podloot vind ik nooit handig, je kan er geen lichtvlekken of schaduwen mee maken (tenminste, niet makkelijk)
ik kan je wel wat handige beginnerstips geven voor pastel, want daar kwam ik een tijd geleden zelf achter en sinds dien kan ik pastel schilderingen maken van paarden
wat ik altijd doe, bij bruine, witte of palomino achtige paarden is een grondkleur uitzoeken, de kleur die het meest in het midden van de donkere en lichtere tinten van het paard liggen. daar kleur ik het paard helemaal egaal mee in. (tenzij sommige plaatsen een hele andere kleur hebben, daar moet je dan ook weer een 'middenkleur' voor zoeken)
daarna pak je 2 of 3 of 4 (en als je het heel gedetaileerd wil hebben een stuk meer, hangt er vanaf hoeveel krijtjes in verschillende kleuren je hebt) lichtere tinten die ook op het plaatje terug te vinden zijn , en ga je je paard daarmee de lichtere plaatsen invullen. wat mooi is is als je in de bruin bijv. op de witte sokken (verzin oko maar wat) wat heel licht blauw doorheen doet, dat geeft een 'witter' effect. als je de lichtere kleuren gedaan hebt de donkere kleuren doen.
bij zwarte paarden heb je het probleem dat ze niet helemaal zwart zijn, want op foto's zie je meer witte plekken dan zwarte plekken (vaak)
dan moet je dus beginnen met wit, en dan pas zwart. want je kan geen wit over zwart heendoen (dat kan wel, maar dan krijg je geen helder wit)
VERGEET NIET AAN HET EIND TE FIXEREN, anders waait het weg
(heb ik ondervonden)(ma moest stofzuigen)
ik zal binnekort wel hier een paar tekeningen plaatsen