[TUTORIAL] Verouderde foto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Farouche

[TUTORIAL] Verouderde foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-07 15:04

Hallo, een hele tijd geleden heb ik op school eens een fotobewerkingsopdracht moeten maken. Ik had gekozen voor de verouderde foto. Nou was ik net wat anders aan het zoeken en vond ik de uitleg, misschien leuk voor jullie? Het is voor de Nederlandse versie van Adobe Photoshop.

Verouderde foto.

Zoek een leuk plaatje die je wilt verouderen.

Kopieer het plaatje en open Photoshop, open een nieuw bestand door
Bestand-nieuw of Ctrl + N. De instellingen worden automatisch aangepast aan jouw plaatje.
Zet de achtergrond kleur op wit.

Met de kanaalmixer zetten we de kleurafbeelding om in zwart/wit.
Afbeelding-Aanpassingen-Kanaalmixer
Vink om te beginnen monochroom aan in het menu. Voor de rood, groen en blauw waarden gebruikte ik 70,25 en 30, maar dat kun je zelf een beetje testen.

Maak een nieuwe laag aan. Laag-Nieuw-Laag of Ctrl+Shift+N

Gebruik nu het ovaal-selectiekader. (Toets M) en trek een ovaal om het belangrijkste deel van de foto. Je kunt indien nodig dit kader verplaatsen door buiten het ovaal te klikken en de Ctrl-toets in te drukken en dan te slepen.

Daarna passen we de doezelaar toe Selecteren-Doezelaar of Ctrl+Alt+D met een straal van 40 pixels.

Keer dan de selectie om. Selectie-Selectie omkeren of Ctrl+Shift+I

De voorgrondkleur stellen we in op Rood,Groen,Blauw 75,75,75

Selecteer dan het emmertje-gereedschap (toets G) en vul de selectie.

Gebruik daarna het ruisfilter Filter-Ruis-Ruis en de stel de hoeveelheid in op 5,5% (gaussiaans & monochromatisch)

Maak de selectie ongedaan Selecteren-Deselecteren of Ctrl D en maak een nieuwe laag aan Ctrl+Shift+N

Zet de basiskleuren weer op standaard (toets D) en keer ze om (toets X)
Wit is nu de voorgrondkleur.

Selecteer het emmertje (toets G) en vul het nieuwe plaatje met wit, je plaatje is verdwenen onder de witte laag.

Nu passen we het korrelfilter toe. Filter-Structuur-Korrel. Intensiteit 45 en contrast 20 en type korrel verticaal

Daarna haal je er hier en daar wat lijnen tussenuit; gebruik het rechthoekigselectiekader, (toets M) druk daarna op delete , druk de shift-toets in om meerdere stroken tegelijk te doen.

Als je klaar ben klik je op Control+D

Wijzig de opties voor overvloeien en zet de dekking op 70%
Selecteer de oorspronkelijke afbeeldingslaag en zet de afbeelding op in Sepia. Control+U Vink de optie ‘vullen met kleur aan’ kleurtoon 30, verzadigdheid 20 helderheid 5

Om de foto nog iets ouder te laten lijken verhoog ik de contrast en helderheid een beetje.
Afbeelding-Aanpassingen-helderheid/contrast.

Maak nieuwe laag aan Control+Shift+N
dan Laag-Ordenenen-Op voorgrond.

Controleer de kleuren door op toets D te klikken
Pas dan het wolken-filter toe. Filter-Rendering-Wolken
en daarna het kristal filter. Filter-Pixel-Kristal en de celgrootte op 15.

Dan doe je Filter-Stileer-Contrastlijn. Pas de overvloeimodus ‘vermenigvuldigen’ toe met een dekking van 60%.

Neem nu het gummetje (Toets E) en zet de dekking ervan op 55% in de menubalk bovenaan. Selecteer als penseelpunt de airbrush, zacht rond met 100 pixels. En wis je vluchtig het deel dat je aan het begin had omcirkeld met het ovaalselectiekader . Zo haal je de krassen uit het belangrijkste deel van de foto weg.

Met het vervaaggereedschap (Toets G), ingesteld op een airbrush,zacht rond met 65 pixels, een sterkte van 15% en de optie alle lagen gebruiken aangevinkt moet je vluchtig een beetje de hoeken donkerder maken.

Maak weer een nieuwe laag aan. Control + Shift + N en breng die naar de voorgrond. Laag -Ordenen-Op voorgrond.

Controleer of de standaard kleuren zijn geselecteerd en wit de voorgrondkleur is. Klik op D en op X

Teken met een penseel met een dikte van 1 punt willekeurig een aantal krassen op de foto. Dubbelklik op de nieuwe laag en rommel wat met de laag stijlen, kijk wat je leuk vind.

Als er op sommige plaatsen teveel of te diepen krassen zitten haal je die gewoon weg met het gummetje.

Om het af te maken heb ik de canvasgrootte vergroot met 10 pixels, als je zwart al achtergrondkleur hebt ingesteld, komt er een zwarte rand om de foto, een soort lijst.

Die van mij vond ik zo mooi gelukt dat we hem op canvas hebben laten drukken en hij hangt hier nu op de schouw. *D

Groetjes Nadia

VeraW

Re: [TUTORIAL] Verouderde foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:30

wat leuk.
Kijken of mij dat ook leukt

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 17:44

mooi!!
even stipje ik ga het thuis ook uitproberen!!

_Nikki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:13

bij mij doen de foto's het niet ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-07 18:16

Ik heb Farouche al een PBtje gestuurd.

Gelieve geen meldingen meer dat de foto 's het niet doen asjeblieft. Knipoog

Farouche