Voordelen / nadelen verf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

o_mariska_o

Voordelen / nadelen verf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 21:43

heey, Party!!

Ik heb nog niet zo veel ervaring met tekenen en schilderen. Nu bekijk ik veel de tekeningen op bokt en daarvan zijn sommigen met pastel geschilderd, anderen met acryl en nog weer anderen met waterverf of van die water potloden (ik ben de naam ff kwijt..)
Nu vraag ik me af wat jullie voor en nadelen vinden van al deze + andere soorten verf. welke vinden jullie het fijnst en welke zijn het beste voor details?

ik ben heel benieuwd naar jullie reacties, wat je er ook neerzet ik heb er vast wel wat aan!! Tong uitsteken

liefs,
Laatst bijgewerkt door Mireille op 10-01-08 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag is niet nodig bij een vraag

Anoniem

Re: [SCH] voordelen / nadelen verf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:40

Pastel: Dit zijn gewoon krijtjes/potloden. Als je er eenmaal wat meer ervaring mee hebt is het erg fijn en mooi spul om mee te werken. Het moet je wel net liggen denk ik, maar de resultaten zijn vaak toch wel erg leuk, want hiermee kun je veel details neerzetten. Lachen

Acryl: hier heb ik nog niet zoveel ervaring mee, kan ik je dus weinig over vertellen. Voordeel is dat de verf snel droog is, wat bij olieverf niet zo is.

Aquarel(verf): Vrij lastig om mee te werken. Paar keer een poging gedaan maar dat beviel me niet zo goed. Nagelbijten / Gniffelen Aquarelverf is erg onvoorspelbaar, kwestie van veel doen denk ik. Hier kan ik je verder ook niet echt mee helpen. Ik weet wel dat je eerst je papier moet opspannen, want anders gaat het bobbelen.

Aquarel(potloden): Makkelijker om mee te werken dan verf, kun je veel details mee neerzetten maar ook hiermee moet je denk ik veel oefenen. En je papier weer opspannen. Weinig mee gewerkt dus kan je er weinig over vertellen Knipoog

Olieverf: Mijn persoonlijke favoriet onder de verven Lachen. Nadeel: droogt niet snel. Voordeel: Na een fout kun je er makkelijk weer overheen schilderen. De kleuren komen vaak goed tot hun recht en het is gewoon fijn om een beetje te kunnen kliederen *LOL*. Je krijgt het niet uit je kleren (ook niet van de vloer of van de tafel Nagelbijten / Gniffelen). Mengen kan niet met water maar je kunt een medium gebruiken wat je kunt kopen bij de hobbywinkel.

Succes!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 17:31

Acryl is ookmheel handig om te verven maar je kan neit op het schilderij mixen en je mag het niet te nat maken of te dun want dat komt neit goed op het papier

o_mariska_o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-08 17:40

allebei nog bedankt voor je reactie Knipoog
ik heb zelf heel veel geprobeerd de laatste tijd, ik vind pastel heel fijn en olieverf omdat je er inderdaad weer overheen kan schilderen Tong uitsteken

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 23:57

Acrylverf is op basis pigment met een bindmiddel van polymeerhars (acryl) en kan opgelost worden in water. De droogtijd is kort. Met deze verf kun je dekkend, transparant en in aquareltechnieken werken. Het heeft een mindere pigmentconcentratie dan olieverf. Acrylverf heeft een mooie kleurdichtheid maar heeft als nadeel dat het weinig textuur heeft en dus moeilijk lekker dik aan te brengen is. Dit nadeel kun je oplossen door pasta's te gebruiken, een medium waarmee je de dikte en textuur van de verf kunt beinvloeden en afhankelijk van het type paste een hele rits aan diktes kunt aanbrengen op doek en er zelfs steentjes, zand enz enz in kunt verwerken waardoor er een echte structuur op doek verschijnt die IN de verf zit. Je kunt wel op het doek mengen, maar beperkt omdat het echt snoeihard droogt. Wel zijn het mooie volle kleuren waar je eindeloos mee kunt mengen om zo toch een heel scala aan stijlen te kunnen doen met dit type verf.

Olieverf is op basis van olieën en kan dekkend of transparant aangebracht worden, verdunnen of impasto. Vaak wordt lijnolie gebruikt. Al zijn er *dure* uitzonderingen die op water kunnen oplossen, los je olieverf doorgaans op met medium. Daarnaast gebruik je terpentine. Allemaal lekker giftig dus. Het is dan ook niet te adviseren dat je op je slaapkamer lekker gaat schilderen. Olieverf doet er minimaal 6 maanden over om volledig te drogen en je gebruikt een drager, waarna het bindmiddel droogt. 6 maanden?! Jawel, 6 maanden (behalve als je heel dun werkt, dat droogt vrij snel) Waarom? Pas na die tijd kun je er pas een vernis overheen doen (al zijn er ook tijdelijke). Dat betekent dat als je een olieverfschilderij aan iemand meegeeft die na een halfjaar terug moet voor een vernis. Onhandig? Tja... Olieverf heeft een fenomenale kleurechtheid, diepte, dichtheid, maakbaarheid en textuur. Daarnaast is het ideaal voor het nat-in-nat werken waardoor je eindeloos kunt mengen op palet en op het doek en een enorm realisme kunt nastreven (als dat je streven is tenminste) en je kunt van mager tot vet schilderen (dit is een bepaalde techniek maar heeft wat uitleg nodig). Over verdere technieken en hoe je laag over laag moet werken lijkt me hier verder te diep ingaan op de stof. Feit is dat het gewoon machtig spul is, maar je er wel de ventilatie en ruimte voor moet hebben. Acryl wordt al gauw kitscherig en onecht. Olieverf is rijker en intenser. Er bestaan overigens tegenwoordig ook olieverfs die oplossen in water en olieverfs die een korte droogtijd hebben. Deze soorten zijn wel zeer prijzig. De techniek staat voor niks, je portemonnee helaas soms ook niet.

Aquarel: ik gruwel ervan en kan er niet mee omgaan. Dat gespons en gedoe en dan nog heb je vaak van die "gefrustreerde huismoeder heeft ook een hobby" kleuren. Maar iemand die het echt kan, kan er heel mooie dingen mee maken al is het dan nog steeds vaak mijn smaak niet, omdat ik de techniek niet zo vind.

Dan heb je ook gouache of plakkaatverf. Dit wordt op papier gedaan. (maar ik ben nu ff lui en ik spreek waarschijnlijk in raadsels)

Let er bij schilderen ook op welk type papier, doek of paneel je kiest. Ik zweer persoonlijk bij linnen voor acryl en olie.

Zacht pastel. Deze zijn net als oliepastel een vorm van SCHILDEREN, niet tekenen. Sommigen tekenen ermee maar in feite zijn de échte technieken schildertechnieken. Deze pastels zijn er in krijtvorm (meestal vierkant of rond) en gedrukt in potloodvorm. Wat is het verschil tussen al die soorten zachte pastels? Er is een wereld aan verschil!
Er zijn namelijk verschillen in hardheid, pastelopbouw (ofwel de ingredienten) en hoeveelheid pigment. Afhankelijk van je voorkeur zijn er harde, middelharde tot zelfs enorm poederzachte: dat gaat vooral om de hardheid zelf, niet de kleurintensiteit. Als je denkt dat de Winsor&Newton al zacht zijn: nog zachter zijn Schminke, Sennelier of Maimeri. Belangrijk is te weten dat met name de pastels van Van Gogh gemakkelijk breken, minder pigment en kleurdichtheid bezitten dan de betere merken maar heel prima zijn voor beginners of de amateur.
Pastel kun je uitwaaieren met een penseeltje. Doe dit met beleid! Dat overdreven geveeg is nergens voor nodig (en lelijk). Pastel is juist heel anders dan gewoon tekenen en lijkt meer op schilderen.

Oliepastel lijkt in feite qua techniek erg op echt schilderen. Het is erg dik, bijna plakkerig spul en je kunt het verdunnen en met een penseel (niet alleen het soort met haar) uitwerken. Dit materiaal is net als zacht pastel (al valt die vergeleken nog wel mee) eigenlijk niet geschikt voor kleine formaten als A4 en A3.

En dan heb je nog een wereld aan typen potloden en andere technieken (fresco's!) zoals neocolors, prismacolors, karisma's en een wereld aan typen derwents. Dan heb je ook nog typen grafiet en typen houtskool. Dit zijn voor het overgrote deel droge technieken die soms wel, soms niet (afhankelijk van het soort) laag-over-laag technieken toestaan.

Dan is het resultaat ook nog heel erg afhankelijk van welk papier, paneel, doek enz je gebruikt: grofkorrelig, fijnkorrelig, getint, ongebleekt, hoeveel grams, handgeschept, machine geschept, welke ingrediënten erin verwerkt zijn (uh papier?? Clown ha) enz enz.

Waar wil je beginnen? Droog of nat? Schildertechnieken of tekentechnieken? Hoe ver ben je met de basis van het tekenen en schilderen? Anatomie, etc. Ja, dat is wat anders dan een schrijfpotlood en een printpapiertje. Veel succes in dit oh zo fijne maar ontzettend gigantische bos. Zie je het bos nog?

Als je vragen hebt kun je eigenlijk terecht in het algemene topic (zie sticky bovenin). Daar horen deze vragen veel beter thuis en dan hoeven toekomstige ambitieuze tekenaars niet weet ik hoeveel topics door te pluizen. En er staan al een heel stel tips in, misschien heb je er wat aan. [CB] [INFO] algemene tips voor tekenaars.

En het allerbeste voor details?
Degelijk formaat (papier/doek/enz), goede kwaliteit materiaal en veel, veel geduld. Knipoog