je in principe geen toestemming voor te vragen - naar mijn weten. Als je "fout" staat, krijg je dat vanzelf wel te horen. Maar als je van tevoren even contact opneemt met de organisator van het evenement, kun je meestal wat begeleiding krijgen, of uitleg hoe en wat en waar de ringen zijn en misschien kunnen ze dan op de site zetten dat er een fotograaf komt. Meer aandacht dus.

In het slechtste geval sturen ze je weg van de plek waar je staat. Nou, kan gebeuren toch? Lachen

Met mensenfotografie weet ik het niet. Daar zitten volgens mij portretrechten aan verbonden, maar neem aan dat je op de kermis niet een hele shoot gaat houden van onbekende mensen? Maargoed. Dat weet ik niet zo goed.
Als mensen bezwaar hebben, hoor je het vanzelf. De meeste zullen juis wel vragen waar je de foto's plaatst; voor eventuele nabestelling of voor eigen gebruik. Vinden ze altijd wel leuk. Lijkt me. Tong uitsteken

Mijn site heb ik bij http://www.webruimtehosting.nl ; prima provider. Zo nu en dan een kleine storing (een paar uur of een dag), omdat het vrij kleinschalig is. En het kost geen drol, als je kijkt naar wat je ervoor terug krijgt. Vork

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:46

Ik heb eens even op portretrecht(kon niet meer op de naam komen, dus lastig zoeken) gegooled.
En kwam dit wikiartikel tegen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Portretrecht

Hieruit kan ik toch wel opmaken dat ik gewoon foto's mag plaatsen die ik in het openbaar heb gemaakt, omdat ze er toevallig op staan.

Ik wil op de kermis gewoon een beetje oefenen, wij hebben een hele mooie zweefmolen hier staan. En dat kan mooie plaatjes geven.